Hur blir man administratör på datorn?

Permalänk

Hur blir man administratör på datorn?

Hej, jag tänkte ändra i filen C:>Windows>Program32>Drivers>etc>Hosts. men när jag skriver in ny text i Hosts.txt så låter datorn mig inte och ger medelande om att jag inte har behörighet där och låter mig inte spara och frågar om jag vill spara på mina dokument som jag inte vill. Hur ska jag göra ????

Permalänk

Vem har admin-kontot då? En dator kan inte sakna ett Admin-konto.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ett sätt är att starta Notepad som administratör genom att t.ex. skriva Notepad i sökfältet i startmenyn (Windows 7?), högerklicka på sökträffen och välj "Run as Administrator". Sedan öppnar du den textfil du vill redigera och kommer att kunna spara.

Vet inte vad Notepad och "Run as Administrator" är översatta till i svenskt Windows, men Anteckningar och "Kör som administratör" antar jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ett annat är att du först kopierar filen till skrivbordet, ändrar i den som vanligt (för du har alltid skrivrättigheter på skrivbordet), och sedan kopierar du tillbaka den och skriver över den gamla. Du ska då få upp en dialogruta som ber om adminrättigheter, en knapp som jag inte minns vad det står på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ett annat är att du först kopierar filen till skrivbordet, ändrar i den som vanligt (för du har alltid skrivrättigheter på skrivbordet), och sedan kopierar du tillbaka den och skriver över den gamla. Du ska då få upp en dialogruta som ber om adminrättigheter, en knapp som jag inte minns vad det står på.

Inget av dina förslag hjälper om han inte har ett konto med administratörsbehörighet.

@TS vilken behörighet har ditt konto ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vem har admin-kontot då? En dator kan inte sakna ett Admin-konto.

jag, men det går inte, den säger att jag måste ha tillstånd av administratör som är jag, finns bara ett konto på datorn

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Inget av dina förslag hjälper om han inte har ett konto med administratörsbehörighet.

@TS vilken behörighet har ditt konto ?

jag är administratör

Permalänk

det här är exakt vad som står när jag försöker spara

"C./Windows/Program32/Drivers/etc/Hosts.txt Du har inte behörighet att spara på den här platsen. Kontakta administratör om du behöver behörighet

vill du spara till Mina dokument istället?"

Men jag är administratören

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Inget av dina förslag hjälper om han inte har ett konto med administratörsbehörighet.

@TS vilken behörighet har ditt konto ?

Jag förutsatte standardscenariot med en användare (den som skapades vid installation), med adminbehöriget och UAC påslaget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

det här är exakt vad som står när jag försöker spara

"C./Windows/Program32/Drivers/etc/Hosts.txt Du har inte behörighet att spara på den här platsen. Kontakta administratör om du behöver behörighet

vill du spara till Mina dokument istället?"

Men jag är administratören

Har du testat något av mina förslag?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Har du testat något av mina förslag?

jag prövade den första utan resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

det här är exakt vad som står när jag försöker spara

"C./Windows/Program32/Drivers/etc/Hosts.txt Du har inte behörighet att spara på den här platsen. Kontakta administratör om du behöver behörighet

vill du spara till Mina dokument istället?"

Men jag är administratören

Har du testat det backfeed skrev? Högerklicka på notepad och välj "kör som administratör".
Det är egentligen inte 'du' som måste vara administratör utan notepad som måste vara det.

Felet du har är jättevanligt så det skulle förvåna mig ordentligt om det inte fungerade med den lösningen.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Har du testat det backfeed skrev? Högerklicka på notepad och välj "kör som administratör".
Det är egentligen inte 'du' som måste vara administratör utan notepad som måste vara det.

Felet du har är jättevanligt så det skulle förvåna mig ordentligt om det inte fungerade med den lösningen.

då kommer du bli förvånad, det var det jag testade och det fungerade inte

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Har du testat det backfeed skrev? Högerklicka på notepad och välj "kör som administratör".
Det är egentligen inte 'du' som måste vara administratör utan notepad som måste vara det.

Felet du har är jättevanligt så det skulle förvåna mig ordentligt om det inte fungerade med den lösningen.

Jag testade ingen och nu fungerade det Tack alla som tog tid till att hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

jag prövade den första utan resultat

Här finns en guide (dock engelskt Windows), som beskriver mitt första förslag med bilder:

http://www.alltechbuzz.net/2012/12/how-edit-host-file-windows...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av OnlyThisTme:

då kommer du bli förvånad, det var det jag testade och det fungerade inte

Kopiera filen till annan plats, gör ändringar, kopiera tillbaks och skriv över.

Har för mig att det är så jag brukar få göra när den filen ska ändras.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Gå in på kontrollpanelen-användare och dra ner UAC eller vad det heter till botten. Fungerade för mig.

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kan ändra hosts direkt, du får göra en ny hosts och importera via Nätverks- och delningscenter - Ändra inställningar för nätverkskort - ditt nätverkskort - Egenskaper - TCP/IP v4 - Avancerat - WINS - Importera LMHOSTS-fil...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

En fråga till, nu när jag har ändrat i hosts så, när jag startar datorn (windows7) Loggon av windows flaggan dyker inte upp, det är bara en svart skärm tills jag kommer till skrivbordet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OnlyThisTme:

Hej, jag tänkte ändra i filen C:>Windows>Program32>Drivers>etc>Hosts. men när jag skriver in ny text i Hosts.txt så låter datorn mig inte och ger medelande om att jag inte har behörighet där och låter mig inte spara och frågar om jag vill spara på mina dokument som jag inte vill. Hur ska jag göra ????

Öppna programmet som Admin. Det riktiga Admin-kontot är från och med Vista avaktiverat av säkerhetsskäl och ska inte behövas.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air