Stänger ner min dator, fläktarna fortsätter att snurra?!

Permalänk

Stänger ner min dator, fläktarna fortsätter att snurra?!

Hej, mitt problem är att när jag stänger av min dator så stängs hårddiskar och allt av, men fläktarna fortsätter att snurra och PHASE LED lyser rött på modekortet.
Enda sättet att stänga av det är att rycka ström-kabel till nätagget

Första dagarna brydde jag mig verkligen inte utan trodde bara mitt program som automatiskt stänger av datorn en viss tid hade flippat ur - men efter ett tag märkte jag att alla phase led på moderkortet lyste, alltså från grön till röd nyans och att fläktarna gick i full fart, men hårddiskarna av..

Har gjort en omformatering, kopplat ur och i olika diskar för att se om någon av dom är problemet, ryckt ram-minnen och felsökt dom med memtest86, allt utan framgång. Har också provat idiot-lösningar, tex utan nätverk, utan keyboard o mus, helt andra ram-minnen (från en väns dator). Men INGET lyckas.

Just nu börjar jag misstänka PSU'n, men jag är inte alls den erfarne mekaren utan har bara spenderat natt efter natt på google o andra trevliga forum

mina specs:

Modekort: Gigabyte PH67-UD3-B3
CPU: i5-2500K @ 3,3GHz 3,6GHz
RAM: Corsair Vengeance DDR3 8GB , 1600MHz, + Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
PSU: Corsair Power Supply CX600 600W CXV2 Builder Series 80Plus
Grafik: Gigabyte Radeon HD6870 1024MB
Chassi: Fractal Design Core 3000

.. något mer ni undrar hojta så ska jag leverera!

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Låter som den inte riktigt stänger av sig alls...

Har en bekant med ett Corsair nätagg vars fläkt fortsätter snurra i all oändlighet så länge strömkabeln är i så min rekommendation är att testa ett annat nätagg helt enkelt!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

jag skulle säga att det är nätagget som spökar eller moderkortet som trollar.

har du testat byta moderkort?
snurrar nätaggsfläkten?

Permalänk
Avstängd

defekt nätagg, hade samma problem en gång i tiden när jag hade ett defekt nätagg också

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Har du prövat att använda en fläktkontroll?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Tack för alla svar!

Kan dåliga PSU också framkalla att datorn inte känner av alla ram minnen? Märkte att en slot på moderkortet inte fungerar som det ska, slänger jag i ett ram-minne där så märket inte datorn av det, i värsta fall flippar alla minnen ur helt. Har 12gb just nu, sätter jag i "fel" slot så känner den av bara 4 gb ram. Har alltså 3 minnen 4 gb var, så två minnen "slås ut" ..

Ska beställa ny PSU, om någon har något prisvärdigt tips så länka gärna! Helst under tusenlappen, har förhoppningar om att köpa en ny dator till hösten ändå.. men vill kunna sälja en komplett dator om det blir av

..återkommer när jag installerat nya PSU'n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Tack för alla svar!

Kan dåliga PSU också framkalla att datorn inte känner av alla ram minnen? Märkte att en slot på moderkortet inte fungerar som det ska, slänger jag i ett ram-minne där så märket inte datorn av det, i värsta fall flippar alla minnen ur helt. Har 12gb just nu, sätter jag i "fel" slot så känner den av bara 4 gb ram. Har alltså 3 minnen 4 gb var, så två minnen "slås ut" ..

Ska beställa ny PSU, om någon har något prisvärdigt tips så länka gärna! Helst under tusenlappen, har förhoppningar om att köpa en ny dator till hösten ändå.. men vill kunna sälja en komplett dator om det blir av

..återkommer när jag installerat nya PSU'n!

Det låter som att det är fel på moderkortet. Nätagget ska inte ha så stor inverkan på vilka slots som ska fungera på moderkortet. Är dock inte 100% säker.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1368720

Alla XFX's nätagg är tillverkade av Seasonic, så kvalité finns det gott om.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

PROBLEM LÖST

Tackar o bockar för era svar!

Beställde hem XFX 650w PSU, efter lite pill o svordomar är den nu på plats och datorn stänger av sig helt!
Inga som helst konstigheter att byta agg, lite svårt att få till PCI-E strömmen till grafikortet bara.

Så, PROBLEMET ÄR LÖST!