Permalänk
Medlem

Suck! mitt Cisco EPC2425 kan inte hantera releasen så varje timme så tappar den internet! Omöjligt att spela online med detta problemet. Testade att stänga av det trådlösa på routern då jag har sladd kontakten till min dator. Och då tappade den INTE kontakten med internet. Men det innebär att ingen annan i huset kan koppla upp sig

Någon som vet hur jag kan jobba runt detta problemet eller är det bara begära ny router?

Permalänk
Skrivet av Nomiss:

Hej!

Flyttat in i ett Comhem-hus nyligen. Valet jag står för nu är:
Comhem 100mbit via deras jack eller Bredbandsbolaget 24mbit/s via telejacket.

Skillnaden på årskostnaden för dessa är inte särskilt anmärkningsvärd.

Jag har alltid tidigare varit nöjd med BBB i min tidigare lägenhet, där jag hade 60mbit/s via telejacket. När jag läser om Comhem på olika forum blir man orolig. Mycket driftstörningar, varierande hastigheter, dålig support osv. För mig är det betydligt mycket viktigare att bredbandet är stabilt än "supersnabbt".

Användningsområden:
- Streama HD på Netflix och ViaPlay.
- Casual gaming.
- Spotify.

Vilket tror ni hade passat mig bäst?

Comhem har alltid fungerat bra för mig tills jag fick hem deras Netgear CG3100, har återkommande problem med att tappa nätverket och uppkopplingen mot comhem flera gånger i veckan efter en tids användning , vilket kräver fabriksåterställning ca 1-2ggr varannan månad av någon anledning för att hålla en stabil uppkoppling (rekommendation från Comhems support för att avhjälpa problemen).

Fick återgått att använda min gamla routers Wifi för att CG3100's inte är stabil nog att hålla uppe en fungerande.
Som rekommendation är att skaffa sig en extern router om man vill ha ett stabilare nätverk hemma och endast använda Netgear CG3100 som modem.

Kan man leva med en långsammare lina som är stabil så väljer jag bort Comhem i dagsläget så länge de envisas med att endast erbjuda undermålig utrustning till sina kunder...

Permalänk
Medlem

Fick göra en 30/30/30 reset på modemet i går kväll.
Testade speed test och från 170Mbps hade jag gått ner till 80Mbps. (samma som jag hade med mitt gamla modem). Bredbandskollen visade betydlig högre siffor upp mot 150Mpbs.
Wifi visade vara "stabil" utan att koppla ner sig, på ch.13 upper mode.
64-50dBm range span är mellan 11-14 enligt wifi analyzer.
Det finns ett till wifi på samma band (ch13) men med mycket lägre dBm.
Så vi får se vad som händer framöver. Kanske jag behöver inte gå över till 5Ghz.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som ligger under hammarkullen och som har märkt av att stabiliteten har blivit sämre efter deras 8h+ långa avbrott förra onsdagen?

numera får jag dagliga avbrott, och ibland 4-5 avbrott per dag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Intressant. Enligt en bild på sid 6 i installations-PDF:en är beteckningen CG3700EMR, fast den finns inte på Netgears sida. Har dualband 802.11n wireless 5GHz/2,4Ghz.
http://www.netgear.com/service-provider/products/routers-and-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Intressant. Enligt en bild på sid 6 i installations-PDF:en är beteckningen CG3700EMR, fast den finns inte på Netgears sida. Har dualband 802.11n wireless 5GHz/2,4Ghz.
http://www.netgear.com/service-provider/products/routers-and-...

Verkar inte vara exakt samma iom att det modem comhem säljer har 2 LANportar och det i ovan länk verkar ha 4. Dessutom verkar modemet comhem säljer ha 1 telefoniport och dethär har 2. Men ja det är väl olika tillval leverantören gör. chipet lär ju vara samma i själva modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Enligt installationsguiden så har det nya modemet stöd för 5 GHz bandet vilket positivt då de flesta av Comhems kunder bor i flerfamiljshus.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Enligt installationsguiden så har det nya modemet stöd för 5 GHz bandet vilket positivt då de flesta av Comhems kunder bor i flerfamiljshus.

Ett annat problem är väl dock att folk har så dålig koll att dom inte ens har eller vet om dom har grejjer som klarar 5ghzbandet... men ja det är bättre iom att det lätt kan bli fullt på 2,4ghzbandet i ett 4+våningshus.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat det nya modemet?

Var sugen på att testa det då wifi-hastigheten lämnar en del att önska men tydligen måste man köpa modemet för fullt pris om man redan har ett CG3100 och 995:- + frakt vet jag inte om jag vill lägga ut innan jag sett en recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Är det någon som har testat det nya modemet?

Var sugen på att testa det då wifi-hastigheten lämnar en del att önska men tydligen måste man köpa modemet för fullt pris om man redan har ett CG3100 och 995:- + frakt vet jag inte om jag vill lägga ut innan jag sett en recension.

Nu har jag jäääkligt dålig koll men kan man inte få modemet till nedsatt pris om man binder om tjänsten i typ 1 år? Precis som när man nytecknade?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hm när kom detta nya modem?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Vet inte om kabel klarar 400 men 200/100 hade ju iallafall varit roligare en 200/10.

Kabeln klarar mycket högrehastigheter! säkert över några gb/s men just nu ligger det tvkanaler i frekvensbandet som tar upp plats!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Nu har jag jäääkligt dålig koll men kan man inte få modemet till nedsatt pris om man binder om tjänsten i typ 1 år? Precis som när man nytecknade?

Näe inte när man redan har ett CG3100 tydligen.

Permalänk
Medlem

Har nu fått det nya modemet allt är positivt och den är lätt att konfigurera,
Det trådlösa är mycke snabbare än cg3100 ca 80Mbit 2 meter ifrån med intel 6235 wifi card,

MEN den har enorma problem med värmen...efter ett tag switchar den ner hastigheten på 2.4ghz bandet.
Enligt inSSIDer switchar den ner till 1 kanal (144Mbit)efter ett tag vid hård körning

Permalänk
Skrivet av Punchboll:

Har nu fått det nya modemet allt är positivt och den är lätt att konfigurera,
Det trådlösa är mycke snabbare än cg3100 ca 80Mbit 2 meter ifrån med intel 6235 wifi card,

MEN den har enorma problem med värmen...efter ett tag switchar den ner hastigheten på 2.4ghz bandet.
Enligt inSSIDer switchar den ner till 1 kanal (144Mbit)efter ett tag vid hård körning

I enlighet med 802.11n standarden så skall den gå ner i hastighet om det det finns andra nätverk i närheten som kan störas när man kör med dubbla bandbredden på 2.4 GHz bandet. Det kanske är någon grannes nätverk som påverkar.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/317...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att youtube inte fungerar på MÅNGA klipp?

Permalänk
Skrivet av Tweak:

Någon annan som har problem med att youtube inte fungerar på MÅNGA klipp?

Hade problem för några minuter sedan men nu fungerar det bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har problem med det nya modemet som jag kör utan NAT
Det kopplar ner varje timma och detta står i loggen:

Time Priority Description
1970-1-1, 00:00:42.0 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=10xxxxxxxxxx;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
1970-1-1, 00:01:37.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=10xxxxxxxx;CMTS-MAC=00xxxxxxxx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

har tagit bort MAC adressen.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Punchboll:

Har problem med det nya modemet som jag kör utan NAT
Det kopplar ner varje timma och detta står i loggen:

Time Priority Description
1970-1-1, 00:00:42.0 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=10xxxxxxxxxx;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
1970-1-1, 00:01:37.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=10xxxxxxxx;CMTS-MAC=00xxxxxxxx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

har tagit bort MAC adressen.

Hej,

Tråkigt att du har problem med det nya modemet. Anledningen till att den startar om kan bero på att signalen till modemet inte är helt okej. Rekommenderar att du tar kontakt med kundservice på telefonnummer 0771-55 00 00 och felanmäler problematiken du upplever.

Med vänliga hälsningar
Maria Johansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

CG3100 och Twitch.tv

Någon som har streamat via twitch.tv och använder CG3100 och som streaming program http://obsproject.com/index?

Jag provade göra en sökning men finns inget relaterat. Det är totalt omöjligt med NAT på (rött nästan konstant), och med NAT av så är det fortfarande mycket dåligt (dock inte inärheten lika dåligt som med NAT på). OBS har en inställing som heter minimize network impact vilket gör att det blir bättre men fortfarande finns där något som stör. OBS har en connection indikator som går mellan grön (ok), gul och röd(frame drops) färg. Det ska helst vara grön hela tiden, men det är den inte. Jag har dessutom testat från en kompis bostad där det finns fiber bredband. Där fungerar allt super bra, med fast grönt sken hela tiden.

Jag har 10/100 lina från comhem.

Enklast att fråga här skulle jag tro, där flera använder comhem med CG3100. Så kanske någon annan kan testa?

Jag har varit i kontakt med comhem om detta, och pratat med Lukas. Han hjälpte mig i flera dagar för att hitta en lösning. Grymt bra service!
Inga fel hittades, men något är där som inte är som det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Någon som har streamat via twitch.tv och använder CG3100 och som streaming program http://obsproject.com/index?

Jag provade göra en sökning men finns inget relaterat. Det är totalt omöjligt med NAT på (rött nästan konstant), och med NAT av så är det fortfarande mycket dåligt (dock inte inärheten lika dåligt som med NAT på). OBS har en inställing som heter minimize network impact vilket gör att det blir bättre men fortfarande finns där något som stör. OBS har en connection indikator som går mellan grön (ok), gul och röd(frame drops) färg. Det ska helst vara grön hela tiden, men det är den inte. Jag har dessutom testat från en kompis bostad där det finns fiber bredband. Där fungerar allt super bra, med fast grönt sken hela tiden.

Jag har 10/100 lina från comhem.

Enklast att fråga här skulle jag tro, där flera använder comhem med CG3100. Så kanske någon annan kan testa?

Jag har varit i kontakt med comhem om detta, och pratat med Lukas. Han hjälpte mig i flera dagar för att hitta en lösning. Grymt bra service!
Inga fel hittades, men något är där som inte är som det ska vara.

Jag har haft problem med att se på vissa streams senaste 2-3 veckorna, 1-2 stream laggar satan som det inte gjort förut medans andra streams går att se på 1080p utan problem. Och felet ligger inte hos den som streamar.

Har också haft sämre svarstid från bredbandskollen, har alltid haft under 10ms men senaste månaden har det legat på 10-15ms. Någon mer som märkt nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Jag har haft problem med att se på vissa streams senaste 2-3 veckorna, 1-2 stream laggar satan som det inte gjort förut medans andra streams går att se på 1080p utan problem. Och felet ligger inte hos den som streamar.

Har också haft sämre svarstid från bredbandskollen, har alltid haft under 10ms men senaste månaden har det legat på 10-15ms. Någon mer som märkt nåt?

Tror inte höjningen på 5-10ms i bbkollen är orsaken till ditt problem direkt. Vad gäller de för streams? Eller gäller det också twitch? Kan ju vara nått routingfel ute i europa någonstans tex...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Tror inte höjningen på 5-10ms i bbkollen är orsaken till ditt problem direkt. Vad gäller de för streams? Eller gäller det också twitch? Kan ju vara nått routingfel ute i europa någonstans tex...

Ja det gäller vissa streams på twitch, tex laggar http://sv.twitch.tv/demuslim för mej, medans andra twitch-streams funkar felfritt. Och det är fler som svarat att dom är från Sverige och inte har nån lagg alls, så det är yu lite skumt också. Som sagt har det inte varit laggit tidigare detta har kommit senaste månaden.

Sen BBkollen var mest en notering, varför har det blivit sämre kan man yu undra?

Permalänk
Medlem

Gör en tracert till siten och jämför med en som det verkar fungera för? Dock konstigt om vissa klipp fungerar. Låter ju som att dom har någon lastbalanserare hos twitch som fungerar illa men omöjligt att säga.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av newbi:

Suck! mitt Cisco EPC2425 kan inte hantera releasen så varje timme så tappar den internet! Omöjligt att spela online med detta problemet. Testade att stänga av det trådlösa på routern då jag har sladd kontakten till min dator. Och då tappade den INTE kontakten med internet. Men det innebär att ingen annan i huset kan koppla upp sig

Någon som vet hur jag kan jobba runt detta problemet eller är det bara begära ny router?

ja hade exakt samma problem med EPC2425, läste det var nån som hade öppna den limmat på en Kylfläns direkt på chipset om du vill köra billighets varianten

köp ett nytt modem använd bara cisco som ''brygga'' eller slav ha en kort nätverks-sladd 10-20cm så Internet >Cisco EPC2425>ny router>datorn
ja köpte en TP-Link TL-WR1043ND http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529115 har kanske 2 avbrott/år nu

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tror inte twitchproblemet är specifikt för comhem. Dök nyss upp 2 andra trådar om detta på forumet med identiska symptom:

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... Verkar gälla telia.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... ingen aning vilken lev det gäller.

Kan vara att det är dålig routing hos telia internetcarrier vilket comhem och även andra använder sig av. Inget comhem i sig kan påverka i så fall.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Tror inte twitchproblemet är specifikt för comhem. Dök nyss upp 2 andra trådar om detta på forumet med identiska symptom:

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... Verkar gälla telia.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... ingen aning vilken lev det gäller.

Kan vara att det är dålig routing hos telia internetcarrier vilket comhem och även andra använder sig av. Inget comhem i sig kan påverka i så fall.

Använder alla sig av telias? Eftersom igår testade jag igen med att gå hem till min polare som bor 400m från mig. Skillnaden är att han har fiber i sitt lägenhetshus, och jag har comhem i mitt. Där fungerar min broadcasting av streams via twitch kanon bra, men hemma är det uselt.

Det säger mig att jag kanske måste prova någon annan ISP, om jag nu vill fortsätta med broadcasting.

Mycket trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Använder alla sig av telias? Eftersom igår testade jag igen med att gå hem till min polare som bor 400m från mig. Skillnaden är att han har fiber i sitt lägenhetshus, och jag har comhem i mitt. Där fungerar min broadcasting av streams via twitch kanon bra, men hemma är det uselt.

Det säger mig att jag kanske måste prova någon annan ISP, om jag nu vill fortsätta med broadcasting.

Mycket trist.

Nä alla använder inte telia ic, troligen inte din polares isp tex... Vilka mer än comhem och telia vet jag inte.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Ah tackar, ja hoppas dom kan lösa det vad det lider.