Nya högtalare till TV+Dator

Permalänk
Medlem

Nya högtalare till TV+Dator

Hej!

Har nyss införskaffat mig min första lya och vill därmed kunna ha bra ljud till film vid TV-tittande samt bra ljud när det är fest eller allmänt chill när jag spelar musik från datorn.

Är ute efter ett prisvärt 2.0 system att sätta mitt i vardagsrummet framför TVn.
Budget, gärna under 5000:-.

Vill som sagt kunna styra om ljudet skall komma från datorn eller TVn, vad behöver man då?

Bor i lägenhet så kan inte ha värsta basen eller högsta ljudvolymen tyvärr, så ljudkvalitét framför kvantitet.

Har ni några goda erfarenheter av detta att dela med er utav?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

En hemmabioreceiver är bra om du vill kunna välja ljudkälla,duger med nån instegsmodell om du inte har så stora krav på finesser osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

En hemmabioreceiver är bra om du vill kunna välja ljudkälla,duger med nån instegsmodell om du inte har så stora krav på finesser osv.

Okej, jo jag har kollat runt på det och det är väl den smidigaste lösningen. Har du någon rekommendation angående högtalare(typ golvhögtalare) eller reciever?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Eller är det någon annan som har nåt tips? Alla synpunkter och tips är uppskattat. Lösningar för över 5000 är också välkomna om ni kan sälja in det

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Miindz:

Hej!

Har nyss införskaffat mig min första lya och vill därmed kunna ha bra ljud till film vid TV-tittande samt bra ljud när det är fest eller allmänt chill när jag spelar musik från datorn.

Är ute efter ett prisvärt 2.0 system att sätta mitt i vardagsrummet framför TVn.
Budget, gärna under 5000:-.

Vill som sagt kunna styra om ljudet skall komma från datorn eller TVn, vad behöver man då?

Bor i lägenhet så kan inte ha värsta basen eller högsta ljudvolymen tyvärr, så ljudkvalitét framför kvantitet.

Har ni några goda erfarenheter av detta att dela med er utav?

Tack på förhand

Jag kör precis denna kombinationen och har dessa inkopplade till datorn och Tvn, fungerar hur bra som helst!
Inbyggd Airplay med så ljud streamas från iPaden utan problem. Ljudet är kanon!

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

https://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_conc... bra pris på dessa just nu, har de själv och de spelar riktigt bra! speciellt för de pengarna
http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=5102 kombinera med denna så har du en riktigt fin grund om du skulle vilja bygga ut i framtiden!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Har du inget emot stativare så rekommenderar jag dessa, har den lite mindre versionen som slutat säljas och dom låter underbart! http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-nat... Har dock en Rotel RA-12 stereoförstärkare som kostar lite över din budget. Men det kan ju bli en senare investering om du vill ha högre kvalité på ljudet
Ta annars de Dynavoicegolvarna som länkades tidigare, sjukt prisvärda högtalare.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Dynavoice Challenger M-65 EX tillsammans med Pioneer VSX-527 verkar vara en bra kombination helt klart, ser verkligen detta som ett möjligt köp, ska bara undersöka produkterna vidare något :).

Är inte så bra på att koppla o ha mig, just nu har jag ett Edifier system till datorn där båda högtalarna går in till baslådan och därifrån med optisk ljudkabel direkt in i moderkortet.. Hur kan man koppla detta så man kan välja mellan Edifier och t.ex. Pioneers reciever? Är det bara ännu en kabel in i datorn från recievern då eller?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Dynavoice Challenger M-65 EX tillsammans med Pioneer VSX-527 verkar vara en bra kombination helt klart, ser verkligen detta som ett möjligt köp, ska bara undersöka produkterna vidare något :).

Är inte så bra på att koppla o ha mig, just nu har jag ett Edifier system till datorn där båda högtalarna går in till baslådan och därifrån med optisk ljudkabel direkt in i moderkortet.. Hur kan man koppla detta så man kan välja mellan Edifier och t.ex. Pioneers reciever? Är det bara ännu en kabel in i datorn från recievern då eller?

Tack på förhand!

Antingen kopplar du via receivern eller datorn. Om du kör via datorn så får du nog koppla in datorhögtalarna med 3,5mm och receivern med optisk istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Antingen kopplar du via receivern eller datorn. Om du kör via datorn så får du nog koppla in datorhögtalarna med 3,5mm och receivern med optisk istället.

Jo jag tänkte att det skulle vara något sådant. Hur många högtalare/hörlurar kan man koppla in på ett moderkort? Sålänge det finns uttag så är det OK eller?
Mina specs står här under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Jo jag tänkte att det skulle vara något sådant. Hur många högtalare/hörlurar kan man koppla in på ett moderkort? Sålänge det finns uttag så är det OK eller?
Mina specs står här under.

Optisk, 3,5mm och HDMI borde alla fungera för att få ut ljud.

Du har 7.1 på 3,5mm och HDMI medan optisk bara ger 5.1 har jag för mig.

Permalänk
Avstängd

http://www.hifiklubben.se/produkter/streaming/sonos/sonos_pla...

Sjukt bra ljud, snygg, stilren, enkel, inga sladdar. Knapptryck för att ändra mellan TV/dator/spotify

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har nyss införskaffat mig en TV-bänk men höjden för mediaspelare och förstärkare får endast vara 14CM i den, så tyvärr kan jag inte ha den förstärkaren jag hade tänkt mig om jag inte vill ha den ovanpå bänken dvs.
Den jag hade tänkt mig va: http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=5102

Nu letar jag efter ersättare till denna, samma funktioner och samma pris, fast lite tunnare. Har ni något att rekommendera?

Mvh
Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Tjena!

Har nyss införskaffat mig en TV-bänk men höjden för mediaspelare och förstärkare får endast vara 14CM i den, så tyvärr kan jag inte ha den förstärkaren jag hade tänkt mig om jag inte vill ha den ovanpå bänken dvs.
Den jag hade tänkt mig va: http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=5102

Nu letar jag efter ersättare till denna, samma funktioner och samma pris, fast lite tunnare. Har ni något att rekommendera?

Mvh
Robin

Och du kunde inte köpa förstärkare först innan du köper tv-bänk?

Är väl bara att kolla prisjakt och se om du hittar nån med rätt mått,tänk på att det får vara lite utrymme så den inte blir överhettad.

Permalänk
Medlem

Hade inga möbler innan så avvaktade med inköp av förstärkare tills jag visste mått 17CM va ganska mycket, tyvärr för mycket för TV-bänken.

Permalänk
Medlem

Någon som har något bra tips på en förstärkare med en rätt så slimmad design? Då gärna inte mer än 150mm i höjdled. I sidled har jag gott om plats.

Mvh
Miindz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Någon som har något bra tips på en förstärkare med en rätt så slimmad design? Då gärna inte mer än 150mm i höjdled. I sidled har jag gott om plats.

Mvh
Miindz

Kanske nån av dessa?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s127550296#prodlista

Permalänk
Medlem

Har kollat in Marantz litegrann, men att de endast kan leverera 50W per kanal medans högtalarna kräver nästintill 150W. Är inte detta ett problem? Blir det stora värmeproblem om man har mindre än en centimeter till godo på förstärkarens ovansida om man väljer en lite större modell?

Mvh
Miindz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Har kollat in Marantz litegrann, men att de endast kan leverera 50W per kanal medans högtalarna kräver nästintill 150W. Är inte detta ett problem? Blir det stora värmeproblem om man har mindre än en centimeter till godo på förstärkarens ovansida om man väljer en lite större modell?

Mvh
Miindz

Tror inte det är nåt problem sålänge de inte är extremt trögdrivna,nja så lite utrymme tror jag inte är så bra.

Permalänk
Medlem

Okej, så med andra ord kan jag klara med mig 50W ut per kanal? Vet nämligen inte riktigt hur det fungerar om det inte finns tillräckligt med kraft i förstärkaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudtryckets förhållande till uteffekten på förstärkaren är logaritmiskt, skillnaden mellan 50 eller 150 watt är ca 5dB och i praktiken inte särskilt stor, spelar du normalstarkt räcker förstärkaren till och vill du spela "dubbelt så starkt" som med 50W så behöver du öka effekten 10ggr.

Med 50W effekt kan du alltså spela ca 17dB starkare än det värde som anges som högtalarens känslighet då den anges som det ljudtryck högtalaren avger när den matas med en effekt av 1 W.
Tar du tex Challenger M-65 så har de 93dB/W i känslighet och du kommer då att kunna nå ett ljudtryck på 110dB vilket borde vara "starkt nog för normal lyssning" alltså kommer 50W att räcka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.