Helgsnack: "Storebror ser dig"

Permalänk
Skrivet av LoppanH:

NSA har nog ett finger med i spelet på nya Xbox One och det är därför som Kinecten måste vara inpluggad för den ska funka, om dom nu inte har backat på den biten också vilket jag hoppas dom kommer att göra.

gick det inte nåt rykte för en tid sedan att routrar från Huawei hade nån inbyggd backdoor (tinfoil på!)
kineserna vill ju oxå vara med

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgenmoberg:

gick det inte nåt rykte för en tid sedan att routrar från Huawei hade nån inbyggd backdoor (tinfoil på!)
kineserna vill ju oxå vara med

Nepp det har dem inte, säkerheten på deras OS kritiserades däremot, bland annat fanns det hårdkodade lösenord till vissa delar fast i praktiken bara bootloadern och det är fixat i en uppdatering för länge sen, men det förutsätter dessutom fysisk access. Annars är det inget större fel på dem. Med fysisk access hjälper det inte med mjukvara utan grejerna ska vara säkra fysiskt också. Samma gäller servrar och datorer. Datorer och servrar brukar inte skydda firmware alls default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders.L:

Här är mitt generella svar på den ursprungliga tråden med massövervakning.

Förutom VPN tunnlar som ger anonymitet finns även IM chat klienter som krypterar det som skickas, kolla in www.jabber.org.

Problemet i sin helhet är inte log över direkt kommunikation.
Detta kan nämligen göras av vem som helst utan större databanker.
Problemet ligger i just de du länkar till å andra förslagit om VPN dirigera om trafik m.m.
Dom har lagt ner sån kapacitet att JAG tror dom kan se vad du skrev genom...
Krypterad VPN tunnel
Med krypterat arkiv med krypterad text inuti.

Det finns redan kraft och funktioner att sniffa paket realtime att addera nå 128-bit´s decryptering på det eller göra "point of interest" där oavsett dagens sätt ha möjlighet å brute-forca allt.

"jamen de krävs en dator xxxx timmat för kod y" Så därför är det omöjligt att skapa dedikerada system enbart avsedd för avkodningi realtid?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Hoppas jorden öppnar sin mun och sväljer upp alla dem här idioterna!!! Fan tar dem förstör vårt liv
fullt allvar snart sätter de upp kameror i våra hus!!
Usa är fan rena elden som tar allt från andra för att den ska fortsätta brinna och med sin rök kväver alla!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Problemet i sin helhet är inte log över direkt kommunikation.
Detta kan nämligen göras av vem som helst utan större databanker.
Problemet ligger i just de du länkar till å andra förslagit om VPN dirigera om trafik m.m.
Dom har lagt ner sån kapacitet att JAG tror dom kan se vad du skrev genom...
Krypterad VPN tunnel
Med krypterat arkiv med krypterad text inuti.

Det finns redan kraft och funktioner att sniffa paket realtime att addera nå 128-bit´s decryptering på det eller göra "point of interest" där oavsett dagens sätt ha möjlighet å brute-forca allt.

"jamen de krävs en dator xxxx timmat för kod y" Så därför är det omöjligt att skapa dedikerada system enbart avsedd för avkodningi realtid?

Kan du någonting om tekniken? End-to-end kryptering kan inte avlyssnas när det är ett säkert krypto. Däremot kan man ofta se vem du pratar med. Ett VPN är däremot bara säkert fram till noden, men det betyder inte att de sen kan titta på innehållet i det du kör över tunneln, du kör ju antingen TLS/SSL mot t ex webbsidor eller så kör du annan teknik med end-to-endkryptering. Det finns inga system som avkodar 128 eller 256-bit AES i realtid, eller 256-4096-bit nycklar för PGP. Så fort grejerna är knäckta är det en säkerhetsrisk för landet i sig att inte byta till ett system med mindre kända hål. De kända kryptosystemen används av stater, militär, företag, banker osv. Det handlar inte om några svarta lådor och det akademiska området som berör kryptografi är öppet. Det är enklare att illegalt eller genom påtryckning snappa upp kommunikationen i andra änden. Vem har inte egna chatloggar t ex? Det är att knäcka nyckeln som är det svåra. Det är inga problem av avkryptera den om man väl har nyckeln. Så det finns ingen vits i att spara krypterad trafik. De är ändå oftast inte intresserad av innehållet.

Sen finns det routrar/brandväggar där de använder MITM där den krypterade trafiken bara går fram till routern när de behöver kunna kika in, och såklart också attacker man kan utsätta individer så väl som länder man är i konflikt med, men så länge de inte knäckt CA så ser man att certifikatet inte tillhör rätt part. Förstnämnda kräver att användarna/företaget satt upp en trust med routern/brandväggen. Det kräver alltså antingen att CA blivit kompromissade eller att slutanvändaren blivit kompromissad alltså hackad/installerat malware för att fungera i verkligheten där man inte har en part man litar på som har möjlighet att placera sig i mellan. Även i system som inte är säkra kan man ofta köra end-to-end kryptering av meddelanden. Så länge de inte snott båda parternas privata nyckel så kan de då inte rimligen titta på innehållet. Det är betydligt enklare att ta sig in i den maskin som mottagit/skickat det man är intresserad av, med fysisk access är sånt som hårddiskkryptering och lösenord inte särskilt säkert. Det finns sätt att sno nyckeln ur enhetens minne eller köra bruteforce t ex. Det säljs verktyg för att göra det på t ex mobiltelefoner kommersiellt till myndigheter bland annat, och det är ett bra sätt att komma in i någons krypterade epost. Företag måste dessutom ofta arkivera epost för de anställda för att de t ex ska kunna granskas och inte fuska med börsen. Att utan någon attack (svaghet) eller innehav av nycklar försöka luska ut och avkryptera innehållet ger inte mycket. Därför kodböcker var så viktiga i krig. Innan krigen brutit ut känner de ofta inte till några svagheter de kan utnyttja för att lyssna in heller.

Hade det funnits sådana svaghet du föreslår så hade inte banker och centralbanker varit säkra och alla länder skulle hålla på och manipulera banköverföringar. Något de inte behöver eftersom de har rätt att t ex stoppa betalningar i det internationella banksystemet, de behöver bara se till att de har makt och insyn. Något t ex USA har i SWIFT. De har t ex stoppat en dansk från att köpa kubanska cigarrer från en tysk importör. De tog helt enkelt pengarna. De kan missbruka system de lagligen har kontroll över, att göra detsamma på system de tagit sig in i olagligt sker såklart i mycket mindre utsträckning inte blir deras allierade särskilt glada när det sker heller och behöver inte ske i stor utsträckning när de alltid kan trycka på för att göra det via andra kanaler. Men de får godtyckligt agera genom system de givits tillgång till, så de har lite anledning och möjlighet att göra det via andra kanaler, ena myndigheten vet ju inte vad den andra gör.

Permalänk

Även fast Snowden inte har några speciella likheter med Jason Bourne, känns det ändå att man kan kalla Snowden för den verkliga Jason Bourne

Men hur som helst, till det ''seriösa:''
Jag förstår inte riktigt varför alla bryr sig speciellt mkt om att man blir övervakad?
Det är ju internet, i princip kan ju de flesta läsa vad det är du skriver!
Av de 2, 4 milj personer i världen som använder internet hur stor chans är det att just du blir utvald med din superhemliga information?
Varför känner alla sig så speciella?

Men jag säger dock inte att det är rätt av NSA att göra detta dessutom i hemlighet. Och nu försöker de arrestera Snowden?! Om det är någon som borde bli det är det ju NSA!

NSA hävdar ju att anledningen dels är för att hitta terrorister, dock tror jag bara att det är ett svepskäl för vad de verkligen håller på med.
Iofs har ju USA alltid varit skitskraja på sina flygplatser när det kommer till säkerhet.
De har t.o.m något som de kallar ''Random Selection'' iaf är det något sånt. Där det inte alls är något ''random'' utan de väljer ut den som ser mest skum ut enligt dom och ställer lite frågor. Oftast en muslim eller någon från Irak, Iran mm.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av axelweinar:

Jag förstår inte riktigt varför alla bryr sig speciellt mkt om att man blir övervakad?
Det är ju internet, i princip kan ju de flesta läsa vad det är du skriver!

Läs resten av tråden så får du en uppfattning om varför alla bryr sig.
Men tldr: det är obehagligt att hela tiden bli övervakad, att minsta lilla steg och kommentar registreras. Detta kan, om det skiter sig, användas emot dig som individ.

Kan jämföras med att ha någon agent bakom dig hela tiden som antecknar och spelar in allt du gör, för att sen ladda upp alltsammans till någon myndighet. Dom gör inget med infon nu, men den finns där. Detta görs dygnet runt, året runt. Känns det tryggt?

Det handlar om den personliga integriteten. Du blir ju _skyldig_ till motsatsen bevisas, istället för tvärtom.
För att inte bara fundera på vad människor som vill någon illa kan göra med all information om någon konkurrents liv har kartlags in i minsta detalj. Militärt, civilt eller kommersiellt.

Permalänk

Flera skriver kommentarer som "jag bryr mig inte, då jag inte har något att dölja". Vad är det för någon filosofi!? att allt som inte har en direkt påverkan på sig själv är helt irrelevant? Tänk några steg längre...

Jag har inget att dölja, men det gör mig ytterst besvärad! Det som våra förfäder länge har kämpat för är snart utan någon nytta, när folk verkar tolerera förföljelse och direkta aktioner mot de som inte gynnar Storebror..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du någonting om tekniken? End-to-end kryptering kan inte avlyssnas när det är ett säkert krypto. Däremot kan man ofta se vem du pratar med. Ett VPN är däremot bara säkert fram till noden, men det betyder inte att de sen kan titta på innehållet i det du kör över tunneln, du kör ju antingen TLS/SSL mot t ex webbsidor eller så kör du annan teknik med end-to-endkryptering. Det finns inga system som avkodar 128 eller 256-bit AES i realtid, eller 256-4096-bit nycklar för PGP. Så fort grejerna är knäckta är det en säkerhetsrisk för landet i sig att inte byta till ett system med mindre kända hål. De kända kryptosystemen används av stater, militär, företag, banker osv. Det handlar inte om några svarta lådor och det akademiska området som berör kryptografi är öppet. Det är enklare att illegalt eller genom påtryckning snappa upp kommunikationen i andra änden. Vem har inte egna chatloggar t ex? Det är att knäcka nyckeln som är det svåra. Det är inga problem av avkryptera den om man väl har nyckeln. Så det finns ingen vits i att spara krypterad trafik. De är ändå oftast inte intresserad av innehållet.

*snip*

Nu säger inte jag att det är så men möjligheten finns där... Att någon har tillräckligt kraftfull hårdvara för att avkryptera den trafiken du pratar om.
Vissa organ kanske (i hemlighet av toppklass) sitter på kvantdatorer som kan hantera kryptering med nycklar upp till 16384 bitars kryptering, vem vet?
Det är ju helt omöjligt att säga att det inte finns då vi inte kan ha koll på varenda människa på jorden, speciellt inte som vanliga "Svenssons".

Fast nu låter jag lite väl paranoid dock... Men jag håller bara ett öppet sinne!
Så, om nu detta skulle vara fallet. Varför klagar vi då på något så simpelt som att NSA sniffar all trafik? Hur kan vi veta att dom gör detta men t.ex inte veta att dom också har möjligheten att avkryptera i princip vad som helst?
För att hålla något absolut hemligt måste man också undvika all utomstående kontakt och i princip mörda alla som vet så fort dom inte pissar rakt i toalettstolen.
Insamling av information från nätet är ganska publikt i sammanhanget då du exponerar dig ganska mycket med att ha kablar som går in i svarta "hemliga" boxar vid varje accesspunkt för att granska trafiken. Men sedan kan du ha flera abstraktionslager däremellan och slutdestinationen för de mest intressanta paketen kan ju mycket väl vara ett kluster av maskiner som skulle kunna dekryptera i princip vad som helst.
Så klagomålet är grundat i sammanhanget då dom nu kan samla information utan att vara rädda för upptäckt och sedan skyffla denna information till mer hemliga instanser utan att vi någonsin skulle få insyn i saken.

Kan garantera att det finns minst 1000 saker vi inte vet om USA och hundratals saker vi inte vet om vårt eget land. Topphemliga bergrum med gud vet vad i dom... Saker som bara ett fåtal personer vet finns där.

Så skulle detta innebära att USA inte kan köra på samma krypteringssystem som dom vet går att knäcka?
Om du hittar ett hål är det inte alltid bäst att blåsa larm om det, ibland kan det vara värt att hålla det för dig själv då värdet av hålet överstiger risken av att inte täppa till det. Det kan vara en anledning till varför t.ex USA inte invaderat Iran eller Nordkorea ännu. Dom vet redan vad som pågår bakom stängda dörrar och det finns ingen reell hotbild från respektive nation.
Däremot finns det ju andra instanser i USA's maktorgan som har andra intressen av att bekämpa dessa regimer.

Om du hittar ett litet berg i Sverige som har flera ton guld i det skulle du inte direkt gå till aftonbladet och skryta om detta utan du skulle börja gräva efter guld, har jag rätt?

Fast som sagt, ingen vet ju och det är bara en teori. Inget att lägga speciellt stor vikt vid.

Skrivet av axelweinar:

Även fast Snowden inte har några speciella likheter med Jason Bourne, känns det ändå att man kan kalla Snowden för den verkliga Jason Bourne

Men hur som helst, till det ''seriösa:''
Jag förstår inte riktigt varför alla bryr sig speciellt mkt om att man blir övervakad?
Det är ju internet, i princip kan ju de flesta läsa vad det är du skriver!
Av de 2, 4 milj personer i världen som använder internet hur stor chans är det att just du blir utvald med din superhemliga information?
Varför känner alla sig så speciella?

Men jag säger dock inte att det är rätt av NSA att göra detta dessutom i hemlighet. Och nu försöker de arrestera Snowden?! Om det är någon som borde bli det är det ju NSA!

NSA hävdar ju att anledningen dels är för att hitta terrorister, dock tror jag bara att det är ett svepskäl för vad de verkligen håller på med.
Iofs har ju USA alltid varit skitskraja på sina flygplatser när det kommer till säkerhet.
De har t.o.m något som de kallar ''Random Selection'' iaf är det något sånt. Där det inte alls är något ''random'' utan de väljer ut den som ser mest skum ut enligt dom och ställer lite frågor. Oftast en muslim eller någon från Irak, Iran mm.

Varför vi bryr oss om att vi blir övervakade? Jo för att om det finns ett automatiserat system för övervakning som samlar information om hur vi tycker, tänker, rör oss och gör osv osv så finns det alltid en risk att denna informationen hamnar i fel händer idag eller i framtiden.
Det kan påverka oss när vi minst anar det och det är ju bara att läsa bakåt lite i tråden för att se olika scenarion som kan uppstå som en effekt av ett läckage av denna informationen.

Det är skillnad på att göra sig hörd på t.ex swec forum och att ha all din trafik tillgänglig i en central databas.
Om jag vill luska ut vem "olledräng1978" är och vad han tycker kan jag ju kolla runt lite i vilka trådar han svarat på och skapat och få en grundläggande bild om hans värderingar och så vidare.
Men säg nu att jag vill veta mer om honom, saker som han inte direkt avslöjar på detta forumet, då behöver jag veta vilka andra sidor han besöker vilket inte är speciellt lätt alla gånger.

Jag kan ju, om jag hittar hans dator på nätet, försöka smyga in en trojan på densamma men om inte den möjligheten finns då?
Ja, har jag då en databas med alla hans besökta sidor. Som t.ex Goatse och redtube så kan jag ju få en bättre bild av vad "olledräng" håller på med på dagarna.
Säg nu att jag är en muslimsk extremist och besitter en maktposition i Sverige... Olledräng kommer nu ställas till svars för sina tidigare åtaganden.

"VARFOOR DOO SURFHAR PAAH RUMPOOOR?"

Varpå olledräng sätts i fängelse... Oavsett skälet till att han besökt dessa sidor (kan ju vara en kompis som drivit med honom på ett LAN t.ex)

Därför bryr vi oss!

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

till alla som tror att avlyssning är ofarligt

Klart man kan tycka att man inte har något att dölja och att det inte spelar någon roll om man blir a lyssnad och det stämmer nog nu. Men vad händer om vi får en annan regeringen om 20 år som är helt annan en nu. Säg att du hatar kommunister men är intresserad av kommunismen i ren nyfikenhet bara för att lära dig om ämnet. Och så ser den nya styrande regeringen att du ofta besökt sidor med kommunist propaganda och tror att du är kommunist. Tänk er själva vad Hitler kunnat gjort om han haft denna typ av information att tillgå. Ofarligt idag men kan kanske leda till döden i framtiden. Tänk efter

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Personlig integritet har inget att göra med att ha saker att dölja, och allt att göra med att man har rätt till sitt eget liv, utan att någon annan ska kunna veta mer om dig än du vill att de ska veta.

Jag vill inte att någon ska få veta att jag minsann bakade kladdkaka igår (gjorde jag det?). Inte för att man kan använda det mot mig i en rättegång eller nåt sånt, utan för att INGEN HAR MED DET ATT GÖRA. Det handlar om att det är MITT liv, som jag gör vad fan jag vill med.
Rent-mjöl-i-påsen argumentet är dessutom farligt iom att du förutsätter att du bestämmer vad som är rent mjöl och inte. Fel! Staten bestämmer om ditt mjöl är rent eller ej, oavsett vad du själv tycker.

Nej, jag har inte facebook. Jag finns så lite som möjligt på nätet, och så ofta jag kan utan att uppge mitt riktiga namn.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic kanske , men just av dessa skäl är det inte så smart med att få bort t ex kontanter. Dels så kan du inte längre "gömma pengar i madrassen" dvs spara pengar någonstans hemma utan man måste ha allt elektroniskt tillgängligt som staten ifall du bryter mot lagen kan frysa(t ex Snowden) och dels så kan storebror alltid se var du har handlat och vad och när.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Ja, man kan ju undra.. Se bara på t.ex. riktad reklam.. Blev vän med en person i sundsvall på facebook för att jag ska kolla på hundvalp hos denna, pratade om att åka ner och besöka i chatten. Helt plötsligt börjar jag få reklam från hotell i sundsvall, rätt säker på att jag inte haft det förut.. Vad är oddsen liksom?

Permalänk
Inaktiv

Läste nyss detta:
"NSA har som mest övervakat 60 miljoner samtal samt internetkontakter i Tyskland under en enda dag."
Enligt dokument som Snowden läckt till tidningen har USA även övervakat 38 ambassader och utländska beskickningar runtom i världen, bland annat Frankrikes, Italiens och Greklands. Avlyssningsutrustning ska bland annat ha placerats ut."

Källa:
http://www.dn.se/ekonomi/bildt-vi-utgar-ifran-att-vi-ar-avlys...

Utöver detta står det även i SMP att miljontals franska medborgare har övervakats av NSA. Politikerna är med ett milt ord irriterade på USA.

Frågan är nu, har det alltid varit såhär? Att man använder den senaste teknolgoin för att spionera på andra, vänner och fiender? Troligen.
Bra att det kommer upp till ytan så att alla får veta.
Får detta några effekter hos våra politiker inom EU eller sitter vi o gnäller om tio år igen om nästa övervakningsnyhet?

Ni som yrar om facebook och instagram är ju helt fel ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ni som yrar om facebook och instagram är ju helt fel ute.

Visst, det är ju inte direkt på samma skala. Men det handlar fortfarande om "Storebror ser dig", att dina privata samtal övervakas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Möjligtvis det bästa inlägget jag läst på det här forumet! Håller med dig helt och hållet!

Har svårt att se logiken i det sista stycket.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att läsa lite om PGP och om Philip Zimmermann.
http://www.philzimmermann.com/EN/faq/index.html

Sen om man har något dölja eller inte med privat kryptering lämnar jag till andra, jag blev dock indoktrinerad under min uppväxt att det där med att läsa privatpersoners brev var något som bara skurkstater gjorde i öst...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mezzlock:

Visst, det är ju inte direkt på samma skala. Men det handlar fortfarande om "Storebror ser dig", att dina privata samtal övervakas.

Absolut, dock endast av Facebooks personal. Som i sin tur kan straffas och dömas i domstol eller få sparken. Det finns iaf konsekvenser. Men för säkerhetsmyndigheter? Not so much.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

För det första, Kommunismen gör inte alla fattiga per default. Den gör (vilket Ryssarna misslyckade med fatalt) alla lika rika. dvs, dom som levde under standard får det bättre och dom som levde i överflödig lyx lever nu som vanligt folk.
Anledningen till att Kommunismen inte fungerade och antagligen aldrig kommer att fungera är sådana som du som vägrar dela med sig. Nu säger inte jag att jag föredrar ett helkommunistiskt samhälle eller ett helkapitalistiskt samhälle heller för den delen. Utan att samhälle som balanserar mellan de två. Typ som Sverige!
Trots att vi har Moderatstyre just nu så har Sverige mycket gemensamt med Kommunismen på alla plan.

Kommunismen må vara en fin idé men kommer alltid att leda till fattigdom och ett outvecklat samhälle oavsett var det används. Ge mig gärna ett exempel där det funkat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Kommunismen må vara en fin idé men kommer alltid att leda till fattigdom och ett outvecklat samhälle oavsett var det används. Ge mig gärna ett exempel där det funkat.

Du var så ivrig att kritisera kommunismen att du inte ens läste hans inlägg ordentligt. Gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Kommunismen må vara en fin idé men kommer alltid att leda till fattigdom och ett outvecklat samhälle oavsett var det används. Ge mig gärna ett exempel där det funkat.

https://www.google.com/search?q=GDP+of+china

Notera att Sovjet var hopplöst dåliga på att implementera kommunism.
Notera också att Kina har haft bättre tillväxt än USA de senaste 30 åren...

https://www.google.com/search?q=china+gdp+growth+rate

Kina är fortfarande kommunistiskt.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

https://www.google.com/search?q=GDP+of+china

Notera att Sovjet var hopplöst dåliga på att implementera kommunism.
Notera också att Kina har haft bättre tillväxt än USA de senaste 30 åren...

https://www.google.com/search?q=china+gdp+growth+rate

Kina är fortfarande kommunistiskt.

Då kan du flytta till Kina och när du väl är där så kan du passa på att kräva rätten till att organisera dig fackligt, samt kräva att få rösta på vilket parti du nu känner för. Kina "implementerar" inte heller kommunism på långa vägar utan snarare någon form av hybridsystem av totalitarism och rå kapitalism.

Permalänk
Medlem

Jag har vidtar olika åtgärder. Den som gastar om facebook förstår inte hur stort det här är.

http://prism-break.org/

Permalänk
Medlem

Kina leds av en enhetsfront så tekniskt sett kan du rösta på 8 andra partier, dock inte i några kongressval eftersom de utses av lokala representanter som har röstats fram i direkta val. Dock kan Hongkong och Macao anses vara demokratier, eller åtminstone bra mer demokratiska och bland de mest demokratiska områdena i hela Asien för den delen. Ryssland var redan brutalt underutvecklat innan bolsjevikerna som faktiskt industrialiserade landet. Kommunism betyder upplösning av staten så det har självklart ingen åstadkommit. Om du inte vill räkna Somalia dit som inte har någon erkänd regering sedan kriget 91, och de facto inte är ett land längre och alla är statslösa utan identitetshandlingar. Vill ni för den delen heja på falungong så visst, men påstå inte att de inte är totalt störda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

https://www.google.com/search?q=GDP+of+china

Notera att Sovjet var hopplöst dåliga på att implementera kommunism.
Notera också att Kina har haft bättre tillväxt än USA de senaste 30 åren...

https://www.google.com/search?q=china+gdp+growth+rate

Kina är fortfarande kommunistiskt.

Skrivet av m0rk:

Då kan du flytta till Kina och när du väl är där så kan du passa på att kräva rätten till att organisera dig fackligt, samt kräva att få rösta på vilket parti du nu känner för. Kina "implementerar" inte heller kommunism på långa vägar utan snarare någon form av hybridsystem av totalitarism och rå kapitalism.

What he said.

Kina bytte från plan- till marknadsekonomi för 30 år sedan. I och med globaliseringen är all världens länders ekonomier bundna starkt till varandra. När Kina för ca 30 år sedan bytte sitt ekonomiska system var de redan långt efter USA vilket gjort att Kina har haft det relativt lätt väg nå en sådan stor tillväxt som de har.

Att Kina om några år kommer att ha världens största ekonomi är inte så konstigt med tanke på deras befolkning och brist på rättigheter.
Högt BNP != Välstånd

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

ixquick.com sök anonymt utanför google. eller Startpage.com sök anonymnt genom google, generisk ej riktad sökning.
mail: Startmail kommer snart. Betatest just nu. krypterad mail, som inte delas ut... spelar kanske inte så stor roll om dom får denna att funka för att knäcka lösenord: http://en.wikipedia.org/wiki/D-Wave_Systems

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Då kan du flytta till Kina och när du väl är där så kan du passa på att kräva rätten till att organisera dig fackligt, samt kräva att få rösta på vilket parti du nu känner för. Kina "implementerar" inte heller kommunism på långa vägar utan snarare någon form av hybridsystem av totalitarism och rå kapitalism.

Han bad om ett exempel och jag gav honom ett. Nu kommer du med argument som jag redan förklarat vilket betyder att du inte läst vad jag skrivit.
Kommunism != diktatur, nuff said.

Skrivet av jakkes:

What he said.

Kina bytte från plan- till marknadsekonomi för 30 år sedan. I och med globaliseringen är all världens länders ekonomier bundna starkt till varandra. När Kina för ca 30 år sedan bytte sitt ekonomiska system var de redan långt efter USA vilket gjort att Kina har haft det relativt lätt väg nå en sådan stor tillväxt som de har.

Att Kina om några år kommer att ha världens största ekonomi är inte så konstigt med tanke på deras befolkning och brist på rättigheter.
Högt BNP != Välstånd

Kina hade högre tillväxt än USA vid flera tillfällen innan också. Tog ett årtal då USA inte längre gått om Kina.
Tillväxt är aldrig lätt, inte ens relativt. Annars skulle ju hela Afrika åtnjuta samma tillväxtsiffror också... Aa just det ja, Amerikanerna har ju varit där och roffat åt sig alla resurser flera gånger om de senaste 300 åren... Aj då, det var ju synd.

USA led inte någon värst nöd under andra världskriget till skillnad från Kina som hade i stort sett halva landet invaderat och efter kriget led Kina under Sovjets marionettstyre. Det är därför Kinas GDP börjar stiga rejält efter 1991 när Sovjet kollapsat.

Att Kina kommer att ha världens största ekonomi innebär också att folket kommer ha bättre ekonomi. Som jag uppfattat det snackar vi fortfarande om kommunismen och hur kass den är på att froda ekonomisk tillväxt.
Kanske är läge att påpeka att Kinas ekonomi i stort sett var opåverkat av den ekonomiska krisen. Och att Kinas per capita växer i exponentiellt snabbare takt utan allvarligare fluktueringar. Fortsätter det på det viset kommer din genomsnittlige fattiga och förtryckta Kines vara rikare än oss Svenskar om 10-15 år.

Vi snackar alltså fortfarande om hur kommunismen gör alla fattiga... Inte om hurvida diktaturen Kina är bra på mänskliga rättigheter osv.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Kina hade högre tillväxt än USA vid flera tillfällen innan också. Tog ett årtal då USA inte längre gått om Kina.
Tillväxt är aldrig lätt, inte ens relativt. Annars skulle ju hela Afrika åtnjuta samma tillväxtsiffror också... Aa just det ja, Amerikanerna har ju varit där och roffat åt sig alla resurser flera gånger om de senaste 300 åren... Aj då, det var ju synd.

USA led inte någon värst nöd under andra världskriget till skillnad från Kina som hade i stort sett halva landet invaderat och efter kriget led Kina under Sovjets marionettstyre. Det är därför Kinas GDP börjar stiga rejält efter 1991 när Sovjet kollapsat.

Att Kina kommer att ha världens största ekonomi innebär också att folket kommer ha bättre ekonomi. Som jag uppfattat det snackar vi fortfarande om kommunismen och hur kass den är på att froda ekonomisk tillväxt.
Kanske är läge att påpeka att Kinas ekonomi i stort sett var opåverkat av den ekonomiska krisen. Och att Kinas per capita växer i exponentiellt snabbare takt utan allvarligare fluktueringar. Fortsätter det på det viset kommer din genomsnittlige fattiga och förtryckta Kines vara rikare än oss Svenskar om 10-15 år.

Vi snackar alltså fortfarande om hur kommunismen gör alla fattiga... Inte om hurvida diktaturen Kina är bra på mänskliga rättigheter osv.

Om nu Kina vore styrt av Sovjet, varför skulle de då ens infört marknadsekonomi? GDP ökar när marknadsekonomin införs..
Sedan 1980, och framför allt sedan början av 1990-talet har Kinas ekonomi växt kraftigt, efter att ha varit en obetydlig del i världens ekonomi. Enorma penningflöden från västvärlden till Kina utgjorde den största faktorn till den hastigt ökande ekonomin.

BNP / GDP per capita är inte ett mått på välfärd. Nackdelen med BNP per capita som ett mått på välfärd är att den inte säger något om fördelningen av resurserna. Därför kan du inte mäta hur rika människor i olika länder är baserat på BNP.

Kinas ekonomi har visst blivit påverkad av finanskrisen. "vars tillväxt på 7,9 procent bröt en serie på sju kvartal i rad med minskad tillväxt.". Så jo, de har blivit påverkade.

Anledningen till att jag tog upp rättigheter osv var för att styrka min poäng med att Kinas ekonomi håller på att "växa ikapp" till där den skulle kunnat vara.

Du säger att kommunismen är bra men att Sovjet, där det har utförts på stor skala, var dåliga på det? Är Nordkorea och Kuba bra på det?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Mitt svar är detta:
http://prism-break.org/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|