7970 CF microstuttering (BF3)
Jag vet att det finns mycket om detta på nätet, men jag skulle uppskatta den personliga felsökning man kan få i en egen tråd. Hoppas det är OK.
Specs:
CPU: 2600K @ 4 GHz
GPU: 2x 7970 @ 1050/1500 MHz
RAM: 16 GB @ 1600 MHz CL10
Mobo: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Skärm: Yamakasi Catleap Q270 2B @ 110 Hz (2560x1440)
Nåja, jag hoppade på CrossFire-tåget och köpte ett till 7970. När jag startade upp BF3 var det helt ospelbart. 120+ fps kändes som 40. Jag uppdaterade drivarna från 13.1 till 13.6 Beta och det blev bättre (kanske Placebo). Men långt ifrån bra.
Trots att jag konstant ligger över 120 fps känns det hackigt. Typ som max 60 fps. Först när frameraten går över ~200 fps (typ i mindre krävande rum på Metro) börjar det kännas lika mjukt som med ett kort. Men hela grejen med CF är ju att jag vill fläska på med MSAA och ändå få det flytet jag är van vid, och framförallt att jag vill ha konstant över 100 även utomhus.
Dessutom kraschar BF3 rätt ofta. Det gjorde det när jag körde ett kort också. Ibland "slutar AMD display driver svara" och ibland, som nyss, måste jag göra en hard reset, för hela datorn fryser totalt (varken mus eller tgb fungerar).
Jag har inte provat Radeon Pro. Är det något att ha för microstuttering?
Stänger jag av CrossFire flyter det väldigt bra, eller snarare: Jag upplever samma framerate som render.drawFps
visar. Får jag 110 fps så känns det som 110 fps och droppar den till 70 känns det som 70.
Jag måste stänga av hårdvaruaccelerering i Chrome, annars blir många sidor bara helt svarta. Så var det inte med ett kort.
Jag spelar bara BF3.
Mer teknisk info:
Korten körs i PCIe 2.0 x8 enligt GPU-Z.
I Afterburner kör jag följande inställningar:
Core Voltage: 1150 mV
Power Limit: +20 %
Core Clock: 1050 MHz
Memory Clock: 1500 MHz
Korten har inte gått över 65 °C under testandet.
Skärmen är inkopplad med DVI och jag har följt den här guiden för att överklocka den, vilket innefattar att patcha AMD-drivrutinen så att man kan köra högre pixel clock än default.
Jag hoppas innerligen att någon här orkar hjälpa mig. Jag har ändå lagt totalt över 20 000 kr på min dator, och jag vill få valuta för pengarna.
Skrivet med hjälp av Better SweClockers