Microsoft visar nyheterna i Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är mest så att de som gnäller hörs och syns märks mest.
Nästan alla av mina kompisar som testat det, antingen på sina egna datorer eller på min gillar ModernUI och tycker det är snyggt, mer lättöverskådligt och praktiskt än den gamla startmenyn med en liten text.

Nej, ModernUI är inte gjort för plattor, det är gjort för Plattor, Mobiler OCH datorer.

Att startmenyn har sina brister diskvalificerar inte principen som sådan. Att det är snyggt säger inget om dess funktion i ett längre perspektiv. Om man bara sitter hemma och surfar, spelar spel, skickar lite mail och kollar lite på youtube funkar dessa tablet OS ganska bra. Dom av oss som kritiserar Modern UI har andra behov, huvudsakligen pga sitt arbete (dagligt krav på sig att utföra något) eller eventuellt intressen (dagligt driv att vilja utföra något). För oss som dagligen jobbar i miljöer med många program, tjänster och resurser blir detta modala upplägg förkastligt, man förlorar helheten. På 80-talet när de grafiska gränssnitten växte sej allt starkare var just en regel att man i det längsta skulle undvika modala lägen, där man skiftar sammanhang för användaren utan ett vettigt syfte. Att man nu lägger sådana principer åt sidan visar att mjukvaruindustrin är lika kortsiktiga som modeindustrin. Trösten är väl möjligen att det kommer att svänga igen.

Permalänk
Medlem

undrar om de kommer ha valbara inställningar så datorn kanske bootar till vanliga desktop för de som vill ha det.Sedan att man kan byta mellan dessa valbart med tangentbords kombo eller valfri liten bit på skärmen.
Eller startmenyn som man kan sätta själv.
T ex C och X nedtryckta samtidigt byta till Modern UI som tangentbordskombo hade nog varit smidigt för de flesta kan ganska lätt trycka ner båda med tummen.)
det hade nog räckt så för de flesta.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

undrar om de kommer ha valbara inställningar så datorn kanske bootar till vanliga desktop för de som vill ha det.Sedan att man kan byta mellan dessa valbart med tangentbords kombo eller valfri liten bit på skärmen.
Eller startmenyn som man kan sätta själv.
T ex C och X nedtryckta samtidigt byta till Modern UI som tangentbordskombo hade nog varit smidigt för de flesta kan ganska lätt trycka ner båda med tummen.)
det hade nog räckt så för de flesta.

I ärlighetens namn tycker jag att Windows 8 är så pass snabbt att jag inte ser det som något problem att man startar i Modern UI. Ett knapptryck eller klick och Du är direkt i desktop, där jag fö. alltid befinner mej.

Permalänk
Medlem

Emil Åkered! Inte sett förs än nu : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Emil Åkered!

Har han bara bytt efternamn eller gått och gift sig måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Har han bara bytt efternamn eller gått och gift sig måntro?

Exakt, precis det jag reagera på. Grattis, grattis får man säga. Vart det länge sedan? Vet att det nämndes på en panel för inte länge sedan.

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta Windows 8.1: De har gjort små förbättringar i den delen av Windows som jag inte använder alls och som jag skulle önska att de tog bort helt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

För att sammanfatta Windows 8.1: De har gjort små förbättringar i den delen av Windows som jag inte använder alls och som jag skulle önska att de tog bort helt.

De har även förbättrat så att du kan starta direkt till skrivbordet och om du vill är det enklare i Windows 8.1 att stanna kvar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det verkar ju bättre än 8.0, men startMENYN (från Microsoft, inte något jävla tredjepartstrams) är ett måste för mig för att det ska bli något.

Kul för de som gillar det dock, men tråkigt att se att det fortfarande finns folk som pratar om människors åsikter som om det gällde fakta och att de hade fel. Jävligt omoget,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Tablet Tablet Tablet.
Rent useless i mina ögon.
Apparna fortfarande skräp.
Startknappen fortfarande skräp.

Kommer aldrig använda metro, och vill verkligen inte hoppa från desktop till metro varje gång man ska använda "startknappen".
Startknappen oslagbar som den alltid varit, in med program, sök snabbt efter precis vad som helst.

Start8 etc fortfarande krav, tillsammans med en hel hög med regedit tweaks för att få ett vettigt os.

Håller med! Vart är min förbannade startmeny? Hur får jag tillbaka mina pengar!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Håller med! Vart är min förbannade startmeny? Jag vill få pengarna tillbaka era förrädare!

Lite mer nyancerat tack.

Permalänk

när microsoft gjorde denna videon låvar jag dig att dom satt på möte och sa, "person 1/ vi måste få detta till att se bra ut" "Person nr 2 men hur" "person nr3 bara sej app hela jävla tiden ingen normal person vet vad ordet betyder ändå" börjar bli trött på detta ord. kom på mobiltelefoner och i stort sett betyder för mig, begränsad möjlighet ett bra nog program för en begränsad hårvara skiten låg på. och betyder fort farande det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De har även förbättrat så att du kan starta direkt till skrivbordet och om du vill är det enklare i Windows 8.1 att stanna kvar där.

"och om du vill är det enklare i Windows 8.1 att stanna kvar där"

Ursäkta att jag skrattar så jag kissar på mig men det är förbaskat rolig läsning. Det är som om en båttillverkare gick ut och lyckligt informerade:

"Nu har vi gjort en båt som inte bara är enklare att komma in i - det är också större möjlighet att man inte faller överbord"

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man har alltså återinfört en funktion som funnits sedan Windows 95. Jävla bakåtsträvar-Microsoft!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft jobbar helt klart på utförandet. Huruvida något är snyggt är naturligtvis en smaksak, men jag ger oberoende av det en tumme upp för att de håller UI enhetligt... ja fram tills den här märkliga brytningen mellan skrivbord och "skrivbord". Det är nog mer korrekt att beskriva det som att Microsoft gör sin remix och presentation av vissa funktioner, snarare än att påstå att det per se är nyheter. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det känns aningen märkligt att se animerade bakgrunder som "något att se fram emot".

På ett sätt är det märkligt att Microsoft efter så många år till slut får upp ögonen för kategorisering av program, fast då tydligen bara vad gäller appar. Nu syftar jag inte på oss användare som mest använder tangentbordsgenvägar och dylikt. Eftersom Microsoft tydligen ändå nu mest riktar sig åt hemmaanvändare, i alla fall att döma av deras presentationer, borde de för länge sedan infört någon standard för kategorier likt hur det görs i *nix system.

Mekaniska tangentbord har gjort ett återtåg. När ska arbetsskrivbordet gör sitt?

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Microsoft jobbar helt klart på utförandet. Huruvida något är snyggt är naturligtvis en smaksak, men jag ger oberoende av det en tumme upp för att de håller UI enhetligt... ja fram tills den här märkliga brytningen mellan skrivbord och "skrivbord". Det är nog mer korrekt att beskriva det som att Microsoft gör sin remix och presentation av vissa funktioner, snarare än att påstå att det per se är nyheter. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det känns aningen märkligt att se animerade bakgrunder som "något att se fram emot".

På ett sätt är det märkligt att Microsoft efter så många år till slut får upp ögonen för kategorisering av program, fast då tydligen bara vad gäller appar. Nu syftar jag inte på oss användare som mest använder tangentbordsgenvägar och dylikt. Eftersom Microsoft tydligen ändå nu mest riktar sig åt hemmaanvändare, i alla fall att döma av deras presentationer, borde de för länge sedan infört någon standard för kategorier likt hur det görs i *nix system.

Mekaniska tangentbord har gjort ett återtåg. När ska arbetsskrivbordet gör sitt?

Svaret på det är väl att de ligger långt efter på surfplattformen. Android och Apple är starkare på den fronten och nu ser man antagligen nyttan av att blidka en mer betalningsvillig kundkrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Reagerade också på detta, men har det inte varit en trend att just ögongodis får ta mer o mer plats i takt med att det inte finns så mycket annat att differentiera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Svaret på det är väl att de ligger långt efter på surfplattformen. Android och Apple är starkare på den fronten och nu ser man antagligen nyttan av att blidka en mer betalningsvillig kundkrets.

Hur det är med betalningsvilligheten vill jag låta vara osagt men det är klart att Microsoft agerar för överlevnad precis som alla företag. Trist bara att man tycker sig komma i kläm med sina särintressen (traditionell desktopanvändare).

Permalänk
Medlem

Shit vad skönt att startknappen inte kommer tillbaka. Det är bra att Microsoft inte börjar strula till Windows 8 mer än vad det har varit. Tycker dessa förändringar bygger en helhet och att desktop flyter ihop bättre än tidigare. Ser fram emot 8.1 Om de hade infört start igen så hade hela blivit mer rörigt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Shit vad skönt att startknappen inte kommer tillbaka. Det är bra att Microsoft inte börjar strula till Windows 8 mer än vad det har varit. Tycker dessa förändringar bygger en helhet och att desktop flyter ihop bättre än tidigare.

Hur menar Du då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KimTjik:

Animerade bakgrunder har de redan haft med Dreamscene, 8an gör att man tänker tillbaka på Vista på nått sätt, det hade tiles på skrivbordet men kallade det gadgets och animeringar via dreamscene, det går att aktivera dreamscenes i 7an också om man vill och nu kommer det alltså en lightversion i 8.1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Hur menar Du då?

Jag vet inte riktigt, men det kanske bara är just alla design saker. Som färgerna och bakgrunden. Lite som Google använder en liknande design på alla sina sidor. De små sakerna kan göra skillnad.

Faktiskt så tror jag att allt detta bara är en övergångsfas för Windows 9 eller liknande. Vi vet nog inte hela planen ännu. Skulle inte bli förvånad om det kom en 8.2 & 8.3 också. Android tog ett bra tag att utveckla. Det var ju inte heller så otroligt bra i början om jämför med Windows & iOS.

Jag tror nästan att med 8.3 eller liknande då kommer nog skrivbordet och Modern UI flyta ihop. Så att man kan ha tiles på skrivbordet. Kanske högst upp?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

Permalänk
Medlem

Cloud based Lock screen? Det där dublerade min avsmak för win8 direkt. UI:t är en sak men de pushar verkligen cloud för långt IMO. Visst molnet har sin användning men någon måtta får det vara.

Tycker i grund och botten synd om ModernUI. Det hade garanterat fått bättre mottagande om det blivit ett genuint "Windows Tablet" eller nåt. På platta funkar det bra men det är ingen effektiv lösning på desktop/laptop. 8.1 tillför inget som förändrar detta, bara mer godis för redan frälsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Cloud based Lock screen? Det där dublerade min avsmak för win8 direkt. UI:t är en sak men de pushar verkligen cloud för långt IMO. Visst molnet har sin användning men någon måtta får det vara.

Tycker i grund och botten synd om ModernUI. Det hade garanterat fått bättre mottagande om det blivit ett genuint "Windows Tablet" eller nåt. På platta funkar det bra men det är ingen effektiv lösning på desktop/laptop. 8.1 tillför inget som förändrar detta, bara mer godis för redan frälsta.

Jo, jag har lite svårt för cloud också (man har ingen kontroll), men t.ex Android & iOS är väl också inne i cloudsvängen rejält med Google Now m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pinsamt Microsoft

Permalänk

Vilken tur att Linux finns, det är gratis mer användbart och enklare att jobba i! Varför finns Windows ö.h.t kvar på marknaden? Finns ju alternativ som är bättre... Jag menar när både OSX och Linux är bättre numera varför skall man använda Windows när det i mina ögon saknar existens berättigande?

Inte för att klanka ner för mycket då Windows XP var mitt första val i nästan ett decennium!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

nice men jag stannar kvar på win7 och väntar tills windows 9 släpps

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Pinsamt Microsoft

Din kommentar var väl mer pinsam?

Klart att Windows & Microsoft aldrig kommer att tilltala alla då det nuförtiden finns en mängd olika aktörer. Android, iOS + Linux. Dessa var inte lika stora då som nu och det är väl bra med konkurenter?

Precis som att jag inte skulle vilja att enbart Android skulle styra alla.

Men kommentarer som det du skrev ger inget. Är nästan som att jag skulle surfa in på Apple forum del bara för att skriva Pinsamt Apple eller Pinsamt Google. Det ger inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det sägs att man skall kunna ändra så att den öppnar något som liknar "alla program" istället för att skicka dig till modern UI.
Tror att man måste vänja sig vid Microsoft nya tänk om man vill fortsätta att använda deras operativsystem, det kommer inte gå tillbaka.