AMD lovar släppa Catalyst 13.8 med förbättrade renderingstider i veckan

Permalänk
Melding Plague

AMD lovar släppa Catalyst 13.8 med förbättrade renderingstider i veckan

Efter en smärre försening planerar AMD att inom kort släppa en efterlängtad Radeon-drivrutin med så kallad frame pacing, som ska råda bot på problemet med ojämna renderingstider.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fast då måste CCC fungera antar jag, vilket den har en förmåga att inte göra

Har kört med DriverSweeper och omsinstallerat CCC utan framgång. Att det ska vara så besvärligt med just drivrutiner för GPU:er?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fast då måste CCC fungera antar jag, vilket den har en förmåga att inte göra

Har kört med DriverSweeper och omsinstallerat CCC utan framgång. Att det ska vara så besvärligt med just drivrutiner för GPU:er?

Hade också det problemet förut men sist jag fixade med grafikkorten så i CCC installationen så följde det med c++ 2010, och det har sedan dess funkat. Kommer dock inte ihåg om det va betan eller WHQL.

Permalänk

Är det lönt för mig med ett HD6870 att köra på dessa beta drivrutiner?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Ja, dags att de tar tag i det där.
Det var pga AMDs dåliga renderingstider som jag bytta till det gröna laget. (även gällande singel-kort konfigurationer)

Permalänk
Medlem

Igen.... Får se om de löser det på riktigt nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Hade också det problemet förut men sist jag fixade med grafikkorten så i CCC installationen så följde det med c++ 2010, och det har sedan dess funkat. Kommer dock inte ihåg om det va betan eller WHQL.

Hmm... som jag förstod det så kräver CCC Net 2.0 viket jag reparerat och uppdaterat. Fick på så sätt till slut bort raden Misslyckad i installationsloggen (vad som misslyckats stod däremot inte!). CCC vägrar dock fortfarande att öppnas Men tack för tipset, ska undersöka C++ ändå. Man vet ju aldrig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hmm... som jag förstod det så kräver CCC Net 2.0 viket jag reparerat och uppdaterat. Fick på så sätt till slut bort raden Misslyckad i installationsloggen (vad som misslyckats stod däremot inte!). CCC vägrar dock fortfarande att öppnas Men tack för tipset, ska undersöka C++ ändå. Man vet ju aldrig.

Jag hade det problemet du beskriver förut. För mig var det krockande moderkortsrutiner som var problemet...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Jag hade det problemet du beskriver förut. För mig var det krockande moderkortsrutiner som var problemet...

Utveckla gärna. Jag vill lösa problemet men med all respekt jag begriper inte vad du syftar på, hehe.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge...

Edit: Såg nu att AMD skriver att det ska komma idag medan Sweclockers väljer att vara realister och säger att den kommer i veckan. Baserat på tidigare erfarenheter av AMDs tidsplaner låter även redaktionens tidsuppskattning lite lätt optimistisk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utveckla gärna. Jag vill lösa problemet men med all respekt jag begriper inte vad du syftar på, hehe.

Hade inbyggd grafik på moderkortet i min gamla dator och när jag av installerade catalyst, inaktiverade den inbyggda grafiken och sedan installerade catalyst igen så gick den att öppna.
Vet inte om det kan vara av hjälp för dig dock.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Too late AMD. Jag har precis bytt till nVidia.
Anledningarna var många, men framför allt stod jag inte ut med hur dåligt CCC har blivit!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag som precis twittrade till CatalystCreator och CatalystMaker och undrade vart drivrutinerna tagit vägen. Doh!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hade inbyggd grafik på moderkortet i min gamla dator och när jag av installerade catalyst, inaktiverade den inbyggda grafiken och sedan installerade catalyst igen så gick den att öppna.
Vet inte om det kan vara av hjälp för dig dock.

Tyvärr, har ingen integrerad grafikdel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

"Frame pacing", det låter som att de kommer lägga till en liten delay så att de sedan kan processera och trycka ut bilderna med jämna mellanrum till skärmen. Skulle inte något sådant vara negativt om man t.ex spelar FPS-spel?
(Bara spekulationer)

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Inaktiv

Helt värdelöst om man kör HD 6xxx-serien? I vilket fall kommer nästa graffekort ändå bli nvidia. AMD's drivrutiner kraschar då och då hela tiden för mig. Av någon konstig anledning alltid när jag surfar och vid flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Helt värdelöst om man kör HD 6xxx-serien? I vilket fall kommer nästa graffekort ändå bli nvidia. AMD's drivrutiner kraschar då och då hela tiden för mig. Av någon konstig anledning alltid när jag surfar och vid flash.

Är flashplayers problem och inte ditt grafikkort. Samma för mig som har nvidia kort.

OT: Har vi någon med Crossfire som har testat nya drivisarna ?

EDIT: Om detta löser 80% av crossfire problemen byter jag nog till två 7970's.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shockwave:

"Frame pacing", det låter som att de kommer lägga till en liten delay så att de sedan kan processera och trycka ut bilderna med jämna mellanrum till skärmen. Skulle inte något sådant vara negativt om man t.ex spelar FPS-spel?
(Bara spekulationer)

Finns redan en buffert på ett par tre rutor i pipelinen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

"Frame pacing", det låter som att de kommer lägga till en liten delay så att de sedan kan processera och trycka ut bilderna med jämna mellanrum till skärmen. Skulle inte något sådant vara negativt om man t.ex spelar FPS-spel?
(Bara spekulationer)

Kan också ha med tiden att rita en bild per gpu "turn" så kan vara mycket bättre för FPS spel med, så vem vet.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Det känns tungt att sitta med ett HD6970 och fyra månaders utdaterade drivrutiner. AMD! Vart är min förbaskade drivrutin?

Permalänk

[QUOTE="i upplösningar upp till 2560 x 1600 pixlar[/QUOTE"]

alltså inget för en annan som kör Eyefinity med 3 x 1920x1200. Trist.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Det känns tungt att sitta med ett HD6970 och fyra månaders utdaterade drivrutiner. AMD! Vart är min förbaskade drivrutin?

Vad tänkte du på då? 6000 serien stöds ju fullt ut, eller är det en specifik bug du har som du vill ha fix för. Har du rapporterat den?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Så de med singelkort och 1920 x 1080 kan inte vänta sig bättre renderingstider? Är det så man ska tolka artikeln? :/

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så de med singelkort och 1920 x 1080 kan inte vänta sig bättre renderingstider? Är det så man ska tolka artikeln? :/

"upplösningar upp till 2560x1600" inkluderar 1920x1080.

Problemet med dårliga renderingstider är ju snarare ett crossfireproblem, har du problem med singelkort?

Men eftersom dom skriver om minneshantering, så kan ev singelkort oxå få bättre prestanda.

Folk som sitter på eyefinity-riggar får dock vänta lite längre innan det kommer en drivrutin för dem.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

"upplösningar upp till 2560x1600" inkluderar 1920x1080.

Problemet med dårliga renderingstider är ju snarare ett crossfireproblem, har du problem med singelkort?

Men eftersom dom skriver om minneshantering, så kan ev singelkort oxå få bättre prestanda.

Folk som sitter på eyefinity-riggar får dock vänta lite längre innan det kommer en drivrutin för dem.

aha okej Ptja.. Jag har vissa problem med ojämna renderingstider i vissa spel. Att lägga in spelen i RadeonPro och därefter ange min skärms Hz brukar oftast lösa problemen.. Så jag antar att det är ojämna renderingstider jag har problem med? Kortet det gäller är ett ASUS 7970

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Det var fan på tiden!

Permalänk
Medlem

RadeonPro finns ju redan.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så de med singelkort och 1920 x 1080 kan inte vänta sig bättre renderingstider? Är det så man ska tolka artikeln? :/

Skrivet av Nyhet:

Den som använder Crossfire har förmodligen observerat fenomenet "microstuttering" eller mikrofördröjningar, vilket kan få även höga bildfrekvenser att upplevas som ryckiga på grund av att vissa bildrutor fördröjs och tar längre tid för grafikkortet att rendera.

Problemet som ska fixas gäller endast om man använder Crossfire, de som endast har en GPU lider inte av detta problem.

Skrivet av Shockwave:

"Frame pacing", det låter som att de kommer lägga till en liten delay så att de sedan kan processera och trycka ut bilderna med jämna mellanrum till skärmen. Skulle inte något sådant vara negativt om man t.ex spelar FPS-spel?
(Bara spekulationer)

Jo det kan mycket väl tänkas, eftersom det skapas en fördröjning. Men om det är ett problem eller inte beror ju på vad för slags spel man spelar, och hur allvarligt och på vilken nivå man spelar. Jag hävdar att det endast är ett problem om man spelar på tävlingsnivå, och gör man det så skulle jag rekommendera att man endast använder sig av en GPU oberoende av om det är Nvidia eller AMD, och den slutsatsen drar jag av att AMD sa för några månader sedan att endera så får man en ojämn och ryckig upplevelse eftersom man skyfflar ut alla frames så snabbt som möjligt vilket minskar fördröjningen så mycket som möjligt, eller så lägger man in en fördröjning för att få en jämnare upplevelse. Använder man endast ett kort så får man det bästa av två världar i detta avseende, men prestandan blir förstås lidande. Men prestanda och bildkvalité är inte det viktigaste om spelar på tävlingsnivå, eller hur?

Men vad jag tycker är viktigt är att de faktiskt fixar problemen med alla "drops" och "runts" som uppstår vid Crossfire. Rekommenderad läsning: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Diss...

Från sida två i artikeln:

Skrivet av PC Perspective:

Even more interesting is the phenomena we are calling “runts” – frames that are rendered and shown, but of so few scanlines that they could be considered irrelevant to the frame rate, or even detrimental to the animation smoothness.

Bilden nedan består av tre olika bildrutor, markerade till vänster med tre olika färger. Vad för nytta gör bildrutan i mitten som är markerad med lila?

Skrivet av PC Perspective:

We actually showed our readers a runt in our first article about Frame Rating. The implications of runts and drops should be pretty apparent to you if you are following our logic thus far, but just to be sure, let’s elaborate. In both cases, drop and runt, FRAPS essentially thinks the frame is being shown to the user like just any other frame. With a drop though, this isn’t the case – the user actually never sees the frame on the screen and thus the FRAPS data is just wrong.

For runts the debate is more interesting; even though the frame is being shown to the user the “value” of that frame is much lower (or gone completely) because it takes up so little space on the screen. If you look at the screenshot above you can see that the thin strip of a frame isn’t able to make any kind of significant animation sequence addition though it counts exactly the same as the frames below and above it when we consider your average frame rate, even your average frame rate per second.

För er som inte orkar läsa artikeln, detta är slutsatsen och det är dessa problem med runts och drops som MÅSTE fixas, och om ni inte tror att deras slutsats är riktig, läs då hela artikeln.

Skrivet av PC Perspective:

Where AMD has definite issues is with HD 7970s in CrossFire, and our Frame Rating testing is bringing that to light in a startling fashion. In half of our tested games, the pair of Radeon HD 7970s in CrossFire showed no appreciable measured or observed increase in performance compared to a single HD 7970. I cannot overstate that point more precisely: our results showed that in Battlefield 3, Crysis 3 and Sleeping Dogs, adding in another $400+ Radeon HD 7970 did nothing to improve your gaming experience, and in some cases made it worse by introducing frame time variances that lead to stutter. Take a look at some of our graphs on those game pages and compare the FRAPS FPS result to the Observed FPS result that calculates an average frame rate per second after removing runts and drops. Clearly the performance of the dual-card configuration is only barely faster than the single card, removing the “scaling” of CrossFire.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Problemet som ska fixas gäller endast om man använder Crossfire, de som endast har en GPU lider inte av detta problem.

Jo det kan mycket väl tänkas, eftersom det skapas en fördröjning. Men om det är ett problem eller inte beror ju på vad för slags spel man spelar, och hur allvarligt och på vilken nivå man spelar. Jag hävdar att det endast är ett problem om man spelar på tävlingsnivå, och gör man det så skulle jag rekommendera att man endast använder sig av en GPU oberoende av om det är Nvidia eller AMD, och den slutsatsen drar jag av att AMD sa för några månader sedan att endera så får man en ojämn och ryckig upplevelse eftersom man skyfflar ut alla frames så snabbt som möjligt vilket minskar fördröjningen så mycket som möjligt, eller så lägger man in en fördröjning för att få en jämnare upplevelse. Använder man endast ett kort så får man det bästa av två världar i detta avseende, men prestandan blir förstås lidande. Men prestanda och bildkvalité är inte det viktigaste om spelar på tävlingsnivå, eller hur?

Men vad jag tycker är viktigt är att de faktiskt fixar problemen med alla "drops" och "runts" som uppstår vid Crossfire. Rekommenderad läsning: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Diss...

Från sida två i artikeln:

Bilden nedan består av tre olika bildrutor, markerade till vänster med tre olika färger. Vad för nytta gör bildrutan i mitten som är markerad med lila?

http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/revie...

För er som inte orkar läsa artikeln, detta är slutsatsen och det är dessa problem med runts och drops som MÅSTE fixas, och om ni inte tror att deras slutsats är riktig, läs då hela artikeln.

Där har du fel. precis som bilden du visar som exempel har jag i vissa spel med ett ensamnt 7970. Och nog är det inte bara SLI och Crossfire som kan ha ojämna redneringstider.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16260-amd-radeon-plagas-av-o...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Där har du fel. precis som bilden du visar som exempel har jag i vissa spel med ett ensamnt 7970. Och nog är det inte bara SLI och Crossfire som kan ha ojämna redneringstider.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16260-amd-radeon-plagas-av-o...

Gamla nyheter nu. Renderingstiderna för ensamma kort är fixade.