Intel vill se fler och billigare hybrider

Permalänk
Melding Plague

Intel vill se fler och billigare hybrider

På en konferens i Taiwan kommer Intel diskutera möjligheterna att pressa priserna på hybriddatorer. Målet är att ta steget ned till 299 dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"Han menar istället att de flesta konsumenter föredrar en "riktigt bra" bärbar dator och en surfplatta framför en kombinerad hybridenhet."

- Ja.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

2-in-1
2+1=3
Half-Life 3 confirmed.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Ni tänker som jag Intel!

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med.

Själv föredrar jag dock en rejäl stationär dator. Vid samma pridpunkt får man betydligt mer om man väljer en stationär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Kan inte annat än att hålla med.

Själv föredrar jag dock en rejäl stationär dator. Vid samma pridpunkt får man betydligt mer om man väljer en stationär.

Jo, men det är helt annan produkt. Du får inte särskilt mycket ut av en stationär om du är på resande fot ständigt och jämnt.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Jo, men det är helt annan produkt. Du får inte särskilt mycket ut av en stationär om du är på resande fot ständigt och jämnt.

Nej, men är alla på resande fot jämt verkligen? Jag tycker att surfplattor, mobiler, och laptops är väldigt överrepresenterade i media och hos tillverkarna nu. Intel borde satsa lite mer på stationära också så att de som vill ha det får det de vill, men till och med där fokuseras det mer på strömsnålhet än prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter bra För mig är det priset som avgör om jag skulle skaffa en, för 299 dollar skulle nog vara värt att ha en platta/"laptop" som kan köra program precis som på vilken dator som helst.

Dock så undrar jag vad 299 dollar kommer innebära för oss svenskar då det händer att företag bara gör om dollar som om det vore Euro.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

Ja hybrid datorer till lågt pris är något som kan vara riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Dom flesta kunder föredrar kvalitet med tillräcklig prestanda till ett rimligt pris.

Känns löjligt att betala runt 8000:- för en apparat som man inte ens kan byta batterier på.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

"Han menar istället att de flesta konsumenter föredrar en "riktigt bra" bärbar dator och en surfplatta framför en kombinerad hybridenhet."

- Ja.

Man önskar även Intel kunde få grepp om det här.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

För mig är plattor en långt mycket mer sansad lösning, en laptop är över huvud taget inget jag kan göra något produktivt med så lika gärna då att ta steget och använda en platta för allt icke-jobbrelaterat mög jag vill ödsla tid på medans jag är ute på vift.

Men då får det fan vara x86 i sånt fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LessIsMoore:

Jo, men det är helt annan produkt. Du får inte särskilt mycket ut av en stationär om du är på resande fot ständigt och jämnt.

De som är på resande fot "jämnt och ständigt" är nog förbluffande liten i förhållande till oss vanliga konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill de ha billiga datorer kan de ju börja med att sänka priset på sina processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

De som är på resande fot "jämnt och ständigt" är nog förbluffande liten i förhållande till oss vanliga konsumenter.

Och andelen som behöver mer prestanda än en bärbar kan ge är också förbluffande liten.

Poängen med en platta är i min mening att det går att få riktigt bra upplösning till ett bra pris och att det går att läsa i porträttläge utan att det ser konstigt ut, vilket är ett stort plus om man läser pdfer anpassade för A4. Gör en bärbar där skärmen kan vikas hela vägen med minst 2560x1440 och låt musknapparna vända blad när man läser, till ett vettigt pris, så köper jag den direkt.

Känns så löjligt att släpa med sig både platta och bärbar, men det är hemskt att läsa på 1366x768.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Innan man kan få en hybrid med Titan och spela BF3 på ultra finns det ingen marknad för dessa

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medstud:

Och andelen som behöver mer prestanda än en bärbar kan ge är också förbluffande liten.

Poängen med en platta är i min mening att det går att få riktigt bra upplösning till ett bra pris och att det går att läsa i porträttläge utan att det ser konstigt ut, vilket är ett stort plus om man läser pdfer anpassade för A4. Gör en bärbar där skärmen kan vikas hela vägen med minst 2560x1440 och låt musknapparna vända blad när man läser, till ett vettigt pris, så köper jag den direkt.

Känns så löjligt att släpa med sig både platta och bärbar, men det är hemskt att läsa på 1366x768.

Jag förstår din poäng och respekterar den.

Så här ser min situation ut - och det är lite ur den jag grundade mitt första inlägg på.

Hemma, en rå prestandamaskin där jag kan göra allt jag vill.

Mobil, en enkel mobil där jag kan komma åt banken om det skulle behövas.

Övrigt: införskaffade en iPad mini till dottern som hon kan leka med. Det huserar även två bärbara datorer här hemma, dock bara en som används, ibland, av tanten.

Resande fot? Ja, mobilen är alltid med och och än så långe har jag inte hamnat i ett läge där jag känner att en dator skulle vara nödvändigt. Jag är en social människa där jag ofta pratar med andra människor än att gömma mig bakom en skärm.

Alla är vi olika, självklart. Men jag är säker på att vi tror oss behöva mer, i skedet av när vi tar oss från en punkt till en annan. Värst är när man te.x tar bussen och i det närmare varje resenär sitter och knappar mer mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Dock så undrar jag vad 299 dollar kommer innebära för oss svenskar då det händer att företag bara gör om dollar som om det vore Euro.

299EUR är ca 2900SEK.

299USD är ca 2000SEK + svensk moms ger 2500 SEK.
Lägg sen till lite för lite dyrare frakt till Sverige mm.
(även fraktkostnaden ingår förstås i underlaget för momsberäkning)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

299 $ Dollar och i Svenska kronor bli det 2,055,06 kr

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

299 $ Dollar och i Svenska kronor bli det 2,055,06 kr

//Ha d gott

1953kr enligt min källa.

Exklusive frakt, moms och andra omkostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

1953kr enligt min källa.

Exklusive frakt, moms och andra omkostnader.

Jaha men nu kollade jag på Forex ta da

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Poängen med en platta är i min mening att det går att få riktigt bra upplösning till ett bra pris och att det går att läsa i porträttläge utan att det ser konstigt ut, vilket är ett stort plus om man läser pdfer anpassade för A4. Gör en bärbar där skärmen kan vikas hela vägen med minst 2560x1440 och låt musknapparna vända blad när man läser, till ett vettigt pris, så köper jag den direkt.

Jag har samma önskan. Plattor är smidiga att läsa med, men totalt värdelösa till allt annat. Bärbara är inte särskilt smidiga att läsa med, men bättre till allt annat.

Det enda som behövs för att den bärbara ska bli minst lika smidig att läsa med, är som sagt att kunna fälla skärmen 360 grader bakåt (och gärna att kunna byta sida på annat sätt än att måsta smeta på skärmen med korvstumparna.) Och så upplösningen då.

Men finns det inte redan sådana, förresten?

Jag menade förstås 360 grader, inte 180. Doh!
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Brillmongot:

För mig är plattor en långt mycket mer sansad lösning, en laptop är över huvud taget inget jag kan göra något produktivt med så lika gärna då att ta steget och använda en platta för allt icke-jobbrelaterat mög jag vill ödsla tid på medans jag är ute på vift.

Men då får det fan vara x86 i sånt fall.

För mig är det tvärtom, surfplattan använder jag till att läsa böcker, och göra väldigt "enkla" saker med, ex kolla mailen. Att surfa på en surfplatta går ju naturligtvis, men redan där tycker jag att det går långsammare att få upp sidor än med en laptop. Att skriva något längre än ett par rader är en pina på touch-enheter enligt mig. På nyare android plattor så finns det inte längre flash stöd, vilket gör att väldigt många sidor är lite si-så-där. Kan kringgås tämligen enkelt, men ändå.

Naturligtvis är det lättare att bära på en platta än en laptop eller hybrid-enhet. De flesta har väl då någon väska till laptopen, så speciellt jobbigt blir det inte. Har du däremot en platta som överstiger 7 tum, så blir det ju jobbigt att bära på den en längre stund. För då går den ju inte längre att få plats i fickor, och du tvingas att bära på den, såvida du inte köper en laptop-väska, och då är du plötsligt i samma träsk som om du faktiskt hade en laptop/hybrid.

Detta är väldigt mycket en smakfråga, och vilka behov enheten skall uppfylla. Skulle jag välja mellan laptop/hybrid eller platta, så blir det en lappis alla dagar i veckan. Köpte min surfplatta för det enda ändamålet att läsa böcker. Finns knappt någon plats på bokhyllorna längre, och en platta verkade då vara en smidig lösning.

Bra att Intel vill ha fler och billigare enheter. Synd dock att vi i Svea rike aldrig får detta stora urval och det billiga pris som jänkarna får, eller tyskarna, eller britterna...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macke074:

299 $ Dollar och i Svenska kronor bli det 2,055,06 kr

//Ha d gott

Nej.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

299x6.067 $< pk18 @tax 10 roten ur = X-1 a(x+2)

Ja enligt ekvationen kommer den kosta 2599 och 55 öre.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag har samma önskan. Plattor är smidiga att läsa med, men totalt värdelösa till allt annat. Bärbara är inte särskilt smidiga att läsa med, men bättre till allt annat.

Det enda som behövs för att den bärbara ska bli minst lika smidig att läsa med, är som sagt att kunna fälla skärmen 180 grader bakåt (och gärna att kunna byta sida på annat sätt än att måsta smeta på skärmen med korvstumparna.) Och så upplösningen då.

Men finns det inte redan sådana, förresten?

Den mest kända av den typen tror jag är lenovo ideapad yoga, som tyvärr bara har 1600x900. Väldigt bra idé annars. Har nog svårt att gå tillbaka till den upplösningen från nexus 10 dock.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Den mest kända av den typen tror jag är lenovo ideapad yoga, som tyvärr bara har 1600x900. Väldigt bra idé annars. Har nog svårt att gå tillbaka till den upplösningen från nexus 10 dock.

Jepp, Yoga-konceptet är helt klart intressant. Lenovo fick gärna ta fram en 10" Yoga med lägsta möjliga vikt, så köpte jag nog direkt. Den lättaste Yogan, 11,6", väger ju tyvärr dubbelt så mycket som Nexus 10, och fyra gånger så mycket som min Nexus 7.

Visa signatur

5950X, 3090