Permalänk
Medlem

Webdesign utbildning.

Hallå hallå, jag är en kille som just gått ut nian och vill bli webutvecklare. Drömmen är att jobba som frontend utvecklare då jag har hysad kunskap inom HTML och design program. Tids nog ska jag lära mig css och jscript men innan söker jag lite råd... Är det dessa tekniker jag ska rikta in mig på för att uppnå mitt mål eller borde jag lära mig andra? Borde jag ta kurser, läsa böcker, eller finns det online utbildningar som jag borde ta en titt på?

Jag har valt NTI, estetik och media. Är det en inriktning som passar mina mål?
Väldigt tacksam för råd och tips. Tack i förskott, mvh Ms

Permalänk

Tekniska programmet hade nog varit bättre, ska själv börja trean och vi har fått lära oss HTML, CSS och JS i tvåan. Vi ska gå igenom PHP, MySQL och andra webserverdelar i trean. Tror inte att man kan välja webdesign i media.

Edit: Javascript och CSS samt HTML bör du lära dig för att kunna göra enklare hemsidor. De andra språken är för när man vill göra sidor som interagerar med användaren på mer avancerade sätt än vad JavaScript tillåter.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

utbildning

jo har tänkt på det mycket men det är två faktorer som spelar in som gör att jag inte vill välja teknik och media(antar att det var den inriktningen du valt.)
1. Vad jag har hört och sett går det främst killar vilket jag personligen tycker är väldigt tråkigt, och göra att jag starkt inte känner för att gå där. dock så finns det samtidigt en stor chans att jag väljer det ändå om det är riktigt bra utbildning och jag lär mig mycket inom kategorin frontend.
2. Detta är väl troligtvis den största anledningen varför jag och många andra inte väljer teknik... Jag gillar inte matte och jag är riktigt usel på det. Inte för att jag inte har något "mattesinne" utanför att då jag tycker det är tråkigt vill jag inte plugga det och det göra ju att jag inte får de resultat som jag behövt...

Men frågan är just exakt vilken utbildning och skola jag borde välja för att få den bästa gymnasie utbildningen inom frontend. Berätta gärna vilken skola ni gått på, inriktning, var den bra? dålig, något jag borde titta på. etc.
Tack i förskot!

"Reply men riktad till alla läsare."

Permalänk
Medlem

Jag ska börja sista året nu på "Tekink, medie- & -informationsteknik", vi har bla kurserna "Webbutveckling 1&2, Programmering 1&2 samt Datorteknik". Det är rent bullshit allt ihop och lärarna är helt inkompetenta (har bytt skola tre gånger). Man lär sig endast det grundläggande, vilket du kan lära dig själv på en veckas youtubande.

Välj en chill linje, plugga hemma. Ända sättet att komma långt!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk

Jag ska nu börja andra året i gymnasiet och går el och energi med data och kommunikationsteknik jag valde denna linjen för jag ville ha en bra grund i datorvärlden. Vi får grunden inom datorer, nätverk, programmering och liknande. Sedan kommer jag välja högskola med utbildning för det jsg fastnat mest för, hårdvara eller mjukvara Är själv nöjd med valet då jag tycker jag får en bra grund om hur allt fungerar och tänkte att man måste ha det när man programmerat också

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Jag ska nu börja andra året i gymnasiet och går el och energi med data och kommunikationsteknik jag valde denna linjen för jag ville ha en bra grund i datorvärlden. Vi får grunden inom datorer, nätverk, programmering och liknande. Sedan kommer jag välja högskola med utbildning för det jsg fastnat mest för, hårdvara eller mjukvara Är själv nöjd med valet då jag tycker jag får en bra grund om hur allt fungerar och tänkte att man måste ha det när man programmerat också

Jo men saken är den att man lär sig extremt grundläggande, om man istället väljer en chill linje, och pluggar själv vid sidan av så har man garanterat jobb när man kommer ut. Jag har lärt mig html, css, js, ruby, php, python & nodejs, varje vecka är det en ny rekryteringsbyrå som ringer.

Vill du jobba med det och inte sitta och slöa med fel saker, är detta det ända sättet.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Jag ska börja sista året nu på "Tekink, medie- & -informationsteknik", vi har bla kurserna "Webbutveckling 1&2, Programmering 1&2 samt Datorteknik". Det är rent bullshit allt ihop och lärarna är helt inkompetenta (har bytt skola tre gånger). Man lär sig endast det grundläggande, vilket du kan lära dig själv på en veckas youtubande.

Välj en chill linje, plugga hemma. Ända sättet att komma långt!

Betyder det att alla lärare är inkompetenta inom IT och att alla teknik utbildningar är det?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Betyder det att alla lärare är inkompetenta inom IT och att alla teknik utbildningar är det?

Nej, inte alls. Men kursplanen specar bara extremt grundläggande saker, vilket man inte kan komma någon vart med, det är liksom mer bara för att "visa" vad det är.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Så vilken linje tycker ni att jag ska välja? media och estetik, media och teknik är dom jag tittat mest på. några förslag?

Permalänk
Avstängd

3-årig Datateknik vid KTH är nog en bra mellanväg om du inte vill gå hela vägen till Civil. Eller Chalmers i ditt fall

edit: Sorry nu blev det galet, detta inlägg var menat till annan tråd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frontend ger dig väldigt lite kunskap i vad som krävs för att göra en större sida, dessutom är inte många intresserade av endast fronend(om inte ett väldigt stort företag) utan både front, back-end måste finnas. Skulle personligen säga att backend är mycket mer viktigt än frontend.

Permalänk
Skrivet av elev10:

Jo men saken är den att man lär sig extremt grundläggande, om man istället väljer en chill linje, och pluggar själv vid sidan av så har man garanterat jobb när man kommer ut. Jag har lärt mig html, css, js, ruby, php, python & nodejs, varje vecka är det en ny rekryteringsbyrå som ringer.

Vill du jobba med det och inte sitta och slöa med fel saker, är detta det ända sättet.

Linjen är faktiskt ganska chill men känner ändå att kunskaper inom nätverk och datorer inte är fel om man misslyckas inom programmering så kan man bli annat inom datorvärlden. Jag försöker ändå lära mig olika språk såklart vid sidan om, jag ligger låååååångt före andra i klassen vad gäller programmering.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullerom:

1. Vad jag har hört och sett går det främst killar vilket jag personligen tycker är väldigt tråkigt, och göra att jag starkt inte känner för att gå där. dock så finns det samtidigt en stor chans att jag väljer det ändå om det är riktigt bra utbildning och jag lär mig mycket inom kategorin frontend.

Jag läser på högskola och kollade här om dagen statistik på könsfördelningen på programmet "digital innovation och design" som är ett program för blivande systemutvecklare, grafiker, webbutvecklare m. m. och där visar det att ca 50% är tjejer. Släng in ordet DESIGN så lockar det automatiskt tjejer, sedan att teknik på gymnasiet är en annan grej det är en sak men det du lär dig på gymnasiet är så lite ändå så de kunskaperna kommer du inte långt på.

Jag studerade bygg på gymnasiet och valde att lära mig HTML, CSS och jQuery på egen hand vilket har för mig varit ganska enkelt vilket front end oftast är (tyvärr) för ja, det är jättekul att få vara kreativ men de riktiga pengarna och fler jobb ligger djupare, back end dvs mer databashantering och avancerad funktionsprogrammering i t ex PHP.

Jag studerar som sagt på högskola men det är väldigt få kurser man läser som faktiskt involverar att lära sig koda, det handlar oftare om det teoretiska tex tillvägagångssätt, interaktionsdesign etc vilket kan leda till att man också blir väldigt besviken (det blev iaf jag ;P ) men ser istället på det som så att en examen kommer ge mig ett bra jobb, programmeringsfärdigheterna kommer att vara självlärda till större delar och min stora utveckling kommer egentligen ske när jag väl kommer ut o jobbar.

Så jag tror i slutändan att ditt gymnasieprogram spelar väldigt liten roll, det bygger mycket på att man själv har drivkraften och viljan. Välj något slappt så att du enkelt kan få bra betyg och på så sätt komma in på den inriktning du vill på högskola/universitet och njut lite av livet.

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Studera vad du vill på gymnasiet, vill du jobba inom Webutveckling och programmering, så bli jävligt bra.
Ha tur efter gymnasiet ellet börja plugga högskola/universitet, då kan man börja få jobb bara för man börjat plugga.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Studera färglära och UX/UI-design om du ska syssla med front-end.

Permalänk
Medlem

Vad du än läser så kommer du förmodligen behöva läsa vidare på Universitet ändå om du inte har kontakter i arbetslivet.
Tyvärr är det lite så att det är ganska skit samma vad man pluggar på gymnasiet(undantag praktiska linjer såklart).
Ett tips kan ju vara att kolla vad universiteten har för behörighetskrav för en framtida utbildning inom området och välja en gymnasielinje som ger dig rätt behörighet.

Nu har du ju ett tag kvar tills du skall börja jobba men ute i det hårda arbetslivet krävs det:
1: Kontakter
2:Erfarenhet
3: Utbildning

Fram tills dess skulle jag dock lära mig html/css(detta är ju basic kunskaper inom hemsidebranschen). Utveckla med Java,PHP,SQL
så har du en stark grund att stå på iaf. Något annat som kommer mer och mer är ju t.ex Joomla och wordpress. Skulle tro att det inte är så dumt att kunna dessa heller