Intel Skylake levererar PCI Express 4.0, DDR4 och AVX 3.2

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Det tar ju så klart längre tid att flytta något på en 60" yta än vad det tar på en 30" yta. Vad trodde ni? [/end of sarcasm]

Det finns säkert något fint användningsområde för detta som Intel kokar ihop. Säkerligen. Även om jag inte kan se det. Eller?

Nej, men varje pixel blir ju större och därmed tyngre, eftersom den har samma densitet som den lilla pixeln på 30" skärmen.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej, men varje pixel blir ju större och därmed tyngre, eftersom den har samma densitet som den lilla pixeln på 30" skärmen.

Va dillas det om nu? eller är detta ett troll? :S

OT: Är taggad inför 2016 då Då verkar det vettigast för mig att uppgradera lilla bettan

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Va dillas det om nu? eller är detta ett troll? :S

OT: Är taggad inför 2016 då Då verkar det vettigast för mig att uppgradera lilla bettan

Alla är ju troll på fredagar

Pixlarna hamnar ju lite mer ifrån varandra på 60" jämfört med 30" Hade förresten sett dumt ut om pixlarna inte hamna rätt:) typ ett svart hörn eller svart mitt på skärmen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Ja finns det ens något grafikkort som behöver 3.0?
2.0 med 8x fungerar till och med lika bra som 16x, har jag upplevt.

Om du får 16 lanes PCIe och vill köra 4-way SLI Titan räcker inte PCIe 3.0. Korten kommer att flaskas av PCIe-bussen.
Om du av någon anledning skulle sätta ett titan i en 1x PCIe-plats skulle du behöva minst PCIe 6.0 (om det är en dubbling av hastigheten för varje generation).
Så ja, det finns grafikkort som behöver PCIe 3.0+.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Alla är ju troll på fredagar

Pixlarna hamnar ju lite mer ifrån varandra på 60" jämfört med 30" Hade förresten sett dumt ut om pixlarna inte hamna rätt:) typ ett svart hörn eller svart mitt på skärmen

Förvisso. Klart blir pixlarna större, men vad jag förstod så handlade diskussionen om hurvida det har någon prestanda skillnad ifall du har 4k upplösning på en 30¨ eller 60¨. Såklart finns det, som du säger, skillnader. Men grafikkortet kommer jobba lika hårt med att pressa ut pixlarna vare sig det är 30¨, 60¨ eller 100¨, sålänge upplösningen är den samma.

(dehär "pixlarna måst bli större" mambo jambo'n och därav använder mer kraft" får han nog ta med sig till en godtycklig religion. För, här, vad jag har förstått; så diskuterar vi om fakta och information och detta är ju inte sant och låter mer som en åsikt eller tro...)

Därför jag får en känsla av att han antingen yrar, är ett troll eller bara ignorant/fel informerad.

Edit: stavfel, meningsuppbyggnad fix etc...

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Inaktiv

Nice, blir att inhandla sedan

Permalänk
Medlem

Ska skylake användas i skynet kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Broadwell kommer inte till desktop alls, eller hur?

Nej Broadwell är inriktad på mobila. Dock kan den kanske komma som BGA till såna All-in-one datorer.

Skrivet av Kuvion:

Det kan ju vara så att det bara blir "Skylake-E" som får PCIe 4.0 och vanliga Skylake får det inte. Ungefär som med Sandy bridge.

EDIT: Detta baserar jag på att artikeln handlar om Xeons och inte "vanliga" skylake.

Dock om man läser artikeln så verkar det som att det är "vanliga" Skylake. Nordic Hardware hade en artikel för ett tag sen dessutom och den var inriktad på enbart Skylake och där stod PCI-e 4.0 och DDR4

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Man vet att man är efter i processorrallyt när ens processor inte är med i grafen....

Än värre är det när man inser att man inte ens kan placera den i rätt generation! Ja, jag har glömt hur många generationer bak min processor är....men ska uppgradera senast till Broadwell!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Orka bry sig om ny PCIe standards när de i alla år snålat på antalet USB/SATA 3.0.
Kommer alla platser vara det nu eller ska vi få dras med 2.0 en halv evighet (i datorvärld) till?

Ja tack till native SATA/USB 3.0 på alla portar/platser. Iofs är ju Skylake några år bort, men känns som att det jag efterfrågar borde funnits redan för flera år sedan.

Angående CPU-prestanda så är ju ökningen så tråkig nu för tiden så man inte ids bry sig. Så hänger på chipsetet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaakaaN:

Undrar om DDR4 minnen kommer kosta lika mycket som DDR3 gjorde när de släpptes.

Med största sannolikhet ja. Frågan är hur länge det tar till DDR4 är helt standard på varenda plattform.. Med lite otur kan det ta lika länge som med DDR3.

Skrivet av CJ1stream:

Du är fredag-eftermiddag-snurrig En 60" skärm har plats med mycket fler pixlar och är därför jobbigare att driva.

En 60" 4K har inte mer pixlar bara större pixlar än en 30" vilket betyder att det krävs lika mycket kraft att driva båda. Storleken på skärmen har absolut ingenting med prestandan och göra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Jag fick fylla på pixlar på min TV igår

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Orka bry sig om ny PCIe standards när de i alla år snålat på antalet USB/SATA 3.0.
Kommer alla platser vara det nu eller ska vi få dras med 2.0 en halv evighet (i datorvärld) till?

Ja tack till native SATA/USB 3.0 på alla portar/platser. Iofs är ju Skylake några år bort, men känns som att det jag efterfrågar borde funnits redan för flera år sedan.

Angående CPU-prestanda så är ju ökningen så tråkig nu för tiden så man inte ids bry sig. Så hänger på chipsetet.

Hur många USB använder du? Är detta snålt?

Intel® Z77 chipset : *4
4 x USB 3.0 port(ar) (2 vid bakpanelen, blå, 2 på kortet)
Intel® Z77 chipset :
8 x USB 2.0 port(ar) (4 vid bakpanelen, svart , 4 på kortet)
ASMedia® USB 3.0-styrenhet : *4
2 x USB 3.0 port(ar) (2 vid bakpanelen, blå)

USB 3.0 har man ju bara användning av vid hårddiskar och annat som kräver snabb överföring. Annars duger 2.0 väldigt bra.

SATA 3 2 st, lite snålt, men Haswell versionen har 6 stycken SATA 3 om jag minns rätt.

Hur många behöver du?

Detta gäller för ett mITX-kort.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Hur många pixlar är det på en 4k-skärm vid 30 tum och hur många är det på en 60 tum?

Vad väger mest,

1 ton bomull eller 1 ton bly?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
99:e percentilen

Det här känns väldigt lägligt: Jag borde klara mig på en klockad Sandy Bridge (2600K, bra val känner jag nu) tills Skylake släpps, och då köper jag en ny plattform och får därmed både PCIe 4.0 och DDR4 i samma veva.

Tittar man på mina två senaste datorköp (Deneb och Sandy Bridge) har jag båda gångerna köpt en "utgående plattform" (AM2+, DDR2 resp. PCIe 2.0, intern USB 2.0). (Sandy visade sig dock vara värd iallafall!)

Haswell Refresh/Broadwell eller vad Intel nu larvar sig med känns som just en sådan "last of its generation"-plattform och därför verkar det roligare att vänta till Skylake.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Jupp, Skylake is the thing

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Det här känns väldigt lägligt: Jag borde klara mig på en klockad Sandy Bridge (2600K, bra val känner jag nu) tills Skylake släpps, och då köper jag en ny plattform och får därmed både PCIe 4.0 och DDR4 i samma veva.

Tittar man på mina två senaste datorköp (Deneb och Sandy Bridge) har jag båda gångerna köpt en "utgående plattform" (AM2+, DDR2 resp. PCIe 2.0, intern USB 2.0). (Sandy visade sig dock vara värd iallafall!)

Haswell Refresh/Broadwell eller vad Intel nu larvar sig med känns som just en sådan "last of its generation"-plattform och därför verkar det roligare att vänta till Skylake.

Det är minst 2 år dit om inte längre och ddr-4 kommer vara dyrt i inledningen. Att du babblar om att Haswell är något onödigt är bara barnsligt.

De som sitter på äldre system än Sandy Bridge kunde det inte vara lägligare att uppgradera idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbreakdown:

Vad väger mest,

1 ton bomull eller 1 ton bly?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar på ett 1 ton bly

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbreakdown:

Vad väger mest,

1 ton bomull eller 1 ton bly?

Skickades från m.sweclockers.com

Prova att släppa ett ton av respektive material på foten, så får du veta :>

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Känns som Ivy Bridge/Haswell kommer hålla på obestämd framtid prestandamässigt. Speciellt k-modellerna.

DDR4 i all ära men gör det verkligen någon större skillnad? PCI-e 4.0 kan nog behövas om man i framtiden skall spela spel med 4k-upplösning.

Skulle jag byta så skulle det nog primärt vara för att komma åt den snabbare integrerade grafiken. Vet att Intel sagt något liknande som "Efter Skylake kommer det inte behövas något extern grafikkort" (för vanligt användande och spelande tror jag dom menar).

Får se vad som händer, nästan två år till Skylake så dom har gott om tid att vässa grafiken

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Känns som Ivy Bridge/Haswell kommer hålla på obestämd framtid prestandamässigt. Speciellt k-modellerna.

DDR4 i all ära men gör det verkligen någon större skillnad? PCI-e 4.0 kan nog behövas om man i framtiden skall spela spel med 4k-upplösning.

Skulle jag byta så skulle det nog primärt vara för att komma åt den snabbare integrerade grafiken. Vet att Intel sagt något liknande som "Efter Skylake kommer det inte behövas något extern grafikkort" (för vanligt användande och spelande tror jag dom menar).

Får se vad som händer, nästan två år till Skylake så dom har gott om tid att vässa grafiken

Ja och vässa drivers också. Dom är inget vidare än så länge

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Dum fråga kanske, men seriös!

Vi har ju redan ddr5 i grafikkorten, vrf kan man inte bara ha det till systemminne?

Permalänk
Skrivet av jonnyutanh:

Dum fråga kanske, men seriös!

Vi har ju redan ddr5 i grafikkorten, vrf kan man inte bara ha det till systemminne?

Är inte helt hundra men jag tror det har att göra med hur paket skickas. GDDR skickar större paket mer sällan medan DDR skickar mindre paket oftare. Fördelen med DDR är att latensen är mycket lägre medan GDDR kan skicka mer data. Låga latenser är viktigare för processorn medan det är viktigare att kunna skicka stora mängder data till grafikkortet.

Igen, jag är inte alls säker på att det här stämmer så någon får gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Är inte helt hundra men jag tror det har att göra med hur paket skickas. GDDR skickar större paket mer sällan medan DDR skickar mindre paket oftare. Fördelen med DDR är att latensen är mycket lägre medan GDDR kan skicka mer data. Låga latenser är viktigare för processorn medan det är viktigare att kunna skicka stora mängder data till grafikkortet.

Igen, jag är inte alls säker på att det här stämmer så någon får gärna rätta mig.

Kommer inte på häller hur det är Men det är en rätt stor skillnad på GDDR och ddr

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Klappa:

Det är minst 2 år dit om inte längre och ddr-4 kommer vara dyrt i inledningen. Att du babblar om att Haswell är något onödigt är bara barnsligt.

De som sitter på äldre system än Sandy Bridge kunde det inte vara lägligare att uppgradera idag.

Jag nämnde inte ens Haswell.

Och jag sa inte att någonting är onödigt.

Så vad babblar du själv om?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Ja finns det ens något grafikkort som behöver 3.0?
2.0 med 8x fungerar till och med lika bra som 16x, har jag upplevt.

Volta ska ju fyrdubbla bandbredden jämfört med GTX Titan så ja det behövs verkligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni? Kommer en Ivy Bridge 3770k eller motsvarande Haswell eller någon liknande cpu någonsin flaska något för en "normal" användare?

Som t ex spel, video, streaming eller annat. Känns inte så, går ju att köra hur många saker som helst på en 3770k.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad tror ni? Kommer en Ivy Bridge 3770k eller motsvarande Haswell eller någon liknande cpu någonsin flaska något för en "normal" användare?

Som t ex spel, video, streaming eller annat. Känns inte så, går ju att köra hur många saker som helst på en 3770k.

Tror inte det En normal användare duger FX processorena med

Sen beror det på om man skulle få för sig flera grafikkort t.ex

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnyutanh:

Dum fråga kanske, men seriös!

Vi har ju redan ddr5 i grafikkorten, vrf kan man inte bara ha det till systemminne?

PS4 använder GDDR5 som gemensamt minne, det är egentligen inte konstigare än att använda XDR. Det handlar främst om att de traditionellt har haft högre latenser samt kört i högre hastigheter. Lite olika på hur kommandon till minnet ser ut men de gör i princip samma saker redan. Båda ställer lite olika krav på minneskontrollern, så väl som mjukvaran som ska köras på plattformen. Pris och kapacitet är en annan sak. De finns inte i lika höga kapaciteter, är inte anpassade för att köra i socklar och kräver i allmänhet bredare bussar än minneskontrollerna i processorer/chipset har. När man går ner till t ex 128-bit som är vanligt hos datorer så erbjuder de inte mer bandbredd än DDR3. PS4 har 256-bit minnesgränssnitt och bara 8 GiB minne.

Vi har dessutom inte ren context switching assisterad av hårdvara så även om det blir lättare att arbeta och skicka data via cpu och gpu utan att kopiera med unifierat eller delat minne på nuvarande processorer med inbyggd grafik (och Kaveri) så straffar det fortfarande att byta från gpu till cpu och vise versa. 14-15 blir det enklare att jobba med båda och dela arbete mellan de två, men det behövs lite mer än delad adressrymd för att vi verkligen ska ha prestanda där. I princip behöver de bli bättre på multitasking också, och HSA för att programmera det hela skulle inte skada. När vi kommer dit kommer dock processorer ha DDR4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Jag gissar på ett 1 ton bly

Observera att han säger ETT TON. Ett ton bly väger exakt lika mycket som ett ton bomull. Däremot krävs det mer bomull för att komma upp i ett ton än det krävs bly.

Skrivet av jonnyutanh:

Dum fråga kanske, men seriös!

Vi har ju redan ddr5 i grafikkorten, vrf kan man inte bara ha det till systemminne?

GDDR5* Alltså en helt annan teknik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds