Reklamation hos Nelly.com

Permalänk
Medlem

Reklamation hos Nelly.com

Tjena

Jag köpte för en tid sedan en plattång från nelly.com till ett mycket förmånligt pris då den var nedsatt med 70%. Normalt sett är dessa ganska dyra (runt 1700 spänn) men jag betalade ungefär 500 kr för denna.

För några veckor sedan gick den sönder, och nu har jag kontaktat nelly för att göra ett reklamationsärende. Jag trodde att jag självklart kommer få en ny plattång skickad till mig, men efter ett par mail fram och tillbaka har jag nu fått reda på att jag bara kan få tillbaka de dryga 500 kronorna som jag betalade för plattången. Om jag vill få en ny skickad till mig måste jag betala mellanskillnaden på ca 1200 kr, vilket jag självklart inte är så värst sugen på.

Min fråga är, har dom rätt till att göra såhär? Borde dom inte få en ny plattång ifrån tillverkaren utan extra kostnad? Är detta bara ett fult knep av dom för att försöka tjäna extra pengar?

Jag ska kontakta tillverkaren direkt istället för att se om dom är mer hjälpsamma och villiga att skicka en ny plattång till mig utan extra kostnad.

Mvh,
Krisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Tjena

Jag köpte för en tid sedan en plattång från nelly.com till ett mycket förmånligt pris då den var nedsatt med 70%. Normalt sett är dessa ganska dyra (runt 1700 spänn) men jag betalade ungefär 500 kr för denna.

För några veckor sedan gick den sönder, och nu har jag kontaktat nelly för att göra ett reklamationsärende. Jag trodde att jag självklart kommer få en ny plattång skickad till mig, men efter ett par mail fram och tillbaka har jag nu fått reda på att jag bara kan få tillbaka de dryga 500 kronorna som jag betalade för plattången. Om jag vill få en ny skickad till mig måste jag betala mellanskillnaden på ca 1200 kr, vilket jag självklart inte är så värst sugen på.

Min fråga är, har dom rätt till att göra såhär? Borde dom inte få en ny plattång ifrån tillverkaren utan extra kostnad? Är detta bara ett fult knep av dom för att försöka tjäna extra pengar?

Jag ska kontakta tillverkaren direkt istället för att se om dom är mer hjälpsamma och villiga att skicka en ny plattång till mig utan extra kostnad.

Mvh,
Krisse

Du kan enligt KKL kräva en ny, felfri, produkt:
* http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-intern...
* http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du måste dock kunna bevisa att det är ett ursprungsfel.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Du kan enligt KKL kräva en ny, felfri, produkt:
* http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-intern...
* http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du måste dock kunna bevisa att det är ett ursprungsfel.

Elektroniken inuti den är paj. Enda sättet att bevisa det är att öppna den, men då hävs väl garantin direkt. Jag är säker på att det är ett ursprungsfel. Det är väl upp till dom att bevisa motsatsen istället antar jag?

Tack för länkarna. Ska kolla på det senare.

Permalänk
Medlem

Länkarna från zyberzero tar ju dock inte upp scenariot att säljaren vill häva köpet. Dock bör följande skydda oss för detta exempel?

Citat:

Skadestånd för utgifter och förluster
I vissa fall kan du få ersättning för de utgifter och förluster som du drabbas av på grund av felet på varan. Rätten till skadestånd har du både om felet blivit reparerat eller om köpet hävts. Men det finns undantag då du inte kan få ersättning för utgifter och förluster. Prata med en konsumentvägledare om du behöver råd.

Exempel på kostnader och förluster som du kan få ersättning för

  • prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara

Permalänk
Medlem

Detta referat hos ARN torde väl klargöra det hela.
Funkar inte länken är det ärendenummer 1996-6571 som du smidigt hittar via ARNs referatdatabas.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Detta referat hos ARN torde väl klargöra det hela.
Funkar inte länken är det ärendenummer 1996-6571 som du smidigt hittar via ARNs referatdatabas.

Den klargjorde ju det hela. Får se vad dom säger. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Köparen väljer åtgärd: 1. avhjälpande (reparation), 2. omleverans, 3. prisavdrag/ersättning (normalt motsvarande vad det kostar att åtgärda felet) eller 4. hävning av köpet (KKöpL 22§).
Väljer köparen något av de två sistnämnda alternativen har säljaren rätt att ändå välja ett av de två förstnämnda (KKöpL 27§).
Väljer köparen något av de två förstnämnda har säljaren rätt att välja det andra av dessa om han kan visa att den valda åtgärden medför en oskälig kostnad (KKöpL 26§).

Om säljaren inte fullföljer sin skyldighet att åtgärda felet kan köpet hävas. Då har köparen rätt att göra ett s.k. täckningsköp, d.v.s. säljaren måste stå för mellanskillnaden vid köp av motsvarande vara hos annat företag. Kunden kan även ha rätt till ersättning motsvarande mellanskillnaden vid täckningsköp även om inget faktiskt täckningsköp föreligger (KKöpL 33§, https://lagen.nu/arn/1999-4494 (notera att hänsyn tas till varför varan var prissänkt), https://lagen.nu/arn/1996-6571).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD