Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljudisolerade chassin - Bra eller överskattat?

Permalänk
Medlem

Ljudisolerade chassin - Bra eller överskattat?

Hej!

Sitter just nu med ett Corsair 600T chassi men är sugen på att byta. Tittade runt lite på ljudisolerade chassin som t.ex. define R4. Är det någon som sitter på något liknande chassi eller har allmän erfarenhet om dessa typer av chassin? Vill ha så tyst som möjligt då jag har datorn i vardagsrummet och när man tittar på film så vill man ha det så tyst som möjligt.

MVH

Eavo

Permalänk
Medlem

Ljudisolerat chassi kommer inte få datorn tyst, men det kan dämpa ljudet en aning.
Högsta prio om ljudnivån är viktig är alltid att tysta ned högljudda komponenter. Därefter är det värt att titta efter dämpade chassin.

Permalänk
Medlem

Kör med Scythe fläktar som är tysta som fan, corsair 850 nätagg och ett 570 asus. CPU kyls med corsair h100. Så jag är ute efter ett chassi. Det som låter mest är mitt nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Med en H100 får du mäta lite om det kommer fungera i ett R4 tillsammans med ditt moderkort och minnen, med vissa kombinationer funkar det med andra inte, dvs om du hade tänkt att ha H100 i toppen.

Se denna video från ca 8:40 så ser du problemet som kan uppstå.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Sitter med ett R4 och är nöjd. Det är givetvis inte helt tyst men mycket milt och inte störande. Det som låter mest är intels jäkla CPU fläkt som skall ersättas^^. Men trots en jävlig cpu-fläkt är jag faktiskt väldigt nöjd och det är väl därför jag inte orkat byta ut den än.

Permalänk
Medlem

Nyckeln till en tyst dator är ju som bekant att välja tysta komponenter.
Men en dämpad och bra låda hjälper till en hel del ändå.
Jag skulle inte reka en H100 i en R4'a (kör så själv), dels så är det trångt som attan att få dit, och dels så finns det vanliga kylare (inte vatten) för samma pengar som kyler lika bra men betydligt tystare.

Jag bytte FÖ från ett 600T just för att få ner ljudnivån
600T är ett BETYDLIGT bättre chassi överlag, mycket enklare att skruva med och enormt mycket stabilare.
Men det kostar ju även dubbelt så mycket.
Plus att 600T i princip är vidöppet så allt ljud slipper ut hur man än beteer sig.
Överlag så är jag väldigt nöjd med min R4'a, ljudnivån är mycket lägre och R4'an är även betydligt snyggare (har en vit).
Och den lilla extra mödan att skruva med den (R4'an är absolut inte dålig, men 600T är bättre) har man ju bara en gång.

Permalänk
Medlem

Nyckeln till en tyst dator är varken chassi eller tysta komponenter dom är viktiga men inte lika viktiga som aggressiva fläktkurvor.
I windows ska datorn vara knäppatyst. När man spelar det är då allt ska maxas ur. då kör man ändå musik eller högt spelljud.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Ja alltså ni behöver inte fastna vid R4:an, jag är öppen för förslag. Jag har koll på allting runtom med fläktar och fläktkurvor etc så det behöver ni inte gå in på. Det är just chassin jag vill veta lite mera om. Annars har jag tänkt att köpa ett skrivbord på IKEA som har en upphängning under sig med stängd dörr. Tänkte isf ljudisolera den hyllan/lådan och ha datorn i den men fortsätt gärna skriva vad ni tror. Alltid kul att höra andras idéer.

Permalänk

Citerat av mig i tråden "Extra ljuddämpning på FD R3" i går:

"Mattor är mer teori än vad det gör nytta! Det bästa är att byta kylning till bättre, så som dåliga fläktar och pumpar. Sedan ställer man hela burken på vibrationsdämpande kuddar så att chassit lever sitt liv. Tro mig, det är det bästa och det som gör mest. Det som dämpar ljud bäst är inte mjuka material, det är tunga och hårda material. Ett kvalitativt chassi med tjock plåt utan plast och inte allt för öppet är det absolut bästa!

Ett hus dämpas bättre av 12mm gipsskivor än av 20cm skumgummi!"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Som martin sa, se över fläktkurvorna. Även de bästa fläktarna låter mycket vid höga varv. Kör själv med 800-1000rpm-fläktar som ger en hyfsat tyst dator i en lätt moddad antec p182.
Se över klockfrekvenserna du kör på och om det är värt att minska lite för att kunna sänka volten och på så sätt kunna varva ner fläktarna lite mer. Nätaggets fläkt kanske kan bytas ut (men det sabbar garantin).

Sen är R4 bland de bästa chassina (i.a.f. bland omoddade chasssin) om du vill få det tyst när komponenterna redan är hyfsat tysta.
Det är hyfsat tungt och stabilt och bra konstruerat så att inte mycket vibrationer sprids till annat. Det har heller inte många direkta vägar för ljudet att läcka ut. Ljuddämpningen hjälper till att tynga ned sidorna så att de vibrerar mindre än vanliga plåtsidor. Tror det är svårt att hitta märkbart bättre massproducerade chassin avseende ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Fläktkurvor etc använder jag mig inte ens av, kör på lägsta när jag inte spelar och när jag spelar så kör jag på 50% (?) i MSI Afterburner. Som jag sagt tidigare så är jag bara ute efter information angående chassi. Har full koll på hur jag ska göra för att minimera ljudet utöver det. Är bara lite nyfiken på hur det skulle bli med ett chassi lite mer ämnat för ljudminimering.

Permalänk
Medlem

För filmtittande i vardagsrummet så är dämpat riktigt rätt. Precis som andra nämt så är komponenter däremot grunden i ens bygge för tystnad. För filmtitande och så vidare så är bra dämpat helt rätt. Men för ren prestanda? Mja.. mja. De dammfilter som filtrerar bäst skapar även mest motstånd för luftflöde, och stora fläktar rakt vid värmekällan är vad man vill ha för prestanda.

Själv, som nu; när jag gogglar och har mig så slår psu fläkten av, processorfläkten kan ej höras, och gpuna drar ned på lågvarv. Drar jag i gång ett spel däremot så blir det en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Fläktkurvor etc använder jag mig inte ens av, kör på lägsta när jag inte spelar och när jag spelar så kör jag på 50% (?) i MSI Afterburner. Som jag sagt tidigare så är jag bara ute efter information angående chassi. Har full koll på hur jag ska göra för att minimera ljudet utöver det. Är bara lite nyfiken på hur det skulle bli med ett chassi lite mer ämnat för ljudminimering.

Som att fråga varför det är lågt ljud när du lyssnar på musik och aldrig använda volymknappen!
Bra jobbat!

Grafikkortet är ju bara 20% av oljudet. Det mesta kommer ju ifrån chassifläktarna och PSU-fläkten!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Som att fråga varför det är lågt ljud när du lyssnar på musik och aldrig använda volymknappen!
Bra jobbat!

Grafikkortet är ju bara 20% av oljudet. Det mesta kommer ju ifrån chassifläktarna och PSU-fläkten!

Va? Förövrigt kan ju inte du veta det. Det är ju individuellt vart det kommer mest ljud ifrån, även med likadan komponenter. Your answer is invalid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Som att fråga varför det är lågt ljud när du lyssnar på musik och aldrig använda volymknappen!
Bra jobbat!

Grafikkortet är ju bara 20% av oljudet. Det mesta kommer ju ifrån chassifläktarna och PSU-fläkten!

Jag körde mitt system i 3 veckor innan mina grafikort kom. Noctua DH-14, 850AX och GTS210 lågprofilsgrafik, endast ssd. Systemet var ljudlöst i ett HAF X chassi. När grafiken kom tilll? En helt annan femma.

Grafiken nuförtiden är lika komplicerad och värmegenererande som CPUn, men till skillnad från CPU området, där man kan hänga en gigantisk radiator rakt på använder de flesta kort en dualslot, eller triple slot för att få in en kylare.

Om dina chassifläktar och ditt PSU låter mer än din grafik (Nu talar jag om någon sorts load) så måste du köra något motsvarande till mitt gamla gts 210. Samt ha högljudda fläktar i systemet.