Nvidia simulerar mänskligt ansikte med Tegra 5 "Project Logan"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia simulerar mänskligt ansikte med Tegra 5 "Project Logan"

I grafikdemot Face Works simulerar Nvidia ett mänskligt ansikte med monstermodellen Geforce GTX Titan. Nu demonstreras den kommande systemkretsen Tegra 5 med samma mjukvara.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uncanny valley.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Visst det är riktigt bra för att vara en krets designad för den mobila marknaden med det är fortfarande inte tillräckligt bra för att komma över creepy-delen av skalan.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv

Så dom stoltserar med ett demo med extremt nedsatt kvalité, texturer och upplösning?

Lite dumt att skriva "samma mjukvara" när testerna fullständigt saknar likheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte det här lite som en förolämpning mot titan, typ "Kolla här, våran tablet som är mycket sämre, klarar att rendera samma sak som ett 8000kr dyrt grafikkort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lite dumt att skriva "samma mjukvara" när testerna fullständigt saknar likheter.

Att företag föskönar verkligheten vet nog alla vid det här laget men Battlefield 3 med låga inställningar är ju fortfarande samma mjukvara som Battelfield 3 med höga inställningar, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att företag föskönar verkligheten vet nog alla vid det här laget men Battlefield 3 med låga inställningar är ju fortfarande samma mjukvara som Battelfield 3 med höga inställningar, eller?

Precis, men det är detaljerna som hör skillnaden. Annars hade (enligt nvidia) man ju kunnat köpa vilken grafikkrets som helst och spela Battlefield 3.

Ser ut som skit, men det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hoppas på bättre prestanda i tegra 5 grafikkort (800serie??) blir nog två 890 haha

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sneaky_rhino:

hoppas på bättre prestanda i tegra 5 grafikkort (800serie??) blir nog två 890 haha

Ehm?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att detta ser riktigt imponerande ut? Lite synd att de hamnar efter på CPU-fronten bara, A15 sent 2014 måste ju vara en aning föråldrad med tanke på hur fort utvecklingen går på mobilsidan.

Skrivet av Sneaky_rhino:

hoppas på bättre prestanda i tegra 5 grafikkort (800serie??) blir nog två 890 haha

Vet du vad Tegra är?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Så detta kommer till Tegra 5 alltså en hel SoC. Har Nvidia sagt något om att licensera ut denna grafiken till andra?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

De kan ju börja med att visa upp en produkt med Tegra 4 först

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Entusiast

I vanlig ordning lovar de guld och gröna skogar. Den här gången ska det bli 5 gånger snabbare än befintliga kretsar. Jag tänker ställa mig tveksam till det här.

Sen verkar många vara på gång med DirectX i mobila grafikkretsar så Nvidia lär inte vara ensamma om det när det faktiskt gäller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

De kan ju börja med att visa upp en produkt med Tegra 4 först

Dom har ju visat up flera (nästa Asus Infinity har jag för mig ska köra Tegra 4, Sheild)... Men jag vet inte om nån kommit ut än.

Hursomhelst, så är det förstås därför dom vill visa detta i ett så tidigt skede. Inte många som nappat på Tegra 4 (Tegra 3 är ju gammal skåpmat nu), så Nvidia vill skrika lite om nästa generation för dom som gör "misstaget" att inte välja Tegra 4.

Får se vad Qualcomm kontrar med, men jag tror inte det handlar om mycket för att tippa vågen till Nvidias fördel. Säga vad man vill om deras SoC, men dom vet grafik. Chippen börjar nå 2ghz i en sketen liten mobiltelefon (!!!) och få har egentligen brytt sig om vad som ligger bakom grafiken. Det är nästa slagfält, skulle jag tro.

Permalänk
Inaktiv

Det här visar ju hur dåligt optimerad demon var tidigare.

Permalänk
Medlem

Vad dåligt av Nvidia att tramsa med Tegra serien. Tegra 2, och 3 räcker fin fint idag för det mesta ändå.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Så detta kommer till Tegra 5 alltså en hel SoC. Har Nvidia sagt något om att licensera ut denna grafiken till andra?

Japp andra tillverkare kommer kunna stoppa den här kretsen i sina SoC's.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

De kan ju börja med att visa upp en produkt med Tegra 4 först

Tänkte i samma banor. Lite underlig strategi att börja prata om nästa generation innan den nuvarande generationen ens nått marknaden. Är man rädd att investerarnas intresse börjar ta slut?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av murklor:

Dom har ju visat up flera (nästa Asus Infinity har jag för mig ska köra Tegra 4, Sheild)... Men jag vet inte om nån kommit ut än.

Hursomhelst, så är det förstås därför dom vill visa detta i ett så tidigt skede. Inte många som nappat på Tegra 4 (Tegra 3 är ju gammal skåpmat nu), så Nvidia vill skrika lite om nästa generation för dom som gör "misstaget" att inte välja Tegra 4.

Får se vad Qualcomm kontrar med, men jag tror inte det handlar om mycket för att tippa vågen till Nvidias fördel. Säga vad man vill om deras SoC, men dom vet grafik. Chippen börjar nå 2ghz i en sketen liten mobiltelefon (!!!) och få har egentligen brytt sig om vad som ligger bakom grafiken. Det är nästa slagfält, skulle jag tro.

De kan grafik i stora datorer men har ännu inte visat att de kan grafik i strömsnåla applikationer. Tegra har haft i bästa fall medioker grafikprestanda och har aldrig haft en chans mot PowerVR. Intressent är nog svagt för Tegra 4 för att det helt enkelt inte är en intressant plattform. Den erbjuder ju inget speciellt jämfört med konkurrensen. Det är först med Logan som de verkar ha en chans att kanske visa att de faktiskt kan strömsnål grafik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu blir Jonas glad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

De kan ju börja med att visa upp en produkt med Tegra 4 först

Här har ni två plattor med Tegra 4

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074393

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2050104

Permalänk
Datavetare
Skrivet av murklor:

Dom har ju visat up flera (nästa Asus Infinity har jag för mig ska köra Tegra 4, Sheild)... Men jag vet inte om nån kommit ut än.

Hursomhelst, så är det förstås därför dom vill visa detta i ett så tidigt skede. Inte många som nappat på Tegra 4 (Tegra 3 är ju gammal skåpmat nu), så Nvidia vill skrika lite om nästa generation för dom som gör "misstaget" att inte välja Tegra 4.

Får se vad Qualcomm kontrar med, men jag tror inte det handlar om mycket för att tippa vågen till Nvidias fördel. Säga vad man vill om deras SoC, men dom vet grafik. Chippen börjar nå 2ghz i en sketen liten mobiltelefon (!!!) och få har egentligen brytt sig om vad som ligger bakom grafiken. Det är nästa slagfält, skulle jag tro.

nVidia har blivit totalt överkörda av Qualcomm denna generation. Snapdragon 800 har runt 5x-6x grafikprestanda jämfört med Tegra3 i verkliga applikationer. nVidia hävdat i.o.f.s en sådan stor förbättring i Tegra4 i marketingslides, men det är skillnad på att teoretiskt ha den förbättring och verkligen få den i applikationer. Det är nog rätt säkert att Tegra4 i alla fall inte kommer vara snabbare än Adreno 330 som sitter i Snapdragon 800.

Ovanpå detta har Snapdragon visat sig vara det ARM baserade SoC med bäst prestanda / W, något som är väldigt viktigt på den marknad där dessa system används. Qualcomms egendesignade "Krait" CPUer är i senaste version, Krait400 (som används i Snapdragon 800), har i princip samma IPC som Cortex A15 men Krait400 är definitivt strömsnålare.

Det som kan bli en intressant produkt från nVidia denna generation är Tegra4i som är baserad på 4:e generationen Cortex A9 (som innehåller en hel del förbättringar jämfört med den Cortex A9 som sitter i Tegra3) och en GPU som i alla fall slår Tegra3 rejält på fingrarna. Tegra4i är riktad mot mellansegmentet för mobiltelefoner medan Tegra4 mest riktar i sig på pekplattor och möjligt phablets, Tegra4 drar för mycket ström för att sitta i "vanliga" telefoner.

Man får hålla tummarna för nVidia, om trenden håller i sig kommer Qualcomm snart vara helt dominerande på ARM SoC för telefoner / pekplattor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Sorry nVidia, mitt förtroende för er sjunker för var dag. Qualcomm och AMD är det jag satsar på! Att tro att man är överlägsna alla andra utan att lägga en minsta tanke på att man kanske inte är det skrämmer mig.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KaakaaN:

Nu blir Jonas glad

Skickades från m.sweclockers.com

Jonas säger att han ska avbryta sin semester, ta första bästa flyget hem och spela in en podcast! Oklart om han var ironisk...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Men det var fan var alla skulle vara negativa! Klaga på vad dom har sagt om mjukvaran, förolämpning mot Titan osv...
Är det inte bara kul att dom har lyckats få en bra kraftfull krets till mobila enheter? Eller?

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av GuiceU:

Men det var fan var alla skulle vara negativa! Klaga på vad dom har sagt om mjukvaran, förolämpning mot Titan osv...
Är det inte bara kul att dom har lyckats få en bra kraftfull krets till mobila enheter? Eller?

Exakt, hade de varit AMD som kommit med detta så hade alla varit lyriska och prisat dom för "grym prestanda" och perfekt grafik.. sorgligt men sant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

hoppas på bättre prestanda i tegra 5 grafikkort (800serie??) blir nog två 890 haha

800-serien stavas Maxwell, så även 900-serien.
Tegra är till för mobiler och surfplattor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GuiceU:

Men det var fan var alla skulle vara negativa! Klaga på vad dom har sagt om mjukvaran, förolämpning mot Titan osv...
Är det inte bara kul att dom har lyckats få en bra kraftfull krets till mobila enheter? Eller?

Det är helt självförvållat då Nvidia i generation efter generation har presenterat tämligen tråkiga plattformar trots att de lovat mycket. Så folk har väl tröttnat på att det är mycket snack och lite verkstad från det gröna lägret när det kommer till ARM. Hade de inte envisats med att överdriva sin marknadsföring så extremt mycket hade folk kanske varit lite mer toleranta. Tegra 3 skulle ju vara tre gånger bättre än allt när den kom men så var icke fallet. Extra pinsamt är att de ännu inte lyckats prestera en grafikkrets som kan rå på den nu fem år gamla PowerVR. De skryter ju om att grafiken är deras starka kort men i praktiken får de mediokra resultat. Nu kanske Logan kan ändra på det men det är ett bra tag kvar tills den dyker upp och baserat på tidigare snack och tidigare Tegra så är det inte så konstigt att folk är cyniska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt bra ut. Nu kan man ju bara hoppas på att Nvidia får ut Tegra 5 på marknaden, så den inte, precis som Tegra 4, står kvar i stallet som en bakåtvänd häst och ser dum ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tänk då, säg 50 st, på ett kort. Blir super snabb komplett dator och kanske bra mycket starkare än titan och strömsnålare. Undrar om det kan skalas så bra?

Skickades från m.sweclockers.com