Google lanserar nya Nexus 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Den är ju sju tum, inte åtta.

Ja självklart vet jag det men ändå behöver man inte ta samma namn som föregående, bli så lätt förvirring dom som inte vet eller ha noll koll dom som vill köpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För den är 7 tum? Som jag fattat det så står siffran för tum.
Nexus 4 (4")
Nexus 7 (7")
Nexus 10 (10")

Ja de vet jag ju, men varför ens ha samma siffra som föregående? bli ju lätt förvirring dom som inte vet vilken produkt som är ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Detta ser ju trevligt ut, och priset ligger ju också på en rimlig nivå tycker jag. Det kanske är dags för mig att införskaffa en surfplatta nu

Jag har dock några undringar som någon som är lite insatt i detta får vara snäll och svara på om de har lust:

* Hur är denna grafikkrets? Klarar den att driva 3D-spel i 1080p med bra flyt?

Ja.

Skrivet av aMp:

* Hur lätt är det att byta minneskort på dessa plattor? Funderar på om jag kan ersätta min laptop med en platta för kontroll av bilder när man är ute och fotar och vill ha lite större skärm än displayen på systemkameran. Dock lite jobbigt om man tex måste ta bort batteriet för att stoppa i ett micro-SD.

Den har ingen minneskortsplats.

Skrivet av aMp:

* Har vanliga varianten stöd för sim-kort så att man kan få 3G?

Det var vad jag kunde komma på nu som jag undrar över. Tack på förhand!

Nej, endast LTE-versionen har mobildata.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Chromecast lär det bli

Vad är chromecast (för en oinvigen)? (A)

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Entusiast

Ursäkta för att jag stör här mitt i allas lyckorus men är den inte lite liten?
Jag har förvisso aldrig ägt och är inte intresserad av att köpa en surfplatta men om man köper en så vill man väl ändå att den ska vara ungefär så stor som en Ipad annars kan man ju lika gärna köpa en stor smartphone känner jag...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Ja de vet jag ju, men varför ens ha samma siffra som föregående? bli ju lätt förvirring dom som inte vet vilken produkt som är ny.

Vet man inte, så bryr man sig inte.

Permalänk
Entusiast

Ska det inte vara 290 gram?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Är de bara jag som bli lite förvirrad? när den ska hetta Nexus 7, för de finns ju en som heter Nexus 7 redan. Så varför kan inte denna hetta Nexus 8 istället för att slippa den här förvirringen. För dom ser ju likadana ut och då bli det lätt förvirring, iaf jag känner det. Kanske nån mer känner likadant?

Klarar Apple användare av det som enligt vissa har en intilligens nivå jämförbart med en ullig idislare så borde väl teknikgudarna som använder Android klara av det också.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Beltet:

Blir nog ett uppköp från gamla Nexus 7. Vad säger ni? kommer det funka att läsa böcker med denna upplösning?

Helt klart! Det går utmärkt med iPad 4, som har lägre pixeldensitet och är tyngre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jaycobicious:

Dock längre batteritid, så du behöver inte oroa dig

Inte speciellt oroad:)
Det jag är mer oroad över är om det blir denna eller ny N10.. Min Note 10.1 fungerar ju kalasbra:P (10" med 7000mAh batt.)

Permalänk
Medlem

Jo batteriet vart mindre istället för större, inte ett smart drag, säkert bara för att den kan göras 1 mm tunnare med mindre batteri....

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Mer batteri åt folket! Jag tycker definitivt att första Nexus 7 är i underkant. Min Ipad 3 pinnar på mycket längre men vet inte hur många mAh den har.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

åh jag vill verkligen tycka 7" är nog, men gah det gåår nästan inte (märk nästan, nu får de snart bli en nexus 7 ändå). Som någon tidigare skrev så är det verkligen inte mycket större än min telefon (One X), säkert perfekt för att ha i fickan vid långa (10h) resor, för enkelt serietittande. Men går det verkligen att läsa ordentligt under längre tid på?(genuit intresserad här) Hade velat ha ett läsalternativ till min Lenovo Tablet att läsa läxor på då den är ganska tung. 9" känns bara som en så mycket bättre storlek.

edit: ha i fickan för serietittande blir nog lite svårt, men ni förstår nog vad jag menade!

Permalänk
Medlem

7 tum med hög upplösning, nice! Gör den till ännu mer självklart val än den redan var jämfört med iPad Mini.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Scirocco:

Jo batteriet vart mindre istället för större, inte ett smart drag, säkert bara för att den kan göras 1 mm tunnare med mindre batteri....

Snapdragon S4 Pro drar mindre ström jämfört med Tegra 3 för att utföra samma uppgift så där har man lite extra batteritid. Sen är frågan hur den nya skärmen står sig mot den gamla...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Så glad man blir! Blir helt klart denna! Trådlös laddning ska bli kul att se hur det är.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Vad är chromecast (för en oinvigen)? (A)

http://www.google.com/intl/en/chrome/devices/chromecast/#netf...

En HDMI-dongel för TVn så man kan se bland annat YouTube och Netflix etc, och det ska funka på i princip alla plattformar - mobiler, tablets, PC, Apple, Mac...

Hoppas den kommer till Sverige.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Bara Nexus 5 man väntar på nu då

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

När kommer nya Nexus 10 om någon vet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man får med den trådlösa laddaren eller om man får köpa till den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Vet man inte, så bryr man sig inte.

Jaså okej.

Skrivet av Azodan:

Klarar Apple användare av det som enligt vissa har en intilligens nivå jämförbart med en ullig idislare så borde väl teknikgudarna som använder Android klara av det också.

Ja men Apple har ju 3, 4, 5, 6 och Nexus 7 kör med nya produkt Nexus 7 igen, så man skulle ju kunna göra så här Nexus 7, Nexus 8 och man behöver inte gå på 7" tum. Samsung kör med S2, S3 och S4. Samsung och Apple är ju lätt att förstå när en produkt kommer ut för de kör ju inte på samma siffra & de är ju smart av dom. De tänker på dom som inte är bra på teknik.

Just Tab, Tab2 och Tab3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Finns det en youtubevideo med "konferensen"?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Fråga:

Skulle det gå att peta in ett svenskt 4G-kort i en Nexus 7:a köpt i staterna? (och få uppkoppling, givetvis.)

Visa signatur

Asus p8p67 PRO | i5 - 2500K med NH-U12P | MSI R6950 Twin Frozr III | Silverstone FT02B | Corsair AX850W | Corsair XMS3 8GB | Intel 320 120gb | Samsung Spinpoint f3 1TB | BenQ XL2410t | Logitech g9/g13/mx3200/z4 | Siberia v2

Permalänk
Medlem

Hade nog velat ha lite större skärm dock för att det ska kännas värt som komplement till min S3a.

Förhoppningsvis kommer det en ny nexus 10 (till bra pris) snart

Permalänk

Som tidigare sagt, mer batteri åt folket! När får vi se plattor som faktiskt slår AjPadden egentligen? Och när får jag se en mettalifierad ipad'ish baksida som inte förstör för gps/wifi som TF201 från asus gjorde? 5500mah+ med aluminum back och mindre bezel tack.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hur ska man hålla sig från att köpa denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jaså okej.

Ja men Apple har ju 3, 4, 5, 6 och Nexus 7 kör med nya produkt Nexus 7 igen, så man skulle ju kunna göra så här Nexus 7, Nexus 8 och man behöver inte gå på 7" tum. Samsung kör med S2, S3 och S4. Samsung och Apple är ju lätt att förstå när en produkt kommer ut för de kör ju inte på samma siffra & de är ju smart av dom. De tänker på dom som inte är bra på teknik.

Just Tab, Tab2 och Tab3

Utom, "the new ipad"..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Någon som kan komma med en kvalificerad gissning om hur länge det dröjer innan den dyker upp hos svenska återförsäljare och ungefär hur mycket pristillägg det kommer bli? 32GB-versionen landar ju på lite drygt 1700:- om man överför det rakt av från angivna priset i artikeln ovan.

Jag köpte nämligen en Nexus 7 32Gb för ett fåtal dagar sedan och funderar om man ska nyttja distansköp-lagen och återlämna den till förmån för nya Nexus 7. Men dröjer det för länge innan nya 7:an finns tillgänglig i Sverige så orkar jag inte vänta...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

[...]Jag köpte nämligen en Nexus 7 32Gb för ett fåtal dagar sedan och funderar om man ska nyttja distansköp-lagen och återlämna den till förmån för nya Nexus 7. Men dröjer det för länge innan nya 7:an finns tillgänglig i Sverige så orkar jag inte vänta...

Om redaktionens lagomt kvalificerade gissning på "lagom till skolstarten" stämmer är den inte alls långt bort, så jag hade nog skickat tillbaka den!

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Ååååh, har haft min N7a sedan release.. Är det okej att byta upp sig varje år för en surfplatta när man är student?