AKG K240 Studio eller Audio-technica ATH-M50?

Permalänk

AKG K240 Studio eller Audio-technica ATH-M50?

Jag vill starta en hemma studio där jag kommer producera HardStyle (techno - kolla Headhunterz om ni vill ha referens för ungefär vilka våglängder jag kommer leka med).

Först var det tänkt att jag kör på studiomonitorer (efter att jag skaffat mig ett "bra" ext. ljudkort), men har inte råd för det ännu då jag tänker lägga en 5 lax på det ungefär.

En kille på Andreassons musikaffär tipsade mig om att skaffa mig ett par bra STUDIO-hörlurar istället innan jag har råd att skaffa mig monitorer.
Eftersom jag är ganska fattig atm men vill börja prodda tänkte jag mig inte betala mer än 1,300 ungefär.

Audio-technica ATH-M50 ligger på 1,300:-

AKG K240 Studio ligger på 800:-

Det är en skillnad på en halv lax, inte så farligt egentligen. Men frågan är: "Är ATH-M50 sååååå mycket bättre än AKG?", har provat ATH M50 och gillade dem ganska mycket, keep in mind att jag kommer syssla mycket med BAS men även mid och high är viktiga att jag hör så realistiskt som möjligt.

Någon som är duktig på studiohörlurar och kan ge mig ett tips på vilken av dessa är bäst och jag borde köpa? Just för HS-techno produktion???

Tack på förhand!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du ska driva hörluarna med.

Hade ett par dt770 tidigare som var riktigt sköna med fantastiskt ljud. Tyvärr gick en drivare sönder efter 2.5år, så idag köpte jag ett par MTH50 på andreassons.
Verkar lovande men är långt ifrån inspelade ännu. Kan återkomma lite senare.
AT-MTH50 är iaf mycket mer lättdrivna än 250ohms versionen från Beyer.

Här har du vad jag hade kollat på om jag skulle få för mig att mixa musik.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=18751,256102,46578,55053...

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad du föredrar, såklart, och vad som passar dig bäst. K240 är ju en beprövad och väl ansedd modell och kommer du att skapa musiken i datorn utan att micka upp sång eller liknande så finns det, som jag ser det, ingen egentlig nackdel med dem. Ska man micka upp sång (eller för den delen andra instrument) och producera musik på en seriös nivå så bör man använda slutna lurar. K240 läcker ljud, vilket kan fångas upp av en känslig mick och höras i lite svagare partier i musiken.
I just det avseendet är ju ATH-M50 bättre iaf. Men det finns ju andra slutna lurar som är billigare åxå...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig testat någon Audio-technica-lur någonsin, aldrig ens hört talas om det märket, så jag kan inte uttala mig om vilken som är bättre.

Men, det jag kan säga är att jag gillar mina AKG K240 Studio ordentligt, de är de bästa lurar jag någonsin haft. Bättre än Sennheiser-lurar i 2k-klassen, enligt min mening.

Jag köpte dem bland annat för att använda till musikproduktion.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

M50 är mer färgad vad jag förstår. Det bästa är väl att åka till en butik och testa dom själva då ljud är subjektivt. Men för musikproduktion så vill man ju ha så neutrala lurar som möjligt.

Permalänk

Jag har aldrig lyssnat på M50, men har vart nyfiken på skillnaden mellan dessa länge. Dom flesta slutsatser jag sett tycks vara att K 240 är bättre i diskant och mellanregister, men "tråkigare" för vardagslyssning, då M50 har lite mer boost i basen.
Jag skulle rekommendera k 240 för produktionen, oavsett vilken musik man gör.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

Audio-Techica låter helt underbart efter ett par månaders användning. Var lite sådär i början men sen var det som att allt släppte och nu är jag ruskigt nöjd.

Ägde ett par Beyer DT770 innan, men ville inte ha så mycket bas. Tyckte rent av att det blev för mycket buller.

Ljud är subjektivt och du borde faktiskt prova själv i butik. Ta med dig musik sv den typ du tänker mixa, så lär du nog ganska snabbt kunna avgöra vad som passar dig bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ljud är subjektivt och du borde faktiskt prova själv i butik. Ta med dig musik sv den typ du tänker mixa, så lär du nog ganska snabbt kunna avgöra vad som passar dig bäst.

Nja. Vad man gillar inom ljud är subjektivt, men utrustningen man mixar med ska vara så objektiv det bara går. Mixar du musik på ett system med personlig prägel, kommer den låta helt galet på andra ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Nja. Vad man gillar inom ljud är subjektivt, men utrustningen man mixar med ska vara så objektiv det bara går. Mixar du musik på ett system med personlig prägel, kommer den låta helt galet på andra ställen.

Ska det inte vara så neutralt det går isåfall? Överdriver bas, läckande ljud och skrikig diskant lär få slutprodukten att låta som en tondöv hippie med Down's.

Vet TS vad som låter "rätt" när han provar hörlurar, vet han hur resultatet blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör på M50, jag bjussar på en halv lax!

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ska det inte vara så neutralt det går isåfall? Överdriver bas, läckande ljud och skrikig diskant lär få slutprodukten att låta som en tondöv hippie med Down's.

Vet TS vad som låter "rätt" när han provar hörlurar, vet han hur resultatet blir.

jo, objektiv återgivning är neutral.

Vet ts hur ett par neutrala lurar låter så kan man ju hitta ett par via provlyssning. Men, om man lyssnar, och tex hör för mycket bas, hur vet man om det är lurarna eller låten som har för mycket bas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

jo, objektiv återgivning är neutral.

Vet ts hur ett par neutrala lurar låter så kan man ju hitta ett par via provlyssning. Men, om man lyssnar, och tex hör för mycket bas, hur vet man om det är lurarna eller låten som har för mycket bas?

Hmm, intressant. Med tanke på genren så kan det bli hur fel som helst (valet av lurar, inte det du nyligen skrev).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle köpa mig ett par billigare monitorer, finns bra för ca 2500kr, 1000kr för ett ljudkort som klarar det du behöver och en klaviatur för 1000kr.
Jag skulle aldrig börja med ett par lurar för att producera musik. Men det är min åsikt också.

Permalänk

Eller här:
http://www.thomann.de/se/samson_resolv_a5.htm

Köp till en bas när du har pengar så är det lugnt
Jag har dem hemma, producerar mer modern metall med mycket synthar, men tryck finns det i dem

Permalänk
Skrivet av Segas:

Hmm, intressant. Med tanke på genren så kan det bli hur fel som helst (valet av lurar, inte det du nyligen skrev).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår är ärligt talat inte riktigt vad du menar. Blir det fel om man mixar hardstyle med lurar som låter bli att förvränga ljudet?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Först och främst, tack allihop för era tips.

Det lutar främst åt AKG då om jag förstår er allihop. Med tanke på att de är prisvärda studiohörlurar.
Jag kommer inte "micka" in någon röst, alla röster jag kommer att ha är samplade.

Tusen tack

P.S. Kan hända att jag dyker upp med lite fler frågor.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av emiljohansson91:

Jag skulle köpa mig ett par billigare monitorer, finns bra för ca 2500kr, 1000kr för ett ljudkort som klarar det du behöver och en klaviatur för 1000kr.
Jag skulle aldrig börja med ett par lurar för att producera musik. Men det är min åsikt också.

Tanken med att skaffa hörlurar är delvis för att inte störa grannarna då jag jobbar "sent" med musiken, och delvis för att 2500< är nog den rätta prisklassen för monitorer. Jag tänkte om jag väl ska samla pengar för ett gäng bra sådana kan jag lika väl spara lite längre o skaffa mig lite bättre men under tiden då jag e sugen på att prodda kör jag på hörlurar med regelbundna pauser för mina öron

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Kör på M50, jag bjussar på en halv lax!

Uppskattas!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av baldemar:

M50 är mer färgad vad jag förstår. Det bästa är väl att åka till en butik och testa dom själva då ljud är subjektivt. Men för musikproduktion så vill man ju ha så neutrala lurar som möjligt.

Och du påstår att AKG är i detta avseende mer neutrala än AT - dvs. bättre för hemmaproduktion oavsett hardstyle eller hiphop beats etc.?
Tack för tipset.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av TijY:

Beror lite på vad du ska driva hörluarna med.

Hade ett par dt770 tidigare som var riktigt sköna med fantastiskt ljud. Tyvärr gick en drivare sönder efter 2.5år, så idag köpte jag ett par MTH50 på andreassons.
Verkar lovande men är långt ifrån inspelade ännu. Kan återkomma lite senare.
AT-MTH50 är iaf mycket mer lättdrivna än 250ohms versionen från Beyer.

Här har du vad jag hade kollat på om jag skulle få för mig att mixa musik.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=18751,256102,46578,55053...

Lycka till.

Tack för tipsen ska browsa runt där lite oxå

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har aldrig lyssnat på M50, men har vart nyfiken på skillnaden mellan dessa länge. Dom flesta slutsatser jag sett tycks vara att K 240 är bättre i diskant och mellanregister, men "tråkigare" för vardagslyssning, då M50 har lite mer boost i basen.
Jag skulle rekommendera k 240 för produktionen, oavsett vilken musik man gör.

Ja... efter ett jääääääkla bra tag nu (mer än en månad va?) har jag faktiskt bestämt mig att beställa k240 från webhallen, just p.g.a att mina M-Audio BX5 har lite dämpat mellanregister, så tänkte jag kringgå de tproblemet med ett fint neutralt mllanreg. som du påstår att k240: orna har, right?

Hur kännsd emot öronen efter säg, 45 minuters användning?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Ja... efter ett jääääääkla bra tag nu (mer än en månad va?) har jag faktiskt bestämt mig att beställa k240 från webhallen, just p.g.a att mina M-Audio BX5 har lite dämpat mellanregister, så tänkte jag kringgå de tproblemet med ett fint neutralt mllanreg. som du påstår att k240: orna har, right?

Hur kännsd emot öronen efter säg, 45 minuters användning?

På mig sitter dom skitbra, muffarna går helt "runt" öronen, utan att klämma till örsnibbar eller så. Kan lätt ha dom på mig över en timme, trots glasögon.
men, alla är ju såklart olika. jag antar att det gäller att ha någorlunda rätt storlek på öron och huvud

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*