Dota2, LoL eller vad är det som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

I Dota klagar folk om du är feeder, ryss, turk eller BR.

Måste bara invända och säga att detta stämmer inte helt och hållet. Har över 1200 dota2-matcher och har A.L.D.R.I.G. sett någon kalla nån annan turk eller BR? Det måste du fått från Tibia eller något annat spel haha..

Dota 2 <3
Enda man kan beskylla spelet för är att det är multiplayer, för oavsett hur bra ett spel är så går det att sabba för andra när det är teambaserat multiplayer.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Tack för alla svar! Har väl ca 20 timmar LoL under västen nu och måste säga att det verkar hur kul som helst med Mobas. Kommer att börja med Dota2 så snart jag får invite, någonskum downloadkö där nu.

LoL känns som ett bra spel att börja med, men uppenbarligen finns det högre och grönare gräs...

Ps. Enda nackdelen jag ser nu är de sena nätterna, som ställer till det när frugan vill att jag skall renovera hemma på dagarna

Jag tror definitivt LoL är enklare att komma igång med i början om man inte spelat Moba tidigare, då det är extremt många fler mechanics i Dota.
Men, så fort du känner att du hanterar spelet skulle jag tipsa att gå över till Dota och slippa en massa hat
I Dota2 är dessutom ett av världens bästa lag helsvenska, Alliance <3 Det är sjukt spännande och lärorika att kolla på deras matcher.

Till alla skulle jag tipsa att följa The internationals i Augusti, oavsett vilket spel man gillar. Det är e-sportspelet med högsta prissumman i världen (bortsett från om poker räknas till e-sport? osäker.) med en prissumma på typ 14 miljoner eller vad det nu är uppe i?
Väldigt sevärt, men väldigt bra kommentatorer som gör att man kan hänga med även om man inte kan spelet till 100% innan.

Ps. När du provar Dota, säg inget om att du spelade LoL tidigare.. det är lite som att sitta i fängelse när man tidigare var polis..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Största nackdelen men Dota2 är alla jävla sovjetnissar. Varför kommer dom in och skriver sina fula tecken och pratar ett språk jag inte förstår?? Även om man ber dom vänligt att prata engelska så händer det ingenting. Jag väljer ju EU-west för jag vill slippa sånt?
Säkert likadant i HoN men där spelar jag ofta i full trupp, dvs inga randoms i mitt lag.
Nej för fan, hade jag pengar så hade jag gjort ett eget spel där man fick spela i det område där man bodde. Har du ett sovjet IP så får du inte spela på EU-west

Permalänk

Jag spelar bara LoL just nu, har ej testat HoN eller Dota2 eftersom jag är hyggligt nöjd med LoL. Det är väldigt lätt att komma in i det då jag har spelat dota i wc3 förut (gamla goda tiden). Men jag fann aldrig dota i min smak, jag tycker inte om hur gubbarna rör sig, att de t ex långsamt ska vända sig ist för direkt som de gör i LoL. Sedan är det ljusare map jämfört med dota det tycker jag om. Minimapen är på fel sida, men det är ju såklart en vanesak. Enda Grejen med LoL är att det är väldigt många som spelar, och alla är inte bra, det är alltid ngn p12:a som ska hålla på och klaga på allt och alla, skapar en lite dålig känsla inne i spelet. sedan har vi det här med runes och masteries. Du kan dominera en lane om du möter samma champion fast du har en bättre runepages/masteriecombo, vilket gör det obalanserat. Negativt att du också måste spela för att få ip för att kunna köpa champions och ev runes. Jag tror att man ska börja spela HoN eller Dota2, och om man inte tycker om det eller finner det svårt så kan man gå över till LoL eftersom det är mer förlåtande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Måste bara invända och säga att detta stämmer inte helt och hållet. Har över 1200 dota2-matcher och har A.L.D.R.I.G. sett någon kalla nån annan turk eller BR? Det måste du fått från Tibia eller något annat spel haha..

Dota 2 <3
Enda man kan beskylla spelet för är att det är multiplayer, för oavsett hur bra ett spel är så går det att sabba för andra när det är teambaserat multiplayer.

Skulle tro att det har med att göra att du ligger i high/very high, och de aldrig kommer till den nivån, samt att du började för så länge sedan att du hann komma dit innan de började.

Turkar förekommer ibland på EU-servrar, dock inte så ofta, då de för det första inte är så många, och för det andra oftare kör på Asien-servrarna. När det händer kan du förvänta dig chattmeddelanden på 4-5 rader KONSTANT under matchens gång.

BRs händer inte på EU-servrar. Om du testar NA-servrar så kanske det dyker upp ibland. Det du kan förvänta dig är spanska, samt förolämpningar som inte betyder någonting om du har ett dåligt game.

Och ja, själva spelet har bara några småfel (eller bara tecken på lathet, som att drow rangers ult bara ger agi och inget annat). Den sämsta aspekten är dock alltid laget, ur en eller annan synvinkel.

Skrivet av hampus136:

Jag spelar bara LoL just nu, har ej testat HoN eller Dota2 eftersom jag är hyggligt nöjd med LoL. Det är väldigt lätt att komma in i det då jag har spelat dota i wc3 förut (gamla goda tiden). Men jag fann aldrig dota i min smak, jag tycker inte om hur gubbarna rör sig, att de t ex långsamt ska vända sig ist för direkt som de gör i LoL. Sedan är det ljusare map jämfört med dota det tycker jag om. Minimapen är på fel sida, men det är ju såklart en vanesak. Enda Grejen med LoL är att det är väldigt många som spelar, och alla är inte bra, det är alltid ngn p12:a som ska hålla på och klaga på allt och alla, skapar en lite dålig känsla inne i spelet. sedan har vi det här med runes och masteries. Du kan dominera en lane om du möter samma champion fast du har en bättre runepages/masteriecombo, vilket gör det obalanserat. Negativt att du också måste spela för att få ip för att kunna köpa champions och ev runes. Jag tror att man ska börja spela HoN eller Dota2, och om man inte tycker om det eller finner det svårt så kan man gå över till LoL eftersom det är mer förlåtande.

Riktigt bra syn på det hela för att vara helt ärlig! Dock måste jag kommentera en sak, minimapen är på fel sida i LoL, med tanke på att alla andra MOBA-spel har den till vänster

Permalänk
Avstängd

Lol är ju totalt värdelöst, går inte att få kontroll på sin lane alls. Går inte deny'a creeps, säger väl det mesta. Jämför Cata med TBC så har du skillnaden. Lol är gjort för den nya generationen som inte klarar att levla utan questhelper och spelar bgs med katapulter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampus136:

Jag spelar bara LoL just nu, har ej testat HoN eller Dota2 eftersom jag är hyggligt nöjd med LoL. Det är väldigt lätt att komma in i det då jag har spelat dota i wc3 förut (gamla goda tiden). Men jag fann aldrig dota i min smak, jag tycker inte om hur gubbarna rör sig, att de t ex långsamt ska vända sig ist för direkt som de gör i LoL. Sedan är det ljusare map jämfört med dota det tycker jag om. Minimapen är på fel sida, men det är ju såklart en vanesak. Enda Grejen med LoL är att det är väldigt många som spelar, och alla är inte bra, det är alltid ngn p12:a som ska hålla på och klaga på allt och alla, skapar en lite dålig känsla inne i spelet. sedan har vi det här med runes och masteries. Du kan dominera en lane om du möter samma champion fast du har en bättre runepages/masteriecombo, vilket gör det obalanserat. Negativt att du också måste spela för att få ip för att kunna köpa champions och ev runes. Jag tror att man ska börja spela HoN eller Dota2, och om man inte tycker om det eller finner det svårt så kan man gå över till LoL eftersom det är mer förlåtande.

Hatade också hur hjältarna rörde sig i WC3 dota, så började spela LoL när det kom i öppen beta. Slutade spela LoL för 2-3 år sen eller något nu. Största delen var att spelet kändes stelt och fast i spelsättet. Var alltid 2 bot, en jungle, en mid och en top. Gillade heller inte hur riot patchade spelet, buffade och nerfade en champion fram och tillbaka hela tiden.

Fick Dota2 ganska tidigt, redan i november 2011, så det hjälpte till en hel del i att sluta LoL. Har väl spelat ca 900 timmar hittils, ganska lite om jag jämför med LoL... Känns mycket bättre än WC3 dota i hur hjältarna rör sig, men kommer man från LoL så är det skumt som fan att det finns turnrate, känns som att köra med delay i början.
Men känns som jag hela tiden lär mig, nya saker att testa, nya taktiker, och spelet känns levande i hur det utvecklas konstant, aldrig samma saker som händer.

I LoL visste jag att deras jungler skulle vara på en viss position vid en viss tidpunkt om han inte gankade, jag visste att det skulle vara 2 bot, jag visste att det skulle vara strider här och där vid dessa tidpunkter. Det är inte lika tydligt i Dota, gör varje match mycket mer intressant då det sällan är samma lanes, inte alltid är en jungler och strider/ganks kan hända nästan närsomhelst.

Om man ska välja LoL eller Dota kan vara svårt, LoL är bra för nybörjare, men Dota är bättre att börja då du har hela spelet öppet direkt. Och f2p systemet är så sjukt mycket bättre I Dota.

Men största delen är vilket spel dina kompisar spelar, båda spelen är mycket trevligare om man ha en kompis att spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Skulle tro att det har med att göra att du ligger i high/very high, och de aldrig kommer till den nivån, samt att du började för så länge sedan att du hann komma dit innan de började.

Turkar förekommer ibland på EU-servrar, dock inte så ofta, då de för det första inte är så många, och för det andra oftare kör på Asien-servrarna. När det händer kan du förvänta dig chattmeddelanden på 4-5 rader KONSTANT under matchens gång.

BRs händer inte på EU-servrar. Om du testar NA-servrar så kanske det dyker upp ibland. Det du kan förvänta dig är spanska, samt förolämpningar som inte betyder någonting om du har ett dåligt game.

Och ja, själva spelet har bara några småfel (eller bara tecken på lathet, som att drow rangers ult bara ger agi och inget annat). Den sämsta aspekten är dock alltid laget, ur en eller annan synvinkel.

Kan nog stämma iofs. Startade någon månad efter att första closed beta nycklarna släpptes..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Dota 2.

Men apropå (och som kommit upp i tråden):

MOBA är en skitdålig term för genren. Multiplayer Online Battle Arena kan lika gärna beskriva Quake som Super Smash Bros.

MOBA är en term som Riot Games (skaparna av LoL) hittade på för att de inte gillade att de andra spelen (LoL och HoN etc) kallades "dota games".

Termen man borde använda är ju förstås Aeon of Strife Styled Fortress Assault Game Going On Two Sides...

Nää, men skämt åsido: kalla det dota-likes eller ARTS (Action-Real Time Strategy, som jämfört med MOBA är oändligt mycket bättre).

Edit: Eller LPG (Lane-pushing Game). Den är nog bäst.

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Hej

Har kollat på någon guide som behandlar konsten att spela Dota 2, men killen som gör guiden nämner hela tiden LoL också. Detta får mig att fundera vilket av dessa rts (?) som "gäller"?

Fördela/Nackdelar osv?

GRATTIS! Du har nu 5 sidor hatkommentarer fram och tillbaka att läsa igenom

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

GRATTIS! Du har nu 5 sidor hatkommentarer fram och tillbaka att läsa igenom

har lästa alla inlägg, förvånade lite hat och väldigt mycket matnyttigt.

Kan konstatera att Dota 2 har en tutorial-fas som vida överstiger LoL´s omfattning. Intressant att se om Dota 2 levererar lika starkt hela vägen.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att LoL är aningen mer n00b-friendly så det är väl an en goo start

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Dota 2.

Men apropå (och som kommit upp i tråden):

MOBA är en skitdålig term för genren. Multiplayer Online Battle Arena kan lika gärna beskriva Quake som Super Smash Bros.

MOBA är en term som Riot Games (skaparna av LoL) hittade på för att de inte gillade att de andra spelen (LoL och HoN etc) kallades "dota games".

Termen man borde använda är ju förstås Aeon of Strife Styled Fortress Assault Game Going On Two Sides...

Nää, men skämt åsido: kalla det dota-likes eller ARTS (Action-Real Time Strategy, som jämfört med MOBA är oändligt mycket bättre).

Edit: Eller LPG (Lane-pushing Game). Den är nog bäst.

TACK! ARTS är det jag vill använda, men alltid glömmer bort! Och nej, MOBA skapades av en snubbe i HoN-communityn som kallade sig själv för Hunter. Var med och skapade grunden till honcast bland annat. Snodde pengar och kollade på barnporr gjorde han visst med. Därför gillar jag inte termen!

Permalänk
Medlem

Ingen har ju nämt de mest uppenbara nackdelarna med LoL ännu, raxen respawnar efter 5 min och du har typ ingen fog of war utan några jäkla buskar istället.... :S

Sedan så är enda anledningen till att LoL har flera spelare är att du kan köra det på en datorn från 2002 ( tror mig jag har testat)

Permalänk
Medlem

kan säga att jag nu loggat ca 50h Dota 2. Jag är FAST! Det tog någon timme, men Dota 2 är tyvärr en vinnare för att:
1. Du får spela ALLA hjältar, ingen extra kostnad.
2. Du kan "neka" fienden torn och kryp

Annars är det väldig same same...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Båda spelen har sin egen skara fanboys som påstår att det andra spelet är helt värdelöst av anledning X, precis som i fallen med Android vs iOS eller Xbox vs Playstation.

LoL får oberättigat mycket kritik för att vara "för lätt" pga avsaknaden av denial och andra små mechanics. Till er som tycker det vill jag säga detta: Ett spel blir inte nödvändigtvis lättare pga det har färre eller andra mechanics; det blir annorlunda.

Det är relativt lätt att komma in i LoL av flera anledningar; eftersom alla inte äger alla champions direkt så kretsar ens första matcher kring veckans gratischampions och runt den pool av champions som man kan köpa för en låg summa ingame currency. Det blir med andra ord mycket mindre att lära sig på en gång, utan man får en mer naturlig inlärningskurva.

Man matchas även mot andra med samma sk "Summoner Level" som man själv har på sitt konto, vilket - med undantag av veteraner som skapar ett andra konto - innebär att man möter andra nybörjare. Jag föreställer mig att många som kritiserar LoL för att vara ett enkelt spel helt enkelt bara har gått in med sina tidigare MOBA-erfarenheter i ryggen och roflstompat totala nybörjare.

Visa signatur