Permalänk

Skärmen "hackar" när jag scrollar

Hej, jag har nyligen köpt en ny dator och jag har nu ett problem som jag stör mig på extremt mycket. När jag scrollar ner på hemsidor eller kollar upp och ner i vissa spel så hänger inte riktigt skärmen med. Man ser typ som ett litet suddigt streck över hela skärmen och det hackar till lite, ganska svårt att beskriva. Jag har laddat ner senaste grafikkortsdrivrutinerna men ingenting fungerar.

Jag kör Gtx 680 sli och har en LG IPS236V-PN: 23" IPS LED.

Har sökt runt väldigt mycket och jag tycker att jag hittar folk som har samma problem och för de flesta räcker det att bara installera drivrutiner men det fungerar som sagt inte för mig, sjukt irriterande.

Någon som vet vad som är felet?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk

Jag hade samma problem när jag körde windows XP på en dator med en intel dual core processor, direkt när jag uppgraderade till windows 7 blev allting mycket bättre, så jag skulle nog säga att du kan testa att ominstallera operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Det låter som om du inte har installerat om Windows osv EFTER att du byggde färdigt datorn. Datorn bruka bugga och vara seg då vilket gör det fullständigt meningslöst att ens ha köpt bättre delar tills man installerat om. Det är ändå så sällan man köper ny dator att man lika gärna kan fräscha upp Windows också.

Vissa fel kräver också att man tar bort (och skapa ny) partition som Windows disken för att lösa fel där det inte räcker att formatera och installera om. Ha bara 1 disk kopplad. De andra kopplas in efter att du är klar för att undvika att få ännu mer problem då och senare.

Permalänk
Avstängd

man brukar kunna få det felet på en del kort med ms orginal drivrutiner antar du inte kör med dom men skulle gissa på att det är nått drivrutins relaterat så testa att instalera om eller en annan version

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag köpte datorn från cdon så den var redan färdigbyggd, installerade mitt OS bara direkt som man skulle. Det enda felet jag har är det här med hackningen i skärmen. Jag borde alltså ominstallera mitt OS?

Jag installerade alla mina drivrutiner från skivorna jag fick men har senare installerat nyare drivrutiner från nvidias hemsida

Permalänk
Medlem

Är det korrekta drivrutiner för grafikkortet?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk

Jag antar det men det måste jag dubbelkolla nu. Jag installerade ett program som söker efter nya drivrutiner från nvidia men tack för svaret får kolla om det stämmer

Permalänk

Jag testar att ladda ner 320.18 igen kan ha blivit något fel när jag installerade den förut

Permalänk
99:e percentilen

Kan det vara screen tearing du upplever?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Det verkar som det! fast det verkar inte vara alltför extremt men jag stör mig på det extremt mycket. Googlade på det och det verkar som sagt stämma. Tack så mycket och får hoppas det finns en lösning

Permalänk

Verkar som att jag måste aktivera vsync

Permalänk

Det har blivit bättre när jag aktiverade vsync men känns fortfarande som att det är lite kvar men det kan nog vara jag som inbillar mig. Testade iallfall att stänga av det och då märkte jag det mycket mer. Får testa detta nu och se hur det går, tack alla för hjälpen