min bror har blivit lurad på runt 60 000 kr

Permalänk
Avstängd

min bror har blivit lurad på runt 60 000 kr

Hej detta är ett ganska allvarligt problem för hela familjen.

För runt en månad sedan så frågade några min bror att köpa en iphone han skulle få 10 000.kr i handen, Dem fick honom att gå till olika affärer runtom hela göteborg och skrev på telefon kontrakt och hämtade ut runt 8 stycken iphone 5 telefoner.

Sagt och gjort så försvann dem efter detta, Min bror sa då detta till min pappa och han blev shockad och arg eftersom min bror aldrig sa något till min pappa innan han gjorde det.

Dem har skrivit om den här sortens bedrägeri i tidningen. Han har tagit ut runt 8 stycken iphone 5 telefoner och gått med i kontrakt med dem. Tror 2 av dem gick att avbryta men han har fortfarande 6 kvar.

personerna som lurade honom är inte helt okända han gick i boxning tillsammans med dem och träffade dem i sin skola det är personer typ hans ålder under eller 18

Permalänk
Medlem

Har ni kontaktat polisen och frågat dem hur man bör göra?

Permalänk
Medlem

Om din bror inte har ett förståndshandikapp av något slag så tycker jag tyvärr inte det minsta synd om hen/er. För om det var så att han inte kunde urskilja något fel i detta på grund av handikapp/sjukdom så blev han utnyttjad och saken skulle vara löst redan.
Om inte, så var det hans val att gå te massor av butiker och skriva på för saker som han inte skulle använda. Han blev lurad bedragen för han ville ha snabba pengar. Jag låter säkert elak dryg synisk vad nu folk vill kalla mig men att skriva på för saker man inte själv ska ha är bara korkat om man inte har försäkring.. inget är 100% säkert men ändå...

Det är synd att det finns folk som gör sådant mot andra men tänker man sig inte för när det låter lite för bra så är man tyvärr i mina ögon lite för godtrogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

På vilket sätt blev han lurad? Han måste väl ha insett att han skrev på abonnemang för telefonerna?
Eller fick han bara inte sina snabba cash i handen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enRödjävel:

Om din bror inte har ett förståndshandikapp av något slag så tycker jag tyvärr inte det minsta synd om hen/er. För om det var så att han inte kunde urskilja något fel i detta på grund av handikapp/sjukdom så blev han utnyttjad och saken skulle vara löst redan.
Om inte, så var det hans val att gå te massor av butiker och skriva på för saker som han inte skulle använda. Han blev lurad bedragen för han ville ha snabba pengar. Jag låter säkert elak dryg synisk vad nu folk vill kalla mig men att skriva på för saker man inte själv ska ha är bara korkat om man inte har försäkring.. inget är 100% säkert men ändå...

Det är synd att det finns folk som gör sådant mot andra men tänker man sig inte för när det låter lite för bra så är man tyvärr i mina ögon lite för godtrogen.

det är precis det han har blandannat tvångssyndrom

Skrivet av darkmoon:

Har ni kontaktat polisen och frågat dem hur man bör göra?

ja polisen säger att det inte är ett brott

Permalänk
Medlem

Om han nu har grova nog problem för att räknas som förståndshandikappad kan det säkert hjälpa vid kontakt med polis och när ni försöker avbryta abonnemangen. Men då måste ni självklart ha läkarutlåtanden på det.

Dock behöver han nog ha värre problem än tvångssyndrom för att få hjälp från det hållet.

Visa signatur

Poor people are crazy. Rich people are eccentric

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur i helvete lyckats man blåsa nån så mycket?

Att bli "lovad" 10K om man hämtar ut 8 iPhone 5 (för ca 6k styck? Ca 48K totalt!) och faktiskt göra det är helt otroligt..
Förstår man inte att man blir lurad?

Tycker ju såklart detta är trist osv och att nötterna bör låsas in men sålänge det finns folk som går på sånt vet jag inte vad jag kan göra eller säga.

PS. Har man ett sådant handikapp, får man ens ingå sådana avtal/köp??

Permalänk
Medlem

Ja din bror kan ju inte vara riktigt med i svängarna. Men alltså, inget har blivit stulet? De bara lyckades få honom att skriva 8 abonnemang på sig själv?

Kunde ju ha varit värre i så fall och man får fråga vad dessa killar håller på med.

Jag hade börjat med att snacka med din bror och se till att du utgår ifrån en sann historia. Sedan prata med polisen och göra en anmälan, även om det enda brottet här tycks vara att de brutit ett muntligt avtal. Hade inte räknat med någon framgång där. Sedan är det bara att börja käfta med telefonförsäljarna och jag hade inte tvekat att lämna ut namnen på de som inte beviljar återköp förutsatt att produkterna e ok. Det man ev. inte lyckas göra återköp på säljer man och biter kulan.

- Trist men sånt som händer å din bror får nu betrakta sig själv som omyndigförklarad i allt vad pengar å affärer innebär.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subruz:

Ja din bror kan ju inte vara riktigt med i svängarna. Men alltså, inget har blivit stulet? De bara lyckades få honom att skriva 8 abonnemang på sig själv?

Kunde ju ha varit värre i så fall och man får fråga vad dessa killar håller på med.

Jag hade börjat med att snacka med din bror och se till att du utgår ifrån en sann historia. Sedan prata med polisen och göra en anmälan, även om det enda brottet här tycks vara att de brutit ett muntligt avtal. Hade inte räknat med någon framgång där. Sedan är det bara att börja käfta med telefonförsäljarna och jag hade inte tvekat att lämna ut namnen på de som inte beviljar återköp förutsatt att produkterna e ok. Det man ev. inte lyckas göra återköp på säljer man och biter kulan.

- Trist men sånt som händer å din bror får nu betrakta sig själv som omyndigförklarad i allt vad pengar å affärer innebär.

var nog ingen bra ide att göra en tråd om honom utan att ens säga något till honom

men har fått veta att han måste betala telefonerna abbonemangen kom han ut ur han har ingen inkomst

men telefonerna får han betala och min pappa kommer få problem för detta

Permalänk
Medlem

Tråkigt när detta händer. Ni vet ju vilka det är så ställ dom till svars?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av enRödjävel:

Det har förekommit fall där det varit hot inblandat. Även om man inte är förståndshandikappad så kan ett gäng med kniv vara ganska övertalande. De flesta väljer nog att spela med i det läget och lösa det i efterhand än att argumentera med någon som är beväpnad. Man har ju en tämligen dålig förhandlingssituation om man är i numeriskt underläge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

1. Gå igenom ogiltighetsgrunderna i 3 kap. Avtalslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM)
1.1 Försök att få till stånd ogiltighet genom någon av paragraferna.

Om inte detta fungerar (kan i teorin innebära domstolsprocess, men det bör han undvika in i det sista);

2. Böna och be hos respektive operatör att avbryta kontrakten. Det här steget kan utan problem flyttas till att vara första steget. Det vore helt klart den för parterna enklaste lösningen.

3. Betala och se glad ut.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Kan inte din bror börja iaf med att spärra telefonerna han hämtat ut? stöldanmäla dessa?

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardstyler:

Kan inte din bror börja iaf med att spärra telefonerna han hämtat ut? stöldanmäla dessa?

dem är stöld anmälda men polisen verkar inte bry sig

kontrakten är iallafall avbrutna bara telefonerna som är borta som måste betalas tror det var 6 stycken iphone 5

och ja hot är an enledning till att min pappa inte ser en anledning att ringa deras föräldrar skulle nämna vad dem är men är nog rasism och mot reglerna

Permalänk
Medlem

Så telefonerna är alltså borta? I så fall är det ett rätt vanligt fenomen, eller vad som oftast är genom hot pga av indrivning av skuld eller helt enkelt bara för att råna folk på pengar. Hört talas om detta tidigare från telefonförsäljare, i regel invandrare som tvingar andra personer (ofta själva invandrare) att plocka på sig en jäkla massa telefoner via dyra abonnemang. Sedan snor de telefonerna.

Försäljarna ser ofta inte vad som har köpts samma dag i sin kreditupplysning, annars hade det klart varit röd lampa om en unge kommer in och ska ha sin 6'e iphone för dagen.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subruz:

Så telefonerna är alltså borta? I så fall är det ett rätt vanligt fenomen, eller vad som oftast är genom hot pga av indrivning av skuld eller helt enkelt bara för att råna folk på pengar. Hört talas om detta tidigare från telefonförsäljare, i regel invandrare som tvingar andra personer (ofta själva invandrare) att plocka på sig en jäkla massa telefoner via dyra abonnemang. Sedan snor de telefonerna.

Försäljarna ser ofta inte vad som har köpts samma dag i sin kreditupplysning, annars hade det klart varit röd lampa om en unge kommer in och ska ha sin 6'e iphone för dagen.

han hade också just fyllt 18 vilket dem visste han hade legitimation med

Permalänk

Det är ju bedrägerier, polisanmäl dom och ring till operatörerna för att stoppa abonnemangen och säg att dom är polisanmälda för bedrägerier. Du lär behöva dinarie numret ifrån polisen.

Om tvångssyndromen räknas som förståndshandikappande så lär abonnemagen annuleras och polisanmälan gå igenom. Såna här saker är inte allt för ovanliga men bedrägeri roteln hos polisen har jävligt mycket att göra alltid så det kan nog ta några månader innan någonting händer.

Permalänk
Avstängd

Hans bror har ett handikap helt klart, om det nu inte finns hot med i bilden.

Permalänk

Tala med dem. Få dem att betala, går detta ej. Åk inte dit.

Det funkar.

Redigerat
Visa signatur

|||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiwiÄrGott:

Tala med dem. Få dem att betala, går detta ej. Åk inte dit.

Det funkar.

Och du är helt seriös nu? Många skulle ju föredra att anmäla till polisen.

Till TS, vilka typer är det som fåt din bror att göra dessa grejer, är de harmlösa ungdomar eller har de "folk" på sin sida?

Redigerat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Az1337:

Och du är helt seriös nu? Många skulle ju föredra att anmäla till polisen.

Till TS, vilka typer är det som fåt din bror att göra dessa grejer, är de harmlösa ungdomar eller har de "folk" på sin sida?

det är faktiskt ungdomar dem går tillochmed på hans skola skolan enligt min pappa bryr sig inte om detta

Redigerat
Permalänk
Skrivet av zzcool:

det är faktiskt ungdomar dem går tillochmed på hans skola skolan enligt min pappa bryr sig inte om detta

Nej varför skulle skolan bry sig?

Har ni ringt till operatören och sagt att det är polisanmält?

Permalänk
Avstängd

Men om de bara är "ungdomar" ta kontakt med dem eller anmäla dem till polisen, finns inte så mycket mer att göra. Visst kan operatörerna säga upp bindingstiderna, men då ska de ha tillbaka telefonerna också. Alltså did bror verkar vara en mupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

det är precis det han har blandannat tvångssyndrom

ja polisen säger att det inte är ett brott

Tvångssyndrdom är inget handikapp som påverkar intelligensen och således beslutsfattandet.
Har han andra psykiatriska störningar/sjukdomar så får du precisera dig, annars är han tillräknelig.
Skulle han däremot ha något som gör att han ej kan ingå avtal, tex mental retardation av större grad, så borde det vara lätt som en plätt att häva köpen.

Vad har vi lärt oss av detta?

FINNS INGA SNABBA CASH.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Tvångssyndrdom är inget handikapp som påverkar intelligensen och således beslutsfattandet.
Har han andra psykiatriska störningar/sjukdomar så får du precisera dig, annars är han tillräknelig.
Skulle han däremot ha något som gör att han ej kan ingå avtal, tex mental retardation av större grad, så borde det vara lätt som en plätt att häva köpen.

Vad har vi lärt oss av detta?

FINNS INGA SNABBA CASH.

var också lättlurad en gång i tiden tycker inte man ska vara så hård om det eftersom vi gör alla misstag tycker inte riktigt detta är hans fel han har gått igenom mycket ångest den senaste tiden precis som jag

har iallafall fått veta att polisen hade sagt åt honom att inte betala räkningarna och riva dem jag vet inte mer än detta

Permalänk
Avstängd

Och vad har detta ovan att göra med det TS beskriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

var också lättlurad en gång i tiden tycker inte man ska vara så hård om det eftersom vi gör alla misstag tycker inte riktigt detta är hans fel han har gått igenom mycket ångest den senaste tiden precis som jag

har iallafall fått veta att polisen hade sagt åt honom att inte betala räkningarna och riva dem jag vet inte mer än detta

absolut, är man inte ung och dum blir man inte gammal och klok.
Men tvångssyndromen har inget med saken att göra.

jag hade kollat med en jurist eller tex konsumentombudsmannen eller liknande kring detta, polisen kan inte lagar och det kan slå tillbaka hårt på er.

Skrivet av PointMan:

Skulle köpa en ny iPhone på blocket. Hittade en ny till salu, säljaren hette Kjell. Ringde numret i annonsen och en arab svarade. "Kjell är min arbetskamrat, vi har ett företag tillsammans". Ok, lät skumt som fan men stämde träff hemma hos Kjell.

Kollade upp namn, adress och allt och det stämde. Åkte dit, åkte upp och plingade på dörren. Inget svar... efter 10 minuter så ringde telefonen, de var på väg dit. Gick ner och väntade i 20 minuter. Plötsligt kör en BMW X5 upp, hissar ner rutan och frågar om det är vi ska köpa telefonen. Går dit, föraren är typ en 25 årig arab eller dyl.. På passagerarplats sitter en "uppfinad" äldre svensk herre. Iklädd nya fina kläder för att försöka dölja att han knarkat i minst 30 år. Sa inte ett ord, araben skötte allt.

När araben såg att vi blev misstänksamma så bad han Kjell visa upp legitimation och kvittot. Visst, namn och så stämde, telefonen var uthämtad i en Teliabutik dagen innan.

Vi tackade för oss och gick därifrån.

Ja, vad ska man säga...

fin anekdot. Totalt meningslös för tråden men fin ändå.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är detta en ganska utbredd form av kriminalitet. Vill minnas från den tiden jag jobbade som säljare att vår chef var noggrann med att informera oss om att vid misstanke om denna bedrägeriform var det förbjudet att sälja en produkt.

Nu vet jag inte exakt hur händelseförloppet har sett ut, men att en kille i skolålder skall få köpa så många telefoner låter galet och som jag minns det är det delvis säljarens ansvar att inte ta de säljen. Jag vet inte helt säkert hur det ser ut med lagstiftning men hade kanske varit en bra ide att ta kontakt med en jurist?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Vad jag vet är detta en ganska utbredd form av kriminalitet. Vill minnas från den tiden jag jobbade som säljare att vår chef var noggrann med att informera oss om att vid misstanke om denna bedrägeriform var det förbjudet att sälja en produkt.

Nu vet jag inte exakt hur händelseförloppet har sett ut, men att en kille i skolålder skall få köpa så många telefoner låter galet och som jag minns det är det delvis säljarens ansvar att inte ta de säljen. Jag vet inte helt säkert hur det ser ut med lagstiftning men hade kanske varit en bra ide att ta kontakt med en jurist?

problemet är att han gick runt olika affärer runt hela göteborg och gjorde det alltså olika affärer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

problemet är att han gick runt olika affärer runt hela göteborg och gjorde det alltså olika affärer

Ah, mjo går ju inte riktigt att kolla det då riktigt. Är det olika operatörer också? I annat fall känns det som om de borde ha fångats där.

Oavsett tror jag att det skulle kunna vara en bra ide att söka juridisk rådgivning i frågan