Gigabyte förbereder moderkort i Mini ITX för AMD A-serien "Richland"

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte förbereder moderkort i Mini ITX för AMD A-serien "Richland"

Inför lanseringen av Richland anländer en andra våg moderkort med sockel FM2. En av dessa är från Gigabyte och i formfaktorn Mini ITX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fasen va rent och snyggt!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Om det bara kunde komma en FM2 cpu/apu som tillsammans med ett ordentligt grafikkort kunde orka med BF3/BF4...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Om det bara kunde komma en FM2 cpu/apu som tillsammans med ett ordentligt grafikkort kunde orka med BF3/BF4...

Lär väl kunna spela utan problem så länge grafikkortet är bra.

Permalänk
Skäggig legend

Vill ha mer SATA portar

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se ett lite billigare mITX fm2 kort för runt 500 kr kanske, för den som vill bygga en lite billigre HTPC.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Ser ju kalasfint ut! Hoppar nog richland dock, hoppas det kommer en uppföljare(till detta moderkort) med ev FM2+.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vill ha mer SATA portar

Bara av nyfikenhet, vad ska du ha fler sataportar till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Gigabyte

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Heinel:

Bara av nyfikenhet, vad ska du ha fler sataportar till?

Skickades från m.sweclockers.com

HTPC/NAS

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Om det bara kunde komma en FM2 cpu/apu som tillsammans med ett ordentligt grafikkort kunde orka med BF3/BF4...

?

Permalänk

Varför kommer det aldrig något mITX för AM3+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Tror att han syftar på detta:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3270?k=0cff9c1755581...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Ok:) Jag tänkte 1 BD, 1 SSD och 2 4TB HDD är mer än nog:) men jag fyller ju iofs aldrig ens min 750GB HDD. Vissa gillar att lagra. Har man det som nas vill man kanske raida diskarna också..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz1992:

Precis. För det mest krävande jag utsätter min dator för är just BF3 och kommande BF4. Så om det skulle komma en FM2 CPU/APU som tillsammans med exempel ett GTX 660Ti/760(Ti) och 8 gig ram så skulle jag va tvär nöjd. För innan dess finns det ingen mening med att byta ut datorn ja har i sign då jag inte känner för att köpa ett m-itx moderkort till min nuvarande 2500k då jag ändå blir tvungen att byta grafikkort samtidigt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Wi-Fi, Wireless Display, Miracast, S/PDIF, två HDMI.

Verkar som ett bra val för en HTPC.

Dock lockar den inte som riktig dator.

Permalänk
Inaktiv

Det börjar bli lite fart på amd nu

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAAAAAA !! mini-iTX är awesome !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När tror ni att man kan få tag på dessa moderkort och Richland-processorer hos svenska återförsäljare? Är det rimligt att tänka sig inom 2-3 veckor?

Permalänk
Medlem

Gött AMD! Kul att dom börjar synas på mITX fronten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacontree:

Varför kommer det aldrig något mITX för AM3+?

Det är lite synd. Men kommer förhoppningsvis till nästa generations AMD CPU'er.

Permalänk
Skrivet av Derpina:

Det är lite synd. Men kommer förhoppningsvis till nästa generations AMD CPU'er.

Ja, finns inte några intressanta mATX alternativ heller. Känns som om AMD bara prioriterar standard ATX för AM3+. Något de troligtvis förlorar marknadsandelar på också.

Permalänk
Medlem

YES! Äntligen!!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Och varför ska i princip alla m-itx kort ha processorsockeln så jäkla nära pci-e? Det blir ju nästan ett måste att köra vattenkylning för en vanlig kylare får ju inte plats samtidigt som ett grafikkort... Visst alla kanske inte kör diskret grafik på så små system, men för sjutton man vill väl kunna ha valmöjligheten?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Såg ju trevligt ut, men som vanligt kör man på fullstora minnen i stället för SO-DIMM.

Man får ju numer samma sexton gigabajt oberoende av minnesmodulens egna formfaktor.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Varför kommer det aldrig något mITX för AM3+?

Skrivet av Bacontree:

Ja, finns inte några intressanta mATX alternativ heller. Känns som om AMD bara prioriterar standard ATX för AM3+. Något de troligtvis förlorar marknadsandelar på också.

Antagligen för att det är för liten marknad för den kombinationen.

Jag själv skulle aldrig köra en vassare CPU i ett litet chassi eftersom det gör kylningen så problematisk. Man köper ju oftast AM3+ för att kunna klocka rätt bra och då behöver man få in stora kylare. Sätter man en sån CPU i ett litet chassi så tycker jag att man motarbetar sig själv i onödan.
Sen finns det givetvis bra anledningar som att man vill ha en liten låda att ta med på LAN t.ex. men det är ju inte så stor andel av totala marknaden som är som oss entusiaster, så företagen får gå på majoriteten.

Men visst vore det trevligt med åtminstone ett kort på marknaden, bara för att ha valmöjligheten.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Antagligen för att det är för liten marknad för den kombinationen.

Jag själv skulle aldrig köra en vassare CPU i ett litet chassi eftersom det gör kylningen så problematisk. Man köper ju oftast AM3+ för att kunna klocka rätt bra och då behöver man få in stora kylare. Sätter man en sån CPU i ett litet chassi så tycker jag att man motarbetar sig själv i onödan.
Sen finns det givetvis bra anledningar som att man vill ha en liten låda att ta med på LAN t.ex. men det är ju inte så stor andel av totala marknaden som är som oss entusiaster, så företagen får gå på majoriteten.

Men visst vore det trevligt med åtminstone ett kort på marknaden, bara för att ha valmöjligheten.

Med dagens vattenkylningspaket så tycker jag nog ändå inte att det är ett större problem, då kan du lätt få gott om luft över radiatorn även om chassit är litet. Det skulle vara vrm-kylning isåfall, men det borde inte vara någon skillnad mellan amd och intel tycker jag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Mini ITX i all ära... Men vore det inte dax att Ethernetkontakten (RJ-45) fick en ny, mindre formfaktor?!?
Den är så sjukt onödigt stor och tar alltid en massa plats på små enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Med dagens vattenkylningspaket så tycker jag nog ändå inte att det är ett större problem, då kan du lätt få gott om luft över radiatorn även om chassit är litet. Det skulle vara vrm-kylning isåfall, men det borde inte vara någon skillnad mellan amd och intel tycker jag

Vattenkylning tar ju fortfarande plats, bara att man flyttar den till kanten på chassit istället för platsen precis vid CPUn.
Jag har själv ett µ-ATX chassi, det finns plats för 3st 80mm-fläktar, blir lite svårt att få in en 120mm-radiator där, även om det givetvis har kommit bättre små chassin på sistone, så är det iaf mer begränsad kylning.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX