Min paj är paj? RPi startloop

Permalänk
Medlem

Min paj är paj? RPi startloop

Köpte en Raspberry Pi för sköjjs skull för någon månad sen men har inte haft tid att leka med den förräns nu...
Gick och köpte hdmi kabel och minneskort igår, laddade ner SDformatter och NOOBS.
Formaterade kortet och packa upp filerna, starta PIn och installerade Raspbian, kom till konfigurationsdelen och den startade om sig, och startade om sig, och igen, igen, igen, och jag drog ur strömmen. :/
Köpte nytt minneskort idag och samma skit

Har testat med en 700mA, en 1A, en 2A laddare och genom datorns usb.
2 olika SDHC kort från olika tillverkare och storlekar.
Har testat överklockning (alla lägen) och har testat Raspbian och Pidora.

Är det någon som vet hur man löser detta eller är det kört?

Vet inte om bilden hjälper men det är det som står innan den startar om sig i loopen. (blev inte så bra att fota skärmen ^^)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Javohl:

Köpte en Raspberry Pi för sköjjs skull för någon månad sen men har inte haft tid att leka med den förräns nu...
Gick och köpte hdmi kabel och minneskort igår, laddade ner SDformatter och NOOBS.
Formaterade kortet och packa upp filerna, starta PIn och installerade Raspbian, kom till konfigurationsdelen och den startade om sig, och startade om sig, och igen, igen, igen, och jag drog ur strömmen. :/
Köpte nytt minneskort idag och samma skit

Har testat med en 700mA, en 1A, en 2A laddare och genom datorns usb.
2 olika SDHC kort från olika tillverkare och storlekar.
Har testat överklockning (alla lägen) och har testat Raspbian och Pidora.

Är det någon som vet hur man löser detta eller är det kört?

Vet inte om bilden hjälper men det är det som står innan den startar om sig i loopen. (blev inte så bra att fota skärmen ^^)

Ser ut som den håller på och initierar USB-tjohej i sluttampen där. Har du testat att boota den utan det du har inkopplat på USB-portarna?

Funkar det att boota den utan nåt inkopplat, så kan du SSH:a till den, och dra en sudo apt-get update && apt-get upgrade. Låt den uppgradera klart, koppla in grejerna igen, och håll tummarna för att det är ett problem som fixats sen de byggde installerimagen.

Funkar det inte, så återstår det nog bara att testa med något annat tgb/mus/wifidongle/vad det nu är du har inkopplat

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du har en multimeter så rekommenderar jag dig att mäta spänningen:
http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/6961/where-to-...

Du bör ligga nära 5v för att det ska fungera bra.

Jag trode jag hade bra strömförsöjning, men det visade sig vara fel. Fick också spontana omstarter och hängningar.

Av egen erfarenhet vet jag även att _usb-kabeln_ man använder också spelar stor roll. Tyvärr finns det kassa kablar där spänningsfallet blir för stort.

Permalänk
Medlem

"SSHa" till den gör du antingen via PuTTy i windows, godtycklig terminal i *nux, eller med ConnectBot för Android och det finns förmodligen alternativ även till iDiot.

Det första du gör, är inte att överklocka. Se till att den startar ordentligt istället.

Officiella forumet: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/

Wiki: http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting
Om jag inte minns fel, ska det även finnas en lista på fungerande och icke fungerande SD.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ser ut som den håller på och initierar USB-tjohej i sluttampen där. Har du testat att boota den utan det du har inkopplat på USB-portarna?

Funkar det att boota den utan nåt inkopplat, så kan du SSH:a till den, och dra en sudo apt-get update && apt-get upgrade. Låt den uppgradera klart, koppla in grejerna igen, och håll tummarna för att det är ett problem som fixats sen de byggde installerimagen.

Funkar det inte, så återstår det nog bara att testa med något annat tgb/mus/wifidongle/vad det nu är du har inkopplat

Skrivet av pHr33:

Om du har en multimeter så rekommenderar jag dig att mäta spänningen:
http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/6961/where-to-...

Du bör ligga nära 5v för att det ska fungera bra.

Jag trode jag hade bra strömförsöjning, men det visade sig vara fel. Fick också spontana omstarter och hängningar.

Av egen erfarenhet vet jag även att _usb-kabeln_ man använder också spelar stor roll. Tyvärr finns det kassa kablar där spänningsfallet blir för stort.

Skrivet av grynnan:

"SSHa" till den gör du antingen via PuTTy i windows, godtycklig terminal i *nux, eller med ConnectBot för Android och det finns förmodligen alternativ även till iDiot.

Det första du gör, är inte att överklocka. Se till att den startar ordentligt istället.

Officiella forumet: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/

Wiki: http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting
Om jag inte minns fel, ska det även finnas en lista på fungerande och icke fungerande SD.

Tack för tipsen

Testade utan USB saker inkopplade och med annat tangentbord och mus, trådat och otrådat, men samma skit

Har ingen multimeter men har testat med 3 olika kablar i 2 olika vägguttag.

Hittade listan om SD kort innan jag köpte första kortet och det finns med där och ska funka, mitt andra köpte jag på Webhallen där det är samma som dom säljer i sin RPi bundle så det borde funka.

Ska läsa mer sen när jag kommer hem ikväll.

Förresten har ni använt NOOBS nångång? Efter att jag installerat Raspbian och stoppar tillbaka SD kortet i Windows så får jag bara upp ~1gigs partitionen med NOOBS, gömmer sig Raspbian delen för windows eller är det något fel?

Permalänk
Medlem

Förresten har ni använt NOOBS nångång? Efter att jag installerat Raspbian och stoppar tillbaka SD kortet i Windows så får jag bara upp ~1gigs partitionen med NOOBS, gömmer sig Raspbian delen för windows eller är det något fel?[/QUOTE]

Ja hur blir utrymmet ledigt igen? Formatering verkar ej funka som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hayan:

Förresten har ni använt NOOBS nångång? Efter att jag installerat Raspbian och stoppar tillbaka SD kortet i Windows så får jag bara upp ~1gigs partitionen med NOOBS, gömmer sig Raspbian delen för windows eller är det något fel?

Ja hur blir utrymmet ledigt igen? Formatering verkar ej funka som vanligt?[/QUOTE]

Formattera med SDformatter och välj "format size adjustment on" i options så får du tebax allt

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen :D:D min pi funkar nu Löste problemet genom att skita i NOOBS och köra in Raspbian direkt.

Dock har jag lite problem med upplösningen... den är 1824x984 o.O skriv gärna om ni vet hur man fixar det, finns inget annat val i display settings :/ ska gå och läsa på mer om min nya leksak tack igen alla!