datorn startar inte efter att ha blivit tappad :(

Permalänk

datorn startar inte efter att ha blivit tappad :(

Hej jag satt på ett ostadigt bord och hela bordet rasade ihop med dator skärm och allt på
datorn var igång när den låg där på golvet och skärmen. det var bild så trodde allt hade klara sig men sen när jag koppla in allt så ville datorn inte starta
vad kan felet vara snälla hjälp mig!

Permalänk

Börjar fläktar snurra? Någon lampa på moderkortet som lyser?

Permalänk
Medlem

Du får nog vara tydligare. Händer det något alls när du trycker på power knappen? Fungerar skärmen i övrigt?

Kolla att inte smällen gjort så att kablar blivit löst inuti datorn, tex de små sladdarna som hanterar start och omstart & HDD-LED osv...

Om moderkortet bröts så borde nog inte datorn fungerat när allt låg på golvet heller, samma med gfx m.m.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jösses... Det kan bero på precis vad som helst, omöjligt för oss att säga. Öppna upp datorn och kolla så att allt sitter kvar, troligen har något lossnat inuti. Om du har tur så kan du trycka i allt och få igång den igen. Inte så klyftigt att sitta på ett vingligt bord, speciellt med datorn på bordet. Lycka till, hoppas det löser sig.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

en sladd kan ha lossnat
ett expansionskort kan ha lossnat/lossnat lite grann
hårddisken kan ha gått sönder av smällen
finns säkert massor mer som kan hända, så du får först och främst förklara lite mer och öppna upp datorn o kolla lite inuti.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Hej igen kanske skulle vart tydligare! jag har bara en fläkt uttag så jag gjorde ett eget genom att snurra ihop två kablar en hade lossnat
efter att plockat ur minnet och kollat kablarna så starta den men det då satt jag i minnet igen och då starta datorn och stog overclocking failed.
så jag stängde av datorn och skulle lägga bort den lössa kabben men då kom jag åt chassit och datorn dog så nu startar den inte

Permalänk

Öppna locket. Tryck på alla kort och sladdkontakter för att säkra att allt sitter som det ska. Det krävs inte mycket glapp för att det ska bli stop. Inte alltid man ens märker att det är glapp vid trycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas bf3:

Hej igen kanske skulle vart tydligare! jag har bara en fläkt uttag så jag gjorde ett eget genom att snurra ihop två kablar en hade lossnat
efter att plockat ur minnet och kollat kablarna så starta den men det då satt jag i minnet igen och då starta datorn och stog overclocking failed.
så jag stängde av datorn och skulle lägga bort den lössa kabben men då kom jag åt chassit och datorn dog så nu startar den inte

Återigen, först och främst städa upp texten så att man till 100% kan förstå vad du försöker säga.
Sedan vadå jag kom åt chassit och nu startar den inte, hur startar den inte? Går inga fläktar eller LED lampor igång? Håll chassit öppet medan du testar och se att allt sitter korrekt.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

ja jag vet skriver jävligt slarvigt men är stressad. det var två sladdar från en molex som jag bara hade tvinat ihop och tejpat men den ena lossna då drog jag bort den andra och så kom jag åt ena sidan på chassit med den ena sladden medans den höll på stänga av sig och då så slocknade datorn. datorn är öppen och en lampa på moderkortet lyser inga fläktar rör sig. jag tror att det är någon säckring som har gått men vet inte om det går att byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas bf3:

ja jag vet skriver jävligt slarvigt men är stressad. det var två sladdar från en molex som jag bara hade tvinat ihop och tejpat men den ena lossna då drog jag bort den andra och så kom jag åt ena sidan på chassit med den ena sladden medans den höll på stänga av sig och då så slocknade datorn. datorn är öppen och en lampa på moderkortet lyser inga fläktar rör sig. jag tror att det är någon säckring som har gått men vet inte om det går att byta?

Vad har du för komponenter i din dator och mer specifikt, vilket nätagg har du? Ditt nätagg kan ha en intern säkring som går att byta vid en eventuell kortslutning som du har råkat ut för... Men har den ingen säkring så kan vi nog anta att ditt nätagg är rökt med tanke på din beskrivning av kortslutningen ifråga.

Har du kunskaperna så kan du själv öppna ditt nätagg och leta efter säkringen och byta densamma men tänk på att eventuell garanti om sådan fortfarande gäller för ditt nätagg upphör i samma stund som du öppnar det ;).

Har du garanti kvar på ditt nätagg så ta kontakt med butiken du köpte det ifrån och förklara sakligt vad som har hänt och med lite tur kanske du får det reparerat utan att det kostar dig något. Eller kanske rent av utbytt.

Permalänk

jag har Motherboard: Asus M5A78L LE

GPU: KFA2 GeForce GTX 670 2048MB

CPU:AMD FX-6300 OC 4,4 ghz

Ram: 8Gb

PSU: Chieftec 550w

500gb

jag min farsa säger att han har öppnat upp nätagg och bytt säkring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas bf3:

ja jag vet skriver jävligt slarvigt men är stressad. det var två sladdar från en molex som jag bara hade tvinat ihop och tejpat men den ena lossna då drog jag bort den andra och så kom jag åt ena sidan på chassit med den ena sladden medans den höll på stänga av sig och då så slocknade datorn. datorn är öppen och en lampa på moderkortet lyser inga fläktar rör sig. jag tror att det är någon säckring som har gått men vet inte om det går att byta?

Jag fattar ingenting... Först säger du att bordet som datorn stod på rasade ihop, sedan säger du att du hade några fläktkablar ihoptvinnade? Du ska nog inte ge dig på att ghettomodda när du inte verkar ha koll på saker och ting. Ström är farligt för datorn på fel ställen. Om du kortsluter något, vilket du verkar ha gjort så kan det i värsta fall göra så att mer än bara nätagget går sönder...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd

Oj va yrt detta va då!!! tycker du ska bita i det sura äpplet att antingen snacka med en kompis som är mer kunnig en DU. eller så lämnar du in datorn till en datorfirma och betalar för det, innan du fördärvar hela datorn.

men som många säger här är kolla efter lösa kablar kolla att inte cpu fläkten lossnat och är lös då stänger datorn av sig pga överhettning. svårt fall detta för oss att bara komma in och tro ihop ditt problem.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas bf3:

ja jag vet skriver jävligt slarvigt men är stressad. det var två sladdar från en molex som jag bara hade tvinat ihop och tejpat men den ena lossna då drog jag bort den andra och så kom jag åt ena sidan på chassit med den ena sladden medans den höll på stänga av sig och då så slocknade datorn. datorn är öppen och en lampa på moderkortet lyser inga fläktar rör sig. jag tror att det är någon säckring som har gått men vet inte om det går att byta?

Skrivet av netbuddy:

Jag fattar ingenting... Först säger du att bordet som datorn stod på rasade ihop, sedan säger du att du hade några fläktkablar ihoptvinnade? Du ska nog inte ge dig på att ghettomodda när du inte verkar ha koll på saker och ting. Ström är farligt för datorn på fel ställen. Om du kortsluter något, vilket du verkar ha gjort så kan det i värsta fall göra så att mer än bara nätagget går sönder...

Var ju en 12-åring kille som dog efter att han meckade med sin dator som var igång. Man ska vara försiktig. Finns ju en anledning till att det finns skal på nästan alla teknika prylar vi har.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av car2ns:

Var ju en 12-åring kille som dog efter att han meckade med sin dator som var igång. Man ska vara försiktig. Finns ju en anledning till att det finns skal på nästan alla teknika prylar vi har.

det är bra du skrämmer upp grabben!! be han lämna in datorn innan han råkar döda sig skälv på nått. menar det han verkar vara helt borta på detta så ganska meningslöst för oss som inte har datorn framför oss att hjälpa haha. bättre då att han lämnar in datorn till en service teckniker

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Hur långt ner föll datorn?.. min gissning är att datorn är svårt döende för dig, Elektroniska saker är precis lika känsligt som kristall, Det är bara en stor risk och flytta en dator när den är på te.x.. och att tappa den kan vara rena döden för den med en gång .. tyvärr =/ Jag håppas att du det finns hopp för dig med datorn, men om du lyckas få igång datorn så tror jag inte den blir som innan tyvärr =/ pga skador

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Var ju en 12-åring kille som dog efter att han meckade med sin dator som var igång. Man ska vara försiktig. Finns ju en anledning till att det finns skal på nästan alla teknika prylar vi har.

jag har ett JÄTTESTORT ärr på fingret när jag pillade på dator som inte råkade vara helt avstängd. skrapade upp fingret och förlorade en stod skinnbit och dagen efter tyckte läkarna att jag var dum att inte komma in för att sy. Pilla inte på en dator när den är igång det är inte bara farligt för datorn utan DIG

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lukas bf3:

jag min farsa säger att han har öppnat upp nätagg och bytt säkring

Alla moderna nätagg har automatsäkringar, dra ur sladden och vänta någon minut så löser det sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas bf3:

jag har Motherboard: Asus M5A78L LE

GPU: KFA2 GeForce GTX 670 2048MB

CPU:AMD FX-6300 OC 4,4 ghz

Ram: 8Gb

PSU: Chieftec 550w

500gb

jag min farsa säger att han har öppnat upp nätagg och bytt säkring

Om ni känner er osäkra på vad ni gör så tycker jag att ni ska lämna in maskinen.

Om ni ska felsöka själva så hade jag gjort såhär:

Har ni något gammalt nätagg som fungerar och passar? Samma med gpu?

Om så är fallet skulle jag plocka ur allt. Lägga morderkortet på en kartong, Se till så att processor och kylare sitter som det ska. Försöka starta det. Inget ram eller grafikkort först. Går nätagget och CPU fläkt igång som det ska?

Om det gör det. Stäng av och sätt i en ram sticka samt gpu. Sen starta. Får ni bild?

Sen är det till att fortsätta. Sätta dit andra ram stickan sen starta igen. Efter det din egna gpu.

Sist hårddisken. Den tror jag dock du kommer få byta oavsett. Du ska ha väldigt mycket tur om den ska överleva ett fall när den är igång.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

jag har ett JÄTTESTORT ärr på fingret när jag pillade på dator som inte råkade vara helt avstängd. skrapade upp fingret och förlorade en stod skinnbit och dagen efter tyckte läkarna att jag var dum att inte komma in för att sy. Pilla inte på en dator när den är igång det är inte bara farligt för datorn utan DIG

Alltid avstängd dator vid meckande är en bra idé!

Men en fråga till dig, hade du skadat dig mindre om datorn var avstängd
Vad skadade du dig på egentligen?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristerj:

Alltid avstängd dator vid meckande är en bra idé!

Men en fråga till dig, hade du skadat dig mindre om datorn var avstängd
Vad skadade du dig på egentligen?

troligen fick han en mindre stöt blev rädd och skar fingret i cpu fläkten haha

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd

iaf någon som tar sig skulden istället för att säga " kompisen tappade datorn "

TS: avmontera allt förutom mobo/minnen/cpu (kylare) och låt det stå på kartong eller träbord osv. Sedan koppla på nätdelen och testa ifall det går att få liv. Annars testa med 1st minne och testa i varje port.

Permalänk

tack för alla svar! så dålig är jag inte som ni tror datorn gick ju inte än å starta när jag mecka i den stömsldden var ur.
vet att jag kanske lät som jag va ett riktigt noob men kan lite iallafall men nu har jag fel sökt datorn och allt verkar ha klara sig bra datorn startar och inga home made sladd kontakter/kopplingar kommer finnas i min dator något mer kommer aldrig mer sitt på ett sånt där skit bord!
det här nätagget hade en automat säkring som någon av er sa så nu efter att ha väntat en kvart så funkar datorn bra

Permalänk
Medlem

Gör som Mayth påpekade om du inte har en så låna kompis för att felsöka annars så lämna in det.

Skrivet av Kristerj:

Alltid avstängd dator vid meckande är en bra idé!

Men en fråga till dig, hade du skadat dig mindre om datorn var avstängd
Vad skadade du dig på egentligen?

ungefär som Tranceguy sa fick en stöt ryckte ur fingret och skar upp på en vass kant på chassit. som tur var tog inte datorn skada av det

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas bf3:

tack för alla svar! så dålig är jag inte som ni tror datorn gick ju inte än å starta när jag mecka i den stömsldden var ur.
vet att jag kanske lät som jag va ett riktigt noob men kan lite iallafall men nu har jag fel sökt datorn och allt verkar ha klara sig bra datorn startar och inga home made sladd kontakter/kopplingar kommer finnas i min dator något mer kommer aldrig mer sitt på ett sånt där skit bord!
det här nätagget hade en automat säkring som någon av er sa så nu efter att ha väntat en kvart så funkar datorn bra

Du låter som en noob för att du skriver som en noob. Skriver du så här i skolan också? Menar inget illa, jag tycker bara det är fruktansvärt jobbigt att läsa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommatecken

Skönt att datorn fungerar för dig! Hoppas du är mer försiktig i framtiden

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Detta kan jag reekomendera dig till framtiden. En adapter kostar 20 kr kanske och ett nytt nätagg som du kanske får köpa nu några hundra. Var inte snål när du ska börja modda i datorn. Har du inte råd så gör det inte om du inte kan göra det ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Gör som Mayth påpekade om du inte har en så låna kompis för att felsöka annars så lämna in det.

ungefär som Tranceguy sa fick en stöt ryckte ur fingret och skar upp på en vass kant på chassit. som tur var tog inte datorn skada av det

Hur och var fick du en stöt Om du nu har fått en stöt inne i datorn, då bör du fundera på att byta ditt nätagg riktigt fort

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Hur och var fick du en stöt Om du nu har fått en stöt inne i datorn, då bör du fundera på att byta ditt nätagg riktigt fort

detta var väl ca 5-6 år sedan och grejerna finns inte kvar i datorn längre

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB