Permalänk

Dubbla routrar

Ny på forumet med knapphändiga kunskaper. Men har en fråga dock.
Min 4-ledade telefonlina kommer först in i mitt garage och går sedan vidare till huset, där jag har min router på första uttag. Sen en tid tillbaka har jag mitt kontor i garaget och har då en extender som fungerar halvbra. Det gör att jag skulle vilja koppla på en till router på samma par som redan används till utrusningen i huset, med ett avstick i garaget. Är det möjligt och i så fall hur? Jag har varit i kontakt med nätägare för en ytterligare anslutning på det lediga paret i garaget, men det finns dessvärre inte kapacitet att lägga upp ett till abonnemang.

Tacksam för svar o vägledning!

Permalänk

Varför inte bara dra lite nätverkskabel ut till en switch i garaget från routern i huset?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Nej det är inte möjligt att samtidigt använda två olika modem för samma ADSL-anslutning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Problemet är att jag har ett antal meter emellan huset och garaget. Men jag har en fyrledare som går mellan nu. Så där finns det ett par som är oanvänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekisdekis:

Problemet är att jag har ett antal meter emellan huset och garaget. Men jag har en fyrledare som går mellan nu. Så där finns det ett par som är oanvänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Och med det paret hade du tänkt göra vaddå? Vanligt nätverk kräver två par. Du kan inte ta en annan ADSL-anslutning på ledarna heller.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muppens:

Och med det paret hade du tänkt göra vaddå? Vanligt nätverk kräver två par. Du kan inte ta en annan ADSL-anslutning på ledarna heller.

Varför kan man inte det? Jag körde dubbla abonnemang på två par in under någon månad, fungerade perfekt. Mest för att det saknades porteringsavtal och jag ville slippa avbrott.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför kan man inte det? Jag körde dubbla abonnemang på två par in under någon månad, fungerade perfekt. Mest för att det saknades porteringsavtal och jag ville slippa avbrott.

Citerat från OP

Citat:

Jag har varit i kontakt med nätägare för en ytterligare anslutning på det lediga paret i garaget, men det finns dessvärre inte kapacitet att lägga upp ett till abonnemang.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Så när signalen har kommit in till routern via ena paret, då kan jag inte skicka tillbaka i det oanvända paret? Utan då krävs det två par?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekisdekis:

Så när signalen har kommit in till routern via ena paret, då kan jag inte skicka tillbaka i det oanvända paret? Utan då krävs det två par?
Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du inte äger en dslam och på så sätt kan "skapa" en DSL-uppkoppling (Precis som din ISP gör just nu i en telefonstuga några kilometer från ditt hus) som du kan skicka tillbaka ut till ditt garage för att sedan ansluta till med ett modem i garaget så går det tyvärr inte.

Och tyvärr går inte ethernet heller då det kräver minst 4 ledare. Du har endast två tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa seriellmodem i form av ethernet-extenders, o köra tillbaka till ditt garage från routern via det lediga paret.
Ligger din nuvarande kabel i rör? Då kan du ju kroka i ett nytt telesnöre samt en tp o dra i m.h.a den nuvarande kabeln o på så sätt få både tele i huset o nätverk i garaget.

Permalänk

Finns det någon lösning med att sätta routern i garaget och då använda de fyra lediga trådarna in till huset? Kan man då få in både telefoni och få till ett trådlöst nätverk i huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ekisdekis:

Finns det någon lösning med att sätta routern i garaget och då använda de fyra lediga trådarna in till huset? Kan man då få in både telefoni och få till ett trådlöst nätverk i huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kan flytta ditt jack till garaget (kan ju bli problem med fast telefoni om sådan används) borde ju den ledare som finns kunna köra Ethernet om den är av tillräcklig kvalitet.
Har du själv inte möjlighet att testa kanske du kan kolla med någon lokal firma som jobbar med el/tele installation om möjligheterna att testa och dra kablar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ethernet kräver twisted pair, så är kabeln inte sådan kommer det bli massor av störningar och mycket låga hastigheter om det alls fungerar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Men vad säger ni om lösningen med seriellmodem? Fungerar det att göra på det sättet för mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske värt att prova denna produkt? http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=781668 Står dock inget om hur långt man kan ha mellan modemen.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ekisdekis:

Men vad säger ni om lösningen med seriellmodem? Fungerar det att göra på det sättet för mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte vad "seriellmodem" är, men berätta närmare så kan jag säkert tycka något.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tror jag får sparka den frågan vidare till DjAlbert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habaneropeppar:

Kanske värt att prova denna produkt? http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=781668 Står dock inget om hur långt man kan ha mellan modemen.

Powerline produkter har blivit riktigt bra i senaste generationen. Värt att pröva om du inte kan lösa det med wifi.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk

Fungerar det även om jag har en elcentral för huset samt en för garaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ekisdekis:

Fungerar det även om jag har en elcentral för huset samt en för garaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör gå via samma fas, så kan du få det på samma är det inga problem. Kan du inte kolla själv är det bara att testa eller fråga elektriker vilka faser som hör ihop i de olika grupperna.

Edit: För övrigt: Varför krångla runt? Dra en kabel, klart! Alltid stabila hastigheter och en sak man bara behöver göra en gång. Jag rekommenderar iaf inget annat när det gäller mellan byggnader.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ok. Om det fungerar, kan man då få ut det trådlöst i garaget där jag plockar ut det vid uttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En dyrare variant att skicka över kabel är att köpa 2st vdsl modem, men har du tur kan du hitta några beggade kanske.

Zyxel har ett gäng som stödjer upp till 80 Mbps som ligger på runt 1500:- st

Permalänk
Medlem

Krångla inte med onödiga/dyra produkter.

ADSL modem -> cat5e/6 kabel -> garage -> klart.

Edit: bra tänkt!

Skrivet av MultiMan:

Edit: För övrigt: Varför krångla runt? Dra en kabel, klart! Alltid stabila hastigheter och en sak man bara behöver göra en gång. Jag rekommenderar iaf inget annat när det gäller mellan byggnader.

Permalänk
Medlem

Jag antar att han har nåt slags problem med att enkelt få ner en tp-kabel mellan byggnaderna då han vill ha en lösning med att få över ethernet via 2-paringen han har mellan garage och hus, billigaste lösningen är alltid att dra kabel även om man får ta fram jordspaden för att ibland lyckas med detta. Lösningarna som finns som redan sagts är i såna fall enligt ovan för att kunna ha någorlunda fart i nätverket:

Wifi repeater
AC Plugs (beroende på hur elnätet ser ut)
Vdsl point-to-point (direkt på 2-paring)

Permalänk

Så VDSL kan jag koppla på min router från Telia och skicka ner till garaget i ett par? Vad behöver jag för utrustning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=05&gclid=CIKrirO19...

Seriellmodem va väl lite fel namn kanske, men dom pratar iaf via 2-tråd, vdsl kallar en del det tydligen.

Permalänk
Medlem

För att köra vdsl behöver du 2st vdsl modem som klarar point-to-point och ett kabelpar.

När du fått upp vdsl modemen så kopplar du bara in ena sidan till din router och andra sidan till en dator eller switch.

Vdsl kör all trafik transparant så det du skickar in på ena sidan kommer ut på andra.

Men min rekommendation är att du drar en Tp-kabel antingen i befintliga rör om sådana finnes (telefonkabeln hur tar den sig fram?) eller gräver ner ett 40mm rör i backen.

Permalänk
Hedersmedlem

~3500 för som bäst 50Mb? Då måste man vara rätt desperat emot att ta fram spaden eller dragtråden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro