Permalänk
Medlem

Hur länge kan nu köra utan fläkten?

Hur länge kan ni köra era system utan fläkt på flänsen på cpun? Vad har ni för värem när ni anser sluta och vad har ni för system i överigt och cpu? (för dom som testat)

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Är du en flicka?
Jaja svaret på din fråga kan jag inte riktigt svara på men jag kan säga att jag har kört min p4 i 80 grader när min pump stanna om nu det kan vara till någon nytta?

Visa signatur

Intel P4 2.8@Massa NW Malaysia
226w Peltier Idel: -16 Full: +3
ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem

hehe, jo jag är en flicka blir lite svårt att skriva när jag är trött bara

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Min fläkt (delta 80) dog en gång och min processor gick upp från ca 43 (sockettemp) grader idle till 75 på under fem minuter innan moderkortet stängde av allt.
Jag låg brevid datorn på golvet helt stekt och kände på mig vad som hade hänt. Jag övervägde faktist att göra nått, men sket i det för jag orkade inte att röra mig.
Tur att allt fimpade sig själv innan processorn pajade :).

BTW, det var en T-bird 1400@~1650 med volcano 7 fläns på.

EDIT: Nu skrev jag mycket om inget som någon någonsin kommer tycka varit intressant. Eller kommer. Eller varit.

EDIT2: Muaha! Jag har ett 8RDA kort med nForce2 :D. Mina kompisar försår mig inte men folk på forumet gör och jag blir förstådd här.

Permalänk

hehe... 45grader utan fläkten idl 55grader full load

har dock rätt bra chassi vent

Permalänk
Medlem

Asså, hur länge, eller gör du alltid det??? Vad har du för chassi vent??

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Jag hade bara en liten tanke, tror ni det går att köra en Thunderbird 1000 helt utan fläkt?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Thunderbird 1000 bli väldigt varma.. å varför ska du köra utan fläkt ? du måste ju i så fall har en väldigt bra chassi kylning för att inte full load tempen ska flyga iväg allt för lång..

bätre å köra nån liten tyst fläkt på cpu flänsen och sen ha tysta chassi fläktar..

Körde väl med den i 12timmar. fläkten pajja en natt
Min chassi kylning består av 2x80mm 1x120mm alla clasohlson

Permalänk
Medlem

jo jag vet att dom blir väldigt varma, min Xp1800 är liksom kallare

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

prova? Rätt åt dig OM den pajjar isåfall

Visa signatur

blablabla

Permalänk
Medlem

Vaknat på fel sida idag kanske?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

jag kunde ha på min dator 20min.... fast det går inte köra gta3 utan fläkt....

hade rensat fläkten på dam och glömde sätta i den =/ LOL
det vart bara 90c fast den fungerar fortfarande

Permalänk

Hah..
Av ren nyfikenhet provade jag dedära.
Min gammla åskfågel 1300 gick inte speciellt länge kan jag meddela..
rusade upp i 90c på en gång o sen var de färdigt =o)

Permalänk
Medlem

Hmm, en kabel ahde ramlat in i fläkten på min xp1600+ när jag sov.
Märkte inget, men när jag startade datorn sa xp att datorn hade återställts efter ett allvarligr fel...
CPUn blir 2-3c kallare nu, den är väl "inbränd" så att säga...

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

jag o en polare körde en tb-1333 utan fläns o fläkt =D fy fan vad det rök o luktade =D

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprox
jag o en polare körde en tb-1333 utan fläns o fläkt =D fy fan vad det rök o luktade =D

Lite onödigt och tråkigt sätt att smälta en cpu på.

Permalänk
Medlem

men den va redan förstörd en typ 0,5 mikrometer stor bit hade gått av från coren =/

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprox
jag o en polare körde en tb-1333 utan fläns o fläkt =D fy fan vad det rök o luktade =D

aprox: Du är ganska smart va?

Permalänk

Hmmm det kommer att råda högkonjuktur för datoraffärerna framöver...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Bar0n, vill du möta mej irl eller?! mohaha =P nej, men som sagt den va redan pajad.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Relik 📜

Här kommer min historia:

Jag har en Thermalthake-fläkt men varvtal på strax ´över 6000rpm.
Som ni säkert förstår låter det. Mycket.
Därför använder jag SpeedFan. Men när man startar om burken går fläkten upp i fullvarv.
En vacker dag (eller natt) var jag hos en kompis. Han skulle upp o jobba dagen efter, så han gick o lade sig (han bor i en etta, så han sov i samma rum). Jag o en annan kampis var vakna o skruvade med min nyfixade burk.
Utan att tänka mig för startar jag om burken o fläkten börjar självklart låta som FAN.
Min kompis börjar stöna o rulla i sängen, och av ren reflex kör jag min dumma nöt in handen i datorn för att hålla fast oljuds-fläkten (det gick med orginalfläkten).

BLOOOOOOOD!

Som ni förstår så gick det åt helvete. Fingret rakt in bland bladen och uttersta delen av fingertoppen åt helvete. FAN a det blödde! Dessutom rann skiten ner på ljudkortet, och så funkade aldrig det mer (hade ett nytt, men iaf, kunde ju sålt det)..

Det är typ 4 veckor sedan.. Jag har ingen känsel i fingertoppen än.. haha

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Här kommer min historia:

Jag har en Thermalthake-fläkt men varvtal på strax ´över 6000rpm.
Som ni säkert förstår låter det. Mycket.
Därför använder jag SpeedFan. Men när man startar om burken går fläkten upp i fullvarv.
En vacker dag (eller natt) var jag hos en kompis. Han skulle upp o jobba dagen efter, så han gick o lade sig (han bor i en etta, så han sov i samma rum). Jag o en annan kampis var vakna o skruvade med min nyfixade burk.
Utan att tänka mig för startar jag om burken o fläkten börjar självklart låta som FAN.
Min kompis börjar stöna o rulla i sängen, och av ren reflex kör jag min dumma nöt in handen i datorn för att hålla fast oljuds-fläkten (det gick med orginalfläkten).

BLOOOOOOOD!

Som ni förstår så gick det åt helvete. Fingret rakt in bland bladen och uttersta delen av fingertoppen åt helvete. FAN a det blödde! Dessutom rann skiten ner på ljudkortet, och så funkade aldrig det mer (hade ett nytt, men iaf, kunde ju sålt det)..

Det är typ 4 veckor sedan.. Jag har ingen känsel i fingertoppen än.. haha

KLANT!!!!

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Relik 📜

Hehe..

Chassit är numera snyggt "rödstänkt" på insidan..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ok, min historia.....
Kör med en PCH137 med en 60mm delta på.
Håller väll idle 36 grader på 1750mhz på en xp.
Satte igång datorn och gick till köket, kom tillbaka och nätaagget lät konstigt går inte beskriva med ord. prollen var uppe i 80 grader och datorn stängde som tur var av sig själv.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

min flickväns systers kille startade min dator men han visste inte att jag har ett till nätaggregat som man måste starta med en strömbrytare så min xp2100+ med en volcano 7+ kördes utan fläktar i runt en kvart :), bara fläkten i nätaggregatet som var på, men i windows så gick den hur fint som helst, men jag har dock ingen aning om hur varm den var.

kanske borde sätta på att bios stänger av datorn om den blir för varm :), och vara lite feg.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

lol....jag brukar inte ta av fläkten när datorn är igång i onödan

Visa signatur

10^-9

Permalänk
Medlem

Ungefär som att jag brukar ringa fel i onödan, bara för att få säga, oj, förlåt jag ringde visst fel

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Ungefär som att jag brukar ringa fel i onödan, bara för att få säga, oj, förlåt jag ringde visst fel

Tja, DET är ju oxå en variant..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S