Permalänk
Medlem

Spelutveckling för Xbox One

Microsoft har tidigare sagt att de kommer inte uppdatera XNA vidare vilket jag som C# utvecklare alltid sett som det lättaste steget in i spelvärlden.

Har Microsoft något nytt verktyg på gång som fungerar på såväl pc som konsoller eller förlitar de sig helt på tredjeparts verktyg? Vilka är i så fall denna tredje part?

Kommer detta hämma antalet utvecklare som gör sina indiespel för Microsofts konsoll? Jag tänker då att om vi ändå måste lära oss något helt nytt kan vi lika gärna utveckla för vilken konsoll som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad jag vet kommer du BEHÖVA en utgivare för att kunna publicera på Xbox One, dvs. inga riktiga indie-spel. Hur det ser ut med utvecklingsverktyg tror jag inte det blir något nytt XNA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Vad jag vet kommer du BEHÖVA en utgivare för att kunna publicera på Xbox One, dvs. inga riktiga indie-spel. Hur det ser ut med utvecklingsverktyg tror jag inte det blir något nytt XNA.

Är det inte indie spel längre bara för att de hittat en utgivare?

Vad kommer ersätta XNA i Xbox One?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motsols:

Är det inte indie spel längre bara för att de hittat en utgivare?

Vad kommer ersätta XNA i Xbox One?

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, independent -> indie, dvs. utan utgivare. Sen kan man ju inte säga att Blizzard var indie under tiden innan Activision...

Vad jag vet kommer ingen ersätta XNA.

Permalänk

De gick nyligen ut med att de har närma sammarbeta med Unity teamet innan konferansen där tillkännagivandets gav så hintade representanter från MS att de skulle gå ut med nåt för indieutvecklare. Jag tolkar det som om de kommer ersätta XNA med Unity i princip. Det kommer vara stöd för både xbox 360 och xbone (och alla andra plattformar som unity har stöd för antar jag).

http://i.imgur.com/1fEwGIu.png

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Om du vill fortsäta utveckla med XNA, fast självklart funkar ju inte xbox one då, så kan du använda Monogame, och Mono, då får du plattforms oberoende och kan köra spel på mobiler, linux, mac och pc. Det är en opensource version av XNA typ, fast som använder Mono, vilket är en plattformsoberoende version av C# och .Net, funkar faktist bra

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

De gick nyligen ut med att de har närma sammarbeta med Unity teamet innan konferansen där tillkännagivandets gav så hintade representanter från MS att de skulle gå ut med nåt för indieutvecklare. Jag tolkar det som om de kommer ersätta XNA med Unity i princip. Det kommer vara stöd för både xbox 360 och xbone (och alla andra plattformar som unity har stöd för antar jag).

http://i.imgur.com/1fEwGIu.png

Det är skönt att veta!
Hur lätt/svårt är det att göra 2D spel med Unity?
Skulle jag en dag börja med spelutveckling antar jag att första steget är ett 2D spel för pc för att sedan gå över till 3D? Det vore då ett stort plus om det är exakt samma utvecklingsmiljö!

För att inte nämna fördelen att det då kan portas till PS4, Xbox One M.fl. Dungeon Defenders är ett utmärkt exempel på ett spel som portats till såväl tv spel som pc utan att förändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Om du vill fortsäta utveckla med XNA, fast självklart funkar ju inte xbox one då, så kan du använda Monogame, och Mono, då får du plattforms oberoende och kan köra spel på mobiler, linux, mac och pc. Det är en opensource version av XNA typ, fast som använder Mono, vilket är en plattformsoberoende version av C# och .Net, funkar faktist bra

Ska jag ändå lära mig något så kan jag lina gärna mig Unity för att slippa lära mig ett nytt ramverk om det skulle behövas. Kommer jag långt nog och lyckas göra ett bra spel publicerar jag det gärna för moderna enheter så att fler kan ta del av det

Tipset uppskattas men det passar inte min framtidsplan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kommer man kunna spela gammla xbox 360 spel på xbox one? Eller måste man vänta på att alla spel kommer till "One" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Kommer man kunna spela gammla xbox 360 spel på xbox one? Eller måste man vänta på att alla spel kommer till "One" ?

De är helt olika arkitekturer så det kommer inte fungera förutom om utgivarna väljer att porta spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Ska jag ändå lära mig något så kan jag lina gärna mig Unity för att slippa lära mig ett nytt ramverk om det skulle behövas. Kommer jag långt nog och lyckas göra ett bra spel publicerar jag det gärna för moderna enheter så att fler kan ta del av det

Tipset uppskattas men det passar inte min framtidsplan.

Skickades från m.sweclockers.com

förstår hur du tänker och lycka till har testat unity med och det är verkligen lätt att komma in i, har ännu bara skapat prototyper och små saker, inget riktigt. men det är bra, fick det att funka på android direkt med, med touches och allt

Grejen med Monogame är att det är en EXAKT portning av XNA rakt av, så du behöver inte lräa dig ett nytt ramverk, alla funktioner ser exakt lika dana ut, alla namespaces är exakt lika dana. Du kan ta dina xna projekt och köra de i monogame. Eller det är tanken, det är fortfarande i utveckling så några fle finns. Finns vissa spel som använder det live, har för mig t.ex Bastion gör det

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motsols:

De är helt olika arkitekturer så det kommer inte fungera förutom om utgivarna väljer att porta spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fan vad värdelöst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

förstår hur du tänker och lycka till har testat unity med och det är verkligen lätt att komma in i, har ännu bara skapat prototyper och små saker, inget riktigt. men det är bra, fick det att funka på android direkt med, med touches och allt

Grejen med Monogame är att det är en EXAKT portning av XNA rakt av, så du behöver inte lräa dig ett nytt ramverk, alla funktioner ser exakt lika dana ut, alla namespaces är exakt lika dana. Du kan ta dina xna projekt och köra de i monogame. Eller det är tanken, det är fortfarande i utveckling så några fle finns. Finns vissa spel som använder det live, har för mig t.ex Bastion gör det

Har du gjort 2D eller 3D spel i Unity?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Har du gjort 2D eller 3D spel i Unity?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte direkt gjort färdiga spel, men det var ett 2d spel typ fast med 3d objekt, man rörde sig i 2 axlar dvs, låst z.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av Motsols:

Det är skönt att veta!
Hur lätt/svårt är det att göra 2D spel med Unity?
Skulle jag en dag börja med spelutveckling antar jag att första steget är ett 2D spel för pc för att sedan gå över till 3D? Det vore då ett stort plus om det är exakt samma utvecklingsmiljö!

För att inte nämna fördelen att det då kan portas till PS4, Xbox One M.fl. Dungeon Defenders är ett utmärkt exempel på ett spel som portats till såväl tv spel som pc utan att förändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte tittat nämnvärt mycket på Unity, men vad jag förstått så ska det finnas galet många guider, och har man en fråga utöver det så finns det många forum där folk kan svara på det mesta. Jag tror inte du kommer ha speciellt svårt att sätta dig in i hur man gör 2d-spel i det, och från vad jag läst och hört andra säga om det är det simpelt och snabbt att sätta sig in i.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Fan vad värdelöst..

Jag kan inte hålla med dig.
De går till samma arkitektur som vi har på pc, vilket gör det värt den förlusten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motsols:

Jag kan inte hålla med dig.
De går till samma arkitektur som vi har på pc, vilket gör det värt den förlusten.

Skickades från m.sweclockers.com

Men vem vill vänta på att spelen som finns på 360 ska komma till one om dom en gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Men vem vill vänta på att spelen som finns på 360 ska komma till one om dom en gör det

Sälj då inte din 360?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Jag har inte tittat nämnvärt mycket på Unity, men vad jag förstått så ska det finnas galet många guider, och har man en fråga utöver det så finns det många forum där folk kan svara på det mesta. Jag tror inte du kommer ha speciellt svårt att sätta dig in i hur man gör 2d-spel i det, och från vad jag läst och hört andra säga om det är det simpelt och snabbt att sätta sig in i.

Trevligt att läsa! Ska kolla det när jag är klar med min certifieringsrunda!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motsols:

Sälj då inte din 360?

Men man vill ju ha de senaste

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade är detta vad Microsoft presenterat om Unity samarbetet på sin blogg
http://news.xbox.com/2013/06/xbox-one-unity-announcement