Varför kommer Arma 3 bli bra?

Permalänk
Medlem

Varför kommer Arma 3 bli bra?

Tjenare!

Har läst runt lite om arma generellt, och jag ser att många tycker att det är ett fantastiskt spel. Min fråga är då, vad gör spelet fantastiskt?

Tittar jag på gameplay, så ser det ut som ett vanligt fps. Det är ju en simulator, och ett strategi spel, men vad är det som gör detta till emulator och när kommer det strategiska in? Finns det missions? Eller springer man runt på ett fält och skjuter soldater? Förklara please.

Tacksam för svar, då jag kanske kommer skaffa arma 3 om jag förstår vad spelet går ut på

Permalänk
Medlem

bara att läsa på lite

http://en.wikipedia.org/wiki/ARMA_2

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

helt annan inlevelse om man jämför med t ex battlefield som känns som ett arkadspel

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

har du spelat arma2?

har själv inte spelat arma3 men tvåan är ju värkligen ett spel i sin egen klass! så jag kan tänka mig att 3an är minst lika bra, har dock inte skaffat det än då jag känner mig skeptisk till det grekiska temat och de "futuristiska" fordonen....

Edit: det var ju dock inte den bästa förklaringen, men det jag menar är i princip att du kan plocka upp arma2 billigt på en steamsale och se som stilen passar dig, arma3 ser ju dock lite mer "förlåtande" ut så beroende på om du är van med spel som CoD och liknande så kanske du vill gå dit direkt om du gillar det du ser i trailers, gameplay och dylikt.

Det finns dessutom ett arma2 multiplayer demo du kan ladda ner gratis via steam så att du kan få känna på spelstilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

har du spelat arma2?

har själv inte spelat arma3 men tvåan är ju värkligen ett spel i sin egen klass! så jag kan tänka mig att 3an är minst lika bra, har dock inte skaffat det än då jag känner mig skeptisk till det grekiska temat och de "futuristiska" fordonen....

Edit: det var ju dock inte den bästa förklaringen, men det jag menar är i princip att du kan plocka upp arma2 billigt på en steamsale och se som stilen passar dig, arma3 ser ju dock lite mer "förlåtande" ut så beroende på om du är van med spel som CoD och liknande så kanske du vill gå dit direkt om du gillar det du ser i trailers, gameplay och dylikt.

Det finns dessutom ett arma2 multiplayer demo du kan ladda ner gratis via steam så att du kan få känna på spelstilen

jag skulle inte plocka upp arma 2 först, mest för att styrningen är så förbannat kass, vilket kan avskräcka människor

finns en massa uppdrag du kan spela, blitzkrieg, wasteland, life modden etc, med olika mål. eftersom folk kan modda saker själva så kommer det inte vara brist på saker att göra och du kommer inte vara fast i det futuristiska temat eller på dom grekiska öarna

det som skiljer arma från andra fps spel är spelstilen, inte lika snabbt gameplay som cod eller bf3. helt öppen värld så du kan ta vilken väg du vill till uppdragen eller ditt byte

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk

Du kan göra i stort sett allt i Arma. Total frihet att skapa vad du vill och spela det hur du vill. Vill du lira det som en random shooter, så kan du göra det. Vill du lira det med extrem simulering av allt du kan tänka dig, så kan du göra det. Ladda ner andras uppdrag eller skapa dina egna. Coop, pvp, singleplayer? Bestäm själv. Tycker du att spelet saknar något? Skapa det själv. Inget hindrar dig från att tex återskapa din egna hemstad för att tillsammans med dina grannar bekämpa ryssen som invaderar från öst, utomjordingar från norr, zombies från väst, och horder av explosiva kaniner med söta hattar från söder. Alternativt helt enkelt chilla ovanför staden på en flygande matta och se på kaoset som skapas när de fyra möts på mitten. Använd din fantasi!

Den stora grejen med just A3 är att utvecklarna äntligen fixar de största bristerna i serien som tex fysiken, ljussystemet, animationerna, kontroller/styrning, gameplay i vatten, Render To Texture, mm. Det är svårt att inte bli taggad inför den näst intill perfektion som A3 kan nå inom ett år eller två, med tanke på vad man faktiskt lyckades åstadkomma i A2.

Vill du se exempel på taktiskt gameplay så kolla youtube-filmer från tex ShackTac eller svenska motsvarigheten SSG Clan.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Geeks Gaming

Realism. Ingen run and gun. Ingen nade spam. Jävligt taktiskt spel. När modar kommer så kommer de komma flera hundra. Har redan börjat komma lite.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att gå in här och kolla på lite seriösa gameplays av Tier 1 Ops.

När man börjar spela på detta vis känner man att springa omkring och respawna som i bf3... det är inte lika roligt!

www.tier1ops.eu

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

Arma 3 har potential att bli ett super bra spel men tyvärr har upplevt annat på senaste tid.
Det känns som att teamet bakom spelet fokuserar felaktigt eller inte har tillräckligt med kunskap för att lyfta spelet till andra höjder.
Var otroligt positiv till spelet inledningsvis men börjar tappa den entusiasmen nu.
Jag lirar fortfarande med mina vänner men känner ibland att jag är "tvungen" då jag tillhör en clan.

Permalänk

Att man kan gå med i en "förening" eller vad man skall kalla det för och köra uppstyrda 25-50+ spelare games utan respawn och med god kommunikation en/två gånger i veckan i ett par timmar. En upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Arma 3 har potential att bli ett super bra spel men tyvärr har upplevt annat på senaste tid.
Det känns som att teamet bakom spelet fokuserar felaktigt eller inte har tillräckligt med kunskap för att lyfta spelet till andra höjder.
Var otroligt positiv till spelet inledningsvis men börjar tappa den entusiasmen nu.
Jag lirar fortfarande med mina vänner men känner ibland att jag är "tvungen" då jag tillhör en clan.

Vad tycker du är dåligt?

Jag tycker att de verkar fokusera på saker som hör till single player och casual. Som det commo systemet som tar upp hela sifferrade, styrning av bottar osv. På AI som endå inte kommer bli tillräckligt bra för att det ska bli en njutning i singelplayer eller coop.

Körde lite coop för en dag sen, det var ganska iofs kul. Vi hade dock problem med att det av någon anledning inte fanns någon extra ammo, inget pansarskott eller lik och Squadleader hade inga spårljus att markera mål med. Bara en jäkla massa minor av alla dess slag.

Skulle vilja se att de implementerade ACRE, det var krångligt att installera som tillägg. Något annat som skulle vara fint är om man kunde använda terrängen som stöd när man skjuter. murar osv, känner ibland att man placerat sig i bra skydd/plats men om man skulle tjäna på att bara ligga platt på marken för den extra träffsäkerheten ist.

Permalänk

Har spelat den här serien sen 2001 och det finns buggar sen dess som de inte har fixat.
Tro mig listan är väldigt lång och jag har inte tiden att gå genom all buggar och problem som den specifika spelmotorn har.
Jag älskar Arma och det är just därför som jag kan känna mig besviken med dess utveckling.

Permalänk
Skrivet av Redblaze:

Tjenare!

Har läst runt lite om arma generellt, och jag ser att många tycker att det är ett fantastiskt spel. Min fråga är då, vad gör spelet fantastiskt?

Tittar jag på gameplay, så ser det ut som ett vanligt fps. Det är ju en simulator, och ett strategi spel, men vad är det som gör detta till emulator och när kommer det strategiska in? Finns det missions? Eller springer man runt på ett fält och skjuter soldater? Förklara please.

Tacksam för svar, då jag kanske kommer skaffa arma 3 om jag förstår vad spelet går ut på

Det är nog mer att spelet möjliggör saker. Du kan springa runt i deathmatch med bottar eller mot spelare, men du kommer troligtvis inte tycka det är lika kul som BF på den fronten. Men om du engagerar dig och söker dig till en bra comunity så kommer ni tillsamans kunna skapa en fantastisk upplevelse som är svår att hitta i andra spel. Men som sagt man får söka sig till en comunity och engagera sig. Det går tyvärr inte att bara hoppa in och ut 5 minuter på random server och förvänta sig en upplevelse.

Sen finns det modsidan som kan leverera lite mer lättsmält och casual sida av arma som inte kräver lika mycket socialt engagemang. Som Wasteland och Dayz som kanske verkar mest poppis.

http://www.folkarps.com/ Jag skall försöka bli lite aktiv i denna grupp och se om det passar mig.
http://www.youtube.com/channel/UCtIBkKQD1u7asfuRsqSLvYQ Dyslexi har också lite fina vids från en amerikansk grupp som kallas shack tac.

Ett annat spel som har lite samma koncept är Project reality mod till battlefeild 2. Värt att kolla på. Lite mer casual och man kan droppa in och ut, men en match brukar ta ett par timmar.