Behöver hjälp! SOS, vad bör jag välja?

Permalänk

Behöver hjälp! SOS, vad bör jag välja?

Hej jag undrar vilken dator jag bör köpa, det står mellan två alternativ. Jag är lite osäker b.la. pga att gigabyte kortet i den ena datorn är voltage locked. Båda datorerna kostar 7000kr.
Här är den första datorn:
Nättagg - be quiet! PURE POWER CM BQT L8-CM-630W - BN182

CPU Kylare - Cooling-CPU Thermalright Silver Arrow SB-E - 100700408

RAM - DDR3-DIMM1600 Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL11 2x8GB - CMX16GX3M2A1600C11

Chassi - Fractal Design Define R4 Tower No PSU White ATX - FD-CA-DEF-R4-WH

Moderkort - Gigabyte GA-Z77-D3H Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 ATX - GA-Z77-D3H

Processor - Intel Core i5-3570K - BX80637I53570K
SSD - Samsung 840 Series 250GB - Z-7TD250BW

HDD - Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB - WD20EARX
Grafikkort - Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB - GV-R797OC-3GD

Även Wi fi adapter

kommer tillsammans med 2 skärmanr 17t och 19t
mus och tagentbord headseet,

Här är den andra datorn:
Nätagg- Corais 750AX
Grafikkort- Powercolor HD7970
Processor- Inter i5 3570K 3,4ghz
Chassi- Fractal define R4 svart
processorkylare- Noctua NH-U12P SE2
ramminnen- VENGEANCE LP 16gb 4x4
SSD- Samsung Basic 840-Series 250GB
moderkort- ASRock Z77 Pro4
Skärm- Samsung 24" S24B350H LED

mod- Corsair AX850/750/650 sleeved cables, Vita

Permalänk
Medlem

Vart har du hittat de här datorerna för 7000 kr?

Permalänk

En kompis säljer dom men hur är det med gigabyte grafikkortet? Kommer dom unlocka voltagen snart?

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att du aldrig kommer kunna unlocka voltagen, kompis till mig försökte flera olika BIOS utan att lyckas. Om du ska överklocka är det bäst att du tar det olåsta

Permalänk
Skrivet av BuSomFan:

Ganska säker på att du aldrig kommer kunna unlocka voltagen, kompis till mig försökte flera olika BIOS utan att lyckas. Om du ska överklocka är det bäst att du tar det olåsta

Men varför skryter dom om överklockningspotential när man ändå kan inte överklocka? XD

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför de skulle göra det när det knappt går att överklocka någonting alls, gigabyte borde absolut göra något åt det. Kollade runt lite och det värkar som om du vill unlocka voltagen så är nog enda sättet att flasha BIOSen vilket är både riskfyllt och värkar bara funka hälften av gånger.

Permalänk
Skrivet av BuSomFan:

Jag vet inte varför de skulle göra det när det knappt går att överklocka någonting alls, gigabyte borde absolut göra något åt det. Kollade runt lite och det värkar som om du vill unlocka voltagen så är nog enda sättet att flasha BIOSen vilket är både riskfyllt och värkar bara funka hälften av gånger.

Så vilken skulle du välja av dessa två datorer?
Den med powercolour 7970 har bara hdd på 250gb eller den andra med ett voltage locked kort?

Permalänk
Medlem

Powercolouren kommer inte gå mycket bättre än det fabriksöverklockade när det är överklockat så datorerna är i princip samma.
Den första datorn ser ju som du får mest ut av pengarna förutsatt att allting är helt.
Kolla upp kvalitén på det första paketets keyboard, mus, headset och skärmar samt vad modeller det rör sig om. Välj sedan utifrån det, men såvida du inte redan har mus, skärm och keyboard som du vill använda och grejerna var i bra kvalité, skulle jag valt första datorn då du också tjänar 2TB HDD på det.

Edit: Bättre nätaggregat på det första paketet också