Permalänk
Medlem

Hur funkar UV?

God dag! Jag har införskaffat "Sharkoon lysrör, twin-kit, 30cm, UV" (https://www.inet.se/produkt/5322309/sharkoon-lysror-twin-kit-...) Och så har jag även "SilverStone 140mm SST-AP141-UV AirPenetrator" (https://www.inet.se/produkt/5321848/silverstone-140mm-sst-ap1...). När jag nu har satt in det i min dator så är det inget som händer, lysrören går igång, svagt, och fläktarna är oförändrade.

Någon som har en bra förklaring och kanske ett tips på hur man får någon effekt?

Mvh Joel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NjoelN:

God dag! Jag har införskaffat "Sharkoon lysrör, twin-kit, 30cm, UV" (https://www.inet.se/produkt/5322309/sharkoon-lysror-twin-kit-...) Och så har jag även "SilverStone 140mm SST-AP141-UV AirPenetrator" (https://www.inet.se/produkt/5321848/silverstone-140mm-sst-ap1...). När jag nu har satt in det i min dator så är det inget som händer, lysrören går igång, svagt, och fläktarna är oförändrade.

Någon som har en bra förklaring och kanske ett tips på hur man får någon effekt?

Mvh Joel

Tja...UV ljus kräver oftast något vitt att lysa på för bra effekt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

UV-ljus = Ultraviolett ljus
Det har en annan våglängd än vanligt ljus och för att det ska skapa en effekt så behövs en UV-aktiv färg som UV-ljuset kan reflekteras mot. Kolla wikipedia och google.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

UV-ljus är skadligt för ögat, så se till att de inte lyser direkt mot ditt ansikte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ja, de där fläktarna skall reagera med uv-rören och skapa et blått ljus, men inget händer.. :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

UV-ljus är skadligt för ögat, så se till att de inte lyser direkt mot ditt ansikte.

Allt ljus är skadlig för ögat/ hela kroppen... i för stor mängd/styrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Allt ljus är skadlig för ögat/ hela kroppen... i för stor mängd/styrka.

Ja, men det som är viktigt här är att av synligt ljus kan man bli bländad så att man börjar blunda medans rent UV-ljus inte märks.

Det finns UV-lysdioder också. De lyser lila/rosa också som en varning när de är igång så att man ska veta när man inte ska titta på dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ja, men det som är viktigt här är att av synligt ljus kan man bli bländad så att man börjar blunda medans rent UV-ljus inte märks.

Det finns UV-lysdioder också. De lyser lila/rosa också som en varning när de är igång så att man ska veta när man inte ska titta på dem.

Tvivlar starkt på att på att ett par lysrör för 100 spänn avsedda för att ha i en dator har tillräckligt hög effekt för att vara det minsta skadligt. Solljus innehåller UV-ljus så du får det i dina ögon så fort du öppnar rullgardinen på morgonen.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

UV-ljus är skadligt för ögat, så se till att de inte lyser direkt mot ditt ansikte.

Skrivet av Findecanor:

Ja, men det som är viktigt här är att av synligt ljus kan man bli bländad så att man börjar blunda medans rent UV-ljus inte märks.

Det finns UV-lysdioder också. De lyser lila/rosa också som en varning när de är igång så att man ska veta när man inte ska titta på dem.

NEJ, NEJ och NEJ.
UV-ljus och UV-strålning är två helt olika saker. Dessutom är den skadliga våglängden LÅNGT ifrån den som används inom effektljus.

Och det där gällande UV-LED's är också fel. Anledningen att man kan se att de lyser är densamma som att man kan se ett UV-CC rör lysa. Våglängden på ljuset är knappt synligt, men du kan se det med tillräcklig intensitet.

Skrivet av DevilsDad:

Tvivlar starkt på att på att ett par lysrör för 100 spänn avsedda för att ha i en dator har tillräckligt hög effekt för att vara det minsta skadligt. Solljus innehåller UV-ljus så du får det i dina ögon så fort du öppnar rullgardinen på morgonen.

Lite mer åt det rätta hållet. Men åter igen är det inte ljuset (eller om man ska vara jävligt precis, fotonerna) som är skadlig.
Och sist jag kollade finns det inte någon som har fått hudcancer av att modifiera sin dator.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

UV-ljus är skadligt för ögat, så se till att de inte lyser direkt mot ditt ansikte.

Skrivet av NjoelN:

Ja, de där fläktarna skall reagera med uv-rören och skapa et blått ljus, men inget händer.. :/

Skrivet av MrNeikter:

Allt ljus är skadlig för ögat/ hela kroppen... i för stor mängd/styrka.

Skrivet av 4everapple1:

NEJ, NEJ och NEJ.
UV-ljus och UV-strålning är två helt olika saker. Dessutom är den skadliga våglängden LÅNGT ifrån den som används inom effektljus.

Och det där gällande UV-LED's är också fel. Anledningen att man kan se att de lyser är densamma som att man kan se ett UV-CC rör lysa. Våglängden på ljuset är knappt synligt, men du kan se det med tillräcklig intensitet.

Lite mer åt det rätta hållet. Men åter igen är det inte ljuset (eller om man ska vara jävligt precis, fotonerna) som är skadlig.
Och sist jag kollade finns det inte någon som har fått hudcancer av att modifiera sin dator.

UV-ljus och UV-strålning är ju inte två helt skilda saker, allt är ju fotoner. Det som du tittar på och den effekt du är ute efter är ju garanterat inte UV-ljus. UV-ljus definieras som ljus som man inte kan se pga för kort våglängd.

För att återknyta till titeln så fungerar UV-ljus så att vissa material är UV fluorescerande, typiskt vita saker t ex.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorescens

Det som händer är att UV-ljuset får det fluorescerande materialet att lysa i en helt annan (synbar) färg, och effekten är att det inte känns som att det är lysröret som lyser utan snarare objektet.

Det borde fungera med till exempel röntgenstrålning och gamma-strålning också eftersom det flourescerande materialet endast kräver en infallande strålning med tillräcklig fotonenergi, men det är nog inte lika trevligt att ha i datorn.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

UV-ljus och UV-strålning är ju inte två helt skilda saker, allt är ju fotoner. Det som du tittar på och den effekt du är ute efter är ju garanterat inte UV-ljus. UV-ljus definieras som ljus som man inte kan se pga för kort våglängd.

För att återknyta till titeln så fungerar UV-ljus så att vissa material är UV fluorescerande, typiskt vita saker t ex.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorescens

Det som händer är att UV-ljuset får det fluorescerande materialet att lysa i en helt annan (synbar) färg, och effekten är att det inte känns som att det är lysröret som lyser utan snarare objektet.

Det borde fungera med till exempel röntgenstrålning och gamma-strålning också eftersom det flourescerande materialet endast kräver en infallande strålning med tillräcklig fotonenergi, men det är nog inte lika trevligt att ha i datorn.

Precis, jag var lite överdrivet bestämd där. De hör ihop men "strålningen" eller det skadliga ljuset ligger inte i den våglängd som ämnet handlar om.

Hah! Det sista du skrev var lite intressant, det kliar i fingrarna för att köra en challange accepted!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Och det där gällande UV-LED's är också fel. Anledningen att man kan se att de lyser är densamma som att man kan se ett UV-CC rör lysa. Våglängden på ljuset är knappt synligt, men du kan se det med tillräcklig intensitet.

OK? Jag återberättade vad en elektronik-försäljare som sålt UV-lysdioder berättat för mig. Det är inget jag hittat på själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

OK? Jag återberättade vad en elektronik-försäljare som sålt UV-lysdioder berättat för mig. Det är inget jag hittat på själv.

Men då är det något han hittat på.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Men då är det något han hittat på.

Hur som helst, oavsett om det är avsiktligt eller inte så kan det vara en användbar bieffekt.

Tja, i princip alla slags UV-lampor som går att köpa brukar ha varningstext på sig om att strålningen är skadlig. "Blacklight" är visserligen den typ av UV-strålning som är minst skadlig, men man bör fortfarande se till att man inte utsätter ögonen för direkt strålning. Alltså, se till att lampan lyser på det fluoroscerande materialet och inte rakt ut ur lådan eller på speglande ytor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Entusiast

TS behöver UV-reaktiva material, för att de skall lysa upp när de blir belysta med UV-lampor.
Fläktarna som TS har länkat till, är inte vad jag vet, UV-reaktiva.
Det framgår ingenstans att fläktbladen är UV-reaktiva. Bara att det är UV-blad. Tror det handlar om någon förvirring här.

Testa med andra material du vet är UV-reaktiva, och fungerar under UV-ljus, för att utesluta lysrören. Har sett en del så kallade UV-kits som är på tok för svaga för att belysa UV-reaktiva material med synbar effekt.
Testa också att mörklägga hela rummet. Belysningen från undermåliga/svaga UV-lampor syns föst när det är "beckmörkt" runtom.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Framgår på Silverstones hemsida att fläkten har "UV reactive material fan blades"

http://goo.gl/WIjcB 4:e bilden i bildspelet.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Squedo:

Framgår på Silverstones hemsida att fläkten har "UV reactive material fan blades"

http://goo.gl/WIjcB 4:e bilden i bildspelet.

Om så är fallet är nog TS lysrör för svaga, eller ligger inte tillräckligt "högt upp" i våglängd.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Testa att hålla uv:t precis bredvid fläktarna i ett total mörkt rum om det finns en gnutta vanligt ljus tex skrivbordslampa så försvinner nästan all uv effekt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

NEJ, NEJ och NEJ.
UV-ljus och UV-strålning är två helt olika saker. Dessutom är den skadliga våglängden LÅNGT ifrån den som används inom effektljus.
...
Lite mer åt det rätta hållet. Men åter igen är det inte ljuset (eller om man ska vara jävligt precis, fotonerna) som är skadlig.
Och sist jag kollade finns det inte någon som har fått hudcancer av att modifiera sin dator.

Har du läst första meningen på den wikipediasida som du länkar till? Det står nämligen:

Citat:

Ultraviolett strålning, även känt som UV-strålning och UV-ljus,...

Allt ljus är elektromagnetisk strålning. Vilken våglängd den elektromagnetisk strålningen har avgöra om vi människor kan se den, vilket gör att vi brukar kallar det ljus. Det vi inte kan se brukar kallas strålning.

Energin i en foton kan bestämmas genom formeln E=hc/L där h och c är Plancks konstans respektive ljuset hastighet i vakuum, L är våglängden.
Sambandet beskriver det faktum att UV-ljus innehåller mer energi per foton än tex IR-ljus (infrarött ljus) då våglängden är mindre.

Dold text

Och jo, det är visst fotonerna som är farliga. Det är energin som överförs som gör skada på tex celler i huden. Mer energi gör mer skada.
Energin från elektromagnetiska strålning i många olika våglängder kan du enkelt känna en solig sommardag i form av värme. All den energin som du tar emot övergår dock inte till värme, har den tillräckligt högt energiinnehåll kan den gå djupare in i celler och göra större skada.

Om du har två lampor som sänder ut lika många fotoner men där den ena har hälften så lång våglängd så kommer den lampan att sända ut dubbelt så mycket energi.
Kanske är det därför som de flesta UV-lampor som säljs har relativt låg effekt? Och den som TS ha köpt har troligtvis väldigt låg effekt.

Jag kan mycket väl ha fel på några eller alla punkter, då får någon gärna komma med korrekt information.

Och för att vända tillbaka till TS problem:
Vill du kontrollera UV-lampan på ett enkelt sätt. Ta in den på en toalett och släcka lampan, där bör det finnas tillräckligt med vita saker i form av toalett och handfat samt kanske en del biologiskt material som är UV-reaktivt.

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Har du läst första meningen på den wikipediasida som du länkar till? Det står nämligen:

Allt ljus är elektromagnetisk strålning. Vilken våglängd den elektromagnetisk strålningen har avgöra om vi människor kan se den, vilket gör att vi brukar kallar det ljus. Det vi inte kan se brukar kallas strålning.

Energin i en foton kan bestämmas genom formeln E=hc/L där h och c är Plancks konstans respektive ljuset hastighet i vakuum, L är våglängden.
Sambandet beskriver det faktum att UV-ljus innehåller mer energi per foton än tex IR-ljus (infrarött ljus) då våglängden är mindre.

Dold text

Och jo, det är visst fotonerna som är farliga. Det är energin som överförs som gör skada på tex celler i huden. Mer energi gör mer skada.
Energin från elektromagnetiska strålning i många olika våglängder kan du enkelt känna en solig sommardag i form av värme. All den energin som du tar emot övergår dock inte till värme, har den tillräckligt högt energiinnehåll kan den gå djupare in i celler och göra större skada.

Om du har två lampor som sänder ut lika många fotoner men där den ena har hälften så lång våglängd så kommer den lampan att sända ut dubbelt så mycket energi.
Kanske är det därför som de flesta UV-lampor som säljs har relativt låg effekt? Och den som TS ha köpt har troligtvis väldigt låg effekt.

Jag kan mycket väl ha fel på några eller alla punkter, då får någon gärna komma med korrekt information.

Och för att vända tillbaka till TS problem:
Vill du kontrollera UV-lampan på ett enkelt sätt. Ta in den på en toalett och släcka lampan, där bör det finnas tillräckligt med vita saker i form av toalett och handfat samt kanske en del biologiskt material som är UV-reaktivt.

Nej du har inte alls fel, men det börjar bli lite för komplext för de som inte studerar ljus och färg på atomisk nivå.
Jag vet att det jag sa inte alls stämmer till 100% men när det gäller TS bl.a spekuleringar ville jag bara göra det lätt och förståeligt. Våglängderna och intensiteten vi pratar om i moddningsammanhang är inte i närheten av farliga, knappt ens för våra ögon. (Okej, sitt inte och stirra in i lampan från 1cm i 20år, det kommer inte vara bra..)

Det verkar som att du har vetskap inom detta ämne vilket jag tycker är roligt! Jag arbetar själv en del och fashineras något otroligt till hur ljus betér sig i olika förhållanden (Fast mer i vårat synliga spektrum)

Men det du sa stämmer! Och gällande test ta och släck ner & just smile. Dina tänder är flourcerande!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |