Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melvin132:

Stämmer nog väldigt bra, det är det som dom flesta verkar förbise här, men du beskrev det utmärkt tycker jag, så länge du har en dator (och snart även smartphone/surfplatta troligtvis) så åker du på att pynta. Det spelar ingen roll om du har den i garderoben eller bara kör DOS på den. Det liknar lite att om du äger ett fordon så måste du betala en trafikförsäkring.

Det beror på hur man ser på saken. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Om man ska gå efter det han skriver så har ingenting förändrats eftersom den fundamentala faktorn i den reformerade avgiften, internet omöjliggör deras definition.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Asså jag kan förstå att vissa blir upprörda, men många har har inte fattat hur viktigt public service är, antar att det har med den låga genomsnittsåldern att göra, eller att utbudet hos SVT inte passar alla samhällsgrupper, även om dem breddat sitt utbud rejält sista åren. Jag kollade aldrig heller på SVT när jag var yngre,och undvek också avgiften, men nu kollar jag ofta på det och betalar avgiften. Gå in och kika och se vad ni hittar där, lovar att många av er kommer hitta nått ni är intresserade av.

Det är ett viktigt politiskt redskap i ett demokratiskt samhälle som granskar politiken så oberoende som det går. Detta måste på något sätt finansieras, nu när felr och fler gör över till att enbart ha dator så måste de ju få in sina pengar på något sätt. En skatt som gäller alla är ju ett alternativ, men då blir helt plötsligt public service mycket mer politiskt knutet. Men ni som är missnöjda har så klart rätt till er åsikt, jag är dock helt övertygat att om det skulle ske en folkomröstning på om vi skulla ha SVT och SR kvar så skulle det inte finnas på kartan att det ska avskaffas. Kolla va som hände i Grekland när dem försökte och fick ta tillbaka sitt beslut. Där emot tycker jag att vissa borde kunna få uppskov/rabatt för avgiften, tex studenter, eller allmänt personer med mycket låg inkomst. Vet dock inte om det funkar rent praktiskt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

SVTs oberoende har aldrig varit politiskt. Det finns ingen form av media som någonsin yppat ett enda ord utan att vara politiskt vinklat. Det går nämligen inte.
Så enkelt är det faktiskt med den saken. Ytterst vanligt missförstånd i sammanhanget. Så SVT har aldrig påstått att de skall vara oberoende på detta sättet. De har däremot en ambition att försöka vara balanserade på flera sätt.
Deras oberoende är uteslutande ekonomiskt relaterat. Alltså, de ska kunna granska både den politiska sektorn och den privata sektorn utan att vara ekonomiskt beroende av endera och därmed äventyra förtroendet av granskningsuppdraget. Och här är de faktiskt oberoende. Undantaget är väl att de inte kan granska radiotjänst då denna del är inkomstkällan.

Deras ekonomiska oberoende är redan hotat av förslag från regeringen som kräver förgranskning av nya programtjänster som kan konkurrera med kommersiella. Hade det gällt de senaste åren hade de kanske inte fått utvecklat sina webbtjänster t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Så någon fattig student som inte äger en TV men måste köpa en dator för skolan i och med att skolornas läroplattformar finns på internet kan tvingas att betala dubbelt så mycket för "datorn" (förutsatt att datorn och avgiften ligger på snarlik summa)?

Jädra parasiter de som kommer på sådana här "lagar".

Skriven hemma eller tillfälligt boende kanske skulle kunna gälla... de flesta har väl föräldrar som betalar.
Om studentlägenhet skulle räknas in som tillfällig bostad och Päroma betalar, så är det väl lugnt...
Jag tittar i alla fall på tv (Öppet Arkiv & SVT Play) via datorn, då det är smidigare än tvn...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Radiotjänst har inget med SVT i säg att göra, SVT har inte rätt att agera i radiotjänst, Och licensen som du betalar för är för att du äger en dator och datorn vill du väl ha antar jag, det är inget tvång att använda din dator, du kan slänga den på gatan så är jag säker på att du slipper behöva betala för din licens, För du kan ju inte betala för en licens du inte äger, och jag är ganska säker på att du vill ha din dator mer än programmet Office eller hur?

Licensen är alltså för själva produkten du använder.

Skulle vara att man börjar titta på ägandet mellan bolagen. Skulle vara intressant att se kopplingarna mot staten på samma gång.
Misstänker viss bulvanverksamhet dom emellan. Samtidigt har vi säkerligen en del kopplingar direkt eller indirekt mellan radiotjänst och tingsrätten också så det kan finnas en del sk jäv också men det avgör dom själva och vem har dömt sig själv någon gång utan att vara tvungen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melvin132:

Stämmer nog väldigt bra, det är det som dom flesta verkar förbise här, men du beskrev det utmärkt tycker jag, så länge du har en dator (och snart även smartphone/surfplatta troligtvis) så åker du på att pynta. Det spelar ingen roll om du har den i garderoben eller bara kör DOS på den. Det liknar lite att om du äger ett fordon så måste du betala en trafikförsäkring.

Frågan är väl vad som gäller för de datorer som aldrig skulle kunna visa strömmat material. En C64 har varken utgångar eller hårdvara som skulle kunna göra videouppspelningen som SVT sänder ut möjlig. Här har vi ju egentligen en pryl som uppenbarligen inte är en mottagare. Ska TVpejlarna utbildas i att kunna bedömma om en pryl kan spela upp material som finns på svtplay.se?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tog en närmre titt på avgiften för företag då lagen ändrades 2010.

"Sedan den 1 januari 2010 betalar företag en avgift per organisationsnummer, oavsett antal tv-mottagare och arbetsställen"

I princip bör man kunna sätta upp en utländskt skalbolag (icke skatttepliktigt och utan redovisning) i låt oss säga Liberia för $500, införskaffa ett provisoriskt (oxymoron, dessa är permanenta för icke svenska personner och bolag) organisationsnummer från skatteverket och låta det stå som ägare för samtliga enheter i Sverige. God natt Radiotjänst?

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag lånade fassans bil här om dagen, P1 var igång på radion. Världens långsammaste människa intervjuade en nioårig tjej vars mamma är sam. Jag var i bilen i drygt 20 minuter och programmet varade under hela den tiden.

Det var så olidligt att lyssna på att jag höll på att tappa vettet, men jag ville inte stänga av för jag ville bilda mig en uppfattning om vad det är vi ska betala för.

Hade P1 inte varit statligt finansierat så hade P1 inte funnits idag.

Det är så jävla efterblivet att man ska betala för något man inte utnyttjar, särskilt när det bara är välgörenhetspengar till idioterna som jobbar där.

Hela radiotjänst är som sommarjobben man hade när man var 14, bara företaget som vill vara snälla även fast man inte gör någon nytta eller behövs.

Behöver man licens för radio?...Tror inte det, för man kan inte ta emot tvsignaler...än

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

De skulle förlora ofantliga mängder om de skulle ta ut 200 - 300 kronor i skatt per år istället för ~2000 kronor per år i TV-licens.

Det finns ungefär 5 000 000 skattebetalare i Sverige.

Det finns ungefär 3 500 000 personer som betalar TV-licens.

You do the math.

hur mycket av dessa pengarna tror du går till att jaga de som inte betalar? vilket vi slipper om vi gör det skattefinansierat 2-300 kanske inte stämmer, men det blir garanterat mindre än 2000kr året. sedan betalar vi per hushåll, är det rättvist att ett hushåll på 8 personer betalar lika mycket som en ensam student?

om vi gör det skattefinansierat så kan inte folk fly från avgiften vilket inkasserar mer pengar och sänker avgiften för övriga ärliga.

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är väl vad som gäller för de datorer som aldrig skulle kunna visa strömmat material. En C64 har varken utgångar eller hårdvara som skulle kunna göra videouppspelningen som SVT sänder ut möjlig. Här har vi ju egentligen en pryl som uppenbarligen inte är en mottagare. Ska TVpejlarna utbildas i att kunna bedömma om en pryl kan spela upp material som finns på svtplay.se?

Sant, men nånting säger mig att man kommer försöka driva det här så långt det går, och då troligtvis i slutändan få med allting som liknar en dator eller som kan kallas för en dator, det kommer aldrig bli undantag för speciell modeller.
Men med samma resonemang i åtanke så kan ju jag hävda att när jag köper en dator och jag byggt ihop den så kan jag ju inte heller använda den som mottagare, den måste ju modifieras först och med det menar jag att windows och webbläsare och en hel massa saker måste installeras rent mjukvarumässing, man skulle då kunna säga att din C64, med viss modifikation i mjukvaran skulle kunna ta emot signalen. Inte riktigt lika smidigt, men principen ligger ju där.

Permalänk
Skrivet av Melvin132:

Sant, men nånting säger mig att man kommer försöka driva det här så långt det går, och då troligtvis i slutändan få med allting som liknar en dator eller som kan kallas för en dator, det kommer aldrig bli undantag för speciell modeller.
Men med samma resonemang i åtanke så kan ju jag hävda att när jag köper en dator och jag byggt ihop den så kan jag ju inte heller använda den som mottagare, den måste ju modifieras först och med det menar jag att windows och webbläsare och en hel massa saker måste installeras rent mjukvarumässing, man skulle då kunna säga att din C64, med viss modifikation i mjukvaran skulle kunna ta emot signalen. Inte riktigt lika smidigt, men principen ligger ju där.

Rent juridiskt tror jag inte heller det är viktigt om du kan spela upp det heller, utan bara om du kan ta emot signalen...Juridik =! Logik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreez:

Finns det någonting som är gratis numera?

Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melvin132:

Sant, men nånting säger mig att man kommer försöka driva det här så långt det går, och då troligtvis i slutändan få med allting som liknar en dator eller som kan kallas för en dator, det kommer aldrig bli undantag för speciell modeller.
Men med samma resonemang i åtanke så kan ju jag hävda att när jag köper en dator och jag byggt ihop den så kan jag ju inte heller använda den som mottagare, den måste ju modifieras först och med det menar jag att windows och webbläsare och en hel massa saker måste installeras rent mjukvarumässing, man skulle då kunna säga att din C64, med viss modifikation i mjukvaran skulle kunna ta emot signalen. Inte riktigt lika smidigt, men principen ligger ju där.

Hmm. Skillnaden är att C64an inte har kraft nog i hårdvaran att kunna hantera mediauppspelningen. Så det kommer inte att gå att få ut någon rörlig bild ur prylen. Oavsett vad du slänger in för mjukvara kommer SVTplay aldrig at fungera på en C64. Därmed kommer den aldrig kunna bli mer användbar för SVTs streamingtjänst än en växellåda ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Skillnaden är att C64an inte har kraft nog i hårdvaran att kunna hantera mediauppspelningen. Så det kommer inte att gå att få ut någon rörlig bild ur prylen. Oavsett vad du slänger in för mjukvara kommer SVTplay aldrig at fungera på en C64. Därmed kommer den aldrig kunna bli mer användbar för SVTs streamingtjänst än en växellåda ;).

Väldigt sant, och jag håller med, men frågan ligger helt i hur vida det är väsentligt att maskinen i fråga kan spela upp nått rent juridisk, eller räcker det bara med att den tar emot signalen?
Behöver nånting hända efter det?

Permalänk
Skrivet av Melvin132:

Väldigt sant, och jag håller med, men frågan ligger helt i hur vida det är väsentligt att maskinen i fråga kan spela upp nått rent juridisk, eller räcker det bara med att den tar emot signalen?
Behöver nånting hända efter det?

Behöver man betala om man har en tv med trasigt bildrör?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melvin132:

Rent juridiskt tror jag inte heller det är viktigt om du kan spela upp det heller, utan bara om du kan ta emot signalen...Juridik =! Logik

Det är nog en lite väl bred definition. Vad är "ta emot signalen" för något? Kan en torklina av stål ta emot signalen? Ja, faktiskt. Men kan den göra något vettigt med den? Nej. Bildmottagaren måste kunna ha (eller ha haft iaf) förutsättningaran att kunna göra något vettigt emd signalen också. Annars hade man kunnat avgiftsbelägga en vanlig kopparkabel som kan fungera som antenn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD_PERA:

Behöver man licens för radio?...Tror inte det, för man kan inte ta emot tvsignaler...än

Jag quotar radiotjänsts sida:

Skrivet av http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/:

Radio-och tv-avgiften går till Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio och Sveriges Utbildningsradio (UR). Det är du som betalar för programmen och för webben med din radio- och tv-avgift. Därför behöver SVT, Sveriges Radio och UR inte ta hänsyn till om ett program är lönsamt, om det säljer reklam eller vad politikerna och andra människor med makt tycker om programmet.

Vet inte riktigt om man måste betala för att ha en radio men pengarna går bland annat dit oavsett så jag skulle ju anta det

Permalänk
Medlem

Varför kan inte SVT skicka uppgifter till ett konto till SVT-play till de som redan betalar TV-licens?

(Du måste alltså ha ett konto för att kolla på SVT-play, typ som Spotify.)

Då kan dom som vill betala eller redan betalar kolla på SVT-play istället för att suga ut pengar ur varje person som har en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melvin132:

Behöver man betala om man har en tv med trasigt bildrör?

Det tror jag (är inte helt säker här). Så länge signalomvandlaren fungerar. Det är bara signalomvandlaren som är relevant.
Det är väl därför det är avgift även på VHSspelare som har en mottagare. Man kan inte titta på TV med bara VHSspelaren, men den har en mottagare (eller rättare sagt en fungerande signalomvandlare).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad definierar en dator?
Är min Note2 en dator när den är dockad med t-bord, mus och skärm?
Är det en Raspberry pi som är baserad på samma processor som mobila enheter.

Hur de ska kunna definiera detta om mobiler och surfplattor inte kommer att omfattas, men datorer kommer att göra det ska bli spännande att höra/läsa.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det tror jag (är inte helt säker här). Så länge signalomvandlaren fungerar. Det är bara signalomvandlaren som är relevant.
Det är väl därför det är avgift även på VHSspelare som har en mottagare. Man kan inte titta på TV med bara VHSspelaren, men den har en mottagare (eller rättare sagt en fungerande signalomvandlare).

Låter rimligt, en fråga till som jag satt och undrade över, kan man inte få in UR och de övriga radiokanalerna genom nätet och i så fall har man ju kunnat det bra mycket längre än SVT play har funnits, man kan tycka att dom här nya reglerna borde kommit tidigare i det fallet.
Eller är avgiften för enbart radio borttagen?

Permalänk
Medlem

Nästa alla av Sveriges hem har väl dator och internet? Detta gör TV-avgiften mer eller mindre obligatorisk. Frågan är hur många av Sveriges befolkning kollar på SVT av alla dom, eller vill betala för de kanalerna?

Varför gör man medvetet denna misstolkningen endast för att kunna avgiftsbelägga fler?

De få gånger jag kollar på TV är inte på SVT, visst de kan erbjuda bra saker men jag kollar hellre på någon annan kanal helt enkelt.

Om jag inte kollar på TV, så ska jag inte behöva betala denna avgift. Så simpelt borde det vara.

Permalänk

Persondatorer... Tur att jag bara har servrar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Lite humor (tyvärr väl för sann) från Bahnhof: http://www.bahnhof.se/lirpalirpa

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaidSoft:

Dags o baka in det i skatten istället då kanske om de ska göra det så brett att du inte kan äga en teknisk pryl utan att vara tvungen att betala tv licens även om du inte använder tjänsten......

Sexleksaker? Ja.. du kan ju använda dem som antenn.. Avgiftskyldig!

Nu väntar jag på att Radiotjänsten ska få för sig att införa styckeskatt också. Har du två datorer så betalar du dubbelt..

Skrivet av thorsama:

Det är ju en tolkningsfråga, internet är inte ett broadcastmedium, så detta är fel... Tekniskt sett. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Sen tycker jag att många överdriver lite med att vara mot en avgift som tv-licens.

Pengarna används till samhällsviktiga funktioner, SVT, SR, UR. Dessa kostar pengar, nyheter/dokumentärer, allmänbildning etc. Problemet jag har med avgiften är att den kostar för mycket, pga att övriga "underhållningsprogram" kostar pengar som egentligen inte tjänar någon samhällsnytta.

Tycker du då att det är riktigt att Hamilton tar en fin % av dessa pengar i egen ficka? Radiotjänsten borde väl få pengar direkt från staten och då ska hon sitta på en knegarlön. Skulle inte förvåna mig om hon får provision för varje person hon snor pengar ifrån.

Skrivet av Fronix:

Jag har ingen dator, tv, eller mobil. Lever i skogen med en björn, jag är safe.

"Tyvärr.. öhh.. vi har hittat på eller jag menar vi har upptäckt att björnar äter bär i skogen och bär kan ha besprutats av människor som kan ha haft tillgång till en dator som är avgiftsskyldig.. så betala!"

Varför kan inte Radiotjänsten leva på samma sorts bidrag som tex. sjukhus gör? Varför ska Radiotjänsten (som inte tillför något av värde till samhället ALLS) få ha en separat budget medan sjukhus får klara sig på det lilla de får?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

När radiotjänst ringer eller knackar på är det bara att säga att man endast äger en Nokia 3310 och att aldrig släppa in dem in i ditt hem. Detta förändrar ingenting för min del.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melvin132:

Låter rimligt, en fråga till som jag satt och undrade över, kan man inte få in UR och de övriga radiokanalerna genom nätet och i så fall har man ju kunnat det bra mycket längre än SVT play har funnits, man kan tycka att dom här nya reglerna borde kommit tidigare i det fallet.
Eller är avgiften för enbart radio borttagen?

Det finns ingen avgiftsplikt för radiomottagare som inte hanterar bild. Alltså, vanlig bordsradio och även internetradio är gratis ;). Och det som gjort att avgiften blev akuell först nu var att SVT bara lade ut klipp tidigare. Nyligen började SVT "streama" hela sina kanaler vilket de räknar som att de sänder på nätet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melvin132:

Behöver man betala om man har en tv med trasigt bildrör?

Svar ja. Det räcker om du tex endast äger en VCR (videobandspelare) eftersom den har inbyggd kanalväljare.

åtminstone var det så förr.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det finns ingen avgiftsplikt för radiomottagare som inte hanterar bild. Alltså, vanlig bordsradio och även internetradio är gratis ;). Och det som gjort att avgiften blev akuell först nu var att SVT bara lade ut klipp tidigare. Nyligen började SVT "streama" hela sina kanaler vilket de räknar som att de sänder på nätet.

Ah, så fint dom har räknat ut det
Tänkte vidare på ditt C64 problem, och det är väll inte x86 arkitektur i den? som jag har för mig så är en PC i grunden något som är baserat på det, men om dom nu säger att det ska vara "teknikneutrala" så tror jag du åker dit på det i alla fall tyvärr.

Permalänk
Medlem

Varför gör de inte som grekerna och lägger det på elräkningen? Det går ju ändå mot att allt som går på el egentligen är till för att ta in SVT...

Från sydsvenskan: "I Grekland betalar alla hushåll och företag en tv-avgift på 37 kronor i månaden på sin elräkning."