Statiskt ljud då jag rör musen, hjälp?

Permalänk

Statiskt ljud då jag rör musen, hjälp?

Ett mystiskt problem dök upp för ett par dagar sedan. Ett statikst ljud uppenbarar sig i vänster kanal och varierar med musens rörelser :S
Det märkligaste är att ljudet inte alls hörs från frontpanelen, endast bakifrån. Det finns där oavsett om jag kör högtalare eller headphones.
Ljudkortet i fråga är ett Asus Xonar DGX, har haft det helt problemfritt i runt ett halvår och kör nyaste drivern.
Jag vet att störningar från grafikkortet är en vanlig orsak till liknande störningar, men eftersom det funkat tidigare och inga störningar finns i fronpanelen tvivlar jag lite på att det är orsaken i mitt fall.
Ljudet finns där oavsett volym. Jag har inte trådlös mus eller tangentbord och störningen finns kvar även med alla andra sladdar urdragna.

Har nån råkat ut för nåt liknande eller har några bra idéer får ni gärna dela med er

Tack på förhand.

Permalänk

Låter riktigt konstigt det där asså..

Men låter bekant dock. Undrar om det kan ha nåt med typ elen i datorn, nätaggregat etc.
Testat byta mus? hur gammal är den?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Det låter som det "coilwhine" jag först trodde att jag hade från gpu när jag hw accelererade firefox/chrome, men jag har för mig att jag hörde surret i lurarna eller högtalarna. Jag tror det hade med ljudkortet att göra, DPC latency eller dåliga drivare. Det försvann när jag använde inbyggda ljudkortet istället. Jag hade ett Creative X-fi som gjordes när xp var populärt, och det fungerade nog bäst på det operativet.

Många datorer verkar få problem med pci bussen när datorn har grafikkort, ljudkort och kanske ett löst nätverkskort också. Jag har ett D-link DWA-547 som har fruktansvärt dåliga drivrutiner då all nätverkstrafik orsakar DPC laggspikar, vilket var fruktansvärt när jag använde mitt X-fi. Realtek kretsen led inte alls av lagget som uppkom, och vid närmare undersökning verkar det som att lagget uppstod när både X-fi kortet och D-link kortet satt i var sin pci port samtidigt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself