Silverstone visar extern grafiklösning och pumplös vätskekylning

Permalänk
Melding Plague

Silverstone visar extern grafiklösning och pumplös vätskekylning

Silverstone imponerar med ett stort antal nyheter på årets Computex-mässa. Bland dessa syns en extern grafiklösning via Thunderbolt samt ett slutet vätskekylningspaket utan pump.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det där raven chassit blir nog mitt nästa chassi

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

AMD-datorn var grymt söt

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Kul att någon fortsätter på externa grafiklösningar Känner många personer som skulle behöva det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Ska bli intressant att se hur de löser det rent tekniskt med extern grafik. Vad händer med frame buffer när man kopplar ur det till exempel? Går det ens att lösa det sömlöst på ett snyggt sätt?

Sen har jag funderat rätt länge på varför ingen gjort böjbara heatpipes och nu dyker de upp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Extern grafik är ju superkul. Kan man köpa en high end ultrabook som får agera speldator på kvällarna. Fast den drömmen har ju grusats förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

En ~13" 1920x1080/1200 ultrabook hybrid (bara för att, behöver egentligen inte touch) med en qm/xm-processor och ett GTX 780 kopplat till skärmen via docka... Would be awesome :3

Bort med optiska enheter och in med fler hårddiskplatser f.ö!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Förutom sina slutna vattenkylningspaket i Tundra-serien visade företaget upp en tidig prototyp av en ny pumplös vätskekylningslösning. Det slutna systemet använde sig av en vätska med väldigt låg kokpunkt (runt 40 °C) som dunstar när den värms upp av processorn. Ångorna når sedan radiatorn i chassits tak för att kylas ned, återgå till vätskeform och återvända till vattenblocket igen

Haha seriöst?

----> Mitt tävlingsbidrag!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Den externa grafikkortslösningen såg ut att vara nästan lika stor som en stationär dator. Blir troligtvis billigare att köpa bärbar + denna än att köpa både bärbar och stationär. Men lite tråkigt om man ska ha en låda stor som ett fulltower bara för ett grafikkort (överdrev lite, men ändå).

Skrivet av timez:

Ditt tävlingsbidrag postat 2013-06-06
Jäklar vad snabba Silverstone är på att knycka idéer.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av GuessWho:

Ditt tävlingsbidrag postat 2013-06-06
Jäklar vad snabba Silverstone är på att knycka idéer.

Klart det finns nån som kommit på det tidigare, men jag gjorde ingen forskning om det innan jag skrev tävlingsbidraget.
Därför det blev lite kul läsning haha

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Inget om FT04 eller MM01?

Permalänk

Tycker alltid att det är Silverstone's och Lianli's montrar som är mest intressanta på mässorna. Deras ingenjörer verkar inte göra annat än att arbeta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Äntligen Thunderbolt anslutning till GPU ^^ Hoppas på en schysst Asus Zenbook med thunderbolt och 3k upplösning då ^^

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Den kylningen var ju en häftig idé

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Hm. Intressant idé det där med pumplös kylning. Jag antar att de måste använda några sorts backventiler för att se till att ångan bara går en väg runt, samt att den driver det kondenserade kylmediet framför sig? Jag undrar också om inte ett sånt system skulle "gurgla" en del under drift.

Permalänk

Spännande prylar! Gillade verkligen den lilla datorn med AMD Kabini den kan vara riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Klart det finns nån som kommit på det tidigare, men jag gjorde ingen forskning om det innan jag skrev tävlingsbidraget.
Därför det blev lite kul läsning haha

Jag tycker ändå att din prototyp var ganska ccol. Snyggt utfört. kupévärmare.

Permalänk
Avstängd

Öhh, räcker inte med 1 Thunderbolt 10 Gbps för att få en bra spelupplevelse? Snarare 25-30...

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker ändå att din prototyp var ganska ccol. Snyggt utfört. kupévärmare.

Tack!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Öhh, räcker inte med 1 Thunderbolt 10 Gbps för att få en bra spelupplevelse? Snarare 25-30...

Man kanske inte kan köra ett 780 över en thunderbolt (tb) men helt säkert ett kort som är snabbare än integrerad grafik i t ex en ultrabook, dessutom sägs ju tb snart komma i 1.1 med minst 20 Gbps? då kanske vi börjar få bra flyt detta är ju en prototyp så det kan ju vara så att de väntar in nya tb (förhoppningsvis iaf!)

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kel:

Man kanske inte kan köra ett 780 över en thunderbolt (tb) men helt säkert ett kort som är snabbare än integrerad grafik i t ex en ultrabook, dessutom sägs ju tb snart komma i 1.1 med minst 20 Gbps? då kanske vi börjar få bra flyt detta är ju en prototyp så det kan ju vara så att de väntar in nya tb (förhoppningsvis iaf!)

Fast även ett 670 Ti kommer ju att flaska med Thunderbolt 20 Gbps :/

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Trevligt att det är någon som gör chassin till externa grafikkort. Synd att det bara var till thunderbolt.
Kör just nu med en lenovo x220 + GTX 670 via expresscard och det jag hade mest problem med var att hitta ett chassi att slänga in grafikkortet i, blev till slut ett lian li PC-Q08 som blev över när jag uppgraderade min filserver.

Och spelupplevelsen blir sjukt mycket bättre emot vad man får med intels HD3000. Funkar riktigt bra i windows, linux är det desto svårare att få det att fungera smidigt.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PlaTFooT:

Trevligt att det är någon som gör chassin till externa grafikkort. Synd att det bara var till thunderbolt.
Kör just nu med en lenovo x220 + GTX 670 via expresscard och det jag hade mest problem med var att hitta ett chassi att slänga in grafikkortet i, blev till slut ett lian li PC-Q08 som blev över när jag uppgraderade min filserver.

Och spelupplevelsen blir sjukt mycket bättre emot vad man får med intels HD3000. Funkar riktigt bra i windows, linux är det desto svårare att få det att fungera smidigt.

Expresscard kommer ju strypa ett GTX 670 rejält då till och med den allra snabbaste implementationen bara ger PCIe 2.0 x1. Du kan till exempel titta här där de testar ett GTX 680 med olika versioner av PCIe.
http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...
Notera att den långsammaste porten de kör, PCIe 1.1 x4 fortfarande har dubbla bandbredden mot den snabbaste Expresscard.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Fast även ett 670 Ti kommer ju att flaska med Thunderbolt 20 Gbps :/

Skrivet av Zotamedu:

Expresscard kommer ju strypa ett GTX 670 rejält då till och med den allra snabbaste implementationen bara ger PCIe 2.0 x1. Du kan till exempel titta här där de testar ett GTX 680 med olika versioner av PCIe.
http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...
Notera att den långsammaste porten de kör, PCIe 1.1 x4 fortfarande har dubbla bandbredden mot den snabbaste Expresscard.

ja visst flaskar det, nästan oavsett bandbredd men det jag (och jag tror även platfoot) menar är att oavsett är det MYCKET bättre än det inbyggda Sen verkar det ju oftast fungera så att innan nån gör en variant som fungerar och säljer bra verkar det ju inte göras fler varianter heller! (sen är nog knappast silverstones lösning ultimate2000 men jag har då inte sett något bättre än!(upplys mig gärna ))

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kel:

ja visst flaskar det, nästan oavsett bandbredd men det jag (och jag tror även platfoot) menar är att oavsett är det MYCKET bättre än det inbyggda Sen verkar det ju oftast fungera så att innan nån gör en variant som fungerar och säljer bra verkar det ju inte göras fler varianter heller! (sen är nog knappast silverstones lösning ultimate2000 men jag har då inte sett något bättre än!(upplys mig gärna ))

Jag tänkte mest att det lät som att du hade kunnat komma mycket billigare undan än ett 670 med tanke på den tillgängliga bandbredden. Fast det beror ju iof rätt mycket på vad man gör. Vissa beräkningar som till exempel Folding skickar ju nästan ingen data alls så där spelar bandbredden i princip ingen roll alls.

Nej det har varit väldigt ont om lösningar för extern grafik. Det pratades mycket om det när Thunderbolt lanserades men faktiskt produkter har lyst med sin frånvaro. Eventuellt är det mjukvaran som spökar. Det ska ju ändå kontrolleras på ett snyggt sätt och helst ska det gå att sömnlöst byta mellan det externa och det interna. Jag är faktiskt förvånad över att det tar så lång tid. Kanske sitter de och väntar på snabbare TB så att de slipper flaskhalsen i protokollet? De där utlovade 100 Gbit/s som det skulle vara från början hade ju räckt väldigt långt medan 10, och nu snart 20 GB/s är lite klent för högpresterande grafik. De kanske har gjort en liten analys av prestandan man får av en extern lösning med begränsad bandbredd jämfört med prestandan hos de lite kraftigare mobila grafikkorten? Det är ju ändå mot dem som ett externt kort ska konkurrera i någon mening.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tänkte mest att det lät som att du hade kunnat komma mycket billigare undan än ett 670 med tanke på den tillgängliga bandbredden. Fast det beror ju iof rätt mycket på vad man gör. Vissa beräkningar som till exempel Folding skickar ju nästan ingen data alls så där spelar bandbredden i princip ingen roll alls.

Nej det har varit väldigt ont om lösningar för extern grafik. Det pratades mycket om det när Thunderbolt lanserades men faktiskt produkter har lyst med sin frånvaro. Eventuellt är det mjukvaran som spökar. Det ska ju ändå kontrolleras på ett snyggt sätt och helst ska det gå att sömnlöst byta mellan det externa och det interna. Jag är faktiskt förvånad över att det tar så lång tid. Kanske sitter de och väntar på snabbare TB så att de slipper flaskhalsen i protokollet? De där utlovade 100 Gbit/s som det skulle vara från början hade ju räckt väldigt långt medan 10, och nu snart 20 GB/s är lite klent för högpresterande grafik. De kanske har gjort en liten analys av prestandan man får av en extern lösning med begränsad bandbredd jämfört med prestandan hos de lite kraftigare mobila grafikkorten? Det är ju ändå mot dem som ett externt kort ska konkurrera i någon mening.

sant, jag var väl något sluddrig jag menade mest på att ÄNTLIGEN kanske det kommer en lösning som man kan jacka in sin hd 3000 lappis och få rocka hårt... processorn är ju i regel fullt tillräckligt stark till ett mellanklassgrafikkort även om laptopen är något lite äldre

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

JAAA!!!!
Äntligen!
F@cking äntligen en vettig 300w
SFF PSU som är semipassiv !!!
Det blir köp av en sådan så fort det går att få tag på en

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tänkte mest att det lät som att du hade kunnat komma mycket billigare undan än ett 670 med tanke på den tillgängliga bandbredden. Fast det beror ju iof rätt mycket på vad man gör. Vissa beräkningar som till exempel Folding skickar ju nästan ingen data alls så där spelar bandbredden i princip ingen roll alls.

Nej det har varit väldigt ont om lösningar för extern grafik. Det pratades mycket om det när Thunderbolt lanserades men faktiskt produkter har lyst med sin frånvaro. Eventuellt är det mjukvaran som spökar. Det ska ju ändå kontrolleras på ett snyggt sätt och helst ska det gå att sömnlöst byta mellan det externa och det interna. Jag är faktiskt förvånad över att det tar så lång tid. Kanske sitter de och väntar på snabbare TB så att de slipper flaskhalsen i protokollet? De där utlovade 100 Gbit/s som det skulle vara från början hade ju räckt väldigt långt medan 10, och nu snart 20 GB/s är lite klent för högpresterande grafik. De kanske har gjort en liten analys av prestandan man får av en extern lösning med begränsad bandbredd jämfört med prestandan hos de lite kraftigare mobila grafikkorten? Det är ju ändå mot dem som ett externt kort ska konkurrera i någon mening.

Klart man hade kunnat kommit betydligt mycket billigare undan än ett 670, ett ur 500 serien hade räckt gott och väl. Men som även Kel påpekar så är det sjukt mycket snabbare än vad intel kretsen är. Samt om man vill göra lite cuda beräkningar eller något annat grafikrelaterat så kan man bara försöka hålla kommunikationen mellan CPUn och GPUn till ett minimum. Anledningen till att jag köpte ett 670 och inte något billigare var att jag tänkte uppgradera till en stationär lite senare samt att grafikkort här i staterna är så sjukt mycket billigare så varför inte fläska på lite när man ända kan.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Undra om det kommer datorer med som är helt passiva med vatten kylning skulle vara kul i bärbara.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Om thunderbolt kan få ut lika mycket som PCIe 2.0 4x så verkar prestandaförlusten i så blodig i många fall om man ser på nedan länk.

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...

Med Thunderbolt 2.0 dubblar man bandbredden vilket blir i stil med 2.0 8X.

1680x1050
- 86 fps (PCIe 2.0 4X, TB 1.0)
- 96 fps (PCIe 2.0 8X, TB 2.0)
- 100 fps (PCIe 3.0 16X) i

2560x1440
- 52 fps (PCIe 2.0 4X, TB 1.0)
- 54 fps (PCIe 2.0 8X, TB 2.0)
- 55 fps (PCIe 3.0 16X)

Eventuellt har Thunderbolt mer overhead och kanske en del optimeringar att efterfråga. Men får man ut 90-95% av prestandan över TB kontra äkta PCIe 3.0 så är det helt klart något som kan vara intressant för många typer av maskiner, inte minst "All in ones", mini-datorer eller UltraBooks. Ett annat alternativ vore att baka in grafikkort i skärmar. Geforce 700M-serien är bevisligen snabb.

Dock har andra siffror jag sett tidigare visat helt annan overhead. Man fick ut c:a 60-90% av ett 6970 om jag inte minns fel. Men ligger man man kring 90% är det helt klart en intressant feature för många kan jag tro.