Värt att skaffa en Ps3 12gb?

Permalänk
Medlem

Värt att skaffa en Ps3 12gb?

Hej, undrar bara om det är värt att skaffa en ps3 12gb då jag läst flera trådar då folk rekommenderar 500gb versionen före 12gb versionen. Kommer endast att spela The Last of us och Uncharted, kanske någet spel till. 12gb versionen kostar 1299kr medans 500gb versionen kostar 1899kr, så vad säger ni? ska jag köpa 12 eller 500? eller ska jag vänta till ps4 och missa min chans att spela det som sägs vara ett av tidernas bästa spel?
Ps: bara så att ni vet så kommer jag kunna införskaffa en 12gb ps3 och ps4 men är dock inte lika säker när det gäller 500gb versionen.

Är ganska förvirrad angående detta så hjälp skulle vara väldigt upskattat

Permalänk
Avstängd

Om du endast kommer spela 2 spel varför skulle du då köpa 500gb versionen ?
Du förstår väll att enda skillnaden på dem är mängden du kan spara ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt 500GB versionen, nu vet jag inte hur stora spelen är men BF3 med alla tillägg ligger på ca 10GB.

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem

Tror att 12GB:s räcker när det enbart är två spel.

Offtopic: blir så avundsjuk på alla som ska skaffa/har ett PS3 så dom kan lira "the last of us"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du sedan vill utöka med en hårddisk så måste du köpa PS3 Hårddisk släde som ligger på ett par hundralappar, som du annars hade fått med tillsammans med en 500 Gb hårddisk i den andra versionen istället.

Sen om du lägger in ny disk så kan du inte använda dem 12 Gb flash som är fastlött och måste även formatera. Så såvida du inte redan har en stor hårddisk att sätta in, spara dig tid, pengar och strul genom att köpa 500 Gb versionen.

Samt om du ska fixa PSN Plus ( REKOMMENDERAR STARKT, man får Payday, BF3 och Saints Row 3 i Juli ), så kommer du behöva en ganska stor hårddisk, inte minst dem fall där multiplattformspel kräver x antal Gb.

PS: Lite osäker men är möjligt att nya PSN+ ägare fortfarande får Uncharted 3 gratis, så sparar dig en slant om du kan ladda ner det och spela det

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Om du endast kommer spela 2 spel varför skulle du då köpa 500gb versionen ?
Du förstår väll att enda skillnaden på dem är mängden du kan spara ?

Tack för ditt svar , ja jag är väl medveten om det fast jag har läst att visa spel kräver installation innan man kan spela som till exempel Rage som tar upp hela 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Tänk på att om du sedan vill utöka med en hårddisk så måste du köpa PS3 Hårddisk släde som ligger på ett par hundralappar, som du annars hade fått med tillsammans med en 500 Gb hårddisk i den andra versionen istället.

Sen om du lägger in ny disk så kan du inte använda dem 12 Gb flash som är fastlött och måste även formatera. Så såvida du inte redan har en stor hårddisk att sätta in, spara dig tid, pengar och strul genom att köpa 500 Gb versionen.

Samt om du ska fixa PSN Plus ( REKOMMENDERAR STARKT, man får Payday, BF3 och Saints Row 3 i Juli ), så kommer du behöva en ganska stor hårddisk, inte minst dem fall där multiplattformspel kräver x antal Gb.

PS: Lite osäker men är möjligt att nya PSN+ ägare fortfarande får Uncharted 3 gratis, så sparar dig en slant om du kan ladda ner det och spela det

Har dock redan en 360 som jag har de flesta nya spelen på, jag skulle nog ha nämnt det innan och att jag har begränsad surf till 40gb per månad, men tack för din åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Tack för ditt svar , ja jag är väl medveten om det fast jag har läst att visa spel kräver installation innan man kan spela som till exempel Rage som tar upp hela 8gb.

Ja, de flesta spel kräver runt 3-4GB installation.

Ska du enbart spela the last of us och uncharted, ska du ladda ner dessa så är spelen på ca 35GB var.

Unchated 1-3 kräver 1-2GB var. Så säg 6GB totalt utrymme för att ha dessa installerade.
The last of us krävde ingen instal dock.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte värt det imo. Tänk om du vill köpa DLC i framtiden, eller fler spel, eller PSN spel som är exclusiva som WipeoutHD, Ratchet eller Journey? Sedan får man inte 12GB, systemet tar en del tror jag.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ja, de flesta spel kräver runt 3-4GB installation.

Ska du enbart spela the last of us och uncharted, ska du ladda ner dessa så är spelen på ca 35GB var.

Kan vara bra att veta, ska dock köpa spelen på skiva.

Permalänk
Medlem

Många spel vill ladda ner patcher också. Vet inte om det är ett måste, men om du vill patcha spelen så kan det ta mycket plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simpa975:

Låter ganska låvande men eftersom du bor i Stockholm så kan det bli lite svårt, tack endå för erbjudandet

Har ett super slim 250gb + 2spel om det är intressant. Finns jkpg.

http://www.sweclockers.com/annons/81624-zalman-zm-tm270va-otu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Nej det är inte värt det imo. Tänk om du vill köpa DLC i framtiden, eller fler spel, eller PSN spel som är exclusiva som WipeoutHD, Ratchet eller Journey? Sedan får man inte 12GB, systemet tar en del tror jag.

Systemet tar 3gb så man får tot 9gb över, du har en poäng jag tänkte aldrig på DLC's hmm... nu blev jag plötsligt ännu mer förvirrad.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att det är superenkelt att själv byta hårddisk om behovet finns.
Bytte från en 40gb (har en gammal tjockis ps3a) till en disk på 750gb, tog 5min och var hur enkelt som helst.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, har bestämt mig för att skaffa en beggagnad ps3 med 250gb hdd samt spelen heavy rain och bfbc2 för 1300kr vilket är ett riktigt bra pris.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat två inlägg eftersom de rörde försäljning i forumet, vilken inte går genom Sweclockers Marknad. Notera att försäljning/köp endast får ske i Marknaden. En hänvisning till egen eller annans annons i Marknaden är alltså OK.

/KimTjik