Anmäl dig till Roborock Challenge!

Asrock gör spillsäkra moderkort

Permalänk
Melding Plague

Asrock gör spillsäkra moderkort

Kommande moderkort från Asrock ska tåla både läckande vattenkylningssystem och en och annan utspilld läskeblask.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hmm behövs moderkorts distanserna med dessa? idiotproofing..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

En bra idé tycker jag. Både för vattenkylningsproblem och dylikt men även vad gäller statisk elektricitet vid hantering, risken för att överföra detta från hand till kort torde även den minska.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

varför inte, som en av de vattenfrälsta är det väll alltid trevligt med mindre risker

Permalänk
Medlem

Bara det inte kostar mycket extra så tar jag det gärna. Kommer att vara skönt att veta att rasade slutna vattenkylningssystem inte kraschar allt. Hoppas grafikkorten blir likadana då de sitter VÄLDIGT utsatt vid vattenläckage på slutna system

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Då hade man ju kunnat kyla moderkortet i en vattentank!
(med reservation för det som kopplas på (CPU, GPU, annat) inte är vattentät )

Permalänk
Medlem

Inte för att jag brukar dricka något under tiden jag bygger, men det är
en smart idé, måste jag säga.
Menar, det finns säkert andra som inmundigar både det ena och det andra
och kanske välter ut det över bygget.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ser inget minus i detta!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Inaktiv

Spillsäker dator över lag vore ju nice... samt bluescreen säker

Permalänk

Har aldrig spillt något över moderkort, eller haft läckande vattenkylning... Men trots det, do want!

Permalänk
Medlem

Bra, slipper man vänta på torka det efter man spolat det i duschen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fint! Kanske Ultra Ever Dry funkar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

I teorin går det ju redan nu på sätt och vis då vatten inte är ledande. men det krävs att det enbart är vatten och inget annat som salter bland annat... Och att garantera 100% destillerat vatten är lite... svårt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Jag kan se fördelarna i och med att vattenkylningslösningar ökat markant. Dock har jag aldrig ägt en sådan själv men det har säkert och kommer ske olycksfall ibland Så detta är inget negativt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar vad dom använder för teknik, något liknande som http://www.neverwet.com/ kanske? Ska bli intressant att se när detta sprider sig till mobiltelefoner och annan teknik/andra områden.

Permalänk

Sålänge priset inte skjuter i höjden på grund av detta så är det ett +

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

God idé, men jag blir automatiskt extremt skeptisk till att det verkligen fungerar. Visst, om all vätska bara rinner omkring på moderkortsytan, men alla kontakter - PCI-E m.fl.?

Sen skyddar det förstås inte PCI-E-anslutna kretskort heller, men det är ju förstås utanför ASRocks scope.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

God idé, men jag blir automatiskt extremt skeptisk till att det verkligen fungerar. Visst, om all vätska bara rinner omkring på moderkortsytan, men alla kontakter - PCI-E m.fl.?

Sen skyddar det förstås inte PCI-E-anslutna kretskort heller, men det är ju förstås utanför ASRocks scope.

Jag är mest nyfiken på hur i hela vida världen de skyddar processorsockeln.
Skulle gissa på att de bara dragit ett lager lack över hela kortet när allt är monterat så är det bra sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

påkostade ljuddelar som är avskärmade och separat jordade från det övriga kretskortet

Gud ja! Så mycket problem man haft med VOIP relaterat till detta..

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är mest nyfiken på hur i hela vida världen de skyddar processorsockeln.
Skulle gissa på att de bara dragit ett lager lack över hela kortet när allt är monterat så är det bra sen.

Precis. Jag kan tänka mig vilken extremt massiv disclaimer de lär ha i moderkortsmanualen, femton sidor undantagstext.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

HDMI IN == Najs!

Det är en feature som jag saknat...för att kunna spela in från t.ex ComHem Boxen

// Lz

Permalänk
Avstängd

Gött.. jag som alltid brukar parkera kolaburken inne i chassit när ja gamear.

Skämtosido, det är bra att den tål läckage Man har väl ibland undrat om det nån gång kommer börja läcka i kylsystemet, speciellt när man låter datorn stå på över natten.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Precis. Jag kan tänka mig vilken extremt massiv disclaimer de lär ha i moderkortsmanualen, femton sidor undantagstext.

Men lite kul PR kupp får man väl säga ändå. Tycker nog de andra sakerna låter mycket mer intressant. Integrerat ac-WLAN, bättre ljudkort, HDMI in och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Och så sprejar man på detta!

Permalänk
Medlem

Varför inte? Så länge det inte gör kortet märkbart dyrare så.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu behöver vi bara något mot damm...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

varför inte, som en av de vattenfrälsta är det väll alltid trevligt med mindre risker

Det beror på hur man prioriterar. Spillsäkert är ju praktiskt, men de ämnen som används för att uppnå det är mycket dåliga i miljöhänseende (de bryts inte ned spontant nånsin, men de bryter ned cellväggar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Om folk hakar på den här utvecklingen kanske det inte är allt för långt kvar tills allting kan bli helt vattentätt. En helt ny värld av lokalisering, kylning och hårdare överklockning!

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Vad kommer härnäst? Stötsäkra moderkort så vi slipper chassin?!
Klockrent ju ^^

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kommer till 1155 med! För nybörjare i vatten konsten är detta guld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz