Permalänk

Pi MusicBox och Raspbmc

Tjena.

Har experimenterat lite smått med min Pi för att få ett optimalt mediacenter. Kör för närvarande Raspbmc på PIn och har installerat Spotimc. Dock så vill jag kunna styra vad jag ska lyssna på via telefonen och utan att behöva se hur jag navigerar på själva tv-skärmen.

Hittade då en annan dist vid namn Pi MusicBox. (http://www.woutervanwijk.nl/pimusicbox/ )
Denna dist tillsammans med en MPD remote klient fungerar många gånger bättre än Spotimc och som vanligt vill man ju ha det bästa av två världar så det jag undrar lite över är om det på något sätt går att integrera det ena med det andra? Alltså så att man kör Raspbmc med en MPD i bakgrunden och att man då när man vill bara kan starta musik och så utan att behöva starta tv och stänga ner Raspbmc.

Är väl inget proffs på linux men jag kan, under viss vägledning, installera saker via comandlinen i Linux.

Så om det är någon som har gjort något liknande, eller rent av har en ännu bättre lösning, så tar jag gärna emot tips

Mvh Tony

Permalänk
Medlem

använd berryboot och yatse appen som kontroll

Hej! Tror jag ligger på samma nivå. Kan inte mycket, med har läst guider i massor på nätet för att lösa detta!

Just nu så använder jag berryboot där jag kan starta openelec (xbmc) och pi music box från samma sd kort. Det är lite smidigare att växla mellan då.
Men jag har inte lyckats att spela musik från min externa hårddisk i music box vilket är irriterande. Gör du det? Jag måste alltså gå tillbaka till xbmc för att spela mina lokala filer. (Använder förresten yatse appen som fjärrkontroll, den läser allt som spelas på pajen och kan skifta mellan låtar i en skiva eller spellista i spotimc om man bara startar upp det via tv:n. Går alltså också rätt smidigt.)

Att förena de två verkar svårt. Kunde jag spela lokala filer från music box så skulle jag ha på hela tiden tror jag. Jag skulle även behöva hjälp med att strömma musiken från pi:n, i xbmc eller music box till en dlna högtalare.

Permalänk
Medlem

Hmm, det kanske blir lite bökigt men skulle du inte kunna strömma spotify från telefonen till raspbmc med DLNA eller airplay?

Permalänk
Medlem

Airplay funkar om han har iphone eller rootad android. Dlna funkar inte, Spotify har inte dlna stöd.

Permalänk
Medlem

Har sökt som en tok efter någon android lösning på AirPlay. Men tror inte de finns även rootad. Du får gärna länka om du kan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asch, där rök båda förslagen.
Det jag testat är spotify via airplay från win pc och det funkade bra.

Har tyvärr formaterat om datorn seda dess men jag tror det var air parrot jag använde mig av

Permalänk

Någon här som lyckats köra raspbmc i berryboot? Har googlat men det enda jag hittar indikerar att det inte är möjligt i nuläget.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Finns det någon utförlig guide på hur man installerar Musicbox Pi på sin Raspberry?

Har laddat ned IMG-filen och kört över den via "Win32Diskimager"
Men sen då?
Hur och när editerar men .ini filen med användarnamn och lösenord till Spotify? Försöker jag öppna .IMG filen i Windows med exempelvis Total Commander eller 7-zip får jag bara meddelande om att den är skadad.
Hjälp!

edit: fick det att fungera nu, bytte dator och sen var det bara att gå in på minneskortet och leta rätt på .ini-filen

Permalänk
Medlem
Skrivet av raskus:

Finns det någon utförlig guide på hur man installerar Musicbox Pi på sin Raspberry?

Har laddat ned IMG-filen och kört över den via "Win32Diskimager"
Men sen då?
Hur och när editerar men .ini filen med användarnamn och lösenord till Spotify? Försöker jag öppna .IMG filen i Windows med exempelvis Total Commander eller 7-zip får jag bara meddelande om att den är skadad.
Hjälp!

edit: fick det att fungera nu, bytte dator och sen var det bara att gå in på minneskortet och leta rätt på .ini-filen

Fick du igång Spotify, hur gjorde du isåfall ?

Permalänk
Medlem

Har ni lyckats? Tänkte skaffa en och köra rasbmc, musicbox och retropie.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har ni lyckats? Tänkte skaffa en och köra rasbmc, musicbox och retropie.

Det funkar fint!

Jag kör musicbox pi på min.Har en rootad Nexus 7 surfplatta som jag köpt appen Airaudio till, streamar Spotify eller vilket ljud man än vill till Raspberryn på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com