Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Eller så när dom ringer på dörren, och du öppnar,
och efter att dom frågat sträcker du fram handen och säger:
Det blir en avgift på 170kr för att du KAN gå in på min hemsida.
Hade gärna sett den minen efter ett sådant svar.

Haha! Fick mig att tänka på killen som driver in pengar genom att säga att människor har varit inne på ens porr-hemsida.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/familj/article15858863.a...

Bara att säga:

"Oj, det är du ju. Du har varit inne på min porr-sida och laddat hem därifrån. Betala mig nu eller så hänger jag ut dig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

kommer man åka på avgiften fast datorn inte är avsedd för att ta emot tv sändningar?

Vad hände med att den ska kunna ta emot sändningarna utan särskild begäran som inte går med webbsändningar?

Skrivet av Radiotjänst:

Med utsändning avses en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst.

Källa: http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgift...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Då har AB fel vilket aldrig sker
Enligt AB så måste man betala tv licens för skoldator, biblioteksdator, kompisdator osv eftersom man har tillgång till dessa.
Dock skrev ju Radiotjänst till en tidigare forummedlem att han inte behöver betala licens för sin skoldator då
datorn tas hem från skolan och förs tillbaka när han ska till skolan igen. Och då räknas tillfällig användning.
Samma borde ju gälla arbetsdatorn...

Jag var en av dem som fick betala tv-licens avgift för att jag hade då och då jobbdatorn hemma och använde den "ibland" till privatbruk.
"Det spelar ingen roll ifall det redan betalades och så länge du har en apparat som kan ta emot tv-signaler i hushållet så måste du betala" även om det är tillfälligt.

Jag har fått papper där jag försökte få det omprövat men det gick inte igenom. Får ta en bild och skicka in när jag väl är hemma.

Men annars refererade jag till detta när jag ville ha omprövning:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&arti...

Det jag gjorde var att jag ringde dem och sa att jag inte tar med mig datorn hem och fick det avskrivet.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte ens skämta om eländet...:(. Statlig beskyddarverksamhet i all sin prakt.... Du är skyldig pengar för det och det och om du inte betalar så skickar vi torpederna efter dig! Sucks to be you!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Självklart. Men det torde vara höga ologiskt om de satt i system att samla in information på olagligt vis. Jag förstår dock vad du menar.

Radiotjänst har noll skrupler, så jag vore förvånad om de inte försökte sig på något sådant. Nåväl, nog om detta.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Helt obegriplig dom. Jag har själv efterfrågat referat av målen så att jag kan studera hur de kom fram till denna underliga slutsats.

Är det ett huvudsyfte med en dator att se på Public Service? Enligt Förvaltningsrätten i Luleå är det så.

Permalänk
Medlem

Inte dags att lägga TV-avgift på mikron också?
Jag menar jag kan ju faktiskt spegla mig via mikron till grannens TV.
Det vore ju vettigt av Regeringen att möjliggöra en avgift där också!

Permalänk

Lägg bara in skiten på skatten någon gång så slipper man anställa en skog med utpressare så blir det billigare för oss alla eftersom de tydligen är stålsatta på att alla ska betala.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag är för att det finns public service som är fristående från de styrande politikerna, men det skulle ju gå att göra via skatter som var inskrivna i grundlagen och därigenom inte kan styras direkt.
Bara för att det kräver en del arbete med att ändra lagar så betyder det ju inte att det inte går att göra. Problemet är nog att det inte är något som är högt prioriterat av politikerna att se över, det är för få röster att vinna på att omarbeta dessa lagtexter och de för "kasettskatten" och få dessa att matcha teknikutveckligen.

Jag vet inte hur våra skattelagar ser ut i detalj på det sättet men jag tror det är enklare att ha det som någon avgift eller något.
I vilket fall som helst är dagens system lite föråldrat och dumt.

Problemet är ju att stora delar av högern inte tycker om licensavgiften öht och vill ta bort public service, så dom är ju ointresserade av att förändra det.
Och sossarna verkar mest tycka att allt är bra som det är när dom är vid makten och att dom skulle ändra något är svårt att tänka sig.
Och dom andra partierna är för små för att påverka.

suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Jag var en av dem som fick betala tv-licens avgift för att jag hade då och då jobbdatorn hemma och använde den "ibland" till privatbruk.
"Det spelar ingen roll ifall det redan betalades och så länge du har en apparat som kan ta emot tv-signaler i hushållet så måste du betala" även om det är tillfälligt.

Jag har fått papper där jag försökte få det omprövat men det gick inte igenom. Får ta en bild och skicka in när jag väl är hemma.

Men annars refererade jag till detta när jag ville ha omprövning:

Server: Intel i5 750 2.67 GHz NH-U12P | DFI LanParty P55 T36 | 4GB DDR3 | LianLi Q11 | HD5670 med Accelero S1 Rev 2 | PicoPsu 150-xt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&arti...

Det jag gjorde var att jag ringde dem och sa att jag inte tar med mig datorn hem och fick det avskrivet.

Är det jobbdatorn du har i din signatur?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk

Det bästa med allt detta är att de inte ens har grund i lagen, för eftersom Internet inte stöder utsändning utan bara sänds på begäran och endast når mottagare som begärt materialet så saknas det stöd för att vara en TV-mottagare.
Undantaget är om man har en digital-tvbox, TV-kort och liknande.
Eftersom endast rundradiosändningar är de som är avgiftsbelagda enligt lagen behöver folk som inte använder TV-kort eller digital-tvboxar betala eftersom andra tjänster är VoD tjänster.

Citat:

"Post- och telestyrelsen och Telia Sonera har bl.a. ifrågasatt utredningens
förslag om att mobila enheter skall omfattas av avgiftsskyldigheten.
Det skall här poängteras att ett samlat schemalagt programutbud
i dagens läge inte sänds ut på Internet eller till mobiltelefoner. En
dator utan särskilt TV-kort och utan annan anslutning än det öppna Internet,
mobiltelefoner och andra mobila enheter kan därför i dag endast ta
emot utdrag ur vissa program och kan därför inte heller anses utgöra en
TV-mottagare i lagens mening."

Ett utdrag ur Regeringens proposition 2005/06:112
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/01/11/65e42afa.pdf

Permalänk
Medlem

Enkelt, när dom kommer och hoppar och frågar om du köpt dator/tv/surfplatta/mobil/mikro/lampa säg: Näe den köpte jag till en kompis. Klart!

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Det här är ju utan tvekan ett hett ämne... Skulle det inte vara bra för politiker att skaffa några lättförtjänta pluspoäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Hade lite copyswe's jäkla avgifter på tanke oxå. Och vad ska krävas att dom ska tänka om hela tv-licens avgiften då?
Den är ju garanterat styrd av politeker på något sätt, eftersom det är dom som bestämmer vilka som ska betala (när dom ändrar lagen).

Om man vill hålla SVT och Radio neutralt så är det ända rätta (enligt mig) att allt ska vara betaltjänster. Så man kan välja själv.

Jag håller med, dom kräver i princip 99,9% av alla i Sverige på avgift med den nya tolkningen av lagen. Jag tycker det hade fungerat bättre att man fick en inloggning med personnummer om man betalar avgiften, så slipper man avgiftsbelägga folk som inte har tv eller kollar på SVT play.

Permalänk
Medlem

Snabbaste sättet att bli ovän med folk? Säga att man jobbar på Radiotjänsten ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Driver man ett företag i hemmet, så har man separat rum/kontor för företaget så dubbla avgift,
Sitter man t.ex i köket och sköter, bara en avgift.

Hörde på radion att 19 pers har redan fått avslag på sina överklagande.
Och det ligger några hundra överklagande i väntan på beslut.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bullen181:

Ska du hålla på med definitonen av U- eller I-länder så kan du lika gärna fråga varför all utveckling sker i industriländerna och all industri ligger i utvecklingsländerna ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Att lägga saker på skatten är det dummaste jag hört.
DÅ kan vi lägga allt möjligt på skatten, inkl TV3.

DOck har vi ju kungahuset där, så helt sjuka saker har vi ju redan.
Sveriges största sosfall

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Och du borde läsa det som står och inte det som du "tror" att det står.
Jag fattar vad du menade, att man betalar för saker som man inte utnyttjar via skatt.
Det jag menar var att om rånartjänst får en fast summa via skatt så behöver dom inte ha flera kanaler plus svt play och just rånartjänsten samtidigt.
Dom skulle klara sig på den delen av sketten som dom skulle få plus att det skulle inte kosta 2000 per år för dom som betalar skatt.

Att SVT/UR/SR har 1 person eller flera miljoner som utnyttjar deras tjänst kan väl knappast betyda mer eller mindre kostnad för dom, dom har samma kostnader oavsett hur många som tittar/lyssnar.
Dom går ju inte personligen till varje hem och installerar grejer för att man ska kunna se på SVT tex.
Däremot att ha flera kanaler och play tjänst och en massa anställda som ska jaga personer, det är det som kostar.

Det borde ju röra sig om rörliga kostnader. Kostnader för att producera dokumentärer, kostnader för personal/reportrar, nyheter etc. Men som du säger om de har en budget kanske de prioriterar lite, fast det blir nog ingen förändring i utbudet om det läggs på skatten, då de troligtvis kommer få in ännu mer pengar än de gör i dagsläget.

Sen hade det varit intressant att veta mer exakt vad tv-licensen betalar. SVT/SR/UR säger inte jättemycket... Är det kostnader för utbyggnad/underhållning av befintligt marknät etc.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Inaktiv

roligt med mer utgifter!

Permalänk
Medlem

Oavsett mottagningssätt refererar bara till enheter som tar emot andra signaler/strömmar än digital-tv över marknätet, vidaresändning över kabelnätet, så väl som analog sändning i kabelnätet, digitalsändningar över satellit, och alltså sånt som IPTV-boxar (multicast) med mera som är avsedda att användas till TV, även om de kan användas till annat t ex filmtjänster eller spotify. En dator utan Flash Player kan inte ta emot SVTs live-strömmade kanaler. Det är heller ingen funktion den är avsedd för att göra, om det var en mediaplattform typ boxee box kanske man kan sträcka sig så långt. Eller om du hade en tv-mottagare till datorn, en tvsticka plus mjukvara gör den ägnad åt tv.

Vill man verkligen täcka alla och de ett par hundra k hushåll som inte betalar så kunde man helt enkelt göra mobil och surfplatteapparna avgiftspliktiga där man ändå måste installera och ändra funktion på ens enhet därigenom och göra det omöjliga att använda utan att betala. Vill de begränsa live-kanalerna på internet till betalande kunder så visst, men lämna playutbudet öppet för allmänheten och folk som inte bor i landet. Det hela blir lite konstigt annars, jag får ju t ex köpa SVT-program på dvd om jag flyttar till Norge och inte har något hushåll som betalar tvavgiften i Sverige. Att helt skära av sig och bygga in allt med murar omkring, eller börja kräva betalt för tyskar som tar med sig datorn/surfplattan till sommarstugan blir bara löjligt. De måste såklart välja en avvägd linje här. Det innan en total omarbetning av lagen som är några år bort dessutom.

Permalänk
Medlem

snart äre väl dags o gå ner o ge pengar till pizzabutiken för att jag KAN köpa en kebab om jag vill..

Visa signatur

OMG It's not your birthday but it is mine, congratulations ze Comphakk! I'm just kidding with a you. It is not my birthday!

Permalänk
Medlem

Vissa ISPer erbjuder väl tjänsten att blockera SVT för dig, vad gäller i dessa fallen?
Jag antar att det inte har prövats ännu, men eftersom jag aldrig använder mig
av public service-utbudet så vill Radiotjänst ha pengar av mig får de ta det ur mina kalla döda händer.

Det här är också lite varför jag är så förbannat jävla trött på Sverige. Det ska vara avgifter för allting.
Vi betalar mer skatt än så många andra länder, men ändå ska allting avgiftsbeläggas. För tillfället bor jag i Singapore där
jag delar lägenhet med några Filippiner, när jag berättade för dem om TV-licensen vi har här skrattade de, kan tillägga att
följdfrågan var lite skämtsamt om vi också har 30-40% skatt i Sverige.

Hur ser opinionssiffrorna ut för TV-licens egentligen? Om en majoritet ställer sig emot public serviceutbudet så borde det väl kunna upphöra.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Ursäkta språket men detta är ju fan bullshit. Måste sitta några riktigt trångsynta idioter i förvaltningsrätten som kom fram till detta beslut. Det finns två lösningar jag kommer nämna strax varpå det första gynnar dem som inte har uppkoppling till TV-nätet alls.

- Låt de som har dessa kanaler betala TV-licens, gör kanalerna P2W
- Baka in det i skatten så att det blir ofrivilligt

Personligen tror jag detta beslut är ett mindre mot större som kommer ta bort mer frihet från befolkningen och i slutändan göra Sverige till polisstat där den enskilde individen inte har några rättigheter längre utan endast skyldigheter. Det är ungefär som att de vill tvinga fram revolution och anarkism. Har inget emot att betala om jag använder public service, men läget är så som många andra att jag inte gör det.

Det är skandal att folket inte blir tillfrågad. Om vissa politiska partier är smarta så tar de med detta ämne i deras mål vid nästa val(vilket är ganska snart), att hitta en lösning som fungerar istället för att tvinga folket mot sin vilja att slösa pengar på något de inte använder. En dator är inte ämnad eller avsedd till att ta emot TV-sändningar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Make.Sense:

Vissa ISPer erbjuder väl tjänsten att blockera SVT för dig, vad gäller i dessa fallen?
Jag antar att det inte har prövats ännu, men eftersom jag aldrig använder mig
av public service-utbudet så vill Radiotjänst ha pengar av mig får de ta det ur mina kalla döda händer.

Det fungerar troligen likadant som för TVapparater. Du måste betala för en TV även om du inte har en antenn som kan ge signal till TVn. Det är innehavet av mottagaran som är avgiftsbelagt. Samma sak gäller säkerligen för datorer. Det spelar ingen roll om du har internetacess eller ej. Det är fortfarande innehavet av mottagaren som är grunden till avgiften.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är det jobbdatorn du har i din signatur?

Nej :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thompaam:

Public service är en viktig del av samhället, det är opartisk och oberoende journalistik som alla ska ha tillgång till.

När det gäller idén att baka in TV-avgiften i skatten så fungerar inte detta då SVT och SR inte blir oberoende från staten och därmed inte kan ses som opartiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar som du försöker att försvara den orättvisa tv-skatten.

Förr så var TV och riksdag mycket stolta över att de gav ut ett så brett utbud av tv-program. Även de smala områdena skulle få sitt "behov" tillfredställt. Det infördes en reglering i utbudet, sport har en viss del av sändningstiden( i verkligheten på tok för stor), nyhetssändningar har sin, filmälskarna har sin mm (även opera skulle finnas). När den indelningen även lagfästes så vill jag påstå att den inte längre är oberoende.
Oberoende skulle de försvinna ganska fort men genom olika lagkrav så överlever dom.

Var/vilken lag programindelningen ligger i idag vet jag inte men den är säkerligen kvar.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det fungerar troligen likadant som för TVapparater. Du måste betala för en TV även om du inte har en antenn som kan ge signal till TVn. Det är innehavet av mottagaran som är avgiftsbelagt. Samma sak gäller säkerligen för datorer. Det spelar ingen roll om du har internetacess eller ej. Det är fortfarande innehavet av mottagaren som är grunden till avgiften.

Stämmer nog väldigt bra, det är det som dom flesta verkar förbise här, men du beskrev det utmärkt tycker jag, så länge du har en dator (och snart även smartphone/surfplatta troligtvis) så åker du på att pynta. Det spelar ingen roll om du har den i garderoben eller bara kör DOS på den. Det liknar lite att om du äger ett fordon så måste du betala en trafikförsäkring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Det verkar som du försöker att försvara den orättvisa tv-skatten.

Förr så var TV och riksdag mycket stolta över att de gav ut ett så brett utbud av tv-program. Även de smala områdena skulle få sitt "behov" tillfredställt. Det infördes en reglering i utbudet, sport har en viss del av sändningstiden( i verkligheten på tok för stor), nyhetssändningar har sin, filmälskarna har sin mm (även opera skulle finnas). När den indelningen även lagfästes så vill jag påstå att den inte längre är oberoende.
Oberoende skulle de försvinna ganska fort men genom olika lagkrav så överlever dom.

SVTs oberoende har aldrig varit politiskt. Det finns ingen form av media som någonsin yppat ett enda ord utan att vara politiskt vinklat. Det går nämligen inte.
Så enkelt är det faktiskt med den saken. Ytterst vanligt missförstånd i sammanhanget. Så SVT har aldrig påstått att de skall vara oberoende på detta sättet. De har däremot en ambition att försöka vara balanserade på flera sätt.
Deras oberoende är uteslutande ekonomiskt relaterat. Alltså, de ska kunna granska både den politiska sektorn och den privata sektorn utan att vara ekonomiskt beroende av endera och därmed äventyra förtroendet av granskningsuppdraget. Och här är de faktiskt oberoende. Undantaget är väl att de inte kan granska radiotjänst då denna del är inkomstkällan.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Är det inte så att 3 500 000 betalar avgiften men det är inte 3 500 000 betalningar som kommer till rånartjänst?
Jag menar i en familj med 4 personer så betalar man bara en avgift men då har alla fyra betalat avgiften?

Det finns ca 4.5 miljoner hushåll. Avgiften gäller per hushåll. Det är ca 3.5 miljoner hushåll/kunder som betalar. Hade de inte ändrat tolkningen för ett par år sedan hos radiotjänst/lagen hade företag fått betala per mottagare också Företag får också "plombera" utrustningen och slippa de skyhöga 2076 kronorna som nu är mycket mindre kostnad än arbetet med att plombera telefoner, surfplattor, datorer och tvapparater, dessutom samma avgift för hur många mottagare som helst i samma organisationsnr.