Permalänk
Medlem

ASRock Z77 Extreme4 PCI Ljudproblem

Tjaa!

För några månader sen köpte jag ny burk och fick direkt problem med ljudet efter installationen av win8.
PCI ljudkortet jag har är ett Auzentech X-Plosion 7.1 Cinema, det första jag trodde var att det var problem med drivrutinerna men nu har ju faktiskt Auzentech gjort en update där med drivrutiner som stödjer Win8. Jag kan tillägga att jag inte vet om ljudet fungerar om jag skulle köra Win7.

Jag vet inte riktigt vad problemet är mer än att jag inte får något ljud när jag försöker gå via PCI kortet. Det blir extrem rundgång så fort jag slår på båda högtalarna, även då jag stängt av allt som har med mic och dyl. att göra. Testfunktionen fungerar inte, och om jag försöker starta en låt så står den still vid tiden 0:00.

Min teori är att det har med moderkortet att göra då ljudkortet fungerade på mitt förra moderkort men jag har inte hittat någon biosuppdatering som skulle kunna lösa problemet, och i UEFI inställningarna hittar jag inget heller mer än att det verkar som att moderkortet i alla fall hittar att det sitter ett ljudkort i PCI-porten.

Någon som har några tips på vad jag skulle kunna testa eller kanske rent av har haft samma problem? Eller är det ett nytt ljudkort som gäller?

Tack på förhand!
/oreoz

Visa signatur

Fractal Design R2 Titanium-gray | Corsair TX750W | ASRock Z77 EXTREME4 | i5-3570k@3,4GHz | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon HD4870 | Auzentech X-Plosion 7.1 Cinema | Samsung SSD Basic 830-series 120GB, Corsair Force 60GB SSD, WDCaviar Black 4TB, WDCaviar GP 2.5TB | 2x BENQ FP241W | M-Audio BX8

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt lite problem med ljudet själv då jag köpte ny dator med samma moderkort. Jag trodde att ljudkortet hade pajat då jag flyttade det. Det var så att jag hade ljud för det mesta men ibland när jag startade dator så hade jag inget. Då var det bara att starta om dator och hoppas på att det kom tillbaks eftersom det inte gjorde det varje gång.
I alla fall så tog jag ut det och sedan uppdaterade jag ljuddrivarna till moderkortet. Detta hjälpte med ljud problemet i uppstart. Sen så har jag haft ett annat problem då jag inte kunnat gjort några inställningar till ljudet(detta var efter uppdateringen), fick installera om drivrutinerna. Har inga problem med ljudet just nu.

Jag har inte testat mitt ljudkort efter detta.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Okej! Låter ju inte riktigt som att det är något som skulle lösa mina problem tyvärr.. Jag har ju ljud från det integrerade ljudet och allt fungerar där, problemet är ju bara att allt låter som skit i jämförelse med om jag hade haft ljud via pci-kortet. Inte för att det kanske är det bästa, men det är bättre än det integrerade.

Som sagt, har tittat om det kan finnas någon typ av uppdatering för bios eller drivrutin på ASRocks hemsida men inte hittat något relevant, och även installerat drivrutinerna som Auzentech har släppt för Win8, men det är ändå något som inte stämmer.

Ingen som har några idéer på vad man skulle kunna testa, eller var man skulle kunna vända sig?
Det lutar väl annars åt att införskaffa sig ett nytt ljudkort, tror då jag skippar ett internt och kör ett externt istället, ifall det nu är så att det är moderkortet som bråkar.

Visa signatur

Fractal Design R2 Titanium-gray | Corsair TX750W | ASRock Z77 EXTREME4 | i5-3570k@3,4GHz | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon HD4870 | Auzentech X-Plosion 7.1 Cinema | Samsung SSD Basic 830-series 120GB, Corsair Force 60GB SSD, WDCaviar Black 4TB, WDCaviar GP 2.5TB | 2x BENQ FP241W | M-Audio BX8