Vart kan man lära sig Android programmering?

Permalänk
Medlem

Vart kan man lära sig Android programmering?

Tjenare, jag har studerat IT, Internetmaknadsföring osv i 5-6 år och har nu fått upp ögonen för programmering av Android appar och spel. Det jag inte vet riktigt är vart jag ska börja. Jag kan inte så jättemycket om programmering, men jag har lekt lite i VB, C#, C++, Phyton, Php, HTML, CSS, XML, lite databaser osv på en låg nivå.

Det jag hittat är denna sida: http://developer.android.com/training/index.html
Skulle det vara bäst att börja där? Om jag fattar det rätt så är det mest XML och Java som används, eller?

Det jag tänkt att göra är att skapa ett spel som jag har alla ritningar/idéer färdiga till redan. Det kommer att vara i 2D, så inget jätteavancerat spel grafiskt sett.

PS: Förlåt om det redan finns en massa liknande trådar, hittade ingen som besvarade min fråga under den tid jag sökte i forumet.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Tjenare, jag har studerat IT, Internetmaknadsföring osv i 5-6 år och har nu fått upp ögonen för programmering av Android appar och spel. Det jag inte vet riktigt är vart jag ska börja. Jag kan inte så jättemycket om programmering, men jag har lekt lite i VB, C#, C++, Phyton, Php, HTML, CSS, XML, lite databaser osv på en låg nivå.

Det jag hittat är denna sida: http://developer.android.com/training/index.html
Skulle det vara bäst att börja där? Om jag fattar det rätt så är det mest XML och Java som används, eller?

Skummade igenom lite grann av länken du postade. Det var mest "gör så här, sen så här och sen så här". Dvs inte så mycket överblick eller generell beskrivning av ramverket. Jag siktar också på att lära mig lite, så jag kommer nog nog göra dessa övningar, men även försöka hitta något mer pedagogiskt där man beskriver lite hur allt är strukturerat.
Just nu har Linux format en specialutgåva av sin (fysiska) bilaga Code Academy. Kolla på presstop eller liknande. I den finns en avdelning hur man kommer igång med Android. Kan vara värt att kolla in. Ville köpa den själv men den kostade 270 spänn så tänkte kolla på nätet först. Men det kan ju visa sig bli en bra investering sen när man blir appmiljonär

Well well. Posta gärna här igen om du hittar något bra.

Permalänk
Avstängd

Finns massor av olika Tile bases engines (2D) som wrappar OpenGL, detta är att föredra för hackfria spel

Googla lite snabbt, här har du en
http://www.andengine.org/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du göra applikationer så är det nog bästa att börja med Androids manual eller någon som går igenom liknande.

Ska du däremot göra ett spel kan du nog lika gärna ge dig in i en motor direkt då man i min mening använder ganska "ren java/motorns funktioner" till skillnad mot applikationer där man använder mycket av Androids java/funktioner . Ex: AndEngine eller libGDX. Personligen velade jag mellan dessa två men valde till slut libGDX då jag tyckte den var bättre dokumenterad.