Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Hejsan! Är ute efter en HTPC för att kunna surfa med på TV'n och streama 1080 filmer från min stationära dator.
Funderade på denna, http://www.inet.se/produkt/1406904/intel-nuc-dc3217iye-svart

Behöver jag sen endast köpa till strömkabel, en SSD och minne och så är det bara att tuta och köra? Kanske behöver något operativsystem till? Hur får jag in det på SSD'n utan dvd-läsare? Antar att jag också behöver ha ett WIFI-kort? Får allt detta verkligen plats i denna lilla saken?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luppen!:

Hej allesammans!

Ny lägenhet innebär att jag helt plötsligt behöver en HTPC för film (1080p såklart) och i 3D + ett och annat mindre krävande spel. Tanken är att den även ska få funka som NAS
Är väl ingen hejare på datorkomponenter, men jag har slängt ihop en lista på nåt jag tror kan funka.
Kom gärna med kommentarer! Overkill-grejer kanske?

Den kommer troligtvis stå på 24/7. Nån med erfarenheter av Array R2-chassiet? Blir det på tok för varmt om man ställer det i TV-bänken med stäng dörr?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2341379&view=l

Halloj.

Overkill var ordet - men det är som med bilar, det kan inte vara för få hästar i motorn.

För det första skulle jag satsat på Node 304 det är ett mer genomtänkt chassi med bättre kylning. Du åker visserligen på att köpa ett separat nätagg, men du får ett bra sådant för mellanskillnaden mot Arrayen.

Och när du ändå lägger upp sådana pengar varför inte köra på i5 4670K samt ett Z87-moderkort så får du en fullfjädrad maskin med möjlighet till överklockning till bara några hundringar till. Vid normaldrift kommer den inte bli varmare eller dra mer ström än 4670S - det är bara vid full last som 4670S är strypt - och det kan man ju göra själv med en 4670K oxo om man vill.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrG8:

Hejsan! Är ute efter en HTPC för att kunna surfa med på TV'n och streama 1080 filmer från min stationära dator.
Funderade på denna, http://www.inet.se/produkt/1406904/intel-nuc-dc3217iye-svart

Behöver jag sen endast köpa till strömkabel, en SSD och minne och så är det bara att tuta och köra? Kanske behöver något operativsystem till? Hur får jag in det på SSD'n utan dvd-läsare? Antar att jag också behöver ha ett WIFI-kort? Får allt detta verkligen plats i denna lilla saken?
Tack!

SSD måste vara en mSATA SSD.
Operativet kan du installera via USB
Wifi får du ju köra med ett Trådlöst USB-nätverkskort.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

SSD måste vara en mSATA SSD.
Operativet kan du installera via USB
Wifi får du ju köra med ett Trådlöst USB-nätverkskort.

Tack för hjälpen! Vad för och hur mycket minne rekommenderas?

Och vad för operativsystem ska man köpa till? Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1 verkar ju vara billigast? Funkar det med 64 bitars?

Permalänk

Hej!

Jag sitter och snickrar på en HTPC eftersom frugan sett en hos en väninna och nu bestämt vill ha och vad gör man inte som god man...

Den ska klara av 1080p film, streama film typ netflix, surf och kanske lite enklare spel. Jag tycker den är lite väl dyr (dryga 4000kr), vad kan man spara in på?

Jag har aldrig varit en särskilt insatt på byggen och skulle verkligen uppskatta lite hjälp! Nåt som saknas?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2343539&view=m

Otroligt tacksam för hjälp!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gaillodar:

Hej!

Jag sitter och snickrar på en HTPC eftersom frugan sett en hos en väninna och nu bestämt vill ha och vad gör man inte som god man...

Den ska klara av 1080p film, streama film typ netflix, surf och kanske lite enklare spel. Jag tycker den är lite väl dyr (dryga 4000kr), vad kan man spara in på?

Jag har aldrig varit en särskilt insatt på byggen och skulle verkligen uppskatta lite hjälp! Nåt som saknas?

Otroligt tacksam för hjälp!

Måste du inte ha en dvd-brännare så finns det optiska läsare till halva priset. Förutom det så blir det nog svårt att kapa priset ytterligare.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Finns ingen plats för interna optiska enheter i node 304. Köp en extern, finns för runt 300:- eller byt chassi till exempelvis SG05http://[url="www.prisjakt.nu/produkt.php?p=728200"]

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk

Tack för svaren!

Då får jag nog leta vidare på chassi. Det du länkade Laudanumhar nätagg på 350W, lite overkill känns det som då jag gjorde en PSU-beräkning och landade på 200 minimium och 250 recommended som behövs. Vill nog helst ha en slot-in läsare, ifall man har nån skiva som in eller se nån blurayfilm, sen slot in eftersom jag har småbarn hemma som älskar att leka med trays... Är det dock så att en riktigt bra låda hittas så får man väl köpa en extern läsare.

Glömde säga att jag har en WD Green 2TB som ska in i lådan med.

Permalänk
Medlem

Om ljudnivån är viktig hade jag tittat på ett annat nätagg, ex Seasonic G-360:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377903
Kostar visserligen lite mer än det från FSP men man ska ju leva med maskinen ett tag.

Kan även vara värt att byta CPU-kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Tack SH!

Vad tror ni om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=990197 ?

Byter nog till det där agget då.

Vad ska man ha för CPU-kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaillodar:

Tack SH!

Vad tror ni om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=990197 ?

Byter nog till det där agget då.

Vad ska man ha för CPU-kylare?

Satsa på F7C Evo instället! Det är vidareutvecklat på många sätt.

Med den optiska läsaren du valt måste du ha ett evo,nnars måste ejectknappen sitta till vänster.

Och till Streacom måste du ha en picoPSU, ett Atx-agg är ju lika stort som chassit...

Visa signatur

Permalänk

Tack nafs!

Jag har gjort om listan lite, vad tror ni om den nu? Finns det nåt man kan banta ner lite som är overkill?

Har jag gjort rätt med nätagget?

Sen funderar jag på att byta ut usb-kablarna från 2.0 till 3.0 i fronten, vilka ska man köpa då? Sen var det där med CPU-kylare..

Edit: Kollade på Evo's hemsida ang kylning. "Max CPU Cooler Height: 42mm without 3.5″ installed (32mm with 3.5″ installed)" Och jag kommer ha en 3.5" disk, så den får max vara 32mm, men kan inget om kylning!

Tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Halloj.

Overkill var ordet - men det är som med bilar, det kan inte vara för få hästar i motorn.

För det första skulle jag satsat på Node 304 det är ett mer genomtänkt chassi med bättre kylning. Du åker visserligen på att köpa ett separat nätagg, men du får ett bra sådant för mellanskillnaden mot Arrayen.

Och när du ändå lägger upp sådana pengar varför inte köra på i5 4670K samt ett Z87-moderkort så får du en fullfjädrad maskin med möjlighet till överklockning till bara några hundringar till. Vid normaldrift kommer den inte bli varmare eller dra mer ström än 4670S - det är bara vid full last som 4670S är strypt - och det kan man ju göra själv med en 4670K oxo om man vill.

Tack för svar
Hehe sant så sant, kraft får man aldrig för mkt av. Men känner ändå att man måste dra gränsen nånstans.
Node 304 är verkligen gränsfall att det får plats djupmässigt i/på min tv-bänk. Arrayen är inte fullt lika djup så det skulle passa bättre i bänken.
Är dock lite orolig för att medföljande nätagg låter för mkt om jag ställer den uppe på tv-bänken och att hela datorn blir för varm om jag ställer in den i tv-bänken och stänger om den. Hade iofs tänkt modifiera bänken så det blir fritt blås bakom datorn för att blåsa ut luft.
Jag som är orolig i onödan kanske? Kommer stå i vardagsrummet, mitt i lägenheten och tanken var som sagt att den ska stå på 24/7.
Tips på ett prisvärt och tyst nätagg kanske om det blir Node-en ändå?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Luppen!:

Tack för svar
Hehe sant så sant, kraft får man aldrig för mkt av. Men känner ändå att man måste dra gränsen nånstans.
Node 304 är verkligen gränsfall att det får plats djupmässigt i/på min tv-bänk. Arrayen är inte fullt lika djup så det skulle passa bättre i bänken.
Är dock lite orolig för att medföljande nätagg låter för mkt om jag ställer den uppe på tv-bänken och att hela datorn blir för varm om jag ställer in den i tv-bänken och stänger om den. Hade iofs tänkt modifiera bänken så det blir fritt blås bakom datorn för att blåsa ut luft.
Jag som är orolig i onödan kanske? Kommer stå i vardagsrummet, mitt i lägenheten och tanken var som sagt att den ska stå på 24/7.
Tips på ett prisvärt och tyst nätagg kanske om det blir Node-en ändå?

Kanske skulle fundera på ett passivt nätagg?

Långt dyrare, men skapar inget oljud.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaillodar:

Tack nafs!

Jag har gjort om listan lite, vad tror ni om den nu? Finns det nåt man kan banta ner lite som är overkill?

Har jag gjort rätt med nätagget?

Sen funderar jag på att byta ut usb-kablarna från 2.0 till 3.0 i fronten, vilka ska man köpa då? Sen var det där med CPU-kylare..

Edit: Kollade på Evo's hemsida ang kylning. "Max CPU Cooler Height: 42mm without 3.5″ installed (32mm with 3.5″ installed)" Och jag kommer ha en 3.5" disk, så den får max vara 32mm, men kan inget om kylning!

Tack alla!

Då blir det nog tom tajt med stock-kylaren... Men en Zalman CNPS2X skulle kanske funka. Man får nog kolla så att inget på moderkortet tar i kylaren...

Angående picoPSU:n så kommer du behöva en AC-DC adapter oxo, om du inte redan har en hemma som passar.

Visa signatur

Permalänk

Slängde in en zalmanfläkt också.

Har räknat lite på PSU, landar på 125W minimum och slängde in ett färdigt extern nätagg..

Så här ser det ut nu:

Det börjar ticka på i pris, finns det några man kan banta ner lite så man landar på 5000:- ?

Sen undrar jag om det är någon idé att byta ut till USB 3.0 kablar?

Tacksam för svar, ni är grymma!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gaillodar:

Slängde in en zalmanfläkt också.

Har räknat lite på PSU, landar på 125W minimum och slängde in ett färdigt extern nätagg..

Så här ser det ut nu:

Det börjar ticka på i pris, finns det några man kan banta ner lite så man landar på 5000:- ?

Sen undrar jag om det är någon idé att byta ut till USB 3.0 kablar?

Tacksam för svar, ni är grymma!

Du kan spara 800 på att köra Linux

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kanske skulle fundera på ett passivt nätagg?

Långt dyrare, men skapar inget oljud.

Hmm, ja det kanske hade varit nåt Låg ljudnivå, värmeutvecklig och strömsnålt är ju prio och den ska klara mina krav (1080p+3D) utan problem.
Kan verkligen nada om AMD-baserade system, men det kanske hade varit något? Någon med förslag på moderkort (mini-itx) och cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luppen!:

Hmm, ja det kanske hade varit nåt Låg ljudnivå, värmeutvecklig och strömsnålt är ju prio och den ska klara mina krav (1080p+3D) utan problem.
Kan verkligen nada om AMD-baserade system, men det kanske hade varit något? Någon med förslag på moderkort (mini-itx) och cpu?

Finns ju inte så många att välja på, själv hade jag nog köpt ASRock FM2A85X-ITX då jag har bra erfarenheter av det märket.

Vad gäller CPU:n så finns det ju några att välja på, även den billigaste räcker ju gott till en HTPC. Men ska man spela så skulle jag köra på en A8:a eller ännu hellre en A10. Själv hade jag kört på den nysläppta A10 6800K, dels för att få så vass prestanda som möjligt och dels för att få en upplåst propp så man kan optimera effektförbrukningen och prestandan helt som man vill men klockning/voltning. Sedan tycker jag den är riktigt prisvärd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Finns ju inte så många att välja på, själv hade jag nog köpt ASRock FM2A85X-ITX då jag har bra erfarenheter av det märket.

Vad gäller CPU:n så finns det ju några att välja på, även den billigaste räcker ju gott till en HTPC. Men ska man spela så skulle jag köra på en A8:a eller ännu hellre en A10. Själv hade jag kört på den nysläppta A10 6800K, dels för att få så vass prestanda som möjligt och dels för att få en upplåst propp så man kan optimera effektförbrukningen och prestandan helt som man vill men klockning/voltning. Sedan tycker jag den är riktigt prisvärd!

Tack för svar
blivit lite klokare på AMD nu iaf. Får fundera ett par dagar till innan jag skickar iväg en beställning

Permalänk
Medlem

Skulle någon enkelt kunna förklara fördelarna med en HTPC vs en PS3 och/eller en WDtv typ av streambox.

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Någon som har synpunkter på denna setup?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3573616/2013-07-09

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenheter av Antec ISK 300/310?

Tog och beställde ett ISK 310 från Dustin och när det kom hem så upptäckte jag att de har skickat ett ISK 300 istället. Det trista i det hela är att en av chassifläktarna inte startar när den är inställd i lägsta varvtalet. Petar man till den så börjar den att snurra men innan dess så är det ett jäkla ljud för att den inte snurrar igång.

Har varit i kontakt med Dustin som ska skicka retursedel för att skicka tillbaka chassit.

Permalänk
Keeper of Traditions

Ska man inte ha ett grafikkort måste det väl vara roligare att köra på en AMD-baserad lösning?

Processorkraften lär ju räcka till allt man använder en HTPC till men GPU'n är klart bättre, så man har större svängrum vid eventuellt spelande.

Funderar dock på om man inte ska vänta på Kaveri, nu när det ändå bara är några månader kvar.

Visa signatur

Permalänk

Goddag allesammans!

Tänkte knåpa ihop en HTPC nu på semestern och vill då ha lite råd innan jag gör något jag kommer få ångra.

Min lista ser ut såhär: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2345175&view=l

Ni då som har lite koll, ser det bra ut?
Klarar den lite lättare spel, 1080p etc?

Hur ställer den sig till det "framtida" 4k upplösningen? Det förstår jag om det är ett dött lopp. Men 3D kompatibilitet kanske inte är för djärvt att försöka sig på?

Som sagt, pallar den trycket?

MVH

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Grey | MSI Z87-G45 GAMING | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | MSI GeForce GTX780 OC 3GB DDR5 | XFX XXX Edition 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/htpc_asus_eee_box_eb1035-b0010_c...

Kommer med posten imorgon, USBa in Ubuntu 13.04 64-bit direkt innan start? Skärm (TV) kommer hittas direkt med hdmi-kabel?
Funkar att utöka med 2 GB internminne till de 2 GB existerande? (4GB)

Hur bra är egentligen produkten? Någon som har/testat sådan?
Vid köp av en till liten dator finns liknande att tipsa om?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hayan:

http://cdon.se/hemelektronik/htpc_asus_eee_box_eb1035-b0010_c...

Kommer med posten imorgon, USBa in Ubuntu 13.04 64-bit direkt innan start? Skärm (TV) kommer hittas direkt med hdmi-kabel?
Funkar att utöka med 2 GB internminne till de 2 GB existerande? (4GB)

Hur bra är egentligen produkten? Någon som har/testat sådan?
Vid köp av en till liten dator finns liknande att tipsa om?

Du ställer alla dina frågor efter att du redan handlat..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ibland behövs speed, inte bara stå kvar som ett frågetecken.

Permalänk

Kommer flytta till ny lägenhet 1 augusti och självfallet är min enda prio just nu min framtida medialösning haha
Har byggt ihop en och en annan dator längs åren så det kommer inte vara något problem för mig, är ingen mjukvaruexpert dock.
De trådar jag kollat runt i säger tydligt att det är HTPC (egenbyggd) som gäller om man vill vara framtidssäkrad samt ha flest möjligheter. Detta då jag kollat på Intels NUC, Gbox midnight och även numera nerlagda Boxee Box.

Är ute efter:

En lösning som ENBART kommer användas som mediahub, alltså inga som helst spel kommer att spelas eller emuleras för den delen. De krav jag egentligen har är att det lösningen skall klara 1080p utan problem samt streamade tjänster som finns i XBMC. Optisk ljud/digitalt ljud är självfallet även det ett måste.

Jag kan tänka mig en budget runt 3-4000 kr för: MBB, SSD (för system enbart), RAM samt chassi + nätagg. Optisk enhet behövs inte.
Kräsen som man är så vill jag även att chassit skall vara "snyggt" på TV bänken. Jag är inte alls främmande för Fractal Designs produkter då jag använt deras midtower när jag byggt stationära till polare.

Gällande lagringen så kommer jag behöva lite tips från er mer erfarna: Jag har tänkt mig en setup där jag kopplar ihop en extern HDD till min router där allt mer eller mindre är lagrat och skickas sedan vidare till HTPC men även min iPad, iPhone samt Mac de fåtal gånger jag vill utnyttja den möjligheten. NAS känns lite overkill för min del just nu..
Frågan är: Tänker jag rätt? Isåfall vad för HDD rekommenderas för min lösning? Första bästa eller en med flera inbyggda?

Tacksam för all hjälp jag får även fast mitt inlägg blev rätt långt

Permalänk
Medlem

"*Alternativt en nyare intel cpu med inbyggd grafik (core i3/5), samt intel sandy bridge. Värt att tänka på är att intels integrerade grafikkrets är riktigt dålig jämför med amd/nvidia. Allt kommer att fungera och flyta på, men kvaliteten på bilden är sämre, samt att färger, skuggor mm blir sämre..."

What, så när man glor på film får man sämre bild om man kör på intel hd2500 eller 4000?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595