Permalänk

Nu är jag lat och orkar inte läsa igenom 2sidor.
Hur mycket per år tror du att du ska köra?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

Nu är jag lat och orkar inte läsa igenom 2sidor.
Hur mycket per år tror du att du ska köra?

Kommer minst köra 2,7 mil per dag. Då är det minimum. Hem -jobb/skola varje dag förutom 4 semesterveckor.
Sedan lär det bli mer men säg runt ~ 1200mil/år minimum år.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Jag ser att många i denna tråd inte har en aning om vad de pratar om.

Beroende på var du ska köra någonstans ska du utgå ifrån två olika saker. Det är "långa" stäckor (med det menar jag motorväg, stor landsväg mm även fast de per definiton inte behöver vara speciellt "långa"). Det andra är stadskörning.

Kör du långa sträckor så ska du satsa på lite större motorvolym så du får upp vridet lite grann. Detta gör att du kan köra en bil med fler hästar billigare dvs runt 200 hk på 0.8 ungifär. Men tyvärr lämpar sig inte detta öht i stan och det kommer gå upp till ca 1,2-1,3.

Ifall du tar typ en polo med en 70hk 1.4 och kör på motorvägen kommer den dåna och vara ett helvete att köra för du kommer ligga på ca 4k i varv. Detta kommer även ha med sig att bilen kan dricka upp mot en liter milen! Så då får du en ful fattig liten skitbil utan utrustning och säkerhet som dricker mer än vad en stor fin bil hade gjort.

Men kör du i stan lämpar sig detta utmärkt, då är det hästlängder bättre än mkt CC....

Ang. vilken bil så säger jag bara bmw....lättmeckat, billigt, snyggt och mycket delar och KVALITET! I din bugdet blir det väll en e46 e36 eller e39 som är intressant. Men somsakt, bli inte rädd för lite kubik om du kör motorväg. Snarare tvärt om / Han som snittar 6 bilar per år.....

Permalänk
Skrivet av Mfzombie:

Ifall du tar typ en polo med en 70hk 1.4 och kör på motorvägen kommer den dåna och vara ett helvete att köra för du kommer ligga på ca 4k i varv. Detta kommer även ha med sig att bilen kan dricka upp mot en liter milen! Så då får du en ful fattig liten skitbil utan utrustning och säkerhet som dricker mer än vad en stor fin bil hade gjort.

Du har inte nödvändigtvis rätt där. Min gamla SEAT med 1.6L 100hk ylar uppåt 4k i ca 130, men den drar ändå 0,8 med 50/50 etanolblandning.
Kör jag lite lugnare, runt 90, drar den neråt 0,6 på samma bränsleblandning.
Tror du haft nån bil med fel på.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Du har inte nödvändigtvis rätt där. Min gamla SEAT med 1.6L 100hk ylar uppåt 4k i ca 130, men den drar ändå 0,8 med 50/50 etanolblandning.
Kör jag lite lugnare, runt 90, drar den neråt 0,6 på samma bränsleblandning.
Tror du haft nån bil med fel på.

Jag sa inte att den gör det, jag sa att den KAN göra det. Det går inte att jämföra med 70hk med 100hk. Det är en ökning på över 40% i hästkrafter, klart det blir bättre i högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Jag ser att många i denna tråd inte har en aning om vad de pratar om.

Beroende på var du ska köra någonstans ska du utgå ifrån två olika saker. Det är "långa" stäckor (med det menar jag motorväg, stor landsväg mm även fast de per definiton inte behöver vara speciellt "långa"). Det andra är stadskörning.

Kör du långa sträckor så ska du satsa på lite större motorvolym så du får upp vridet lite grann. Detta gör att du kan köra en bil med fler hästar billigare dvs runt 200 hk på 0.8 ungifär. Men tyvärr lämpar sig inte detta öht i stan och det kommer gå upp till ca 1,2-1,3.

Ifall du tar typ en polo med en 70hk 1.4 och kör på motorvägen kommer den dåna och vara ett helvete att köra för du kommer ligga på ca 4k i varv. Detta kommer även ha med sig att bilen kan dricka upp mot en liter milen! Så då får du en ful fattig liten skitbil utan utrustning och säkerhet som dricker mer än vad en stor fin bil hade gjort.

Men kör du i stan lämpar sig detta utmärkt, då är det hästlängder bättre än mkt CC....

Ang. vilken bil så säger jag bara bmw....lättmeckat, billigt, snyggt och mycket delar och KVALITET! I din bugdet blir det väll en e46 e36 eller e39 som är intressant. Men somsakt, bli inte rädd för lite kubik om du kör motorväg. Snarare tvärt om / Han som snittar 6 bilar per år.....

Hade en Kadett med 66hk som låg på 0,5 liter när man pressade 120km/h motorväg!

En bil med två hundra hästar blir aldrig billigare vid vanliga landsvägskörning än en lite mindre motor så länge du kör tom olastad bil.

Kanske att du kan få till en skillnad med tungt släp och full last i bilen...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Mfzombie:

Jag ser att många i denna tråd inte har en aning om vad de pratar om.

Beroende på var du ska köra någonstans ska du utgå ifrån två olika saker. Det är "långa" stäckor (med det menar jag motorväg, stor landsväg mm även fast de per definiton inte behöver vara speciellt "långa"). Det andra är stadskörning.

Kör du långa sträckor så ska du satsa på lite större motorvolym så du får upp vridet lite grann. Detta gör att du kan köra en bil med fler hästar billigare dvs runt 200 hk på 0.8 ungifär. Men tyvärr lämpar sig inte detta öht i stan och det kommer gå upp till ca 1,2-1,3.

Ifall du tar typ en polo med en 70hk 1.4 och kör på motorvägen kommer den dåna och vara ett helvete att köra för du kommer ligga på ca 4k i varv. Detta kommer även ha med sig att bilen kan dricka upp mot en liter milen! Så då får du en ful fattig liten skitbil utan utrustning och säkerhet som dricker mer än vad en stor fin bil hade gjort.

Men kör du i stan lämpar sig detta utmärkt, då är det hästlängder bättre än mkt CC....

Ang. vilken bil så säger jag bara bmw....lättmeckat, billigt, snyggt och mycket delar och KVALITET! I din bugdet blir det väll en e46 e36 eller e39 som är intressant. Men somsakt, bli inte rädd för lite kubik om du kör motorväg. Snarare tvärt om / Han som snittar 6 bilar per år.....

Då är förmodligen en bil med mer hk att föredra. jobbar och pluggar i göteborg och bor en bit utanför. Lär bli mer körning på landsväg och motorväg.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Däremot är frågan om man ska köpa sin första bil om man då verkligen skall gå på råd från en person som "snittar 6 bilar per år". Låter som de bilarna inte är något vidare i pålitlighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstripe:

Då är förmodligen en bil med mer hk att föredra. jobbar och pluggar i göteborg och bor en bit utanför. Lär bli mer körning på landsväg och motorväg.

Har haft några bilar från ca 70hk och upp till 180hk, ibland har man blivit förvånad att de större inte drar så mycket mer, men aldrig att de har dragit mindre vid normal körning.

Däremot har de med större motor bättre ekonomi när du kanske ligger i 160-180km/h.

En vanlig modern bil med runt 100hk räcker jättebra, motorerna har blivit mycket bättre under åren också. (körbarheten/ekonomi)

Har själv men turbodiesel med 140hk, pigg, trevlig, snål, provkörde en 90-tals volvo med 144 hästkrafter, den känns helt seriöst som att den är hälften så stark som min TDI.

Däremot KAN en bil med större motor vara behagligare att köra, givetvis.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Däremot är frågan om man ska köpa sin första bil om man då verkligen skall gå på råd från en person som "snittar 6 bilar per år". Låter som de bilarna inte är något vidare i pålitlighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det har ingenting med opålitlighet att göra. Det är en hobby jag har, mitt främsta intresse så därav bytar jag bil för "skojskull" Jag kör ca 10 mil om dagen varav det mesta är motorvägen och enligt mig har mina större bilar varit bättre än mindre (utom volvo 850). Med större bilar menar 2.0l + även om dom egentligen inte är stora. Min 5.9 drack iof 1.1 motorväg 120+ men den är ju rätt stor också x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstripe:

Då är förmodligen en bil med mer hk att föredra. jobbar och pluggar i göteborg och bor en bit utanför. Lär bli mer körning på landsväg och motorväg.

Hade jag varit du hade jag köpt en e46 320. Den rör på sig ok, är enligt mig snygg och modern, är hyffsat bränslesnål, väldigt sköna överlag. Kan inte tänka mig att försäkringen blir så hög på den heller. Slänger du in lite pengar hade jag tagit en 325 e46. Se bara till att dom är skötta bra så brukar inte miltal spela så stor roll.

Vill du ha lite lyxigare hade jag tagit 5 serien e39, typ 525 +. Lite större bil men brukar vara lyxare, och dom är änglar att köra Om du tittar på diesel hade jag rekomenderat att kolla skatten, du måste köra rätt många mil för det ska löna sig.

EDIT: Tänk på att försöka hitta en bil som inte är skruvad så mycket med (sportluftfilter och annan styling) då detta kan föra med sig problem. Ska du dessutom ha en bil ENDAST för pendling har har 0 bilintresse hade jag rekommenderat utan M utrustning då de är stöldbenägna och kostar mer. Men dom är iof lättare att sälja...

Permalänk
Skrivet av Mfzombie:

Jag sa inte att den gör det, jag sa att den KAN göra det. Det går inte att jämföra med 70hk med 100hk. Det är en ökning på över 40% i hästkrafter, klart det blir bättre i högre hastigheter.

En Polo är dock runt 300kg lättare än min Toledo.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Mest bil för pengarna är väl SAAB, så det rekommenderar jag verkligen. Har haft min ett bra tag nu och har aldrig krånglat och går väldigt bra i motor och låda(årsm -99). Sen att SAAB har bra trim potential är ju bara en bra fördel!