7970 CF microstuttering (BF3)

Permalänk
99:e percentilen

7970 CF microstuttering (BF3)

Jag vet att det finns mycket om detta på nätet, men jag skulle uppskatta den personliga felsökning man kan få i en egen tråd. Hoppas det är OK.

Specs:
CPU: 2600K @ 4 GHz
GPU: 2x 7970 @ 1050/1500 MHz
RAM: 16 GB @ 1600 MHz CL10
Mobo: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Skärm: Yamakasi Catleap Q270 2B @ 110 Hz (2560x1440)

Nåja, jag hoppade på CrossFire-tåget och köpte ett till 7970. När jag startade upp BF3 var det helt ospelbart. 120+ fps kändes som 40. Jag uppdaterade drivarna från 13.1 till 13.6 Beta och det blev bättre (kanske Placebo). Men långt ifrån bra.

Trots att jag konstant ligger över 120 fps känns det hackigt. Typ som max 60 fps. Först när frameraten går över ~200 fps (typ i mindre krävande rum på Metro) börjar det kännas lika mjukt som med ett kort. Men hela grejen med CF är ju att jag vill fläska på med MSAA och ändå få det flytet jag är van vid, och framförallt att jag vill ha konstant över 100 även utomhus.

Dessutom kraschar BF3 rätt ofta. Det gjorde det när jag körde ett kort också. Ibland "slutar AMD display driver svara" och ibland, som nyss, måste jag göra en hard reset, för hela datorn fryser totalt (varken mus eller tgb fungerar).

Jag har inte provat Radeon Pro. Är det något att ha för microstuttering?

Stänger jag av CrossFire flyter det väldigt bra, eller snarare: Jag upplever samma framerate som render.drawFps visar. Får jag 110 fps så känns det som 110 fps och droppar den till 70 känns det som 70.

Jag måste stänga av hårdvaruaccelerering i Chrome, annars blir många sidor bara helt svarta. Så var det inte med ett kort.

Jag spelar bara BF3.

Mer teknisk info:

Korten körs i PCIe 2.0 x8 enligt GPU-Z.

I Afterburner kör jag följande inställningar:
   Core Voltage: 1150 mV
   Power Limit: +20 %
   Core Clock: 1050 MHz
   Memory Clock: 1500 MHz

Korten har inte gått över 65 °C under testandet.

Skärmen är inkopplad med DVI och jag har följt den här guiden för att överklocka den, vilket innefattar att patcha AMD-drivrutinen så att man kan köra högre pixel clock än default.

Jag hoppas innerligen att någon här orkar hjälpa mig. Jag har ändå lagt totalt över 20 000 kr på min dator, och jag vill få valuta för pengarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

http://www.radeonpro.info/

Använd adaptive v-sync och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Radeon pro löser problemet, ställ in vsync control till always on och dynamic framerate till din skärms uppdateringsfrekvens, samt flip queue size till 1.

Nu vet jag inte om det är tillåtet online, kanske någon annan vet, att lägga

RenderDevice.TripleBufferingEnable 0
RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 0
GameTime.MaxVariableFps 60 (om du har 60hz skärm)

i en fil som heter user.cfg i C:\Users\Dalton Sleeper\Documents\Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Skrivet av Dalton Sleeper:

Radeon pro löser problemet, ställ in vsync control till always on och dynamic framerate till din skärms uppdateringsfrekvens, samt flip queue size till 1.

Nu vet jag inte om det är tillåtet online, kanske någon annan vet, att lägga

RenderDevice.TripleBufferingEnable 0
RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 0
GameTime.MaxVariableFps 60 (om du har 60hz skärm)

i en fil som heter user.cfg i C:\Users\Dalton Sleeper\Documents\Battlefield 3

Nice, RadeonPro blir nästa steg då! Jag hittade precis i en annan tråd att jag behöver installera CAP, så jag har precis laddat ner "13.5 CAP1" härifrån. Lite fail att jag inte tänkte på det innan.

Undrar en sak: Hade jag någon CAP innan, dvs ingår det när man installerar Catalyst Suite? Eller är det först nu jag överhuvudtaget har en CAP?

Visa signatur

Permalänk

Hehe, det gick åt skogen. Installerade nämnda CAP. Startade om. Endast ett grafikkort upptäcktes och CF "fanns inte". Startade om. Båda grafikkorten hittades. Aktiverade CF. Omedelbar BSOD (0xA0000001). Startade om. Aktiverade CF. Hela datorn fryste omedelbart.

Har nu rensat ut all AMD-mjukvara och håller på att ladda ner 13.5 Beta.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av HurMycket:

Hehe, det gick åt skogen. Installerade nämnda CAP. Startade om. Endast ett grafikkort upptäcktes och CF "fanns inte". Startade om. Båda grafikkorten hittades. Aktiverade CF. Omedelbar BSOD (0xA0000001). Startade om. Aktiverade CF. Hela datorn fryste omedelbart.

Har nu rensat ut all AMD-mjukvara och håller på att ladda ner 13.5 Beta.

typ som när emil och jonas testade ares 2.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

AMD i ett nötskal, tyvärr. Efter alla år fungerar det FORTFARANDE (för väldigt många) långt ifrån problemfritt. Visst, AMD skalar bra i CF, men nvidia kan åtminstone få sina saker att fungera som det är tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du stängt av upls?

Radeonpro med dynamic framrate control satt till 110fps i ditt fall eliminerar ms.

Kör 13.6 CF(2kort), funkar prima. Vilket det även gjorde på 13.5b2.

Om UPLS är på när man kör CF kan det krångla som du beskriver.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Har du stängt av upls?

Radeonpro med dynamic framrate control satt till 110fps i ditt fall eliminerar ms.

Kör 13.6 CF(2kort), funkar prima. Vilket det även gjorde på 13.5b2.

Om UPLS är på när man kör CF kan det krångla som du beskriver.

Jag har nu lyckats få datorn att inte omedelbart krascha, men det är fortfarande lika hackigt i BF3. Jag tycker förresten det är oerhört märkligt av AMD att totalt döma ut CrossFire genom att göra ett så stort spel som BF3 *HELT* ospelbart med 2x7970. Man kan ju tänka sig att CrossFire ska vara ett sätt för AMD att locka fler kunder, men det är raka motsatsen.

Och BF3 fortsätter krascha. Jag kunde till exempel inte aktivera V-Sync, för då ansåg AMD att jag gav en "badly formed request" och spelet kraschade omedelbart. Fick iallafall ett felmeddelande. Mitt i spelet kraschade det också utan förvarning och jag fick ta Taskman och slakta spelet den vägen.

Nåja, HurMycket 0–1 AMD. Men jag ger inte upp så lätt.

Stängde nu av ULPS enligt den här guiden. Ska det få BF3 att inte krascha eller är det för att bota microstuttering? Ska nu starta om. Ska sedan prova RadeonPro.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Jag har nu lyckats få datorn att inte omedelbart krascha, men det är fortfarande lika hackigt i BF3. Jag tycker förresten det är oerhört märkligt av AMD att totalt döma ut CrossFire genom att göra ett så stort spel som BF3 *HELT* ospelbart med 2x7970. Man kan ju tänka sig att CrossFire ska vara ett sätt för AMD att locka fler kunder, men det är raka motsatsen.

Och BF3 fortsätter krascha. Jag kunde till exempel inte aktivera V-Sync, för då ansåg AMD att jag gav en "badly formed request" och spelet kraschade omedelbart. Fick iallafall ett felmeddelande. Mitt i spelet kraschade det också utan förvarning och jag fick ta Taskman och slakta spelet den vägen.

Nåja, HurMycket 0–1 AMD. Men jag ger inte upp så lätt.

Stängde nu av ULPS enligt den här guiden. Ska det få BF3 att inte krascha eller är det för att bota microstuttering? Ska nu starta om. Ska sedan prova RadeonPro.

UPLS måste vara av för att CF ska funka någorlunda bra. Överklock i CF med upls = problem

RadeonPro, go for it. Mina frametimes varierar max en ms med dynamic framerate control. Tänk dock på att om du sätter tex 110fps cap, om fps går under 110fps så kommer frametimes variera mer. Har själv 60Hz så kör cap @63fps och det går det ju aldrig under oavsett. Det ger heller inte inputlag som vsync kan göra.

Permalänk
Medlem

stäng av ulps (sök ulps i registret ända från 1 till 0) sen om jag vore du skulle jag köra helt utan afterburner, enbart klock genom ccc.
lägg till
"gametime.maxvariablefps 125
RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 1"
i user.conf med.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som det finns andra problem med din dator, tror aldrig mina 2x7970 eller andra kort iCF någonsin bluescreenat sedan Vista/Win7 om man inte överklockat skiten ur alla komponenter.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Verkar ju som det finns andra problem med din dator, tror aldrig mina 2x7970 eller andra kort iCF någonsin bluescreenat sedan Vista/Win7 om man inte överklockat skiten ur alla komponenter.

Det är möjligt! Jag har flera specialgrejer som skulle kunna krångla:
- Flera skärmar, dessutom på olika GPU:er (7970 och HD 3000).
- Överklockad CPU.
- CrossFire.
- 2560x1440 @ 110 Hz (överklockad skärm, vilket kräver patchad AMD-drivrutin).
- Överklockade GPU:er.

Nu kraschar dock inte BF3. Eller iallafall inte mer än när jag körde ett kort. Det har varit standard för mig i typ ett år att AMD Display Driver kraschar en eller två gånger om dagen för att sedan "recovera". Det har knappast blivit bättre sedan jag köpte min Koreaskärm.

Visa signatur

Permalänk

Låter definitivt som ett fel i annat än AMD-korten.
När jag lirade BF3 med CF så hade jag aldrig drivrutinsproblem, och inte heller Microstuttering som var märkbar.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Alltså BF3 med crossfire 7970 är ett skämt. Det är knappast märkbar skillnad mellan ett kort eller två, det tror jag de flesta håller med om. Sedan, hur kan cdon sponsra denna forumdelen när de säljer defekta grafikkort?

Permalänk
Medlem

Du nämner att ditt BF3 krashar ofta, jag hade ett liknande problem där hela BF3 frös då och då och ibland krävde en hard reset. Mitt problem var att jag körde på det integrerade ljudet i moderkortet (P6X58D-E) dvs (Realtek® ALC889 8-Channel High Definition Audio CODEC).

Avinstallerade drivrutinen och sprang ner till webhallen och köpte ett gammalt Creative Sound Blaster-kort, efter det har jag aldrig upplevt att BF3 krashat. Tyvärr har jag inget vettigt att komma med angående din microstuttering dock.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

- Överklockad CPU.
- CrossFire.

Nu kraschar dock inte BF3. Eller iallafall inte mer än när jag körde ett kort. Det har varit standard för mig i typ ett år att AMD Display Driver kraschar en eller två gånger om dagen för att sedan "recovera". Det har knappast blivit bättre sedan jag köpte min Koreaskärm.

SLopa HD3000 kortet, förvånad över att det funkar öht

Och om du kört med upls på hela tiden så, förklarar det en hel del också

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Har radeon adaptive v-sync? stänger man på det i CCC? Jag kanske borde skaffa mig ett AMD kort nästa gång iaf

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Låter definitivt som ett fel i annat än AMD-korten.
När jag lirade BF3 med CF så hade jag aldrig drivrutinsproblem, och inte heller Microstuttering som var märkbar.

Jag kan tänka mig det. Minns att du "slaktade mej" hårt i en match på Noshahr! Vet du hur jag kan få det att lira?

Skrivet av Az1337:

Alltså BF3 med crossfire 7970 är ett skämt. Det är knappast märkbar skillnad mellan ett kort eller två, det tror jag de flesta håller med om. Sedan, hur kan cdon sponsra denna forumdelen när de säljer defekta grafikkort?

Det är stor skillnad både prestandamässigt (mycket bättre) och upplevelsemässigt (mycket sämre). Sedan, hur kan CDON veta vilka grafikkort som är defekta? De säljer knappast en större andel defekta kort än någon annan återförsäljare.

Skrivet av Swing3r:

Du nämner att ditt BF3 krashar ofta, jag hade ett liknande problem där hela BF3 frös då och då och ibland krävde en hard reset. Mitt problem var att jag körde på det integrerade ljudet i moderkortet (P6X58D-E) dvs (Realtek® ALC889 8-Channel High Definition Audio CODEC).

Avinstallerade drivrutinen och sprang ner till webhallen och köpte ett gammalt Creative Sound Blaster-kort, efter det har jag aldrig upplevt att BF3 krashat. Tyvärr har jag inget vettigt att komma med angående din microstuttering dock.

Nja, borde isåfall snarare vara tvärtom: Jag har i flera månader kört ett Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro, och först i samband med CrossFire gått över till den integrerade kretsen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Hur menar du, ett skämt?

Har för mig att det skalar ganska så bra, i BF3 så visst är skillnaden märkbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Har radeon adaptive v-sync? stänger man på det i CCC? Jag kanske borde skaffa mig ett AMD kort nästa gång iaf

Radeonpro är tredjepartsprogram som är inte från AMD själva men det heter inte adaptive v-sync. Nvidia har däremot adaptive v-sync som är inbakat i drivrutinen.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Ännu bättre är dynamic framerate control. Perfekta frametimes med inte inputlag som vsync kan orsaka.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Jag vet att det finns mycket om detta på nätet, men jag skulle uppskatta den personliga felsökning man kan få i en egen tråd. Hoppas det är OK.

Specs:
CPU: 2600K @ 4 GHz
GPU: 2x 7970 @ 1050/1500 MHz
RAM: 16 GB @ 1600 MHz CL10
Mobo: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Skärm: Yamakasi Catleap Q270 2B @ 110 Hz (2560x1440)

Nåja, jag hoppade på CrossFire-tåget och köpte ett till 7970. När jag startade upp BF3 var det helt ospelbart. 120+ fps kändes som 40. Jag uppdaterade drivarna från 13.1 till 13.6 Beta och det blev bättre (kanske Placebo). Men långt ifrån bra.

Trots att jag konstant ligger över 120 fps känns det hackigt. Typ som max 60 fps. Först när frameraten går över ~200 fps (typ i mindre krävande rum på Metro) börjar det kännas lika mjukt som med ett kort. Men hela grejen med CF är ju att jag vill fläska på med MSAA och ändå få det flytet jag är van vid, och framförallt att jag vill ha konstant över 100 även utomhus.

Dessutom kraschar BF3 rätt ofta. Det gjorde det när jag körde ett kort också. Ibland "slutar AMD display driver svara" och ibland, som nyss, måste jag göra en hard reset, för hela datorn fryser totalt (varken mus eller tgb fungerar).

Jag har inte provat Radeon Pro. Är det något att ha för microstuttering?

Stänger jag av CrossFire flyter det väldigt bra, eller snarare: Jag upplever samma framerate som render.drawFps visar. Får jag 110 fps så känns det som 110 fps och droppar den till 70 känns det som 70.

Jag måste stänga av hårdvaruaccelerering i Chrome, annars blir många sidor bara helt svarta. Så var det inte med ett kort.

Jag spelar bara BF3.

Mer teknisk info:

Korten körs i PCIe 2.0 x8 enligt GPU-Z.

I Afterburner kör jag följande inställningar:
   Core Voltage: 1150 mV
   Power Limit: +20 %
   Core Clock: 1050 MHz
   Memory Clock: 1500 MHz

Korten har inte gått över 65 °C under testandet.

Skärmen är inkopplad med DVI och jag har följt den här guiden för att överklocka den, vilket innefattar att patcha AMD-drivrutinen så att man kan köra högre pixel clock än default.

Jag hoppas innerligen att någon här orkar hjälpa mig. Jag har ändå lagt totalt över 20 000 kr på min dator, och jag vill få valuta för pengarna.

RadeonPro!
Då kan du dessutom göra BF 3 snyggare med SweetFX och slippa all bluetint och yellowtint på nästintill alla maps

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Nu frös datorn totalt (absolut ingen som helst reaktion från varken mus eller tgb) och hard reset krävdes. cgminer var igång (och hade varit det i flera timmar) men inget spel eller så, bara webbläsaren.

Nu ska jag hoppa in i BF3 och testa igen.

Visa signatur

Permalänk

Och där kraschade skiten igen. Dock inte så hard reset krävdes. Men inget felmeddelande.

En halvminut senare, sekunden jag slaktade bf3.exe genom Taskman, frös datorn igen och tvingade mig till hard reset.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

http://i.imgur.com/sH3Gh75.png

RadeonPro!
Då kan du dessutom göra BF 3 snyggare med SweetFX och slippa all bluetint och yellowtint på nästintill alla maps

Du kör ju fel setting, dynamic vsync, ger inputlag.

Såhär ska det va inställt för bästa flyt..

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Och där kraschade skiten igen. Dock inte så hard reset krävdes. Men inget felmeddelande.

En halvminut senare, sekunden jag slaktade bf3.exe genom Taskman, frös datorn igen och tvingade mig till hard reset.

Hade du nyligen ominstallerat OS? Om inte, gör det

Permalänk

Hade du nyligen ominstallerat OS? Om inte, gör det

Ja, jag kommer väl bli tvungen till det, men börjar tröttna lite på det. Har installerat om Windows typ fem gånger sen jag byggde datorn för ett och ett halvt år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

- Överklockad CPU.
- CrossFire.

Jag kör patchat själv. Är du säker att du valde Crossfirepatchen? Det är nämligen inte samma som vanliga patchen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Du kör ju fel setting, dynamic vsync, ger inputlag.

Såhär ska det va inställt för bästa flyt..

http://piclair.com/data/u2hrr.jpg

Det blev inte flyt. Satte den på 112. (Du kör ju 63 med 60Hz-skärm.) Gjorde jag fel?

Skrivet av Demonoidz:

Jag kör patchat själv. Är du säker att du valde Crossfirepatchen? Det är nämligen inte samma som vanliga patchen.

Du menar patchen för att låsa upp pixel clock? Finns det en speciell variant för CrossFire!? Kan du länka den?

Visa signatur