Permalänk
Medlem

BenQ 24'' XL2411T 144Hz

Jag har funderat på att köpa den här Benq skärmen: http://www.inet.se/produkt/2303531/benq-24-xl2411t-144hz, men min kusin började prata om att varje grafikkort bara får ut 60hz, så att jag i sådana fall måste ha flera grafikkort för att få ut all hz på skärmen (om jag fattade honom rätt).

Jag själv tycker detta låter väldigt konstigt. Jag köpte också min dator förra sommaren och den är ju inte dålig om man säger så.
Länk här till allting som är i min dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3659735/2013-07-29

Någon som kan ge mig lite klarhet i det hela?

Permalänk
Medlem

Köpte en sådan för en vecka sedan och smällde upp på väggen bredvid soffan som sekundär skärm till hembion. Trevligt köp som dock ger mig yrsel då jag är van med 5 meter till skärmen, så jag kan tyvärr inte använda den mer än 10 minuter i taget än så länge.

Du behöver inte flera grafikkort för att få ut över 60hz. Ett grafikkort är helt dugligt för att trycka ut 144hz, 12521521hz eller 23hz (eller 120hz med lightboost som jag skulle rekommendera, läs mer http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/ där). Min poäng är att grafikkortet är inte relevant för hertzen. Hertzen är uppdateringsfrekvensken på skärmen, och kommer vara det oavsett vad den sitter ansluten till.

Det han kanske menar är att det spelar ingen roll om du får ut 144hz, om du inte även får ut 144fps. Dvs att du behöver fler grafikkort för att orka få 144fps i grafiktunga spel, för att verkligen kunna utnyttja alla 144hz. Isåfall har han en poäng.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Okej, jag är inte jätte duktig på hur allting funkar och sånt. Men om jag skulle köpa denna skärmen skulle jag då märka någon skillnad och skulle jag bli glad över köpet?

Eller skulle det mest kännas som att jag behöver slösa ännu mer pengar på nytt grafikkort?.. :s

Permalänk
Skrivet av CasE94:

Okej, jag är inte jätte duktig på hur allting funkar och sånt. Men om jag skulle köpa denna skärmen skulle jag då märka någon skillnad och skulle jag bli glad över köpet?

Eller skulle det mest kännas som att jag behöver slösa ännu mer pengar på nytt grafikkort?.. :s

Skriv din setup och vad för spel du spelar på vilka inställningar så kan man ge dig ett exakt svar. Men om du har ca 100+ fps utan vsync nu så kommer du märka skillnad som gör det värt priset,absolut. FÖrutsatt att du spelar FPS spel som bf3/cs/cod / whatever.

Lycka till!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Kör med just den skärmen och jag är jättenöjd med den.
Och skillnaden mellan 60hz och 120hz+ är jättestor!
Allt flyter på så mycket mjukare och även om fps droppar ner till 60fps så tycker jag att det flyter på mycket mjukare ändå.
Ska du köra högre än 60hz så behöver du dual link kabel eller displayport kabel men det medföljer när du köper skärmen.
Du kan alltså inte köra med hdmi kabel.
Sen är det ju ganska bra om datorn kan prestera med än 60hz annars är det ju lite onödigt med en sådan skärm.
Jag ligger runt 100-120fps när jag spelar och känner ingen större skillnad mellan 100 och 120fps men man bör ligga där någonstans för att utnyttja skärmen....

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Att det är en skillnad i flytet mellan 60hz och 144hz är det ingen fråga om. Och skillnaden mellan 60hz/144hz och 120hz Lightboost var helt sjuk och gav tillbaka många gamla minnen från 120hz-CRT tiden med 1.6.

Så ja, spelupplevelsen blir mycket bättre med en skärm med högre uppdateringsfrekvens. Varning för att färgkorrigering krävs på just denna skärm dock. Den är lite omysig out-of-the-box, men efter någon minuts pillande på knapparna så har den bra färger.

Så, gällande om du skulle märka av det eller ej, är svaret ja, det skulle du. Men hur -mycket- du skulle märka av det, beror väl egentligen på hur mycket FPS du får ut i dem spel du spelar nu.

En sak som jag märkt dock är att det är värt att dra ner på grafikdetaljerna för att nå upp till 120fps/hz om du måste när du har en 120hz+ skärm, istället för att ha höga detaljer men aldrig gå över 70fps. Upplevelsen blir bättre och ser snyggare ut, trots sämre grafik "på papperet".

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasE94:

Okej, jag är inte jätte duktig på hur allting funkar och sånt. Men om jag skulle köpa denna skärmen skulle jag då märka någon skillnad och skulle jag bli glad över köpet?

Eller skulle det mest kännas som att jag behöver slösa ännu mer pengar på nytt grafikkort?.. :s

ett 7970 räcker gott och väl för 144hz om du bara är redo på att sänka inställningarna lite.
Kan inte ge något ljus över hur bra det är då jag själv kör på en IPS skärm, men det verkar onekligen vara väldigt populärt med 120/144hz

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Skriv din setup och vad för spel du spelar på vilka inställningar så kan man ge dig ett exakt svar. Men om du har ca 100+ fps utan vsync nu så kommer du märka skillnad som gör det värt priset,absolut. FÖrutsatt att du spelar FPS spel som bf3/cs/cod / whatever.

Lycka till!

Har som sagt inte jättekoll på allting ^^"
Setup i spelen grafiskt sett eller vad för setup? Datorn klarar ju av allting ifrån Bf3, cod, Skyrim osv i högsta på allting, det enda spelet jag stött på problem med är crysis 3, där tar det emot på antialising (får köra den på x1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Kör med just den skärmen och jag är jättenöjd med den.
Och skillnaden mellan 60hz och 120hz+ är jättestor!
Allt flyter på så mycket mjukare och även om fps droppar ner till 60fps så tycker jag att det flyter på mycket mjukare ändå.
Ska du köra högre än 60hz så behöver du dual link kabel eller displayport kabel men det medföljer när du köper skärmen.
Du kan alltså inte köra med hdmi kabel.
Sen är det ju ganska bra om datorn kan prestera med än 60hz annars är det ju lite onödigt med en sådan skärm.
Jag ligger runt 100-120fps när jag spelar och känner ingen större skillnad mellan 100 och 120fps men man bör ligga där någonstans för att utnyttja skärmen....

Hur kollar jag upp hur mycket fps jag kör i under spel då, fraps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

ett 7970 räcker gott och väl för 144hz om du bara är redo på att sänka inställningarna lite.
Kan inte ge något ljus över hur bra det är då jag själv kör på en IPS skärm, men det verkar onekligen vara väldigt populärt med 120/144hz

Okej okej!
Så grafikkortet skulle alltså klara 144hz, får jag då ut all fps (som dom nämnde innan) eller är det då jag måste sänka inställningarna för att få ut bättre fps?

Permalänk
Medlem

FRAPS duger utmärkt men tar själv systemresurser, så du får lägga på någon FPS på det som FRAPS visar dig för att få ditt egentliga resultat.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

ett 7970 räcker gott och väl för 144hz om du bara är redo på att sänka inställningarna lite.
Kan inte ge något ljus över hur bra det är då jag själv kör på en IPS skärm, men det verkar onekligen vara väldigt populärt med 120/144hz

Skrivet av Nanae:

Att det är en skillnad i flytet mellan 60hz och 144hz är det ingen fråga om. Och skillnaden mellan 60hz/144hz och 120hz Lightboost var helt sjuk och gav tillbaka många gamla minnen från 120hz-CRT tiden med 1.6.

Så ja, spelupplevelsen blir mycket bättre med en skärm med högre uppdateringsfrekvens. Varning för att färgkorrigering krävs på just denna skärm dock. Den är lite omysig out-of-the-box, men efter någon minuts pillande på knapparna så har den bra färger.

Så, gällande om du skulle märka av det eller ej, är svaret ja, det skulle du. Men hur -mycket- du skulle märka av det, beror väl egentligen på hur mycket FPS du får ut i dem spel du spelar nu.

En sak som jag märkt dock är att det är värt att dra ner på grafikdetaljerna för att nå upp till 120fps/hz om du måste när du har en 120hz+ skärm, istället för att ha höga detaljer men aldrig gå över 70fps. Upplevelsen blir bättre och ser snyggare ut, trots sämre grafik "på papperet".

Okej!
Får kolla upp fps:en jag har just nu då!

Permalänk
Medlem

Här kan du ungefärligt se hur 7970 presterar i vissa krävande spel, på både high och ultra. Ex, Bf3 på 70 - 90 fps (HIGH). Då kanske du får köra på medium om du vill ha en chans att få ut från 100fps +.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CasE94:

Jag har funderat på att köpa den här Benq skärmen: http://www.inet.se/produkt/2303531/benq-24-xl2411t-144hz, men min kusin började prata om att varje grafikkort bara får ut 60hz, så att jag i sådana fall måste ha flera grafikkort för att få ut all hz på skärmen (om jag fattade honom rätt).

Jag själv tycker detta låter väldigt konstigt. Jag köpte också min dator förra sommaren och den är ju inte dålig om man säger så.
Länk här till allting som är i min dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3659735/2013-07-29

Någon som kan ge mig lite klarhet i det hela?

Hej där!

Jag kan bara prata gott om den här skärmen då jag har 2st själv, för att få ut 120hz (144hz) så måste du koppla den via dvi, annars får du bara ut 60hz via vga samt hdmi (om du inte har v1.4a då ska du kunna få ut 120hz även via hdmi).

Hoppas du fick lite klarhet. Köp säger jag bara! Du kommer inte bli besviken

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem

Har kollat på cod samt bf3 nu, cod ligger stadigt på 60fps och ändrar sig inte, medans bf3 ligger ifrån 80-100fps.

När jag får ut sån hög(?) fps är det väl ändå troligt att jag får ut ganska hög fps även om jag köper den här skärmen?^^

Permalänk
Medlem

Ja. Skärmen är inte mer krävande för ditt grafikkort än den du har nu. Men stäng av Vsync i CoD för att se vad för "riktig" FPS du har i det. Gissar på över 120fps iallafall.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Skrivet av CasE94:

Har som sagt inte jättekoll på allting ^^"
Setup i spelen grafiskt sett eller vad för setup? Datorn klarar ju av allting ifrån Bf3, cod, Skyrim osv i högsta på allting, det enda spelet jag stött på problem med är crysis 3, där tar det emot på antialising (får köra den på x1)

Menade båda hehe Men som du säger här så verkar du ha en bra burk och kommer dra nytta av en sådan skärm. jag skulle definitivt säga att det blir värt för dig!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Haha, drog först 120 fps, sedan upp till 140, stängde av när det kom upp i 170fps ^^

Permalänk
Medlem

Så min dator skulle klara att dra ut det mesta på en sån här skärm?
Om inte behöver jag bara sänka inställningarna in-game lite? ^^

Permalänk

Jag köpte en Asus 144 hz i går och spelade Bf med mitt 5850 och skillnaden från min gammla skit skärm och den här gjorde så att köpet var värt varenda krona och mer. Du verkar ha mkt bättre graffekort i din burk så jag tror det kommer vara värt pengarna.

Permalänk

Den här är väldigt intressant den här skärmen..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaginger:

Jag köpte en Asus 144 hz i går och spelade Bf med mitt 5850 och skillnaden från min gammla skit skärm och den här gjorde så att köpet var värt varenda krona och mer. Du verkar ha mkt bättre graffekort i din burk så jag tror det kommer vara värt pengarna.

Då slår jag nog till!
Om skillnaden är så stor är ju detta något jag bara måste se!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla för svar och bra hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt skärmen och testat den, får in 170-190 fps på cod bops2 med alla inställningar på högsta ^^

Den som funderar på att köpa 120-144hz skärm, köp köp köp!