Permalänk

Spela in nya högtalare.

Hej!
Jag har köpt ett par: M-Audio BX8, och jag har hört att man ska spela in nya högtalare.
Undrar hur man gör?

Fungerar det med att bara spela upp random musik på hyfsat låg volym i 100-200h?

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd då jag inte heller vet hur man gör

Permalänk
Medlem

Spela på som vanligt så märker du att många högtalare ändrar karaktär när de fått mjuka upp sig lite.

Det är ju inte så att de går sönder eller tar skada som om du tog en helt ny bilmotor o körde skiten ur den första milen...

Tycker även att vissa högtalare förstärkare låter bättre efter en liten stunds varmspelning när de stått avstängda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är trams.
Ett försäljarknep för att folk inte skall lämna tillbaka dyra högtalare som dom inte tycker låter korrekt

Visserligen så kan en del högtalare ändra karaktär efter användning, men då är det oftast billiga högtalare med sämre material.
High-end högtalare är rejält plågade redan från fabrik för att kunna matcha elementen, så dom är "stabila" när du får hem dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är trams.
Ett försäljarknep för att folk inte skall lämna tillbaka dyra högtalare som dom inte tycker låter korrekt

Visserligen så kan en del högtalare ändra karaktär efter användning, men då är det oftast billiga högtalare med sämre material.
High-end högtalare är rejält plågade redan från fabrik för att kunna matcha elementen, så dom är "stabila" när du får hem dom.

Det är inte alls trams, det handlar om att mjuka upp de flexibla delarna till konan, nytt material är lite hårdare innan de blivit använt. Man märker skillnad om man byter element på ena högtalaren, de tar ett tag innan de börjar låta lika.

De är inte plågade från fabrik, möjligtvis genomgångna att de har rätt karaktär efter vad som är specat för dem.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1007:

Hej!
Jag har köpt ett par: M-Audio BX8, och jag har hört att man ska spela in nya högtalare.
Undrar hur man gör?

Fungerar det med att bara spela upp random musik på hyfsat låg volym i 100-200h?

Spela på som vanligt bara.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte trams eftersom det går att mäta förändringar i T/S, däremot händer det väldigt lite efter några timmars spelande, spela högtalarna normalt i 10 timmar så har parametrarna stabiliserat sig till 95%

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok, Tack för hjälpen!

Spelar dem lite lugnt i ett par timmar innan rutorna börjar skaka i huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Det är inte alls trams, det handlar om att mjuka upp de flexibla delarna till konan, nytt material är lite hårdare innan de blivit använt. Man märker skillnad om man byter element på ena högtalaren, de tar ett tag innan de börjar låta lika.

De är inte plågade från fabrik, möjligtvis genomgångna att de har rätt karaktär efter vad som är specat för dem.

Och hur många svängningar skall det ta innan de flexibla delarna mjukats upp ?
För ett mellanregister gör ett gäng miljoner rörelser på en timmes spelande.
Och en bas gör flera hundra tusen.
Nej det handlar om att ditt gamla element har åldrats (gummi bryts t.ex ner av UV ljus) och det nya elementet har de korrekta speccarna.

Inspelningstrixet har används läääänge i hifibranshen, t.om på kablar (lol).

Permalänk

Jag funderar även på en annan sak.

Jag har en ljudkontroll till dem, varje högtalare har varsin på baksidan. Kan jag köra högtalarnas på fullt och sedan reglera volymen enbart med kontrollen?

Permalänk
Medlem

Inspelning
är ett begrepp man läser om ofta på diskussionssajter där högtalare diskuteras. Så här brukar man förklara behovet:
De upphängningar som håller bashögtalarmembranet på plats (oftast en gummiupphängning runt membranet, och en upphängning av lackad väv vid övergången mellan membran och spole) skall vara mjuka och följsamma. Gummiupphängningen runt membranet brukar vara tillräckligt mjuk från början. Däremot verkar det ofta vara så att vävupphängningen är för styv från fabriken (lacken binder ihop en del av fibrerna i väven) och därför behöver mjukas upp. Uppmjukningen görs av de vibrationer som blir när man spelar med medelhög eller litet högre volym.
Från början kan ljudet därför vara litet hårdare och litet basfattigare än det skall vara.
Successivt mjukas väven upp (lacken släpper) och basen blir renare och djupare, och eventuella hårdheter i ljudet försvinner.
Uppmjukningen kan gå olika snabbt på olika individuella element (litet olika lackmängd i väven), och därför kan (sällan, men det händer) basen hos ena högtalaren låta litet annorlunda än hos den andra de första timmarna. Men det går över när lacken släpper.
Detta jämnar givetvis ut sig när fibrerna i upphängningarna frigjorts från varandra.
Inspelningstiden beror på vilken sorts musik man spelar, och hur högt. Det är dock bättre att spela med måttlig volym och låta det ta litet längre tid än att försöka ”blåsa rent” på direkten med maxvolym. Om väven är olika hård på olika ytor kan högsta effekt på direkten styra spolen snett och skada den, så ta det litet lugnt de första 2-3 timmarna.
På en del hifisajter säger man att inspelning kan ta upp till hundra timmar eller mer med vissa högtalare, men vår egen erfarenhet är att det går på 10-20 timmar vid vanlig lyssningsvolym (aktiv lyssning, inte bakgrundsmusik)

Ovanstående taget från
http://www.valutronic.se/
Stämmer ganska bra och brukar själv spela på högre volym när jag spelar in de högtalare jag byggt.
För övrigt ganska kompetent och bra butik, mycket prisvärda bygg-själv-kit

Visa signatur

Förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Basljudet blir bättre, släpper och blir djupare, efter några timmars spelande på högtalare. Precis som högtalarelementen behöver slita in sig.
Hörde en som virade högtalarna i mattor och madrasser, för att kunna spela in dem, på låg volym, medan han var på jobbet.
Annars är det bara spela som vanligt, blir du inte nöjd med ljudet inom en vecka med dagligt spelande. Lämna tillbaka högtalarna

Däremot behöver/kan inte förstärkare, sladdar/kablar, ljudkort, musikspelare eller CD-skivor spelas in (Jo, CD-skivor kan spelas in men det är Off-topic i denna tråd ).

Tycker nog att dyra högtalare borde vara inspelade från fabrik.

Men en förstärkare kan i vissa fall låta bättre när den når abetstemperatur, tycker iaf flera äldre förstärkare jag haft låter behagligare efter en liten stunds musiklyssnande..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sätt på radion på medel volym i 24h. Sen kan du spela som du vill, men när du märker att högtalarna inte tål mer dra du ner lite och spelar tills det till slut låter bra.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av alatan:

Sätt på radion på medel volym i 24h. Sen kan du spela som du vill, men när du märker att högtalarna inte tål mer dra du ner lite och spelar tills det till slut låter bra.

Ok, tack!
Har du svar på frågan jag nämnde över vore det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1007:

Jag funderar även på en annan sak.

Jag har en ljudkontroll till dem, varje högtalare har varsin på baksidan. Kan jag köra högtalarnas på fullt och sedan reglera volymen enbart med kontrollen?

Det går bra.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Många myter i Hi-Fi-världen. Guldpläterde kontakter och högtalarkablar med lågt syreinnehåll. Självklart är högtalare som bäst som nya. Fjädring, upphängning är som bäst nya. Upphängningen av högtalarkonen är som mest flexibel som ny. Upphängningen är dessutom designad att fungera i 10-20 år. Beroende på material kan det försämras eftersom. "Köra in högtalare", man tar sig för pannan. Vad näst ska Hi-Fi-galningarna hitta på? Köra in det nya rörslutsteget med EL-34:or i push-pull. "Med lite emission på anoden låter det bättre"? // lasse

Permalänk
Rekordmedlem

En mätning på T/S förändring:
http://www.vikash.info/audio/audax/
Fysikaliska egenskaper som går att mäta en förändring på är inte placebo, det man kan diskutera är hur lång inspelningstiden är och när man kan anse att parametrarna har stabiliserat sig. En del hififolk hävdar flera hundra timmar i inspelning, men det brukar inte gå att mäta föändringar så länge och det är kanske det här som ger såna debatter, men att det sker förändringar de första timmarna hos nästan alla element går det att visa genom mätning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lassep1l1s:

Många myter i Hi-Fi-världen. Guldpläterde kontakter och högtalarkablar med lågt syreinnehåll. Självklart är högtalare som bäst som nya. Fjädring, upphängning är som bäst nya. Upphängningen av högtalarkonen är som mest flexibel som ny. Upphängningen är dessutom designad att fungera i 10-20 år. Beroende på material kan det försämras eftersom. "Köra in högtalare", man tar sig för pannan. Vad näst ska Hi-Fi-galningarna hitta på? Köra in det nya rörslutsteget med EL-34:or i push-pull. "Med lite emission på anoden låter det bättre"? // lasse

Kan inte så mycket om högtalare mm. Däremot kan jag garantera dig att "Guldpläterde kontakter" inte är något påhitt.

Permalänk

Då ni i denna tråden värkar kunniga detta med hurdant högtalare ska spelas in osv.

Hur mycket kommer jag märka om jag inte placerar högtalarna på ett vist sätt och hur skulle detta sättet se ut?

Permalänk
Rekordmedlem

Man förändrar klangen på en högtalare genom att flytta på den och eftersom man i många fall inte har ett helt symetriskt rum kan det behöva laboreras lite, invinklingen ska däremot vara 21-23 grader för bästa stereobild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Många myter i Hi-Fi-världen. Guldpläterde kontakter och högtalarkablar med lågt syreinnehåll. Självklart är högtalare som bäst som nya. Fjädring, upphängning är som bäst nya. Upphängningen av högtalarkonen är som mest flexibel som ny. Upphängningen är dessutom designad att fungera i 10-20 år. Beroende på material kan det försämras eftersom. "Köra in högtalare", man tar sig för pannan. Vad näst ska Hi-Fi-galningarna hitta på? Köra in det nya rörslutsteget med EL-34:or i push-pull. "Med lite emission på anoden låter det bättre"? // lasse

Ja men blanda inte in din "homeopati" i detta, att påstå att mekaniska komponenter inte kan fungera bättre efter lite motion är bara fånigt.

Varför går en bilmotor bättre efter ett visst antal mil ? Varför är bilen mjukare o köra när den få gå några mil ? Varför rullar min cykel lättare när den använts lite ? Varför är läderskor bättre när de blir äldre ?

Att påstå att en högtalare inte skulle kunna bli mjukare i de mekaniska komponenterna efter en viss användning (även efter varmspelning) är väl ganska trångsynt ?

Ang livslängd så har jag ett högtalarpar som inte ser alls märkvärdigt ut som är säkert närmare 40 år gammalt, av okänt märke, som faktiskt låter rent fantastiskt bra med rätt förstärkare, man blir verkligen överraskad, har även två andra par äldre högtalare som låter bättre än man kan förvänta, finns inga tecken på att de skulle ha blivit sämre med åren, snarare tvärt om. Inga torra skumkanter och sprickor här inte.. fast de har ju fått användas också!

(Jag är verkligen inte rädd för att spela högt och hårt med mina grejor, så länge det låter bra, saker är till för att användas!)

Skrivet av johan1007:

Då ni i denna tråden värkar kunniga detta med hurdant högtalare ska spelas in osv.

Hur mycket kommer jag märka om jag inte placerar högtalarna på ett vist sätt och hur skulle detta sättet se ut?

Det gör ofta större skillnad att ha högtalarna rätt placerade än många tror, en billigare anläggning (med genomtänkt möblering) kan låta mycket bättre än en dyr (med icke genomtänkt möblering) om man tänker efter när man planerar placering etc..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1007:

Kan inte så mycket om högtalare mm. Däremot kan jag garantera dig att "Guldpläterde kontakter" inte är något påhitt.

Man pläterar saker i förstahand för att motverka korrosion eller oxidering inget annat, sen om du har det i guld eller silver är mer en kosmetisk grej, inget du kommer uppfatta i din ljudanläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och hur många svängningar skall det ta innan de flexibla delarna mjukats upp ?
För ett mellanregister gör ett gäng miljoner rörelser på en timmes spelande.
Och en bas gör flera hundra tusen.
Nej det handlar om att ditt gamla element har åldrats (gummi bryts t.ex ner av UV ljus) och det nya elementet har de korrekta speccarna.

Inspelningstrixet har används läääänge i hifibranshen, t.om på kablar (lol).

Skrivet av Svensktiger:

Det är trams.
Ett försäljarknep för att folk inte skall lämna tillbaka dyra högtalare som dom inte tycker låter korrekt

Visserligen så kan en del högtalare ändra karaktär efter användning, men då är det oftast billiga högtalare med sämre material.
High-end högtalare är rejält plågade redan från fabrik för att kunna matcha elementen, så dom är "stabila" när du får hem dom.

Skrivet av lassep1l1s:

Många myter i Hi-Fi-världen. Guldpläterde kontakter och högtalarkablar med lågt syreinnehåll. Självklart är högtalare som bäst som nya. Fjädring, upphängning är som bäst nya. Upphängningen av högtalarkonen är som mest flexibel som ny. Upphängningen är dessutom designad att fungera i 10-20 år. Beroende på material kan det försämras eftersom. "Köra in högtalare", man tar sig för pannan. Vad näst ska Hi-Fi-galningarna hitta på? Köra in det nya rörslutsteget med EL-34:or i push-pull. "Med lite emission på anoden låter det bättre"? // lasse

Hmm nästan alla högtalare som är helt nya är som många har skrivit fortfarande lite stela i gummit och limningarna. Och det tar ett tag "vet inte exakt hur länge, då det skiftar från högtalare till högtalare" innan allt rör sig "lättare" eller hur man ska säga.

För några år sedan så pajade en av mina högtalare, men som tur är så hade jag garanti kvar på dom. Så butiken jag köpt dom i gav mig en helt ny högtalare. Och det var en väldig skillnad i ljudet på den nya högtalaren och den som jag hade hemma och hade spelat med ett tag.
Men efter ett tags spelande så hörde jag ingen skillnad på dom igen. Men som sagt i början så var det som två helt olika högtalare.

Så för att fatta mig kort.... JA det blir skillnad på ljudet i högtalarna när dom har spelats ett tag. Gäller alla högtalare jag har träffat på genom åren, dyra som billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Många myter i Hi-Fi-världen. Guldpläterde kontakter och högtalarkablar med lågt syreinnehåll. Självklart är högtalare som bäst som nya. Fjädring, upphängning är som bäst nya. Upphängningen av högtalarkonen är som mest flexibel som ny. Upphängningen är dessutom designad att fungera i 10-20 år. Beroende på material kan det försämras eftersom. "Köra in högtalare", man tar sig för pannan. Vad näst ska Hi-Fi-galningarna hitta på? Köra in det nya rörslutsteget med EL-34:or i push-pull. "Med lite emission på anoden låter det bättre"? // lasse

Låt mig se, när jag köpte JBL baselement så skar det när de var nya och var extremt stela i konrörelsen. Efter ett par dagars spelning så försvann stelheten och basen var extremt mycket mjukare. Dag och natt från att det installerades. Liknande effekt hade jag när jag köpte mina HD650 från Sennheiser. Skillnaden var inte lika stor som med baselementen men fortfarande hörbar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Behövs inspelning eftersom ljudet förändras. Hur jag skall förklara det vette sjutton. Det bara gör det sedan om man vill tro det eller ej är en helt annan femma. Produkten testas och åter testas innan det lämnas till försäljning och konsument inhandlar varan. Där i mellan händer det något med produkten och när man får hem det från butik låter det stelt och efter lite spelande så låter det annorlunda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Behövs inspelning eftersom ljudet förändras. Hur jag skall förklara det vette sjutton. Det bara gör det sedan om man vill tro det eller ej är en helt annan femma. Produkten testas och åter testas innan det lämnas till försäljning och konsument inhandlar varan. Där i mellan händer det något med produkten och när man får hem det från butik låter det stelt och efter lite spelande så låter det annorlunda.

http://www.vikash.info/audio/audax/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte trams eftersom det går att mäta förändringar i T/S, däremot händer det väldigt lite efter några timmars spelande, spela högtalarna normalt i 10 timmar så har parametrarna stabiliserat sig till 95%

Skrivet av Svensktiger:

Och hur många svängningar skall det ta innan de flexibla delarna mjukats upp ?
För ett mellanregister gör ett gäng miljoner rörelser på en timmes spelande.
Och en bas gör flera hundra tusen.
Nej det handlar om att ditt gamla element har åldrats (gummi bryts t.ex ner av UV ljus) och det nya elementet har de korrekta speccarna.

Inspelningstrixet har används läääänge i hifibranshen, t.om på kablar (lol).

Skrivet av Smeke:

Inspelning
är ett begrepp man läser om ofta på diskussionssajter där högtalare diskuteras. Så här brukar man förklara behovet:
De upphängningar som håller bashögtalarmembranet på plats (oftast en gummiupphängning runt membranet, och en upphängning av lackad väv vid övergången mellan membran och spole) skall vara mjuka och följsamma. Gummiupphängningen runt membranet brukar vara tillräckligt mjuk från början. Däremot verkar det ofta vara så att vävupphängningen är för styv från fabriken (lacken binder ihop en del av fibrerna i väven) och därför behöver mjukas upp. Uppmjukningen görs av de vibrationer som blir när man spelar med medelhög eller litet högre volym.
Från början kan ljudet därför vara litet hårdare och litet basfattigare än det skall vara.
Successivt mjukas väven upp (lacken släpper) och basen blir renare och djupare, och eventuella hårdheter i ljudet försvinner.
Uppmjukningen kan gå olika snabbt på olika individuella element (litet olika lackmängd i väven), och därför kan (sällan, men det händer) basen hos ena högtalaren låta litet annorlunda än hos den andra de första timmarna. Men det går över när lacken släpper.
Detta jämnar givetvis ut sig när fibrerna i upphängningarna frigjorts från varandra.
Inspelningstiden beror på vilken sorts musik man spelar, och hur högt. Det är dock bättre att spela med måttlig volym och låta det ta litet längre tid än att försöka ”blåsa rent” på direkten med maxvolym. Om väven är olika hård på olika ytor kan högsta effekt på direkten styra spolen snett och skada den, så ta det litet lugnt de första 2-3 timmarna.
På en del hifisajter säger man att inspelning kan ta upp till hundra timmar eller mer med vissa högtalare, men vår egen erfarenhet är att det går på 10-20 timmar vid vanlig lyssningsvolym (aktiv lyssning, inte bakgrundsmusik)

Ovanstående taget från
http://www.valutronic.se/
Stämmer ganska bra och brukar själv spela på högre volym när jag spelar in de högtalare jag byggt.
För övrigt ganska kompetent och bra butik, mycket prisvärda bygg-själv-kit

Skrivet av Karaff:

Men en förstärkare kan i vissa fall låta bättre när den når abetstemperatur, tycker iaf flera äldre förstärkare jag haft låter behagligare efter en liten stunds musiklyssnande..

Tycker det redan besvarats bra på forumet innan jag han läsa din kommentar, Svensktiger. Du borde göra lite mer research, detta är inget "placebo" eller försäljningsknep som nån verkar ha lurat dig med.
Åldrande kan ha en annan effekt, mycket beror på material, men det tar allt bra många år innan man ser/hör en negativ effekt på de.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Synd att inte Cms var med i mätningen där, för det är ju det som förändras och då ändras även de andra parametrarna efter det.

Inspelning är verkligen ingen myt och det finns faktiskt bra med fakta bakom det.

Att påstå att lite dyrare högtalare har mätta och matchade element är bullshit. Visst, när man kommer upp i sexsiffriga belopp kanske det kan stämma på en del märken men under sexsiffrigt så får man knappast parmatchade element.

Jag har själv faktiskt ett par parmatchade och moddade element i ett par av mina högtalare. Snittskillnaden på alla T/S parametrar mellan de två elementen är 1.8%. På Fs skiljer det endast 0.1% (72,22Hz vs 72,30Hz) och sådan "precision" hittar man knappast på högtalare för under 200kkr. Det tar helt enkelt för lång tid att spela in samtliga element, mäta upp alla parametrar och sedan para ihop dom med liknande element.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det är trams.
Ett försäljarknep för att folk inte skall lämna tillbaka dyra högtalare som dom inte tycker låter korrekt

Visserligen så kan en del högtalare ändra karaktär efter användning, men då är det oftast billiga högtalare med sämre material.
High-end högtalare är rejält plågade redan från fabrik för att kunna matcha elementen, så dom är "stabila" när du får hem dom.

Absolut, mekanisk inslitning är ju bara en myt, det vet ju alla.

Visst, köper du ett par högtalare för miljonbelopp så har dom säkert spelats in i ett par hundra timmar från fabrik, men jag vägrar sträcka mig så långt som att dom som inte är det är "billigare högtalare".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Man pläterar saker i förstahand för att motverka korrosion eller oxidering inget annat, sen om du har det i guld eller silver är mer en kosmetisk grej, inget du kommer uppfatta i din ljudanläggning.

Silver oxiderar, till skillnad mot guld, väldigt fort och är inte särskilt lämpligt att plätera med. Anledningen att man valt att använda guld är ju just för att det oxiderar väldigt långsamt (nästan inte alls) och då ger det i regel bättre kontakt. Att guldet skulle ha någon annan magisk kraft än just att göra att man får bättre kontakt är ju, som sagt, bara trams.

Skrivet av Karaff:

Men en förstärkare kan i vissa fall låta bättre när den når abetstemperatur, tycker iaf flera äldre förstärkare jag haft låter behagligare efter en liten stunds musiklyssnande..

Detta är inte något konstigt. Elektroniska komponenters egenskaper blir olika vid olika temperaturer. Tittar man i datablad för transistorer osv så ser man ju detta.
När man designar en förstärkare (exempelvis) så gör man ju det så att den ska låta som bäst när den har "normal" temperatur.
Sedan kan det, såklart, bero på typ av förstärkare och vilka komponenter hur stor denna skillnaden blir. Jag kan tänka mig att skillnaden blir väldigt liten, snudd på obefintlig, med de moderna "digitala" förstärkarna, tex. De jobbar ju enl. en helt annan princip än en traditionell transistorförtärkare (eller för den delen rörförstärkare).