Tror att nätaggregatet sjunger på sista versen, tips?

Permalänk

Tror att nätaggregatet sjunger på sista versen, tips?

I morse när jag vaknade så var datorn helt död (den brukar stå på nästan 24/7, så även igår natt), och den gick inte igång vad jag än gjorde. Jag såg dock att moderkortet fick ström, då min iLok-USB med en LED inuti började lysa, men något annat hände inte.

Jag gjorde rent processor- och grafikkortsfläktarna för några dagar sedan, och bytte kylpasta, så det första som slog mig var att jag gjort något fel så processorn blivit överhettad. Hur som helst så kopplade jag ur alla sladdar och plockade fram ett gammalt nätagg, bara för att märka att det saknade de nödvändiga kontakterna (2x6). Jag satte då in det gamla igen och monterade ur allt som inte var nödvändigt, bytte till ett gammalt grafikkort (HD4890 OC) för att se om det gick att starta datorn då, och när jag slog på datorn så startade den igen. Jag kollade processortempen med Core Temp, men den låg på stadiga 48C, så det verkar inte som att jag gjorde något fel där.

Jag stängde av datorn, kopplade in hårddiskar och sånt igen och slog på den, och allt funkar som det ska och jag är glad och nöjd. Men efter ca. en halvtimme så dör datorn igen. Den går inte igång, så jag öppnar datorn och tar ut nätagget ur lådan, och testar att starta datorn igen, och den går igång. Nu har jag bytt tillbaka till mitt HD6950 och kört datorn med nätagget utanför lådan i ett par timmar, och den går bra än så länge, men jag misstänker att det ändå är nätagget som är boven i dramat (har flyttat RAM-stickorna, bara kört med en osv. och det var ingen skillnad).

Med tanke på allt jag kollat, kan det vara något annat än nätagget? Det är runt fyra år gammalt vid det här laget, och har nog fått sin beskärda del av damm, eftersom det helt saknat dammfilter.

Om jag köper ett nytt, är det något särskilt jag ska tänka på?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit
Processor: AMD Phenom II X4 940 @ 3GHz
Processorkylare: AMD standard
Moderkort: Gigabyte GA-MA790X-UD4
Minne: 2 x 2 GB
Grafikkort: HIS IceQ Radeon HD 6950 2GB
Nätaggregat: Corsair TX 650 W
Temperaturer: 47-53C processor vid normal belastning

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem

Det åskade igår runt midnatt men bara två nedslag. Satt du vid datorn då?

Har du blåst ur nätagget, föreslagsvis med tryckluft. (Finns på burk)

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

Ja, datorn var på vid midnatt, jag satt nog kvar till halv två-två skulle jag tro. Jag har blåst ur nätagget med den sista lilla luft jag hade kvar i burken. Nätagget känns inte varmt alls nu.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem

Har du garanti kvar på nätagget? Jag har dock ingen aning om hur mycket garantin täcker.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk

Finns det någon som kan tipsa om ett nätagg som 1) passar mitt moderkort (se signatur) och 2) kostar så lite som möjligt? Vore tacksam för all hjälp.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s131051478
Nägra av dessa kan du köpa alla är bra och som du ser är int ecorsairs cs,gs serier med för dom är inte bra då dom har skit kondingar som inte håller länge.

Och enligt http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine så drar din dator ungefär 450watt (dom räknar lite högt för att ha marginal och jag tog 5hd,5fläktar,1dvdrw,fläkt kontroller,1ssd) sen är ett nätagg mest effektivt (dvs minst energi går till värme) runt 50% 25-75% är något lägre men över 75% så sjunker effektiviteten en del så mitt råd är att ta vad din psucalc rekomenderar och kanske plus ca 50w så hamnar man i den mest effektiva zonen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Stort tack! Ska beställa en ny nätdel imorgon. Jobbigt att vara utan dator.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 156Current:

Finns det någon som kan tipsa om ett nätagg som 1) passar mitt moderkort (se signatur) och 2) kostar så lite som möjligt? Vore tacksam för all hjälp.

Absolut billigaste är att reklamera ditt agg. Du har 5 års garanti på TX-serien

XFX core är bra och billiga agg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Absolut billigaste är att reklamera ditt agg. Du har 5 års garanti på TX-serien

XFX core är bra och billiga agg.

Det var ju synd att jag inte visste det, man å andra sidan är datorn över fyra år gammal, så alla kvitton och sånt har jag redan slängt. Nu sitter det i alla fall ett nytt nätagg i burken. Jag tog i lite med ett 700W ifall jag skulle vilja stoppa in ett grafikkort till.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]