Asrock demonstrerar spillsäkra moderkort

Permalänk
Melding Plague

Asrock demonstrerar spillsäkra moderkort

I en video på Youtube demonstrerar Asrock hur ett spillsäkert moderkort med conformal coating står pall mot rinnande vatten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

coolt men ganska meningslöst ...

Permalänk
Medlem

Då kan jag spela när jag är under vatten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"This is amazing"

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk

Det var ett jävla ljud det där!

Permalänk
Medlem

Vänta nu.
Rann inte det där vattnet över cpu sockeln??

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Nice, har alltid velat använda datorn under vatten *rofl*

Permalänk

Nej man kanske inte har moderkortet under vatten men skulle anta att det kan va bra vid kväve kylning för att inte behöva oroa sig för kondens.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Kul att se att utvecklingen går åt rätt håll. Förvisso inget som lockar mig att köpa men kul med inovationer och lite nytänkande.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Haha, kunde inte hålla mig för skratt när han sa "This is amazing"

Permalänk

Nice . det där skulle jag haft på en av de gammla burkarna när polarn "råkade" spilla en grogg i burken med perforerat chassi .

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk

Ganska meningslöst till stationär men till laptop eller till tangentbord skulle det vara väldigt praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Haha, kunde inte hålla mig för skratt när han sa "This is amazing"

Det är väldigt bra skådespeleri, mer entusiasm får man leta efter!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

fan vad bäst, nu kan man till och med kyla moderkortet(hela) med vatten ^^

Permalänk

Är det inte stor skillnad på rinnande vatten och stillastående när det gäller kortslutning? Osar helt klart marknadsförings-"mumbo jumbo" över detta...

Permalänk
Medlem

Visst är det coolt och så men samtidigt lite synd. Funktionen är ju en gimmick som väldigt få kommer ha användning för. Vad blir det nästa gång? Minisolpaneler? Blinkande dioder överallt? Känns som trenden borde gå åt "coola men samtidigt användbara funktioner för slutanvändaren" istället för "wow" sen "ignore".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tror att all plast varit waterproof sen tidigare*ironi*. Och nu är 30% mer av moderkortet skyddat? Försök att spilla nåt (alltså på exakt samma sätt) på ett moderkort utan att träffa en kontakt. GOOD LUCK HAVE FUN!

*edit: dock är det ju en bra grej, så tummen upp för det. Skyddar ju lite iaf...

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Inaktiv

Vissa har som marknadsföringsknep att sälja med flashiga kylflänsar och vissa har spillsäkra... Det är bara att välja!

Permalänk
Snusfri

Om det inte ökar kostnaderna på moderkortet så ser jag inte detta som någon nackdel direkt.
Är väl bättre att ha det än inte, speciellt om man kör med vattenkylning då det kan minska risken för trasiga prylar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas inte att dom glömmer grafikkorten då, annars är det 100% meningslöst.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Fulaste ''reklamen'' jag har sett, en kille sitter och glor skitintresserat på ett moderkort i typ 5 timmar och sedan vänder han sig om och säger ''det här är otroligt''. Ja verkligen så otroligt så att man kan sitta och glo på det hela dagarna

Permalänk
Medlem

nu fattas det bara vattenskyddat på resten av alla komponenter i datorn, sen kan vi snacka!
jag är då iaf väldigt glad över detta då det visar att det är påväg åt rätt håll ^^,

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Fulaste ''reklamen'' jag har sett, en kille sitter och glor skitintresserat på ett moderkort i typ 5 timmar och sedan vänder han sig om och säger ''det här är otroligt''. Ja verkligen så otroligt så att man kan sitta och glo på det hela dagarna

Du måste sett en uncut version. I den jag såg tittade han bara ett par sekunder.

Permalänk
Medlem

Kul grej men kanske inte så där jättestor poäng att ha om inte övriga komponenter är vattenskyddade. Oavsett får man ju ändå hoppas och be för att ingen vätska tar sin bland kontaktytorna.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon34034:

Vissa har som marknadsföringsknep att sälja med flashiga kylflänsar och vissa har spillsäkra... Det är bara att välja!

Tror jag hellre satsar på "vettigare" marknadsföringsknep i så fall.
Såsom mer påkostade ljudkretsar, eller kylflänsar som även har möjligheter att ansluta vattenkylning förinstallerade.

Vätskeavvisande moderkort känns lite väl nishat. Hur ofta läcker det för de fåtal som använder vätsekylning?
...och designade kylflänsar såsom döskallar, pistoler, ammunition, knivar.... känns lite "P12".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Jag blev lite sugen på att bygga en dator med halvöppen vattenkylning där vattnet rinner ut över moderkortet efter det passerat kylblocken. Sedan rinner det ner i en behållare under varifrån det pumpas tillbaks upp till kylloopen igen. Så ingen radiator. Bara en stor behållare och ett rogivande vattenfall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

De flesta här verkar inte ha mycket innanför pannloben, det finns de som vattenkyler där slangar mm kan brista och skvätta ned komponenter. Att ha ett MB som inte dör av lite spill är ett stort plus.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Fulaste ''reklamen'' jag har sett, en kille sitter och glor skitintresserat på ett moderkort i typ 5 timmar och sedan vänder han sig om och säger ''det här är otroligt''. Ja verkligen så otroligt så att man kan sitta och glo på det hela dagarna

Har du den på bluray??
Versionen jag såg vara bara några sekunder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

först, cheese med kommentaren "This is amazing"
Känns som den är falsk på något sätt.
för det andra, fixa en snorkel till cpun så hade det varit coolare

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Entusiast

Vilken entusiasm i "This is amazing!"... Låter som jag på måndag morgon

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈