Förtynga bas [Praktiskt arbete] behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Förtynga bas [Praktiskt arbete] behöver hjälp.

Hej!
jag behöver hjälp att göra min hembyggda baslåda tyngre. rätt mycket tyngre då den väger in på ca 5kg idag.

mitt problem som jag har på grund av den låga vikten är att den helt enkelt inte står still och att den vibrerar för mycket.

komponenterna i lådan är:
12" mds bas för bilar.
kontakt terminal.

det jag vill göra är helt enkelt göra den tyngre. men jag har ingen aning om hur. kan eventuellt försöka lägga upp lite bilder om det behövs.
inner måtten på lådan är strax under 40x40x40. den står på 2 cm höga trä rails och har ett 10 cm i diam. stort utblås i botten.

all hjälp är uppskattad /abbe

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Betong väger ju en del, kan vara värt att tänka på.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Du kan tynga ner den med tex betongplattor eller nåt annat tung eller du kan bygga om subben och använda grövre tjocklek på väggarna.

Permalänk
Medlem

okej, så att lägga betong eller någon form av stenplatta på/i locket skulle ge den vikten som behövs?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Eller så lägger du något vibrationsdämpande under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

okej, så att lägga betong eller någon form av stenplatta på/i locket skulle ge den vikten som behövs?

Yes,är förstås rätt bra om du har sd-fötter eller nåt annat dämpande under annars kommer vibrationerna från baslådan fortplanta sig i golvet och hela det kommer börja svänga.

Permalänk
Medlem

jag har filtkuddar på railsen så det borde inte vara något problem.

men är det bättre med slutna lådor i detta fallet?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

jag har filtkuddar på railsen så det borde inte vara något problem.

men är det bättre med slutna lådor i detta fallet?

Filtkuddar skyddar bara golvet mot repor.
Slutet eller portat har nog ingen betydelse,vet inte riktig vad du menar med det.

Permalänk
Medlem

Om själva lådan är för klen så kommer den börja vibrera i sig själv också (ex tunna väggar = sviktar ).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Bygg en lite större låda och fyll den delvis med cement. Eller som någon annan skrev, lägg på nåra betong plattor över den

Permalänk
Medlem

okej, som det ser ut nu är den byggd i 1 cm jock plywood. men det är nog för tunt.

men om vi vänder hela diskussionen istället, vad kan jag köpa för högtalare för max 10k som ger bättre ljud än mina tidigare.
de jag har nu utöver basen är två jvc som följde med en kompakt stereo som jag har som förstärkare.
som jag kopplat nu har jag bara två kanaler totalt men tre högtalare vilket leder till en del tjuvkoppling...

men jag har tittat på cervin vegas xls serie. och en förstärkare till dessa. men totalt får det kosta max 10 lakan.
hitatde en intressant förstärkare på kjell för 1900 som gav 1000w peak 4ohm på två kanalaer den var från könig.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är lådan byggd om den är så extremt lätt ? är den verkligen stabil? troligen är det lättaste att bygga om lådan totalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

Hej!
jag behöver hjälp att göra min hembyggda baslåda tyngre. rätt mycket tyngre då den väger in på ca 5kg idag.

mitt problem som jag har på grund av den låga vikten är att den helt enkelt inte står still och att den vibrerar för mycket.

komponenterna i lådan är:
12" mds bas för bilar.
kontakt terminal.

det jag vill göra är helt enkelt göra den tyngre. men jag har ingen aning om hur. kan eventuellt försöka lägga upp lite bilder om det behövs.
inner måtten på lådan är strax under 40x40x40. den står på 2 cm höga trä rails och har ett 10 cm i diam. stort utblås i botten.

all hjälp är uppskattad /abbe

Sluten eller portad låda ?

Sluten, fyll botten med finkornig blästersand

Portad låda. Så får du ta isär den och sätta bitumen på insidan av väggarna. Finns både på Swedol och Biltema, billigare på swedol dok. Funkar givetvis på sluten låda också.

Ett annat alternativ är ju att gå till byggmax / hornbach och köpa en stenplatta och skära till och lägga innuti eller ovanpå.

Som någon ovan skrev.
Bygg en stail låda från start det är nog lättaste. Kolla om du inte borde stadga upp lådan med reglar om du ändå ska ta isär den.
Vad har du byggt den i för material?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av abbebandy:

okej, som det ser ut nu är den byggd i 1 cm jock plywood. men det är nog för tunt.

men om vi vänder hela diskussionen istället, vad kan jag köpa för högtalare för max 10k som ger bättre ljud än mina tidigare.
de jag har nu utöver basen är två jvc som följde med en kompakt stereo som jag har som förstärkare.
som jag kopplat nu har jag bara två kanaler totalt men tre högtalare vilket leder till en del tjuvkoppling...

men jag har tittat på cervin vegas xls serie. och en förstärkare till dessa. men totalt får det kosta max 10 lakan.
hitatde en intressant förstärkare på kjell för 1900 som gav 1000w peak 4ohm på två kanalaer den var från könig.

10mm ? oj va klent, lådan bör väga minst 1000ggr rörliga massan för att inte dista hörbart.
Men menar du 10k för högtalare eller för ett system? har du tänkt att bygga själv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

okej, som det ser ut nu är den byggd i 1 cm jock plywood. men det är nog för tunt.

men om vi vänder hela diskussionen istället, vad kan jag köpa för högtalare för max 10k som ger bättre ljud än mina tidigare.
de jag har nu utöver basen är två jvc som följde med en kompakt stereo som jag har som förstärkare.
som jag kopplat nu har jag bara två kanaler totalt men tre högtalare vilket leder till en del tjuvkoppling...

men jag har tittat på cervin vegas xls serie. och en förstärkare till dessa. men totalt får det kosta max 10 lakan.
hitatde en intressant förstärkare på kjell för 1900 som gav 1000w peak 4ohm på två kanalaer den var från könig.

1cm plywood,neeeeej,bygg om gör rätt,det ska vara tjocka väggar gärna 25-30mm plus invändiga stag,det ska kännas som att knacka på en sten och väga som bly.

Permalänk
Medlem

Så här ser baserna på pappas Linn-högtalare ut om du vill hämta inspiration:

Dold text

Han har lagt mynt under spikarna för att de inte ska göra märken i golvet men du förstår vinkeln, Plattan är 2cm tjock och av någon form av järn. Totalt är högtalarna kanske en meter höga, med två stora element i och en diskanthögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

okej, som det ser ut nu är den byggd i 1 cm jock plywood. men det är nog för tunt.

men om vi vänder hela diskussionen istället, vad kan jag köpa för högtalare för max 10k som ger bättre ljud än mina tidigare.
de jag har nu utöver basen är två jvc som följde med en kompakt stereo som jag har som förstärkare.
som jag kopplat nu har jag bara två kanaler totalt men tre högtalare vilket leder till en del tjuvkoppling...

men jag har tittat på cervin vegas xls serie. och en förstärkare till dessa. men totalt får det kosta max 10 lakan.
hitatde en intressant förstärkare på kjell för 1900 som gav 1000w peak 4ohm på två kanalaer den var från könig.

Vad har den för RMS. Peak W är lika intressant och saltat som fisar hos en fiskmås

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Som andra har sagt; bygg en ny låda. 1cm plywood är ju helt åt helvete klent. OM du väljer att göra din nuvarande tändsticksask tyngre bör du inte överdriva mängden av material inne i lådan. Du kommer ändra på en del parameter när man ändra lådans invändiga volym (dock tveksamt att lådan är specialanpassad så det är kanske skitsamma)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Man skulle kanske kunna limma på ett eller flera lager till med viskoelastiskt lim http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm#DG%20A2 om lådan i övrigt har rätt volym, att bygga en skicktlimmad låda kan bli väldigt bra men det är ju lite jobb med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

lådan är inte direkt special anpassad för basen, men men.
det låter en hel del och basen är riktigt djup o fin. men kanske lite snärtig av sig :/

de flesta på forumet här verkar ha enats om att det är ett fuskbygge, och det kan man kanske säga att det är men, det gav mig A i träslöjd...
den är både limmad och tätad med silikon så det läcker bara luft ur det avsedda hålet i botten. den har även invändiga reglar. men att den buktar ut på slagen i basen det är ingen hemlighet...

sen man märker inte av att den är lätt vi höga volymer (så höga det går med ett stereo steg på 40w som driver en högtalare för mycket...) då den helt enkelt dunkar på för högt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad har den för RMS. Peak W är lika intressant och saltat som fisar hos en fiskmås

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhallnin... där har du en länk till den hos kjell.

har inte kollat allt för mycket på det men skulle kunna vara ett alternativ.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Börja med att bygga om lådan, så du får tjockare material. Min låda är t.ex. byggd av 19mm mdf + 25mm ekbänkskiva. Dvs närmare 45mm tjock. Den har en inre volym på 88l utan stag mm. Så gör om och gör rätt....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Börja med att bygga om lådan, så du får tjockare material. Min låda är t.ex. byggd av 19mm mdf + 25mm ekbänkskiva. Dvs närmare 45mm tjock. Den har en inre volym på 88l utan stag mm. Så gör om och gör rätt....

okej, då vet jag vad jag ska göra i sommar

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Bitumenmattor är tunga också...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Bitumenmattor är tunga också...

var köper man dem, och är de dyra?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

var köper man dem, och är de dyra?

Hifikit har.

http://www.hifikit.se/hifi/tillbehor/bitumenfoliematta

Permalänk
Medlem

det var inte så fasligt
men bygger en ny låda, den här gången blir det hornbas utförande på det, nån som har bra ritningar på en sådan?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte att bara bitumenmattor funkar, lådan är så tunn att den snarast fungerar som lådan på en gitarr, lådväggarna är inte stumma nog för att hålla emot lufttrycket från en stor bas utan allt kommer att röra sig, 10mm väggar och en 12"are skulle kräva en avancerad matrisstagning typ B&W för att bli styvt nog, och vikten måste troligen upp över 30kilo för att lådan ska stå så pass stilla att dess rörelser inte påverkar ljudligt och att lägga i över 20 kilo bitumenmattor lär både påverka volymen och bli dyrt, det som kan fungera är att limma/gjuta utanpå lådan så den blir tjockare och tyngre eller så bygger man om den i lämpligare material.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

det var inte så fasligt
men bygger en ny låda, den här gången blir det hornbas utförande på det, nån som har bra ritningar på en sådan?

Hornbas blir ju megastor vet en som hade hela källaren som en stor ett stort bashorn,tror hellre du ska hålla dig till portat alternativ slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte att bara bitumenmattor funkar, lådan är så tunn att den snarast fungerar som lådan på en gitarr, lådväggarna är inte stumma nog för att hålla emot lufttrycket från en stor bas utan allt kommer att röra sig, 10mm väggar och en 12"are skulle kräva en avancerad matrisstagning typ B&W för att bli styvt nog, och vikten måste troligen upp över 30kilo för att lådan ska stå så pass stilla att dess rörelser inte påverkar ljudligt och att lägga i över 20 kilo bitumenmattor lär både påverka volymen och bli dyrt, det som kan fungera är att limma/gjuta utanpå lådan så den blir tjockare och tyngre eller så bygger man om den i lämpligare material.

vad är ett lämpligt material?
och var får jag tag på detta. har en i princip obegränsad tillgång till plywood. (en pall med 100+ skivor a 5mm st)
så jag kan ta typ fyra eller sex skivor och limma ihop dessa till en skiva som då blir 3cm tjock.
denna skiva väger då enormt och blir extremt styv.
skulle det kunna klassas som lämpligt? för jag har insett att jag får köpa handtag...

men vet någon en bra sida för ritningar? är mest intresserad av hornbas konstruktion (PA bas är det då) så ingen hifi låda riktigt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.