Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krav från Telenor!

Permalänk
Medlem

Krav från Telenor!

Hej!

Familjen köpte en 4g router med abonnemang från telenor för ungefär ett år sen, 80mbit/s med routern D-Link DWR-923. Den har fungerat till och från, mest från, med ytterst dåliga hastigheter. Efter flera initiativ från vår sida genom att prova flera frekvenser och försök att få hit hjälp från telenor att kontrollera routern har vi fått nog. Vi ringde till telenor och bad dem avsluta vårt abonnemang då de ej uppehållit kontraktet och ej gjort ett enda försök till att åtgärda det. Då hade dem mage att säga att innan vi fick göra det skulle VI ta routern till en plats flera kilometer bort, och göra mätningar åt dem!

Är det här tillåtet? Är det vi som ska felsöka enheten om de ej kan uppehålla sin del av kontraktet? Skulle uppskatta råd enormt, ska antagligen kontakta ARN eller liknande, men det är skönt att få råd från er först.

Visa signatur

Intel i5 2500k - HD6950 2GB - Corsair Vengeance 8GB - MSI P67A-GD65 - Corsair TX V2 750w - Samsung f3 1TB - Fractal Design Arc - 1GB HDD

Permalänk
Medlem

Att dom vill ta routern en bit bort är ju ett sätt att kolla om det är fel på den. dock ska det inte behöva kosta dej någonting att ta dej dit.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är inte avtalsbrott om det inte står i avtalet att de ska göra felsökningen åt år. Eftersom anslutningen mot backbone är trådlöst är det därför vettigt att flyta på er anslutningspunkt? Skulle du/ni hellre betala flera tusen för felsökningen, för det är nog vad det skulle kosta att ta dit en tekniker.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grashie:

Hej!

Familjen köpte en 4g router med abonnemang från telenor för ungefär ett år sen, 80mbit/s med routern D-Link DWR-923. Den har fungerat till och från, mest från, med ytterst dåliga hastigheter. Efter flera initiativ från vår sida genom att prova flera frekvenser och försök att få hit hjälp från telenor att kontrollera routern har vi fått nog. Vi ringde till telenor och bad dem avsluta vårt abonnemang då de ej uppehållit kontraktet och ej gjort ett enda försök till att åtgärda det. Då hade dem mage att säga att innan vi fick göra det skulle VI ta routern till en plats flera kilometer bort, och göra mätningar åt dem!

Är det här tillåtet? Är det vi som ska felsöka enheten om de ej kan uppehålla sin del av kontraktet? Skulle uppskatta råd enormt, ska antagligen kontakta ARN eller liknande, men det är skönt att få råd från er först.

De dom vill veta är förmodligen om du har radioskugga i närheten vilket orsakar nertid för din del. Att ta med routern till jobbet/skolan och bara se ifall det fungerar bättre är väl något man kan göra?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

Alternativet är väl att de tar in routern för felsökning och är det då inget fel på routern utan begränsningar i frekvensbandet hos dig/er så åker du på en saftig frakt/undersökningsavgift istället.
Att själv testa är kanske trist men man slipper betala extra för något som inte fungerar iaf. De har kanske testat den modellen tidigare och insett att det leder till mer missnöje än nuvarande modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av grashie:

Hej!

Familjen köpte en 4g router med abonnemang från telenor för ungefär ett år sen, 80mbit/s med routern D-Link DWR-923. Den har fungerat till och från, mest från, med ytterst dåliga hastigheter. Efter flera initiativ från vår sida genom att prova flera frekvenser och försök att få hit hjälp från telenor att kontrollera routern har vi fått nog. Vi ringde till telenor och bad dem avsluta vårt abonnemang då de ej uppehållit kontraktet och ej gjort ett enda försök till att åtgärda det. Då hade dem mage att säga att innan vi fick göra det skulle VI ta routern till en plats flera kilometer bort, och göra mätningar åt dem!

Är det här tillåtet? Är det vi som ska felsöka enheten om de ej kan uppehålla sin del av kontraktet? Skulle uppskatta råd enormt, ska antagligen kontakta ARN eller liknande, men det är skönt att få råd från er först.

Vill de att du ska göra deras jobb åt dem kan du antagligen kräva ersättning, men det kan nog vara en bra idé att ta kontakt med ARN.

Säger du till Telenor att du går till ARN får de förhoppningsvis eld i baken.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kontakta PTS, Post och Telestyrelsen, ARN och även ansvarig politiker angående telekom eftersom det är telebolagens ansvar och intresse att ha täckning och inte kundens.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Kontakta PTS, Post och Telestyrelsen, ARN och även ansvarig politiker angående telekom eftersom det är telebolagens ansvar och intresse att ha täckning och inte kundens.

Det ligger i kundens intresse att kontrollera hur det fungerar innan man tecknar avtal.
http://www.tele2.se/provkor.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kontakta PTS, Post och Telestyrelsen, ARN och även ansvarig politiker angående telekom eftersom det är telebolagens ansvar och intresse att ha täckning och inte kundens.

Telebolagens ansvar? Telebolagen har ingen som helst skyldighet att kunna tillhandahålla en tjänst till alla.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muppens:

Telebolagens ansvar? Telebolagen har ingen som helst skyldighet att kunna tillhandahålla en tjänst till alla.

Är du på riktigt?Jag citerar "
Då hade dem mage att säga att innan vi fick göra det skulle VI ta routern till en plats flera kilometer bort".
Det är knappast kundens ansvar att flytta routern flera kilometer.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Är du på riktigt?Jag citerar "
Då hade dem mage att säga att innan vi fick göra det skulle VI ta routern till en plats flera kilometer bort".
Det är knappast kundens ansvar att flytta routern flera kilometer.

Nej det är inte kunden skyldighet att göra så. Men telebolaget är inte skyldiga att tillhandahålla en tjänst som är stabil hela tiden. Om inte avtalet reglerar avhjälpande av denna typ av problem är de inte heller skyldiga att exempelvis skicka ut tekniker.

Om du insisterar på att få betala för att en tekniker skall komma förbi och antagligen konstatera trivialiteter eftersom routern antagligen inte är defekt så får du göra det.

Varför tror du att de ska göra det du tror, gratis? Står det i avtalet? Vissa ISPer kan vara snälla och tar inte betalt då det är fel på lokala ledningar etc. I detta fall finns inga ledningar och det de skulle kunna göra är att titta på routern, dvs du skickar in den till dem. Har du föreslagit det, eftersom du verkar tro att routern är defekt?

Du säger "eftersom de inte kan upprätthålla sin del av kontraktet". Vilken avtalspunkt anser du att de bryter mot?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte 4G router från BBB när jag flyttande till lägeheten jag bor i nu, kontraktet var för ett år. Det var helt hemskt, jag bodde innanför det snabbaste området enligt deras karta, men den tappade connection flera gånger när man satt och spela och det var långsamt som satan, inte i närheten lika bra som de hade utlovat. När jag tillslut upptäckte att jag kunde få riktigt fiber så ringde jag och ville säga upp, men jag hade ju kontrakt. Så efter lite mer övertalande, kände en på BBB som sa att jag skulle få säga upp det om jag inte var nöjd, så kopplade dom mig till en annan. Tog 10 sekunder sen var det uppsagt och klart. Aldrig mer 4G..

Har inte telenor en täckningskarta? Annars kan du ju försöka ta det dom skriver om bredbandet på sin hemsida och vända mot dom. Dom ville att jag skulle åka och kolla med routern nån annanstans också men jag sa att jag låg inom maxområde så de orkade väl inte tjata mer ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Självklart är inte detta avtalsbrott.

Dom har all rätt i världen att kontrollera sin produkt så att du inte bara kastat in den i en sten.

Att reklamera såna avtal är aldrig busenkelt men aldrig heller omöjligt, dom har vissa grejer som dom måste göra för att se till att du håller din del av avtalet. Så om du får den kontrollerad och det inte visar sig vara några problem med den så är väl nästa steg ifrån deras sida att åka ut och göra mätningar. Sedan kolla om det är värt för dom att sätta upp förstärkare åt dig och om inte det är det så häver dom nog avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kontakta PTS, Post och Telestyrelsen, ARN och även ansvarig politiker angående telekom eftersom det är telebolagens ansvar och intresse att ha täckning och inte kundens.

Du glömde Aftonbladet!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av grashie:

Hej!

Familjen köpte en 4g router med abonnemang från telenor för ungefär ett år sen, 80mbit/s med routern D-Link DWR-923. Den har fungerat till och från, mest från, med ytterst dåliga hastigheter. Efter flera initiativ från vår sida genom att prova flera frekvenser och försök att få hit hjälp från telenor att kontrollera routern har vi fått nog. Vi ringde till telenor och bad dem avsluta vårt abonnemang då de ej uppehållit kontraktet och ej gjort ett enda försök till att åtgärda det. Då hade dem mage att säga att innan vi fick göra det skulle VI ta routern till en plats flera kilometer bort, och göra mätningar åt dem!

Är det här tillåtet? Är det vi som ska felsöka enheten om de ej kan uppehålla sin del av kontraktet? Skulle uppskatta råd enormt, ska antagligen kontakta ARN eller liknande, men det är skönt att få råd från er först.

Har man bara ett 80 millibit-abonnemang kan man inte räkna med värst bra prestanda

Telenor kan inte kräva att Ni ska testa utrutningen på annan ort och behöver inte heller skicka ut en tekniker som konstaterar det ni redan själva påtalat. Det ni kan göra är att lämna in den så kan Telenor funktionstesta själv. Detta innebär dock bara längre handläggningstid som bara du lider av.

Om funktionstesten visar att det inte är något fel på modemet saknar ni rimligen täckning och kan häva avtalet.

Fungerar inte modemet får ni ett nytt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, är det inte enklare att bara ta med sig routern till en kompis eller liknande istället för att krångla med ARN, avtalsbrott, konsumentombudsman osv.?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB