AMD lanserar FX-9590 och FX-9370

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt att det är så mycket gnäll över en hög TDP.
Jag får känslan utav att AMD, åtminstone på detta forumet, skulle få mindre kritik om de helt enkelt mätte siffrorna på något fantasifullt sätt och satte på en TDP på 125-140W än som de nu gör: redovisar sanningsenliga siffror.

Gemene användare tycks titta på TDP-värdet och slår nävarna i tangentbordet utan den minsta förståelse om vad värdet innebär. Det har redan sagts för många gånger, men man tänker sig gärna att användare på Sweclockers är mer pålästa än såhär.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Det är lite lustigt att det är så mycket gnäll över en hög TDP.
Jag får känslan utav att AMD, åtminstone på detta forumet, skulle få mindre kritik om de helt enkelt mätte siffrorna på något fantasifullt sätt och satte på en TDP på 125-140W än som de nu gör: redovisar sanningsenliga siffror.

Gemene användare tycks titta på TDP-värdet och slår nävarna i tangentbordet utan den minsta förståelse om vad värdet innebär. Det har redan sagts för många gånger, men man tänker sig gärna att användare på Sweclockers är mer pålästa än såhär.

Visst är det så. Tro aldrig vad man hör på nätet helt enkelt.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"The processor thermal solution should be designed to accommodate thermal design power (TDP) at Tcase Max. TDP is measured under the conditions of all cores operating at CPU COF, Tcase Max, and VDD at the voltage requested by the processor. TDP includes all power dissipated on-die from VDD, VDDNB, VDDIO, VLDT, VTT, and VDDA. TDP is not the maximum power of the processor." Från den senaste AMD datasheeten jag hitta (från phenom II dock) http://support.amd.com/us/Processor_TechDocs/43375.pdf

AMD och Intel använder ju TDP på lite olika sätt, tror dock att AMD's TDP ligger närmre maxgränsen för vad den får dra än vad den gör för intel. Läste i http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d... och intel räknar inte ens med turbo till exempel "During a turbo event, the processor can exceed its TDP power for brief periods".

Vad vill du få sagt? TDP är inte samma sak som max? Att värmeutvecklingen i praktiken alltid är lägre än TDP? Faktum kvarstår, den kan inte dra en endaste watt mer än vad den utvecklar i värme och vice versa. Värmeutvecklingen och effektuttaget är alltid identiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Vad vill du få sagt? TDP är inte samma sak som max? Att värmeutvecklingen i praktiken alltid är lägre än TDP? Faktum kvarstår, den kan inte dra en endaste watt mer än vad den utvecklar i värme och vice versa. Värmeutvecklingen och effektuttaget är alltid identiskt.

Att intel kan gå över TDP;n och att AMD satt den som gräns vid full load...därför drog Intel P4 upp till 190w...Inte kul! Så intel må skriva 87w eller dylikt men det kan mycket bra gå upp till säg 120w turbo!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tror intels har högre vid 1,3v

1.4V och 4.9 GHz på min ivy får datorn att dra ~200W mer från väggen, borde innebära liknande eller högre tdp !

får den inte nog stabil för att bencha i 5 GHz, men då kör jag med 450W sfx nätagg och mini-itx moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

edit: du har även rätt i hur intel/amd anger tdp, ville förtydliga det för alla som läser

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

1.4V och 4.9 GHz på min ivy får datorn att dra ~200W mer från väggen, borde innebära liknande eller högre tdp !

får den inte nog stabil för att bencha i 5 GHz, men då kör jag med 450W sfx nätagg och mini-itx moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

just de! AMD har bara lägre IPC :/ Men men, får se hur denna best klockar!!!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det var du rätt ensam om.

Alla vi andra som visste vad vi sysslade med körde AMD Athlon som var överlägset.

Så, för att jag gillade min Pentium 4, så vet inte jag vad jag pysslar med?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Avstängd

Spot on! Därför kan detta bli bra!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det var du rätt ensam om.

Alla vi andra som visste vad vi sysslade med körde AMD Athlon som var överlägset.

Lille vän när jag körde P4 2,8GHz northwood med ett FX5900XT, så vad jag kommer ihåg så ägde jag sönder många med AMD riggar i UT så det small om det..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Fått huvudvärk nu efter att ha läst allt detta
Kan iofs bero på att man spelat en 90min lång Dota2 match och haft lite sömn

Permalänk

Positivt: Kommer antagligen slå nuvarande Haswell CPU's i flertrådad prestanda.

Negativt: 220 watt TDP vs haswells 87 watt TDP.. Företagen som tillverkar cpu-kylare får mardrömmar av den siffran

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Lille vän när jag körde P4 2,8GHz northwood med ett FX5900XT, så vad jag kommer ihåg så ägde jag sönder många med AMD riggar i UT så det small om det..

Du kan äga sönder min flickvän på UT oavsett vilken dator hon har om du så bara har 20 FPS i 800x600. Men att vara bra i ett spel är inte allt, man vill ha spelglädje och ögongodis också. Och även om man kan äga sönder någon som har en bättre rigg så underlättar det ju så klart om ens egen rigg är bra.

Permalänk
Medlem

Undra om man kan klocka den ytterligare, hade varit fränt att sitta på 5500-6000MHz

Skrivet av skruvis:

Lille vän när jag körde P4 2,8GHz northwood med ett FX5900XT, så vad jag kommer ihåg så ägde jag sönder många med AMD riggar i UT så det small om det..

Tack för ett gott skratt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Är intelboysen ledsna att AMD har Worlds first ännu en gång? Kör själv en 8350 som anses ha hög TDP men har inga som helst problem med att hålla den sval (40-50 grader i full load med H55).

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Är intelboysen ledsna att AMD har Worlds first ännu en gång? Kör själv en 8350 som anses ha hög TDP men har inga som helst problem med att hålla den sval (40-50 grader i full load med H55).

Det är väl inte svårt att sätta "Worlds first" om frekvens är det enda man satsar på? Jag äger dessutom både Intel och AMD

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

5 GHz kommer ju bara vara turbo och då bara på en modul/kärna, så jag undrar om det blir det nån TDP på 220 Watt. Och nej, man kommer inte kunna överklocka alla kärnor till 6 GHz. Men antagligen 5 GHz precis som man kan idag på bra exemplar av FX-8350. Och då blir det mycket effekt att kyla bort, det vet alla som testat. Inte minst ifrån moderkortets VRM:er

Idag verkar turbo-funktionen vara ganska bortkastad då jag inte vet om det finns nåt sätt att använda den utan att samtidigt ha "master APM" aktiverat som stryper CPU:n om den går över en viss effekt. Jag har iaf inte lyckats få nån roligare singletrådsprestanda med turbo-funktionen jämfört med att överklocka alla kärnorna samtidigt.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Quad opteron baserad på denna arch. 8x5ghz=40ghz i varje sockel. Så 160ghz borde bli en rätt trevlig spelmaskin. Men såklart, dert är ju bara teoretiskt och allt måste trådas rätt. Men att kompilera nyaste linuxkerneln på ett sånt monster skulle inte jag säga nej till.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Det är väl inte svårt att sätta "Worlds first" om frekvens är det enda man satsar på? Jag äger dessutom både Intel och AMD

Still its a worlds first. Hade det vart så enkelt varför har inte intel gjort det?:P Sen var de ju worlds first på flerkärnig, över 1,nånting ghz och 8 kärnigt

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av Herr Nordman:

amen nu får AMD skärpa sig nu !!!! 220w nu får det vara nog!!!

Vad tror du att din överklackade 8350 drar lär inte vara mindre!

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Skrivet av Tomhas:

Still its a worlds first. Hade det vart så enkelt varför har inte intel gjort det?:P Sen var de ju worlds first på flerkärnig, över 1,nånting ghz och 8 kärnigt

1ghz uppfattades som en stor bedrift för AMD.. men 5ghz upplevs inte på samma sätt av den stora massan.. nu för tiden tittar man mer på den faktiska prestandan vs strömsnålhet.. enkeltrådad prestanda är fortfarande av högt värde o tyvärr är intel monstruöst mycket bättre på den fronten. AMD ger dock sjukt mycket "bang for the buck" i sina A10 APUer - man kan bygga en dator på den plattformen för 2000-2500kr som klarar BF3 vilket är sjukt nice.

men hmm.. 8-kärnigt.. jag minns att intel släppte en svindyr 8-kärnig xeon för MÅNGA år sen.. vet att amd år 2011 var först med att släppa en 8-kärnig desktop processor för hemma-marknaden, men då fanns redan denna xeon.

Så var det Intel eller AMD som var först med 8-kärnigt i Server/Workstation världen - nån som vet?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

1ghz uppfattades som en stor bedrift för AMD.. men 5ghz upplevs inte på samma sätt av den stora massan.. nu för tiden tittar man mer på den faktiska prestandan vs strömsnålhet.. enkeltrådad prestanda är fortfarande av högt värde o tyvärr är intel monstruöst mycket bättre på den fronten. AMD ger dock sjukt mycket "bang for the buck" i sina A10 APUer - man kan bygga en dator på den plattformen för 2000-2500kr som klarar BF3 vilket är sjukt nice.

Man tittade på faktisk prestanda på den tiden också. Men AMD hade inte bara högre frekvenser då utan även högre IPC. Utöver det så hade de tillgänglighet direkt på sina toppmodeller medan Intel som släppte sin 1GHz senare inte hade tillgänglighet på månader. Intel fick ju som bekant dra tillbaka sin 1,13GHz P3 då inte ens recensionsexemplaren var stabila alls. Pinsamt när de inte kan recenseras för att de krashar under bench. Det är därför det ansågs vara en stor bedrift av lilla AMD då. Allra helst med tanke på att de var bra mycket billigare.

Skrivet av lastninja:

men hmm.. 8-kärnigt.. jag minns att intel släppte en svindyr 8-kärnig xeon för MÅNGA år sen.. vet att amd år 2011 var först med att släppa en 8-kärnig desktop processor för hemma-marknaden, men då fanns redan denna xeon.

Så var det Intel eller AMD som var först med 8-kärnigt i Server/Workstation världen - nån som vet?

Varken intel eller AMD var först med 8-kärnigt om du räknar non-X86. Men om man bara ser till Intel och AMD så var AMD var först med 8-kärnigt till Server, AMD släppte sin 12-kärniga Magny Cours dagen innan Intel släppte sin första 8-kärniga Xeon kan nämnas som kul detalj.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Man tittade på faktisk prestanda på den tiden också. Men AMD hade inte bara högre frekvenser då utan även högre IPC. Utöver det så hade de tillgänglighet direkt på sina toppmodeller medan Intel som släppte sin 1GHz senare inte hade tillgänglighet på månader. Intel fick ju som bekant dra tillbaka sin 1,13GHz P3 då inte ens recensionsexemplaren var stabila alls. Pinsamt när de inte kan recenseras för att de krashar under bench. Det är därför det ansågs vara en stor bedrift av lilla AMD då. Allra helst med tanke på att de var bra mycket billigare.

Varken intel eller AMD var först med 8-kärnigt om du räknar non-X86. Men om man bara ser till Intel och AMD så var AMD var först med 8-kärnigt till Server, AMD släppte sin 12-kärniga Magny Cours dagen innan Intel släppte sin första 8-kärniga Xeon kan nämnas som kul detalj.

AMD har ju rullat ut 16core medans intel stampar på 12.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Man mäter inte ens ström i watt. Och om en processor aldrig får utveckla mer än 220W värme så kommer den aldrig någonsin vara mer effekthungrig än 220W heller. Liksom högstadiefysik. Hänger man på Sweclockers bör man ha koll på en så grundläggande sak.

Jag vill inte peta för mycket på detaljer här. Men om vi tittar på Rasberry PI som inte behöver någon kylning alls så har ju processorn till denna ett TDPvärde på 0W i praktiken. Ingen extra kylning behövs. Det innebär att effektförbrukningen på denna processor är oändligt många gånger större än TDPvärdet för processorn.
Så det går ju att ha högre förbrukning än TDPvärde. En del värme smiter ju ut åt andra hållet genom moderkortet och inte ut genom flänsen också. Sistnämnda faktor blir väl mindre relevant på toppmodellerna visserligen då energitätheten ökar en hel del här.

Ett generellt råd till många i tråden (Inte dig Aleshi). Glöm TDPvärdet om ni inte tar i beaktning påverkande faktorer i beräkningen. Det påverkas i hög grad av för många faktorer för att dra några rimliga slutsatser ifrån utan sammanhang. TDPvärdet är som många sagt ett rätt dåligt mått för slutanvändare. Exempel: En processor som kan jobba i 100 grader C klarar sig på ett mycket lägre TDPvärde än en som bara klarar 60 grader trots att de konsumerar samma mängd effekt då deltaT påverkar värmeöverföringen mellan materialen. Ytan på kislet spelar också in. Med mera med mera...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vill inte peta för mycket på detaljer här. Men om vi tittar på Rasberry PI som inte behöver någon kylning alls så har ju processorn till denna ett TDPvärde på 0W i praktiken. Ingen extra kylning behövs. Det innebär att effektförbrukningen på denna processor är oändligt många gånger större än TDPvärdet för processorn.
Så det går ju att ha högre förbrukning än TDPvärde. En del värme smiter ju ut åt andra hållet genom moderkortet och inte ut genom flänsen också. Sistnämnda faktor blir väl mindre relevant på toppmodellerna visserligen då en större energimängd måste föras bort snabbt.

Visst är det möjligt i de fallen. Men jag är ganska övertygad om att man inte räknar så på processorer som behöver en ordentlig kylning. Man ser bara till den möjligheten där processorn drar någon enstaka watt. Raspberry Pi drar ju bara 2,5W om man ser till hela kretskortet med det andra som är inbyggt där inräknat.

Skrivet av Söderbäck:

Ett generellt råd till många i tråden (Inte dig Aleshi). Glöm TDPvärdet om ni inte tar i beaktning påverkande faktorer i beräkningen. Det påverkas i hög grad av för många faktorer för att dra några rimliga slutsatser ifrån utan sammanhang. TDPvärdet är som många sagt ett rätt dåligt mått för slutanvändare. Exempel: En processor som kan jobba i 100 grader C klarar sig på ett mycket lägre TDPvärde än en som bara klarar 60 grader trots att de konsumerar samma mängd effekt då deltaT påverkar värmeöverföringen mellan materialen. Ytan på kislet spelar också in. Med mera med mera...

Detta kan jag hålla med om. Både IB och Haswell har ju bevisat att låg TDP inte räddar från värmeproblem. Angående det där med överföringsförmåga och sådant så vill jag passa på att ta upp att Tejas lades ner när de insåg att isostatiska jämvikten vid den värmeutvecklingen den hade låg vid ett så högt ΔT att den skulle överhettas oavsett hur stor fläns man hade. Värmen gick ur kislet långsammare än den alstrades om inte ΔT var alldeles för högt för att hantera utan värmeväxlare. Den utvecklade 150W+, där det mesta av värmeutvecklingen var koncentrerat i en liten liten hotspot på någon enstaka mm² där den dubbelpumpade ALUn låg.

Som jämförelse i nutid då så har ju SB mycket lägre ΔT än Haswell. Där SB ligger 20 grader över chassitemperatur kan Haswell utan problem ligga på 35-40 grader över, vet inte hur det ser ut om man jämför skillnaden mellan kärna och fläns, vore kul att se.

Permalänk
Medlem

Blir lite förvånad att det snackas TDP hit och dit i ett forum för entusiaster!? Du hör väll för f*n inte nån te.x Ferrari klubben säga "jo jag gillar min bil men den drar lite mycket bensin". Haha är man entusiast så spelar väll inte TDP nån roll och om det gör gå och köp en oem-dator då! Ha det gött alla!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

1ghz uppfattades som en stor bedrift för AMD.. men 5ghz upplevs inte på samma sätt av den stora massan.. nu för tiden tittar man mer på den faktiska prestandan vs strömsnålhet.. enkeltrådad prestanda är fortfarande av högt värde o tyvärr är intel monstruöst mycket bättre på den fronten. AMD ger dock sjukt mycket "bang for the buck" i sina A10 APUer - man kan bygga en dator på den plattformen för 2000-2500kr som klarar BF3 vilket är sjukt nice.

men hmm.. 8-kärnigt.. jag minns att intel släppte en svindyr 8-kärnig xeon för MÅNGA år sen.. vet att amd år 2011 var först med att släppa en 8-kärnig desktop processor för hemma-marknaden, men då fanns redan denna xeon.

Så var det Intel eller AMD som var först med 8-kärnigt i Server/Workstation världen - nån som vet?

Nej det har du rätt i. Men först är de. Ja stämmer nog.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du kan äga sönder min flickvän på UT oavsett vilken dator hon har om du så bara har 20 FPS i 800x600. Men att vara bra i ett spel är inte allt, man vill ha spelglädje och ögongodis också. Och även om man kan äga sönder någon som har en bättre rigg så underlättar det ju så klart om ens egen rigg är bra.

Nja när man kör clan matcher så är det inte ögongodis som prioriteras direkt! Sen flöt UT på bra på P4:an samt att man kör UT i opengl vilket fungerade ypperligt på FX5900XT kortet bättre än på 9800SE@pro kortet jag hade fastän 9800 kortet var det bättre presterande i DirectX applikationer!

Men detta visste väl alla som körde Athlon på den tiden när detta gällde, för dom visste juh "bättre" enligt rektor iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Blir lite förvånad att det snackas TDP hit och dit i ett forum för entusiaster!? Du hör väll för f*n inte nån te.x Ferrari klubben säga "jo jag gillar min bil men den drar lite mycket bensin". Haha är man entusiast så spelar väll inte TDP nån roll och om det gör gå och köp en oem-dator då! Ha det gött alla!

Förstår dig, men TDP berör väl mer vilka krav på värmeavgivning som ställs på en processor kylare, inte sant?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nja när man kör clan matcher så är det inte ögongodis som prioriteras direkt! Sen flöt UT på bra på P4:an samt att man kör UT i opengl vilket fungerade ypperligt på FX5900XT kortet bättre än på 9800SE@pro kortet jag hade fastän 9800 kortet var det bättre presterande i DirectX applikationer!

Men detta visste väl alla som körde Athlon på den tiden när detta gällde, för dom visste juh "bättre" enligt rektor iaf.

Jo visst visste man att UT flöt på en P4, det fungerade rätt bra på min K6-2. Vad grafikkort har med saken att göra förstår jag inte.