Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stereoförstärkare + golvhögtalare ~10 000

Permalänk
Medlem

Stereoförstärkare + golvhögtalare ~10 000

Kommer i samband med flytten till eget uppgradera mitt ljud. Har tänkt mig stereoförstärkare och golvhögtalare för ca 10 laxar. Vad tror ni om detta paketet? Förstärkare samt högtalare.

Kommer mest att lyssna på elektronisk musik (dvs bas är ett måste) och spela spel (även där uppskattas bra bas). Vet att det finns lite dyrare, liknande högtalare, men är de värda de extra 1-2 tusen?

Med vänlig hälsning

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Kommer i samband med flytten till eget uppgradera mitt ljud. Har tänkt mig stereoförstärkare och golvhögtalare för ca 10 laxar. Vad tror ni om detta paketet? Förstärkare samt högtalare.

Kommer mest att lyssna på elektronisk musik (dvs bas är ett måste) och spela spel (även där uppskattas bra bas). Vet att det finns lite dyrare, liknande högtalare, men är de värda de extra 1-2 tusen?

Med vänlig hälsning

Ska du lägga en sådan summa så rekommenderar jag dig Bang & Olufsen

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Ska du lägga en sådan summa så rekommenderar jag dig Bang & Olufsen

Du måste skoja, inget jag skulle rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Kommer i samband med flytten till eget uppgradera mitt ljud. Har tänkt mig stereoförstärkare och golvhögtalare för ca 10 laxar. Vad tror ni om detta paketet? Förstärkare samt högtalare.

Kommer mest att lyssna på elektronisk musik (dvs bas är ett måste) och spela spel (även där uppskattas bra bas). Vet att det finns lite dyrare, liknande högtalare, men är de värda de extra 1-2 tusen?

Med vänlig hälsning

För den budgeten borde du överväga beg, varför?
För att det inte har hänt någon teknisk revolution på högtalar och förstärkarsidan sedan 60-70 talet.
Kolla på hifimagasinet, rehifi, hifiguru, blocket, tradera osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

paketet ser väl helt ok ut harman kardon är bra grejor, jag va skälv på jakt efter en H/K hk980 då den va dubbelt så strömstark som den du angav men den finns inte alls att få tag på så då måste detta bli nästa steg

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Tror allt att de komponenterna du plockat ihop spelar riktigt bra tillsammans. Harman/Kardon är rikgt bra kraft i.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren CLS-12 och är jättenöjd med dem.
Att CW inte skulle ha bra ljud är en överdrift.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hifiguru har både CLS-12 och HP-215 inne till bra pris. Förstärkarmässigt så kolla på Audacia Zeus som han har också, starkare än HKn tror jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Vill du inte köpa beggat så hade jag kollat på hifiklubben. De är prisvärda och har hög kvalitet, ingen siba-skit...

Permalänk
Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk

Du kommer ha fruktansvärt kul med högtalare från CV, om du vill spela högt och ha ett riktigt tryck. Det du har kollat på är dock ingen förstärkare utan en reciever. Den kommer garanterat kunna driva de golvarna, men hade kanske köpt till en förstärkare för o ha de ännu lite roligare

Själv har jag Klipsch RF serie, men jag hade velat ha http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-veg.... Problemet är att de inte får plats i mitt vardagsrum ^^

Så jag rekommenderar cerwin vega! Det är de högtalarna du kommer ha roligast med för det priset, tror jag!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Du kommer ha fruktansvärt kul med högtalare från CV, om du vill spela högt och ha ett riktigt tryck. Det du har kollat på är dock ingen förstärkare utan en reciever. Den kommer garanterat kunna driva de golvarna, men hade kanske köpt till en förstärkare för o ha de ännu lite roligare

Själv har jag Klipsch RF serie, men jag hade velat ha http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-veg.... Problemet är att de inte får plats i mitt vardagsrum ^^

Så jag rekommenderar cerwin vega! Det är de högtalarna du kommer ha roligast med för det priset, tror jag!

En reciever är en förstärkare med inbyggd radiodel så det behövs inte en förstärkare till.

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

En reciever är en förstärkare med inbyggd radiodel så det behövs inte en förstärkare till.

Jag tänkte snarare på att den har massa funktioner och krimskrams samt anslutningar som höjer priset. Jag tänkte på en stereoförstärkare som tex den NAD som är i länken ovan/alternativt ett slutsteg. För o få lite mer kräm till golvarna.

Jag vet ju dock inte om TS behöver en Hemmabioreciever eller inte.

Edit* Nu läste jag dessutom nogrannare och såg att det var en stereoförstärkare som var länkad från början, så mitt inlägg är ju inte alls relevant haha.
Men mycket nöje med CV om du väljer att köpa dem

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010641159/onkyo-tx-nr717-7-...

Den... Och så Biampar du högtalarna. Vad du ska välja för högtalare till är svårare. De är lite mer vilken känsla du är ute efter där.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

http://www.dustinhome.se/product/5010641159/onkyo-tx-nr717-7-...

Den... Och så Biampar du högtalarna. Vad du ska välja för högtalare till är svårare. De är lite mer vilken känsla du är ute efter där.

Biampa, innebär det att jag kopplar varje högtalare till två utgångar, alltså dubbla kraften? Blir det stor skillnad? Såg att den var på kampanj men kommer inte kunna köpa det än på någon månad då jag väntar på lönen, så kanske kampanjen är över tills dess :/ Men är det enorm skillnad i den mot den HK jag länkade så kan jag nog få fram pengar nu.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Biampa, innebär det att jag kopplar varje högtalare till två utgångar, alltså dubbla kraften? Blir det stor skillnad? Såg att den var på kampanj men kommer inte kunna köpa det än på någon månad då jag väntar på lönen, så kanske kampanjen är över tills dess :/ Men är det enorm skillnad i den mot den HK jag länkade så kan jag nog få fram pengar nu.

Säga vad man vill om biampa men jag tror inte på sådant att göra det med en bioreceiver och med passiva filter är fullkomligt meningslöst du slösar bara pengar på mer kablar, enda gången det kan göra skillnad är om man har aktivt filter och direktkopplade slutsteg till elementen.
Och nej det blir inte dubbla effekten i så fall ska du bryggkoppla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Biamping bör man bara se som ett första steg mot ett aktivt system, biamping och framförallt biwire påverkar delningsfiltrets funktion och biwire innebär i de flesta fall en försämring om filtret är designat för singelwire, biamp kan bli lite vad som helst, men i det läget är steget inte långt till att använda aktiva filter som i de flesta fall är en förbättring.
Ett specialfall av biamping som kan vara gynnsamt är om man tex ansluter eq och kan dra nytta av att man kan kontrollera systemet "registervis" tex en pramteriskj eq i basen brukar ju vara väldigt bra att ha.
Och leta begagnat så får du mest för pengarna, handlar du beg privat så blir det ännu mer prisvärt så börja alltid kika runt på:
http://www.hifimagasinet.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du måste skoja, inget jag skulle rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, du har själv erfarenhet inom B&O ? Berätta gärna varför du inte skulle rekommendera det Vill gärna höra

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Ok, du har själv erfarenhet inom B&O ? Berätta gärna varför du inte skulle rekommendera det Vill gärna höra

För att man betalar väldigt mycket för märket, ungefär som med Razer. Samma skit men dyrare för att det har ett välkänt märke på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Ok, du har själv erfarenhet inom B&O ? Berätta gärna varför du inte skulle rekommendera det Vill gärna höra

Väldigt lite välljud för pengarna helt enkelt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

För att man betalar väldigt mycket för märket, ungefär som med Razer. Samma skit men dyrare för att det har ett välkänt märke på sig.

Beror ju på om man vill köra allt via beolink system? Jag antar att dom flesta enbart vet att det är dyra produkter men inte har en aning om vad det är för fördelar med grejerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Väldigt lite välljud för pengarna helt enkelt.

Välljud? Jag antar att du inte vet att det är en av världens bästa producenter av högtalare samt tv apparater? Skaffa gärna lite mer kunskap innan du smäller ur dig massa skräpsnack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Välljud? Jag antar att du inte vet att det är en av världens bästa producenter av högtalare samt tv apparater? Skaffa gärna lite mer kunskap innan du smäller ur dig massa skräpsnack

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag sagt att dom låter dåligt? Nej. Det jag säger är att man betalar mycket mycket mer för samma välljud som en mycket billigare högtalare av annat märke.

Du låter som en B&O fanboy... Och skaffa mer kunskap, nja... Jag vet nog mer än dig om ljud

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Har jag sagt att dom låter dåligt? Nej. Det jag säger är att man betalar mycket mycket mer för samma välljud som en mycket billigare högtalare av annat märke.

Du låter som en B&O fanboy... Och skaffa mer kunskap, nja... Jag vet nog mer än dig om ljud

Okej men det är väl olika. Vill man ha tidlös kvalite så är bang & olufsen perfekt. Du framstår ju rätt okunnig när du säger att b&o är inte prisvärt. Jag har själv två par beolab5 hemma och vill du ha likadant ljud och till och med lite bättre för du lägga över en halv miljon. Dom flesta som pratar ljud tycker bara att ju högre du kan spela desto bättre högtalare och sen inte alls tänker på hur skitigt det låter och att det klipper i varje ton.

För 10k får du ett par riktigt fina begagnade högtalare från b&o med ett ljud som knappt går att jämföra med ett par "bassbooster toppar" från hifi klubben. Alla spelar på olika nivåer när det gäller ljud jag talar bara för mina egna erfarenheter.

Till TS fråga så råder jag dig att kolla in ett par begagnade Sonab OA-114 carlsson lådor. Dom är byggda på 70 talet, jämförs idag med högtalare runt 40-50 tusen klassen. Just sayin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chillkungen:

Välljud? Jag antar att du inte vet att det är en av världens bästa producenter av högtalare samt tv apparater? Skaffa gärna lite mer kunskap innan du smäller ur dig massa skräpsnack

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är skeptisk och jag har erfarenhet av B&O system bla Beolab 5 som ligger i ungefär samma prisklass som B&W 800D som förvisso är passiva eller Meridian DSP 7200 som är mycket likt B&O med fjärkontrollen som huvudargument. Men både Meridian och framförallt B&W låter bättre, det enda B&O är bra på är Icepowermoduler som de säljer till andra, i övrigt är det ett företag som gör kraftigt underpresterande och enormt överprisade designprodukter, de är mer jämförbara med Bose. Vill man ha högpresterande designsystem med fjärren i centrum köper man Meridian som även levererar ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag är skeptisk och jag har erfarenhet av B&O system bla Beolab 5 som ligger i ungefär samma prisklass som B&W 800D som förvisso är passiva eller Meridian DSP 7200 som är mycket likt B&O med fjärkontrollen som huvudargument. Men både Meridian och framförallt B&W låter bättre, det enda B&O är bra på är Icepowermoduler som de säljer till andra, i övrigt är det ett företag som gör kraftigt underpresterande och enormt överprisade designprodukter, de är mer jämförbara med Bose. Vill man ha högpresterande designsystem med fjärren i centrum köper man Meridian som även levererar ljudkvalitet.

Hahaa att du säger att b&o inte levererar ljudkvalite gör dig bara pinsam. Sorry.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Skrivet av Chillkungen:

Hahaa att du säger att b&o inte levererar ljudkvalite gör dig bara pinsam. Sorry.

Och vem bryr sig inte om design? Att folk säger "jag bryr mig inte om hur högtalarna ser ut" är ju rent skitsnack iallafall om man vill ha det snyggt hemma. Med 13k watt hemma så finns det ingenting att klaga på.

Jag har svårt att tro att du skulle klaga på ljudkvalite om du stod i mitt vardagsrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ge ett råd som en del här kanske inte förväntar sig:

Satsa på en surround reciever.

Varför? Jo för att en tvåkanalare ofta bara kan spela upp ljud.
En reciever har bland annat det du kommer leta efter: Baskontroll och vill du bygga vidare med sub så får du en lågnivåutgång.

En flerkanalare idag har bra stereoljud också så det är absolut inte fel att titta på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chillkungen:

Hahaa att du säger att b&o inte levererar ljudkvalite gör dig bara pinsam. Sorry.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju köra dina 5or mot nån annan högtalare runt 200k klassen och jämföra, de låter inte illa på nått sätt, men de är inte direkt prisvärda men de kan spela starkt, det är väl deras främsta egenskap men inte är de i samma klass som tex B&W, TAD eller INO.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Chillkungen:

Okej men det är väl olika. Vill man ha tidlös kvalite så är bang & olufsen perfekt. Du framstår ju rätt okunnig när du säger att b&o är inte prisvärt. Jag har själv två par beolab5 hemma och vill du ha likadant ljud och till och med lite bättre för du lägga över en halv miljon. Dom flesta som pratar ljud tycker bara att ju högre du kan spela desto bättre högtalare och sen inte alls tänker på hur skitigt det låter och att det klipper i varje ton.

För 10k får du ett par riktigt fina begagnade högtalare från b&o med ett ljud som knappt går att jämföra med ett par "bassbooster toppar" från hifi klubben. Alla spelar på olika nivåer när det gäller ljud jag talar bara för mina egna erfarenheter.

Till TS fråga så råder jag dig att kolla in ett par begagnade Sonab OA-114 carlsson lådor. Dom är byggda på 70 talet, jämförs idag med högtalare runt 40-50 tusen klassen. Just sayin.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har hört den här argumentationen så många gånger för om allt från b&o till alienware mm.

I fallet b&o lever de på gamla meriter och sitt namn. Tar mycket mer betalt för samma ljudprestanda än konkurrenterna eftersom det är design och inneprodukter.
Hade jag varit sån som brydde mig om att folk gav mig komplimanger för att det var rätt märke på högtalarna visst då är de intressanta, men nä jag skulle aldrig betala extra idag för att de hade produkter som var bättre än många av konkurrenterna när mosses låg i vassen och dinosaurierna härskade.