Nokia kan göra surfplatta med Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Nokia kan göra surfplatta med Windows RT

Vad som sägs vara en läckta specifikationer för en kommande surfplatta från Nokia dyker upp på nätet. Det talas om Snapdragon 800, 1080p-upplösning – och Windows RT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*Sigh* Nokia.. snälla lilla.. men när ska ni lära er att fokusera på rätt plattformar.. RT är dött

Får hoppas detta är bara ett rykte. För vore synd om Nokia försvann.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Asus antyder stopp för Windows RT
Nokia kan göra surfplatta med Windows RT
... yeah

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se en Nokia tablet med Windows 8 eller varför inte en 7" med Windows Phone 8 (ja jag vet att WP8 ej har stöd för det idag)

RT är ett i mina ögon onödigt operativsystem som splittrar W/WP8 på ett onödigt vis.

Permalänk
Medlem

EDIT: Nvm, derpade i huvudet på mig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Nokia känns så självmordsbenägna att det är otäckt..
Inget hopp kvar för dem..tyvärr satsade ni på fel häst. Kanske Ballmer har en charm som speciellt tilltalar finnländare?
Hade de valt android för ett antal år sedan så kunde de kanske varit lika stora som samsung..:(

Permalänk
Medlem

Det känns som om Nokia ger mer stöd åt Microsoft än de är värda. På sin egen bekostnad..
Känns inte heller som om de får så mycket stöd tillbaka.

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde att de hade redan tillverkat Surfplattor, men där hade jag garanterat fel. Jaha men de blir nog förmodligen bra de med inom Nokia.

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Nokia borde kunna tillverka en x86 platta istället.
Verkar ren och skär galenskap att satsa på RT för nokia.

Är ett system som kommer vara begravt och bortglömt inom några få månader.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Nokia känns så självmordsbenägna att det är otäckt..
Inget hopp kvar för dem..tyvärr satsade ni på fel häst. Kanske Ballmer har en charm som speciellt tilltalar finnländare?

Håller med. Nokia verkar väldigt angelägna att misslyckas, igen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Om ryktet stämmer.. R.I.P. Nokia :/

Permalänk
Medlem

känns mer som att är "Microsoft tvingar Nokia att göra surfplatta med windows RT"

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

håller tummarna för nokia iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

känns mer som att är "Microsoft tvingar Nokia att göra surfplatta med windows RT"

Exakt, det ligger något dolt bakom för så dumma är iinte Nokia. Antagligen så får de väldigt mycket pengar av M$ eller så blir de tvingade...

Permalänk
Medlem

Om det är RT kan dom lika gärna strunta i att lasera den, den lär ju knappast sälja nånting. Satsa på ett renodlat Windows 8.1

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, skulle ni vilja har Win x86 även om platten är på sju tum?

Windows RT är ett måste för MS för att tränga sig i $200 demografin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Bara en fråga, skulle ni vilja har Win x86 även om platten är på sju tum?

Jag skulle personligen hellre se en WP8 platta om storleken var 7". MS gjorde nog ett misstag att inte (än så länge) ge det operativsystemet stöd för större skärmar och högre upplösningar.

Permalänk

Lite ironiskt att nyheten om ASUS och Windows RT följs upp av denna. I övrigt förstår jag inte varför Nokia skulle göra detta. Kanske är Microsoft som tycker att de ska göra detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast

Men hallå, senaste veckan har det varit nyhet efter nyhet "Microsoft skriver av Surface RT plattor", "Surface RT säljer sämre än förväntat", "Asus överger RT"

Så kommer Nokia där "Hallå grabba, asså jag har en fett bra ide! Vi gör surfplattor, men ingen vilka surfplattor som helst, vi kör Windows RT på dem!" *Applåder på Nokias kontor*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Men hallå, senaste veckan har det varit nyhet efter nyhet "Microsoft skriver av Surface RT plattor", "Surface RT säljer sämre än förväntat", "Asus överger RT"

Så kommer Nokia där "Hallå grabba, asså jag har en fett bra ide! Vi gör surfplattor, men ingen vilka surfplattor som helst, vi kör Windows RT på dem!" *Applåder på Nokias kontor*

Problemet med Surface plattorna är att de kör antik hårdvara (Tegra 3 wtf?) samtidigt som de kostar premium. Om Nokia släpper en platta med samma hårdvara och i samma prisklass som Nexus 7 så tror jag de kommer sälja bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annero:

Jag skulle personligen hellre se en WP8 platta om storleken var 7". MS gjorde nog ett misstag att inte (än så länge) ge det operativsystemet stöd för större skärmar och högre upplösningar.

Problemet är att du bara kommer ha tillgång till uppskalade telefon apps. Men visst, jag tror att WP8 och Windows RT kommer att gå samman i framtiden (ala Ubuntu Edge).

Permalänk
Medlem

Som Ericsson fanboy vill jag bara säga: HAHA!

Att Ericsson slutat med konsumentprylar och att Ericsson vs Nokia kriget tagit slut för snart 10 år sen skiter jag i. Detta är min revansch. Mwahaha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men härre jösses nokia. Har de ingen koll på vad omvärlden tycker om RT? Verklighetsfrånvaron hos dem är lite skrämmande.

Permalänk
Medlem

Det är inte daterat, så det kan lika gärna vara ett 6 månader gammalt dokument.

Står dessutom i källan:

" Also, not only our sources but others also reveal that Nokia cancelled RT Tablet plans long time back and is now working on Win8 tablets only."

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Problemet är att du bara kommer ha tillgång till uppskalade telefon apps. Men visst, jag tror att WP8 och Windows RT kommer att gå samman i framtiden (ala Ubuntu Edge).

ala Android.. ala iOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det känns som om Nokia ger mer stöd åt Microsoft än de är värda. På sin egen bekostnad..
Känns inte heller som om de får så mycket stöd tillbaka.

Hur ser deras avtal ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Jag som är en Nokia fanboy vill inte se dem gå under (mer än de redan gjort).
Varför kan de inte bara satsa på Android på telefonerna och säga upp sig med Microsoft.
Visst, Nokias lumia serie säljer väl helt ok men det är på tok för lite för att ta sig in som en konkurrent på marknaden.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

"Läckta", det är så mycket läckor idag så det börjar bli svårt att tro att det verkligen är en läcka. Snarare marknadsföring. På pappret verkar plattan bra men kommer det ge windows RT det lyft det behöver för att överleva? Tror tyvärr windows RT är dödsdömt.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

ala Android.. ala iOS.

Vad menar du med iOS? En iPhone kan inte kopplas till en större skärm och köra Mac OS X. Jovisst, man kan väl räkna in Android om man kör Ubuntu for Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Jag som är en Nokia fanboy vill inte se dem gå under (mer än de redan gjort).
Varför kan de inte bara satsa på Android på telefonerna och säga upp sig med Microsoft.
Visst, Nokias lumia serie säljer väl helt ok men det är på tok för lite för att ta sig in som en konkurrent på marknaden.

Eh, enda anledningen till att jag köpta en lumia är för att det var wp8, hade 2 android telefoner (htc och sony) innan och fyfan vad det är laggigt och slött. Jag är glad att Nokia satsar på wp8 annars hade man vart tvungen och köpa äpplet för 6k istället för en lumia för 2k.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB