Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ska fungera Fractals agg är inte dåliga (i alla fall deras dyrare serier).

Så bra!

Visa signatur

MB: MSI B650M Gaming Plus WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU-Kylare: DeepCool AK500 Digital | Nätagg: MSI MPG A850G PCIE5 850W | Minne: Corsair 32GB (2K) DDR5 7200MHz RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem

Hej, Fractal Design!

(Detta kanske har avhandlats här redan, vänligen tveka inte att radera det i så fall.)

Jag köpte ett Fractal Design Define Mini till min fru(s dator) tidigare i år. Jag tycker att chassit är jättesnyggt och det ger dessutom en lika fin premiumkänsla som en BMW (ja, jag vet att en del hatar dessa bil-liknelser, men jag är inte en av dom..). Så långt så bra.
Att bygga i den är toppen, allt är fint, utom en grej faktiskt. Och det är att vibrationerna från den mekaniska (standard Seagate 7k2 RPM) disk jag stoppat in i den förstärktes med en hemsk resonans i hela lådan. Allt annat hade jag fått tyst (mycket uppenbart om man lät disken spinna ner och sedan upp), men det var förfärligt. Jag provade en massa jox och fick slutligen tyst på den genom att göra en resårbandsupphängning efter att ha rivit ur de där hårddiskinfästningarna samt övre hårddiskburen för att eliminera allt som kan svaja och väsnas. I exempelvis datorn på jobbet så har den en Antec 300 (helt odämpad, ju) med 2 st. diskar fast inskruvade utan någon vibrationsdämpning etc., och de hörs inte ett smack ändå, märkligt nog.

Det är jättesynd, tycker jag, för chassit är så fint i övrigt. Har ni bytt lösningar i de chassin som har kommit efter Define Mini (eller är de större chassina av sådan storlek att ljudvågorna fortplantas annorledes och därmed elimineras?)?

Mvh,

/J

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Be quiet Pure power l8 430W i Node 304 = FAIL

Till Node 304 R2 får ni skicka med olika kablar med olika vridning..

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MultiMan:

Kanske petigt, men det heter väl "In stock" och inte "On stock" som ni skriver vid produkterna?

http://english.stackexchange.com/questions/14441/what-is-corr...

Helt riktigt.

Skrivet av wrogad:

Hej!

Fick besked att mini r2 skulle dyka upp i september men nu listar flera butiker tidigast i oktober, vad händer?

Den skall vara i hamn i Göteborg den 28:e. Med lite tur kan de finnas i de första butikerna mot slutet av nästa vecka, annars veckan därpå.

Skrivet av jlagerqv:

Hej Fractal Design,

Tror du att Define XL R2 kommer att komma i vitt?

Tackar!

Vi har det inte planerat i alla fall. XL-chassina säljer i för små volymer för att vi ska kunna ha fler varianter.

Skrivet av orig_rejser:

Hejsan FD

Fick jättebra hjälp och snabb hjälp med krånglande USB-kontakt i chassits top. uppskattas.

Ni har inte funderat på att göra en insats där man ersätter 2-3 diskvaggor med ett system där man kan sätta flera ssd:er på högkant brevid varandra?

Då borde man kunna få in 8-9 ssd-diskar på 2-3 vaggplatser, och på så sätt ändå kunna ta bort onödiga disk-korgar. Känns som enormt plats-slöseri med vaggor ju mer man ersätter med ssd:er.
Och att köpa massa vinkel-adaptrar för att få in 2 i en känns också som slöseri med plats.

Tack för din feedback!

Skrivet av d97jro:

Hej, Fractal Design!

(Detta kanske har avhandlats här redan, vänligen tveka inte att radera det i så fall.)

Jag köpte ett Fractal Design Define Mini till min fru(s dator) tidigare i år. Jag tycker att chassit är jättesnyggt och det ger dessutom en lika fin premiumkänsla som en BMW (ja, jag vet att en del hatar dessa bil-liknelser, men jag är inte en av dom..). Så långt så bra.
Att bygga i den är toppen, allt är fint, utom en grej faktiskt. Och det är att vibrationerna från den mekaniska (standard Seagate 7k2 RPM) disk jag stoppat in i den förstärktes med en hemsk resonans i hela lådan. Allt annat hade jag fått tyst (mycket uppenbart om man lät disken spinna ner och sedan upp), men det var förfärligt. Jag provade en massa jox och fick slutligen tyst på den genom att göra en resårbandsupphängning efter att ha rivit ur de där hårddiskinfästningarna samt övre hårddiskburen för att eliminera allt som kan svaja och väsnas. I exempelvis datorn på jobbet så har den en Antec 300 (helt odämpad, ju) med 2 st. diskar fast inskruvade utan någon vibrationsdämpning etc., och de hörs inte ett smack ändå, märkligt nog.

Det är jättesynd, tycker jag, för chassit är så fint i övrigt. Har ni bytt lösningar i de chassin som har kommit efter Define Mini (eller är de större chassina av sådan storlek att ljudvågorna fortplantas annorledes och därmed elimineras?)?

Mvh,

/J

Många define mini fick tyvärr lite för tjocka gummidistanser jämfört med hårddiskskruvarnas längd. Skruvarna skall inte dras åt så gummit är tajt hopklämt, bara så hårddisken inte kan flyga runt i lådan. Med rätt proportion mellan längden på gängan och tjockleken på gummit så ska den sitta med lite glapp även med skruvgängan i botten, men på framförallt flera Mini-lådor så bör skruvarna inte dras åt tills de bottnar.

Skrivet av NiQ3:

Be quiet Pure power l8 430W i Node 304 = FAIL
http://i42.tinypic.com/2mh9z7b.jpg

Till Node 304 R2 får ni skicka med olika kablar med olika vridning..

Ett fåtal nätagg har denna placering av kontakten, men i våra tester så har det gått bra att få i kabeln ändå, om man ser till att böja kabeln ordentligt. Sådana kablar är rejält tåliga och kommer inte gå av av lite våld. Vi ber om ursäkt för olägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Ett fåtal nätagg har denna placering av kontakten, men i våra tester så har det gått bra att få i kabeln ändå, om man ser till att böja kabeln ordentligt. Sådana kablar är rejält tåliga och kommer inte gå av av lite våld. Vi ber om ursäkt för olägenheten.

Jo kabeln gick bra att bända dit tillslut, den är ganska mjuk o medgörlig. Men man får vara försiktig så man inte skadar den.

Ni får gärna göra modulära nätagg med lägre effekt runt 250-400 watt, 140mm långt o med bra verkningsgrad, finns inga såna på den svenska marknaden vad jag sett.

Permalänk
Medlem

Många define mini fick tyvärr lite för tjocka gummidistanser jämfört med hårddiskskruvarnas längd. Skruvarna skall inte dras åt så gummit är tajt hopklämt, bara så hårddisken inte kan flyga runt i lådan. Med rätt proportion mellan längden på gängan och tjockleken på gummit så ska den sitta med lite glapp även med skruvgängan i botten, men på framförallt flera Mini-lådor så bör skruvarna inte dras åt tills de bottnar.

Tack för snabb respons!
Jag fick tips om ovanstående i forumen här när jag jobbade med att lösa problemet, och med lösare skruvar gick resonansen från "förfärlig" till det något bättre "riktigt illa". Jag provade då med längre skruvar från ett annat chassi, så att disken hade 1 mm spelrum upp och ner om den ville, och alltså i stort sett låg löst och fint på gummikuddarna. Det blev dock samma resultat som med löst åtdragna skruvar, och det var då jag tröttnade och rev ut allt och hängde upp med resår i stället.

Chassit är ju stabilt, gediget och fint, så jag undrar om det inte hade vunnit på en sådan där icke-fancy klassisk fast inskruvning i rejält tilltagen plåt som sitter fast ordentligt i resten av chassit.

(Det är ändå lite förvånande, för de där diskvaggorna påminner ju väldigt mycket i sin konstruktion om de som sitter i min betydligt äldre burk med ett Antec Sonata, och där är det ingen resonans alls.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga om det finns reservdelar att köpa till era chassin?
Det jag specifikt söker är skruvarna som håller diskarna i ett array r2 chassi. Verkar tyvärr förlagt dem...
För övrigt är jag sjukt nöjd med era chassin! Array r2 passar jäkligt bra som NAS. Och R4 är Stilrent för gaming datorn.
Kommer troligtvis titta efter ett fractal om jag bygger en steambox i framtiden.
Har ni också något tips på färg typ som kan passa till och måla om array 2? Vill göra bokhyllan lite gladare ;).
Mvh

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av NiQ3:

Jo kabeln gick bra att bända dit tillslut, den är ganska mjuk o medgörlig. Men man får vara försiktig så man inte skadar den.
http://i39.tinypic.com/mw7j84.jpg

Ni får gärna göra modulära nätagg med lägre effekt runt 250-400 watt, 140mm långt o med bra verkningsgrad, finns inga såna på den svenska marknaden vad jag sett.

Ser ut som när vi provat själva med kabeln. Tyvärr inte perfekt, vi ber om ursäkt för omaket.

Angående nätaggen är det anmärkningsvärt lite skillnad i tillverkningskostnad på nätagg upp till c:a 400W, så att gå lägre är i nuläget onödigt. Kort, modulärt och 4-500W är dock något vi saknar, det har du helt rätt i!

Skrivet av d97jro:

Tack för snabb respons!
Jag fick tips om ovanstående i forumen här när jag jobbade med att lösa problemet, och med lösare skruvar gick resonansen från "förfärlig" till det något bättre "riktigt illa". Jag provade då med längre skruvar från ett annat chassi, så att disken hade 1 mm spelrum upp och ner om den ville, och alltså i stort sett låg löst och fint på gummikuddarna. Det blev dock samma resultat som med löst åtdragna skruvar, och det var då jag tröttnade och rev ut allt och hängde upp med resår i stället.

Chassit är ju stabilt, gediget och fint, så jag undrar om det inte hade vunnit på en sådan där icke-fancy klassisk fast inskruvning i rejält tilltagen plåt som sitter fast ordentligt i resten av chassit.

(Det är ändå lite förvånande, för de där diskvaggorna påminner ju väldigt mycket i sin konstruktion om de som sitter i min betydligt äldre burk med ett Antec Sonata, och där är det ingen resonans alls.)

Hmm, då låter det klart som att det inte var det som var problemet. Riktigt lika bra som resårband blir det aldrig med något transportsäkert, men det brukar fungera ganska bra med gummikuddarna. Har du provat samma hårddisk i annat chassi?

Det varierar en hel del hur mycket olika hårddiskar vibrerar, även vid samma rpm.

Skrivet av Beltet:

Tänkte fråga om det finns reservdelar att köpa till era chassin?
Det jag specifikt söker är skruvarna som håller diskarna i ett array r2 chassi. Verkar tyvärr förlagt dem...
För övrigt är jag sjukt nöjd med era chassin! Array r2 passar jäkligt bra som NAS. Och R4 är Stilrent för gaming datorn.
Kommer troligtvis titta efter ett fractal om jag bygger en steambox i framtiden.
Har ni också något tips på färg typ som kan passa till och måla om array 2? Vill göra bokhyllan lite gladare ;).
Mvh

Vår tyska avdelning säljer en del reservdelar på http://www.fractal-design-shop.de/ .

Array är för gammal för att vara med där, och själva hårddiskskruvarna är tyvärr lite kortare än de vi har på de flesta andra chassin. Behöver du bara till någon enstaka disk så kan kanske supporten här skaka fram några, maila support@fractal-design.com .

Angående färg, fråga färghandlarn efter något som fäster på eloxerad aluminium.

Permalänk
Medlem

Hmm, då låter det klart som att det inte var det som var problemet. Riktigt lika bra som resårband blir det aldrig med något transportsäkert

Nej, det är kanske ingen lösning man direkt kan sälja som företag...

men det brukar fungera ganska bra med gummikuddarna.

Ja, jag har aldrig upplevt samma problem i chassin från Antec som har samma gummikuddekonstruktion.
I min dator (Sonata III) har jag haft en handfull olika diskar (alltid 7200 RPM) genom åren, alltid två stycken, och där har det aldrig varit sådana problem.

Har du provat samma hårddisk i annat chassi?

Nej, inte just den disken (Seagate Barracuda ST3000DM001).
Nu med resårbanden (samt att Windows, som den datorn kör) spinner ner den (operativsystem på SSD) så funkar det okej. Men vägen dit var lite tradig.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Nej, inte just den disken (Seagate Barracuda ST3000DM001).

Tillägg: "på lösen" så för den inte särskilt mycket oväsen heller. Det är när den är fast inmonterad, locken är på och frontluckan stängd. Om man belastade frontpanelen underifrån (t.ex. genom att pallra upp datorn med ett suddgummi under frontdelen av plast) och hade luckan öppen så försvann mycket av resonansen. Men det var inte så stylish.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Hej. Håller på att sätta in moderkortet i Node 605. Tyvärr är det svårt att få in en av dom kopparfärgade skruvarna i ett av hålen. Alla andra funkar men det är en som är väldigt trög. Kollar jag på baksidan så är det inte slätt utan det ser ut som något gått fel när ni borrat hålen.

Vad ska jag göra? Hade precis samma problem med mitt R4 chassi att moderkortdistanserna (heter dom så?) inte gick att få i (en eller två iaf).

/Mikael

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Hej! Jag har råkat knäcka plasthöljet till ljudportarna som sitter på framsidan av min Define R4, och därför vi inte kablarna sitta fast. Har gått in på www.fractal-design-shop.de och lagt in en request notification, men jag tänkte kolla här hur jag får tag på ett reserv-kretskort på snabbast sätt? Har ni något lager i Sverige? Kanske rentav Göteborg eftersom det står att det är din hemort?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av d97jro:

Tillägg: "på lösen" så för den inte särskilt mycket oväsen heller. Det är när den är fast inmonterad, locken är på och frontluckan stängd. Om man belastade frontpanelen underifrån (t.ex. genom att pallra upp datorn med ett suddgummi under frontdelen av plast) och hade luckan öppen så försvann mycket av resonansen. Men det var inte så stylish.

Skumt, låter onekligen som det är dörren som är inblandad. Tack för din felrapport, vi ska se om vi hittar problemet.

Skrivet av Ninotramp:

Hej. Håller på att sätta in moderkortet i Node 605. Tyvärr är det svårt att få in en av dom kopparfärgade skruvarna i ett av hålen. Alla andra funkar men det är en som är väldigt trög. Kollar jag på baksidan så är det inte slätt utan det ser ut som något gått fel när ni borrat hålen.

Vad ska jag göra? Hade precis samma problem med mitt R4 chassi att moderkortdistanserna (heter dom så?) inte gick att få i (en eller två iaf).

/Mikael

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta sent svar, hur gick det för dig?

Problemet är oftast att lådorna lackas efter att gängorna tappats, så ibland lägger sig lite för mycket färg i hålen. I det läget behövs tyvärr ofta lite mer kraft än man får till med fingerspetsarna, men en skiftnyckel eller rent av bara en tång brukar lösa situationen. Vi har nyligen börjat skicka med en liten hylsadapter som gör att man kan dra i hylsorna med en vanlig skruvmejsel med de flesta chassimodellerna.

Skrivet av Smygbas:

Hej! Jag har råkat knäcka plasthöljet till ljudportarna som sitter på framsidan av min Define R4, och därför vi inte kablarna sitta fast. Har gått in på www.fractal-design-shop.de och lagt in en request notification, men jag tänkte kolla här hur jag får tag på ett reserv-kretskort på snabbast sätt? Har ni något lager i Sverige? Kanske rentav Göteborg eftersom det står att det är din hemort?

Huvudkontoret sitter i Göteborg, vi har också vårt centrallager för reservdelar till garantiutbyten här. Vi har dock inget sätt att sälja delar härifrån, men om du skickar in ett mail till support@fractal-design.com så kan de kanske skicka ut ett ersättningskort ändå

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar, hur gick det för dig?

Problemet är oftast att lådorna lackas efter att gängorna tappats, så ibland lägger sig lite för mycket färg i hålen. I det läget behövs tyvärr ofta lite mer kraft än man får till med fingerspetsarna, men en skiftnyckel eller rent av bara en tång brukar lösa situationen. Vi har nyligen börjat skicka med en liten hylsadapter som gör att man kan dra i hylsorna med en vanlig skruvmejsel med de flesta chassimodellerna.

Löste sig, gjorde precis som du beskriver.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Bra service

Vill bara ge credd till Fractal Design som snabbt och utan några som helst problem hjälpte mig med en ny fläkt när den gamla började låta lite märkligt vid höga varv. Fläkten satt monterad från början i Design Core 3000 som jag köpte för två år sedan. Dessutom hade jag själv lyckats ha sönder ett filter som sitter på undersidan vid powersupplyen och även den har de skickat till mig. Det är så här det ska fungera vid ev. reklamationer, bra Fractal Design. Jag vet precis vad jag kommer att köpa nästa gång...

Visa signatur

Magnus
Asus Sabertooth, 2600K @ 4 GHz, Arctic Freezer 13, 8 Gb Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz, Fractal Design Tesla 650 W 80+, Gigabyte 660 TI OC och detta sitter i en lådan Core 3000 från Fractal Design.

Permalänk

I den här tråden kan ni ställa frågor...

Hej!

Har lite problem med mitt Tesla 650W och undrar om ni kan lämna era synpunkter på det. Jag köpte agget till min förra build i augusti 2011, det är alltså inte helt nytt längre.

Det har fungerat helt felfritt i två år och jag är mycket nöjd med det. Nu när jag bytte grafikkort från ett HD6870 till ett mer strömslukande R9 280X så har datorn börjat krångla. Installationen av nya kortet har gått bra och det fungerade underbart till en början. Satte mig och spelade och efter en halvtimme så tvärdör datorn och startar om med ett meddelande om att Asus Anti-Surge Protection har stängt datorn pga bristfällig eller ostabil strömförsörjning. Efter det så har jag märkt att så fort datorn får det tungt i något spel så händer det igen. Jag kan alltså inte spela mer än någon minut utan att den slocknar nu. Vid surfning osv så är allt som vanligt och fungerande.

Kan något ha hänt med mitt Tesla eller är bara Asus Anti-Surge överkänsligt? Vågar man stänga av det i bios utan att några komponenter blir skadade ifall att nätagget inte är riktigt friskt? Jag har tyvärr inget annat liggande att prova med.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Hejsan Fractal!

Jag är i planerna att köpa nytt chassi och sitter och kollar på XL R2. Har ni några planer på ett XL R3 inom snar framtid eller är det fortfarande något som ligger på ritbordet?

mvh

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Tinardirith:

Hej!

Har lite problem med mitt Tesla 650W och undrar om ni kan lämna era synpunkter på det. Jag köpte agget till min förra build i augusti 2011, det är alltså inte helt nytt längre.

Det har fungerat helt felfritt i två år och jag är mycket nöjd med det. Nu när jag bytte grafikkort från ett HD6870 till ett mer strömslukande R9 280X så har datorn börjat krångla. Installationen av nya kortet har gått bra och det fungerade underbart till en början. Satte mig och spelade och efter en halvtimme så tvärdör datorn och startar om med ett meddelande om att Asus Anti-Surge Protection har stängt datorn pga bristfällig eller ostabil strömförsörjning. Efter det så har jag märkt att så fort datorn får det tungt i något spel så händer det igen. Jag kan alltså inte spela mer än någon minut utan att den slocknar nu. Vid surfning osv så är allt som vanligt och fungerande.

Kan något ha hänt med mitt Tesla eller är bara Asus Anti-Surge överkänsligt? Vågar man stänga av det i bios utan att några komponenter blir skadade ifall att nätagget inte är riktigt friskt? Jag har tyvärr inget annat liggande att prova med.

Voltmätningen på moderkort är oftast väldigt grov så ett skydd baserat på de mätvärdena kommer tyvärr stänga av datorn i onödan ibland, något som också skrivits en del om på nätet. Troligtvis så har du inte något egentligt problem, förmodligen går det bra att stänga av Anti-Surge i BIOS. Tesla R1 har egna skyddskretsar (OVP) som kommer slå av nätagget om spänningarna går utanför specifikationen.

Skrivet av bagfalls:

Hejsan Fractal!

Jag är i planerna att köpa nytt chassi och sitter och kollar på XL R2. Har ni några planer på ett XL R3 inom snar framtid eller är det fortfarande något som ligger på ritbordet?

mvh

Define XL R2 släpptes i våras, en av våra nyaste produkter, så den kommer troligen inte uppgraderas under den närmsta framtiden.

Permalänk

Hej Fractal Design!

Jag gillar era stilrena och genomtänkta chassin otroligt mycket! Det enda jag egentligen saknar ert sortiment, som jag dessutom tror att fler tycker ni saknar, är ett riktigt litet mATX chassi. Något i stil med Bitfenix senaste Phenomchassi: http://www.sweclockers.com/nyhet/17657-bitfenix-lanserar-chas...

Har ni några sådana planer i framtiden?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Gubbtjuven:

Hej Fractal Design!

Jag gillar era stilrena och genomtänkta chassin otroligt mycket! Det enda jag egentligen saknar ert sortiment, som jag dessutom tror att fler tycker ni saknar, är ett riktigt litet mATX chassi. Något i stil med Bitfenix senaste Phenomchassi: http://www.sweclockers.com/nyhet/17657-bitfenix-lanserar-chas...

Har ni några sådana planer i framtiden?

Det kan nog mycket väl komma något åt det hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Ni med FD-fläktar: Upplever ni något oljud från fläktarna vid kallstarter?

Det försvinner efter någon minut eller tre. Det är takfläkten som väsnas lite. Petar man lite lätt på den så upphör det. Kan det vara ett lager som spökar?

Har varit såhär sedan jag köpte mitt arc mini för ett par månader sedan.

Hej Fractal!

140 mm-fläkten lossnade till slut från motorn (så det var inte så konstigt att det lät) och har nu väldigt länge kört utan denna fläkt. Idag när jag beställde lite komponenter passade jag på att köpa en ny FD 140 mm, då luftgenomströmningen behöver förbättras.

Så. Jag tänkte vara så fräck och undra om man fortfarande kan (med) att reklamera den trasiga fläkten? Det får ju trots allt plats 2 st. i taket

Trevlig fredag!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Voltmätningen på moderkort är oftast väldigt grov så ett skydd baserat på de mätvärdena kommer tyvärr stänga av datorn i onödan ibland, något som också skrivits en del om på nätet. Troligtvis så har du inte något egentligt problem, förmodligen går det bra att stänga av Anti-Surge i BIOS. Tesla R1 har egna skyddskretsar (OVP) som kommer slå av nätagget om spänningarna går utanför specifikationen.

Tack för svar! Jag gjorde så att jag stängde av Anti-Surge och vips så gick det att belasta datorn utan avstängning.

MEN, problemet kvarstår ändå. Överlycklig satt jag och spelade i flera timmar och pressade datorn utan problem. När jag tar en kort paus, allt stod stilla i spelets meny och inget speciellt hände, så small datorn av igen. På precis samma sätt som innan men utan meddelandet från Anti-Surge när den startat om.

Det här har hänt flera gånger igen sen. Har ännu inte hänt under nåt riktigt lättdrivet spel men med flera tunga/medeltunga. Det kan t.ex. ligga runt 50-70% GPU-belastning i flera timmar innan det händer som från ingenstans (till och med i pausmeny som jag nämnde). 100% belastning går bra i över en timme ibland. Det känns som att det händer helt slumpat nu, till skillnad mot tidigare då det hände vid just tung belastning.

Bör jag överväga ett nytt nätagg ändå eller kan strömmen i huset vara ostabil? Det här börjar bli riktigt störande och jag har svårt att tro att grafikkortet är boven :S

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Hur/var bor du? lgh/hus? skogen/stad?
Frågar för bor du mitt i skogen,etc och ligger bland dom sista på elledningen så kan du ha en ojämn ström tack vare det och datorn kan ju slå av på grund av både för hög och för låg volt.

Om du har nån/några bondgård,verkstad,etc som är inkopplade på samma elledning så kan även det spela in.
När dom startar/stänger av en maskin tex höfläktar,mjölkmaskin,etc och det kan då leda till att ditt nätagg kanske skickar ut lite för hög/låg volt just då och datorn slår av.

Ett exempel är hur min mormor o morfar bor där dom är näst sist på ledningen och en bonde är sist och när han startar höfläkt/mjölkmaskin så dimmrar alla lampor ner sig till 50-60% under 3-4sek hos dom (dvs ungefär den tiden det tar för fläkt,mjölkmaskinen att komma upp i fart).
Detta har fått till följd att tex tv håller i ca ett år i det huset innan dom slutar fungera (troligen för att det kommer en ström spik som är lite för hög).

Det kan även vara att du har dålig el i huset heller att det kanske är något litet glapp någonstans som gör att du tappar spänningen lite då och då.
Vad jag skulle gjort är att prova datorn ett tag i ett annat rum/uttag och då helst ett uttag som är kopplat till en annan fas än den du använder nu.
Om den då fungerar bra där så är det ju något med just den fasen du använder nu och det behöver ju åtgärdas så fort som möjligt (läs ta hem en elektriker) då det i värsta fall kan leda till brand.

Nu är det ju dock väldigt ovanligt att det skulle vara fel på en fas för dig men man vet aldrig det var ju en här på swec som frågade varför alla hans lampor small direkt när dom användes på samma uttag som datorn satt inkopplad i.
ALLA i den tråden sa att ANVÄND INTE DET UTTAGET för datorn då du troligen har för hög spänning i det för att sen inte höra nåt från den personen under ett par dagar och sen till slut så visade det sig att han bränt datorn för att han använt den i det uttaget i alla fall.

Det mest troliga är dock att det är nåt fel på nätagget men det kan ju vara värt att prova i ett annat uttag heller kanske ta med datorn till en kompis/familjs hus/lgh och hårdtesta den där ett tag för att utesluta att det är fel på elen i ditt hus/lgh.
Du kan även ta och koppla ur och sen koppla i alla kablar från nätagget och då se till att alla sitter i tryckta ordentligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Denna fråga kanske redan har besvarats, men kör ändå.
Har ni några planer på att släppa ett nytt chassi i define serien så som R5?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Svaret på den frågan är högst troligen samma svar som denna fråga får.
Skiter en björn i skogen?

Men pga konkurrens,hemligheter,etc så kommer dom här i tråden att svara med nåt liknande "vi kan tyvärr inte uttala oss om detta".

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av holmberg:

Hej Fractal!

140 mm-fläkten lossnade till slut från motorn (så det var inte så konstigt att det lät) och har nu väldigt länge kört utan denna fläkt. Idag när jag beställde lite komponenter passade jag på att köpa en ny FD 140 mm, då luftgenomströmningen behöver förbättras.

Så. Jag tänkte vara så fräck och undra om man fortfarande kan (med) att reklamera den trasiga fläkten? Det får ju trots allt plats 2 st. i taket

Trevlig fredag!

Hör av dig till support@fractal-design.com

Skrivet av Tinardirith:

Tack för svar! Jag gjorde så att jag stängde av Anti-Surge och vips så gick det att belasta datorn utan avstängning.

MEN, problemet kvarstår ändå. Överlycklig satt jag och spelade i flera timmar och pressade datorn utan problem. När jag tar en kort paus, allt stod stilla i spelets meny och inget speciellt hände, så small datorn av igen. På precis samma sätt som innan men utan meddelandet från Anti-Surge när den startat om.

Det här har hänt flera gånger igen sen. Har ännu inte hänt under nåt riktigt lättdrivet spel men med flera tunga/medeltunga. Det kan t.ex. ligga runt 50-70% GPU-belastning i flera timmar innan det händer som från ingenstans (till och med i pausmeny som jag nämnde). 100% belastning går bra i över en timme ibland. Det känns som att det händer helt slumpat nu, till skillnad mot tidigare då det hände vid just tung belastning.

Bör jag överväga ett nytt nätagg ändå eller kan strömmen i huset vara ostabil? Det här börjar bli riktigt störande och jag har svårt att tro att grafikkortet är boven :S

Det är möjligt att det är strömmen i huset, men ett modernt nätagg klarar ganska stora skillnader i inspänning utan att krascha. Om inte glödlampor blinkar samtidigt som datorn dör så är det förmodligen inte strömmen som är problemet.

Att helt utesluta nätagget går inte. Nätagg är dock oftast mer att det antingen funkar eller inte funkar, inte att det dör efter viss tid.

Problemet låter istället ganska mycket som de omstarter man får vid för hög överklockning, och det grafikkort du länkade till är överklockat från fabrik. Kan du prova att sänka frekvensen på kortet i den medföljande mjukvaran?

Skrivet av bärplockaren:

Denna fråga kanske redan har besvarats, men kör ändå.
Har ni några planer på att släppa ett nytt chassi i define serien så som R5?

Som Grizzly666 skrev, vi kan inte uttala oss om detta.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Hur/var bor du? lgh/hus? skogen/stad?
Frågar för bor du mitt i skogen,etc och ligger bland dom sista på elledningen så kan du ha en ojämn ström tack vare det och datorn kan ju slå av på grund av både för hög och för låg volt.
..
Det kan även vara att du har dålig el i huset heller att det kanske är något litet glapp någonstans som gör att du tappar spänningen lite då och då.
Vad jag skulle gjort är att prova datorn ett tag i ett annat rum/uttag och då helst ett uttag som är kopplat till en annan fas än den du använder nu.
Om den då fungerar bra där så är det ju något med just den fasen du använder nu och det behöver ju åtgärdas så fort som möjligt (läs ta hem en elektriker) då det i värsta fall kan leda till brand.
..
Det mest troliga är dock att det är nåt fel på nätagget men det kan ju vara värt att prova i ett annat uttag heller kanske ta med datorn till en kompis/familjs hus/lgh och hårdtesta den där ett tag för att utesluta att det är fel på elen i ditt hus/lgh.
Du kan även ta och koppla ur och sen koppla i alla kablar från nätagget och då se till att alla sitter i tryckta ordentligt.

Bor i ett långt lägenhetshus (bostadsrätt) med runt 20 lägenheter på två våningar. Hittar inte när huset är byggt men föreningen startades i början av 70-talet så det är ju inte speciellt nybyggt iaf. Mindre ort med åtminstone ett antal större hyreshus och tätt med villor så, inte glesbygd. Däremot kom jag att tänka på nu att vi har en järnväg ganska nära. Många godståg som stannar till och drar iväg ca 150 m härifrån, skulle det kunna spöka med elnätet?

Glapp är det inte, har kollat allt flera gånger. Det är nog bara att testa i t.ex. köket eller hos någon annan som återstår, innan jag köper nytt agg. Tack för förslagen!

Det är möjligt att det är strömmen i huset, men ett modernt nätagg klarar ganska stora skillnader i inspänning utan att krascha. Om inte glödlampor blinkar samtidigt som datorn dör så är det förmodligen inte strömmen som är problemet.

Att helt utesluta nätagget går inte. Nätagg är dock oftast mer att det antingen funkar eller inte funkar, inte att det dör efter viss tid.

Problemet låter istället ganska mycket som de omstarter man får vid för hög överklockning, och det grafikkort du länkade till är överklockat från fabrik. Kan du prova att sänka frekvensen på kortet i den medföljande mjukvaran?

Hmm.. nej det är inte så att det blinkar i några lampor här. Angående överklockning så är datorn i övrigt oklockad men grafikkortet är överklockat ja. Jag provade att klocka ner det cirka 10% förut innan jag stängde av Anti-Surge och det gjorde ingen märkbar skillnad då men jag kanske borde prova det nu utan skyddet påslaget. Tack för tipset!

Edit: Klockade ner kortet ca 10% igen och har spelat 4-5 timmar under kvällen utan problem. Tills nyss, då allt dog igen, i spelets meny alldeles efter ett race. Den här gången hände dock nåt nytt. Fick blåskärm under omstarten och den ville köra System Repair och återställa till en tidigare punkt. Efter det startar den normalt igen. Tror inte jag vågar spela nåt mer nu innan det sitter ett nytt nätagg i datorn. Ursäkta att det här har spårat ifrån just frågor om FDs produkter men, grymt tacksam att ni försöker hjälpa till ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att köpa skruvsetet man får med i R4 separat någonstans? Skulle behöva nya...

Edit: Nvm, fick svar från eran support väldigt snabbt, går tydligen att köpa på er tyska sida!

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk

Hej!

Tänkte bara återkomma så här efter att problemet har löst sig. Jag köpte ett nytt agg, det fick bli ett Newton R3 600W. Efter att jag bytte till det så har det tidigare nämnda problemet inte visat sig igen. Så jag antar att mitt gamla Tesla inte kom nå vidare överens med ett R9 280X bara. Eller om det började få ålderskrämpor.

Tack för hjälpen! Jag kommer fortsätta med Fractal Design i burken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sned moderkortsplåt Define R4?

Köpte precis ett Define R4 chassi.

Nu till problemet. Jag kan inte använda de tre översta portarna. Moderkortsplåten förefaller sitta ett par mm snett monterad i lådan.

Alla distansskruvar är korrekt iskruvade.

Ett måndagsexemplar eller en dålig batch?

Någon som har en idé om vad det kan vara? Har monterat massvis med datorer tidigare och aldrig haft detta problem.