Permalänk
Fractal Design
Skrivet av hagermannen:

Hej. Mina överblivna kabblar till mitt newton r2 800w har blivit slängda.
Finns det möjlighet att köpa ut nya kabblar utan att köpa ny psu ?

Tjena,

Skicka ett mail till supporten med namn, adress, PSUns serienummer, samt vilka kablar du behöver, så kommer de förmodligen kunna skicka ut dem. Vi har en låda överblivna modulärkablar från Newton R2 här på kontoret.

mvh,
Fractal Design

Permalänk

Hejsan!

Har varit lite småsugen på att skaffa ett Define R4 nu ett tag, men chassit har nu varit ute ungefär ett år nu och då börjar man undra över möjligheten att ett Define R5 kanske är på väg.

Kan ni på Fractal Design ge någon information alls om detta? Kommer det att komma en Define R5 inom kanske 6 månader? Kommer det ta längre tid än så? Har ni några planet överhuvudtaget på ett Define R5.

Känns lite dumt att köpa ett Define R4 nu om R5an dyker upp någorlunda snart, jag lär inte gå från ett R4 till ett R5 såvida det inte är några helt otroliga uppdateringar som görs på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folstream:

Hejsan!

Har varit lite småsugen på att skaffa ett Define R4 nu ett tag, men chassit har nu varit ute ungefär ett år nu och då börjar man undra över möjligheten att ett Define R5 kanske är på väg.

Kan ni på Fractal Design ge någon information alls om detta? Kommer det att komma en Define R5 inom kanske 6 månader? Kommer det ta längre tid än så? Har ni några planet överhuvudtaget på ett Define R5.

Känns lite dumt att köpa ett Define R4 nu om R5an dyker upp någorlunda snart, jag lär inte gå från ett R4 till ett R5 såvida det inte är några helt otroliga uppdateringar som görs på chassit.

Jag tycker att R4 är tillräckligt bra (Gick från R3). Kommer inte på på rak arm vad som kan förbättras i nästa gen. Det är väll att förbättra kvalitén kanske och plats för 220 mm i botten/toppen kanske, flytta ut fläktplasterna i toppen. Det är väll det jag kan tänka mig komma i R5. Fast Tycker själv att R4 funkar kanon. Borttagbar HDD bur och mycket plats för kablar, plus plats för större fläktar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hallå,

Jag undrar hur pass hög tornkylare man kan montera i ett XL R2 med en typisk 140x140x25mm fläkt på sidopanelen. Sitter på ett sådant chassi just nu samt en CM Hyper 212 EVO i PNP (120x159x80mm) och utifrån vad jag har mätt och sett ser det ut som att fläkten på sidopanelen precis skulle passa in under CPU-kylare eller slå emot tornet om den inte kommer under. Står på er hemsida att det finns 170mm att tillgå för CPU-kylare utan fläkt i sidopanelen, alltså går det som allra max att trycka in en 145mm hög tornkylare med en 25mm tjock fläkt på sidopanelen om jag tolkat allt rätt.

Är ju lite surt om jag genomför mina planer med SLI och att det senare skulle visa sig att temperaturerna skjuter iväg lite för högt, medans jag inte kan göra något åt saken förutom att köpa ett nytt chassi eller införskaffa vätskekylning, antingen för GPU, CPU eller båda. :/

Finns ju också möjligheten att en 120mm fläkt skulle fungera då 140mm är på gränsen, dock så antar jag att ni på FD har koll på det hela.

Permalänk
Inaktiv

När kommer Arc mini R2 ?

Permalänk
Medlem

Kommer det komma en "heltäckt" Arc midi R2, dvs utan fönsterpanel?

Permalänk
Fractal Design

Hej alla,

Skrivet av Folstream:

Hejsan!

Vi kan tyvärr inte svara på frågor om möjliga produkter innan de lanserats.

Skrivet av Thyrix:

Hallå,

Jag undrar hur pass hög tornkylare man kan montera i ett XL R2 med en typisk 140x140x25mm fläkt på sidopanelen. Sitter på ett sådant chassi just nu samt en CM Hyper 212 EVO i PNP (120x159x80mm) och utifrån vad jag har mätt och sett ser det ut som att fläkten på sidopanelen precis skulle passa in under CPU-kylare eller slå emot tornet om den inte kommer under. Står på er hemsida att det finns 170mm att tillgå för CPU-kylare utan fläkt i sidopanelen, alltså går det som allra max att trycka in en 145mm hög tornkylare med en 25mm tjock fläkt på sidopanelen om jag tolkat allt rätt.

Är ju lite surt om jag genomför mina planer med SLI och att det senare skulle visa sig att temperaturerna skjuter iväg lite för högt, medans jag inte kan göra något åt saken förutom att köpa ett nytt chassi eller införskaffa vätskekylning, antingen för GPU, CPU eller båda. :/

Finns ju också möjligheten att en 120mm fläkt skulle fungera då 140mm är på gränsen, dock så antar jag att ni på FD har koll på det hela.

Det är inga problem, fläkten sitter så långt ner att den enbart täcker området med expansionskortsslottar - om tornet inte slår i översta grafikkortet kommer det inte heller slå i fläkten. Det kan bli ett problem med XL-ATX moderkort där expansionsslottarna är nedflyttade.

Skrivet av anon142735:

När kommer Arc mini R2 ?

De skeppas just iväg, kommer finnas i handeln om en dryg månad.

Skrivet av Molgorain:

Kommer det komma en "heltäckt" Arc midi R2, dvs utan fönsterpanel?

Vi kan tyvärr inte svara på frågor om möjliga produkter innan de lanserats.

Permalänk

Fick precis mitt kablage till mitt newton r2 800w. Tusen tack. Helt perfekt!

Permalänk

Superkvalitet på era grejer, använder ert Define XL (första versionen) och det var en fröjd att bygga i, Tack!

Permalänk
Inaktiv

Hej Fractal Design

Har prövat två nätaggregat vid namn Newton R3 1000w i mitt system men båda ger mig samma problem och huvudvärk, anledningen till det är att fläkten börjat snurra upp och bli högljudd var 10:onde sekund vilket den normalt inte ska göra. Fläkten ska enbart börja snurra vid 50 % load eller efter ett par timmar vid idle. Jag har självklart haft kontakt med er support via mail men det vore trevligt med respons här också då jag inte riktigt fått de svar jag vill ha. Enligt er via mailkontakt ska aggregaten som uppvisar detta beteende vara defekta och således skickas tillbaka till återförsäljaren, jag hoppas även dem (cdon.com) anser att de är defekta så jag inte får betala undersökningskostnader och dylikt och få två Newton R3 1000w tillbaka sända till mig. Har ni stött på liknade problem tidigare och vad kan de bero på och hur kan ni hjälpa mig som konsument om jag inte får en godkänd RMA?

Permalänk
Medlem

Hej Fractal design!
Jag köpte nyligen fractal design arc midi R2 och är supernöjd med chassiet.
Bra kylmöjligheter samt möjligheter med att justera hårddiskburarna som man själv vill. Sen dammfilter i botten, toppen samt därfram är kanon!

Det finns en brist jag har märkt är att i chassiet där fram undertill finns ett hål där dammfiltret ej täcker. I fronten kör jag 120mm fläktar med monterad radiator (corsair h100i).
I detta hål som är rundat och nästan lika långt som chassits bred sugs damm in i datorn.
Varför tusan finns detta hål i chassit och helt utan filter?
Jag har satt silvertejp för hålet för att slippa damminsug. Tejpen syns ej eftersom hålet är undertill.
Kan bifoga bilder för att förtydliga när jag kommer hem.
Tack!
/Asteroid

Tillägg: Här kommer bilden. Det sugs in damm i hålet längst fram. På denna bilden syns detta tydligt längst till höger.

Bild från overclockers.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag kommer inom kort inhandla erat Define XL R2, jag är lite galen i att ha den nyaste modellen jag. Finns det några planer på ännu en uppdatering på Define XL/Xl R2?

Sen så undrar jag om det finns något speciellt jag bör veta eller om ni har något tips som man inte kan läsa på andra hemsidor?

Mvh GurraBiffen!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Okej, testar här då min egen tråd inte gått någon vart och Fractal Design support gillar tydligen att undvika frågor vilket är speciellt irriterande när frågorna de ignorerar är anledningen till att jag kontaktade dem från början.

Jag äger ett Fractal Design Newton R3 800W som jag har ett problem med, jag verkar ligga nästan precis på gränsen som bestämmer om fläkten ska vara på eller om den ska vara av, och varje gång den försöker snurra upp så gör den ett ljud. (se https://www.youtube.com/watch?v=3LTj1xc-TKE ) Vilket jag då hör genom min hörlurar. Detta är väldigt irriterande när jag sitter och surfar (som nu) och för att inte blir galen så måste jag sätta på musik (vilket jag inte alltid vill)

Min fråga är om det går att fixa det här? Om det går, hur? Det jag tänkte är att man kanske man modifiera fläktkurvan på något sätt så att istället för att stänga av fläkten så drar den ner fläkten till ~10% och håller den där tills den behöver gå upp igen, men då är frågan om det verkligen går att göra det? Om det inte finns något sätt att fixa det här på så blir jag tvungen att köpa ett nytt nätagg då detta stör mig något enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Okej, testar här då min egen tråd inte gått någon vart och Fractal Design support gillar tydligen att undvika frågor vilket är speciellt irriterande när frågorna de ignorerar är anledningen till att jag kontaktade dem från början.

Jag äger ett Fractal Design Newton R3 800W som jag har ett problem med, jag verkar ligga nästan precis på gränsen som bestämmer om fläkten ska vara på eller om den ska vara av, och varje gång den försöker snurra upp så gör den ett ljud. (se https://www.youtube.com/watch?v=3LTj1xc-TKE ) Vilket jag då hör genom min hörlurar. Detta är väldigt irriterande när jag sitter och surfar (som nu) och för att inte blir galen så måste jag sätta på musik (vilket jag inte alltid vill)

Min fråga är om det går att fixa det här? Om det går, hur? Det jag tänkte är att man kanske man modifiera fläktkurvan på något sätt så att istället för att stänga av fläkten så drar den ner fläkten till ~10% och håller den där tills den behöver gå upp igen, men då är frågan om det verkligen går att göra det? Om det inte finns något sätt att fixa det här på så blir jag tvungen att köpa ett nytt nätagg då detta stör mig något enormt.

Dold text

Jag har precis samma problem emd mitt Newton R3 1000W och jag blir otroligt besviken och ledsen av det när man köper ett kvalitéts agg som ska hålla tyst..! Tack för att du belyser problemet med video. Det vissel-gnissel-vinande ljudet är inte alls vackert i en annars tyst burk är jag rädd.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Är jag döv eller lät det ingenting? Kollade på hela videon och jag hörde ingenting.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Jag har precis samma problem emd mitt Newton R3 1000W och jag blir otroligt besviken och ledsen av det när man köper ett kvalitéts agg som ska hålla tyst..! Tack för att du belyser problemet med video. Det vissel-gnissel-vinande ljudet är inte alls vackert i en annars tyst burk är jag rädd.

Jo, märkte det själv nu först när man fått den ljudnivån på resten av datorn (äntligen) och man kan väl säga att det här ljudet har fått mig att skrika rakt ut och slagit näven i bordet några gånger. Ljudet är för mig väldigt irriterande och något som faktiskt får mig att bli galen, om det inte finns något sätt att fixa det på så kommer jag nog köpa ett nytt nätagg (som att man har pengar till det) för att förhindra att jag har sönder någonting annat när man blir 'less' på ljudet.

Skrivet av Schackmannen:

Är jag döv eller lät det ingenting? Kollade på hela videon och jag hörde ingenting.

Det är svårt att fånga på en mobil kamera/mikrofon men först gången är runt ~0:20 Låter som en motor som får motstånd men desperat försöker i alla fall.

Permalänk
Medlem

Fractal Design, jag älskar eran Define serie av chassin. Har använt det chassit till alla datorer jag byggt åt både mig själv och vänner!

Sen så har ni helt superb support. Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Trevligt att höra!

Skicka ett mail till support@fractal-design.com med namn, adress och chassits serienummer så skickar vi ut nya fötter

Precis samma sak har hänt med mitt Define R3 men eftersom det är en utgången modell undrar jag om det är möjligt även för mig att få nya fötter? Jag vet inte om det är likadana fötter på R3 och R4

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z170X Gaming 3 | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | Grafikkort: ASUS GTX 1070 8GB STRIX | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Kingston HyperX 16GB 2133MHz | SSD: Samsung 850 EVO 1TB & 500GB Chassi: FD Define S

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design!

Jag går i tankarna att investera i ert Newton R3 600W nätagg! Men jag är väldigt orolig över coil whine och liknande, vill verkligen ha en tyst dator.

Jag har de senaste 3 åren använt mig av er Newton R2 650W men det låter något oerhört under load (coil whine), det känns som det bara blivit värre den senaste tiden.

Vad gör ni för att motverka detta? Har ni sk. coil whine på många nätagg? Vad händer om man mot förmodan skulle få ett med detta irriterande tjutljud, kommer man kunna få den utbytt?

Annars är jag en nöjd konsument av ert Define R2 chassi!

Permalänk
Medlem

Har inte lyckats få igång USB-portarna eller ljudet i fronten? Är det någon kontakt jag glömt att plugga i? Den med blå kontakt? Är det något man behöver koppla i, vet inte vart den ska sitta.. trodde det var någon kontakt för SSD på baksidan?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crimsonidol:

Hej Fractal Design

Har prövat två nätaggregat vid namn Newton R3 1000w i mitt system men båda ger mig samma problem och huvudvärk, anledningen till det är att fläkten börjat snurra upp och bli högljudd var 10:onde sekund vilket den normalt inte ska göra. Fläkten ska enbart börja snurra vid 50 % load eller efter ett par timmar vid idle. Jag har självklart haft kontakt med er support via mail men det vore trevligt med respons här också då jag inte riktigt fått de svar jag vill ha. Enligt er via mailkontakt ska aggregaten som uppvisar detta beteende vara defekta och således skickas tillbaka till återförsäljaren, jag hoppas även dem (cdon.com) anser att de är defekta så jag inte får betala undersökningskostnader och dylikt och få två Newton R3 1000w tillbaka sända till mig. Har ni stött på liknade problem tidigare och vad kan de bero på och hur kan ni hjälpa mig som konsument om jag inte får en godkänd RMA?

Uppdatering - Blev ett Fractal Design Newton R2 1000w istället vilket fungerade perfekt, inga problem med att fläkten varvar upp och ner! Den surrar på på en behaglig nivå hela tiden! Skönt att veta att det inte var ens eget system som var felaktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachy13:

Hej Fractal Design!

Jag går i tankarna att investera i ert Newton R3 600W nätagg! Men jag är väldigt orolig över coil whine och liknande, vill verkligen ha en tyst dator.

Jag har de senaste 3 åren använt mig av er Newton R2 650W men det låter något oerhört under load (coil whine), det känns som det bara blivit värre den senaste tiden.

Vad gör ni för att motverka detta? Har ni sk. coil whine på många nätagg? Vad händer om man mot förmodan skulle få ett med detta irriterande tjutljud, kommer man kunna få den utbytt?

Annars är jag en nöjd konsument av ert Define R2 chassi!

Nu har jag ytterligare problem med mitt Newton R2, då jag fortfarande inte köpt nytt nätagg...skulle hemskt gärna vilja få lite respons från er på frågan ovan.

Hursomhelst för ett par dagar sedan köpte jag en fläktstyrning (Scythe Kaze Master II) och till men oerhörda förvåning fungerade inte displayen som ska visa varvtal på fläktarna och temperaturer. Trodde såklart exemplaret jag fick var felaktigt. Jag testade då med ett annat gammalt nätägg jag hade liggande (kopplade endast in molex kontakten till kontrollen som krävs för att ge ström) och då fungerade den plötsligt! Har ingen aning vad som kan vara fel där...Varför funkar det inte med ert nätagg?

Edit: Kopplade om till en annan utgång på nätagget och vips fungerade displayen..iallafall vågar man satsa på ett Newton R3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachy13:

Nu har jag ytterligare problem med mitt Newton R2, då jag fortfarande inte köpt nytt nätagg...skulle hemskt gärna vilja få lite respons från er på frågan ovan.

Hursomhelst för ett par dagar sedan köpte jag en fläktstyrning (Scythe Kaze Master II) och till men oerhörda förvåning fungerade inte displayen som ska visa varvtal på fläktarna och temperaturer. Trodde såklart exemplaret jag fick var felaktigt. Jag testade då med ett annat gammalt nätägg jag hade liggande (kopplade endast in molex kontakten till kontrollen som krävs för att ge ström) och då fungerade den plötsligt! Har ingen aning vad som kan vara fel där...Varför funkar det inte med ert nätagg?

Edit: Kopplade om till en annan utgång på nätagget och vips fungerade displayen..iallafall vågar man satsa på ett Newton R3?

Alla agg är risken att du kan få coli whine. Beror på andra delar ihop med agget också. Varför köpa nytt agg? du kan ju lämna in den på garanti, är ju 5 års garanti på den ju.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Har inte lyckats få igång USB-portarna eller ljudet i fronten? Är det någon kontakt jag glömt att plugga i? Den med blå kontakt? Är det något man behöver koppla i, vet inte vart den ska sitta.. trodde det var någon kontakt för SSD på baksidan?

Nej nej. du fått de hela om bakfoten

Är för USB 3 inget annat. Ska in i den blå kontakten på moderkortet (om det ens finns någon).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Alla agg är risken att du kan få coli whine. Beror på andra delar ihop med agget också. Varför köpa nytt agg? du kan ju lämna in den på garanti, är ju 5 års garanti på den ju.

Jo, det verkar vara lite saksamma när det kommer till coil whine, blir nog ett nytt R3 och hoppas på det bästa helt enkelt...Mja, har pillat bort "garantiklistermärkena" sedan länge osv, de vill nog inte ha mitt agg på RMA längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachy13:

Jo, det verkar vara lite saksamma när det kommer till coil whine, blir nog ett nytt R3 och hoppas på det bästa helt enkelt...Mja, har pillat bort "garantiklistermärkena" sedan länge osv, de vill nog inte ha mitt agg på RMA längre

Jaha, då är det en annan sak

Nja jag gillar inte häller coli whine och man kan reklamera för det med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design!

Jag har sedan 2009 ett Newton R2 1000W nätaggregat som under en längre period börjat låta konstigt vid uppstart. Fläkten ger ifrån sig ett "tickande" ljud de första 15-30 minuterna efter uppstart. Min pc drar vid vardagligt användande 160W och cirka 250W vid uppstart, uppmätt vid vägguttaget.

Är detta något som räknas som en defekt? Jag har givetvis aldrig gjort något med nätaggregatet som bryter garantin. Hur går jag tillväga? Det är köpt från Dustin Home och jag har original fakturan kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Hej Fractal Design!

Jag har sedan 2009 ett Newton R2 1000W nätaggregat som under en längre period börjat låta konstigt vid uppstart. Fläkten ger ifrån sig ett "tickande" ljud de första 15-30 minuterna efter uppstart. Min pc drar vid vardagligt användande 160W och cirka 250W vid uppstart, uppmätt vid vägguttaget.

Är detta något som räknas som en defekt? Jag har givetvis aldrig gjort något med nätaggregatet som bryter garantin. Hur går jag tillväga? Det är köpt från Dustin Home och jag har original fakturan kvar.

Vill du ha snabbt svar, hör av dig på mail direkt.

En tickande fläkt är inte farligt, mer än att fläkten inte mår bra eller på monteringen av agget (vissa fläktar gillar inte att ligga åt ett vist håll).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vill du ha snabbt svar, hör av dig på mail direkt.

En tickande fläkt är inte farligt, mer än att fläkten inte mår bra eller på monteringen av agget (vissa fläktar gillar inte att ligga åt ett vist håll).

Jag ställde datorn på skrivbordet och filmade in en liten sekvens. Hur roligt är det om datorn låter så här?

http://www.youtube.com/watch?v=u9biZwIQxmU

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Jag ställde datorn på skrivbordet och filmade in en liten sekvens. Hur roligt är det om datorn låter så här?

http://www.youtube.com/watch?v=u9biZwIQxmU

Låter ju mysigt ju ihop med en skräckfilm vore det ju perfekt

Nä men, hör av dig på mail till fractal. Dom är inne här typ en gång i månaden.

Visa signatur